متقاعد کردن دیگران با استفاده از آمار و داده‌ها

0

آمار می‌تواند ابزاری قدرتمند در سخنرانی باشد؛ اگر سخنران به‌درستی کاربرد و اهمیت آن را توضیح دهد. بهره‌گیری از آمار زمینه‌ای کمّی، عینی و متقاعدکننده فراهم می‌کند که پایه‌ای برای بحث، اثبات ادعا یا پشتیبانی از یک ایده خواهد بود. با این حال، پیش از اینکه بتوان از مجموعه‌ای از آمارها بهره گرفت، باید آن را برای افرادی که با آمار آشنا نیستند، درک‌پذیر نمود. کلید بهره‌گیری متقاعدکننده از آمار، استخراج معنا و الگوها از داده‌های خام به شکلی است که برای مخاطب، منطقی و اثبات‌پذیر باشد. راه‌های زیادی برای تفسیر آمار و مجموعه‌ی داده‌ها وجود دارد؛ اما همگی آنها معتبر نیستند.

دستورالعمل‌هایی برای کمک به مخاطب به منظور درک آمار

  • برای آماری که در سخنرانی‌تان ارائه می‌دهید، از منابع مشهور و معتبر بهره بگیرید؛ مانند وبگاه‌های دولتی، مؤسسات آموزشی و سازمان‌های پژوهشیِ شناخته‌شده و اندیشکده‌های سیاست‌گذاری/پژوهشی.
  • حجمِ نمونه‌ای که در آمارتان به‌کار می‌گیرید، به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد تا مطمئن شوید آماری که عنوان می‌کنید، درست است (برای نمونه، اگر پیمایشی فقط با نظرسنجی از چهار نفر انجام شود، به احتمال زیاد، نمایانگرِ دیدگاه کل جامعه نیست).
  • از آمارهایی بهره بگیرید که به‌سادگی قابل‌فهم هستند. بسیاری از افراد، یک میانگین را درک می‌کنند؛ اما افراد اندکی هستند که از ایده‌های پیچیده‌تر مانند واریانس و انحراف‌معیار آگاهی دارند.
  • هنگام ارائه‌ی نمودارها حتما بر نکات تأکید کنید؛ همچنین نمودارها نباید گمراه‌کننده باشند.
  • آمار موضوعی است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از آن بپرهیزند؛ پس هنگام ارائه‌ی ایده‌ای آماری یا حتی بهره‌گیری از ارقام در سخنرانی‌تان، حتما معنای ارقام را به طور کامل توضیح دهید و از ابزاری دیداری برای تفهیم توضیح‌تان بهره بگیرید.

کاربردهای رایج آمار در سخنرانی

برخی از کاربردهای رایج آمار در سخنرانی عبارت‌اند از:

رونیکس
  • نتایج یک پیمایش و بحث از یافته‌های کلیدی مانند میانگین، میانه، و مُد آن پیمایش.
  • مقایسه‌ی داده‌ها و محک‌زدن نتایج؛ همچنین بهره‌گیری از میانگین‌ها و آمارهای تطبیقی.
  • ارائه‌ی یافته‌های پژوهشی شامل تعیین اینکه کدام متغیرها از نظر آماری برای نتایج پژوهش معتبر و معنادار هستند. برای این مورد احتمالا باید از آمارهای پیچیده‌تر بهره‌ گرفت.

سوءتفاهم‌های رایج درباره‌ی آمار

یک سوءتفاهم رایج هنگام بهره‌گیری از آمار این است که «همبستگی به معنای علیت نیست». این یعنی فقط به این دلیل که دو متغیر به‌هم مرتبط هستند، لزوما به این معنا نیست که یک متغیر باعث می‌شود متغیر دیگر رخ دهد. برای نمونه، مجموعه داده‌ای را در نظر بگیرید که نشان می‌دهد رابطه‌ای میان خرید بستنی در طول فصل‌ها در برابر مرگ‌های ناشی از غرق‌شدن در طول فصل‌ها وجود دارد. نتیجه‌ای غلط ممکن است این باشد که افزایش مصرف بستنی به شمارِ مرگ‌ بیشتر ناشی از غرق‌شدن می‌انجامد و برعکس. بنابراین، هنگام بهره‌گیری از آمار در سخنرانی، سخنران همیشه باید مطمئن شود که هنگام بحث از دو متغیر که شاید به‌هم مرتبط باشند، اطلاعات درستی ارائه می‌‌کند. آمار ممکن است به شکلی متقاعدکننده‌ در همه‌ی روش‌های بحث و سناریوهای سخنرانی به کار رود؛ کلید آن، درک و تفسیر داده‌های مورد نظر و شکل‌دادن تفسیر به سوی قضیه‌ای متقاعدکننده‌تر است.

انتقال آمار

ابزار دیداری راهی مؤثر برای همراهی با آمار در سخنرانی‌های متقاعدکننده‌ی شما هستند.

بهره‌گیری از ابزار دیداری

آمار، مطالعه‌ی مجموعه‌ای از داده‌ها و تحلیل، تفسیر، ارائه و سازمان‌دهی آنهاست.

چون داده‌ها نمایانگر حقایق هستند، به‌کارگیری آمار در سخنرانی ترغیب‌کننده‌ می‌تواند راهی مؤثر برای افزودن زمینه و اعتبار به بحث‌تان باشد. اگر از آمار بهره بگیرید، احتمال بیشتری وجود دارد که مخاطب‌تان ادعای شما را باور کند.

با این حال، ممکن است درک آمارها به‌تنهایی دشوار باشد. در نتیجه، از ابزار دیداری مانند جداول، نمودارها و نقشه‌ها بهره بگیرید تا آمار را برای مخاطب‌تان قابل‌فهم‌تر کنید. مخاطبان این ابزار دیداری را اغلب آسان‌تر از داده‌های خام درک می‌کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.