انتخاب پرده اتاق خواب؛‌ ۱۵ نکته مهم برای انتخاب پرده اتاق خواب

۱۵ ایدهٔ شیک برای پرده اتاق خواب

0

همه می‌دانیم خواب خوب شبانه اهمیت زیادی دارد. بنابراین طراحی اتاق خواب به‌شکلی که مایهٔ آرامش باشد، مهم است. در این بین طرح پرده اتاق خواب به دلیل نقشی که در کنترل نور ورودی از پنجره‌ها دارد، اهمیت زیادی دارد. این مطلب، به شما در انتخاب بهترین پرده برای اتاق خواب‌تان به شما کمک می‌کند.

۱. بهترین پارچه برای پرده اتاق خواب چیست؟

جنس پارچه نقشی کلیدی دارد. پارچه‌های سبک و نازک چشم‌نوازند و از فضای خصوصی شما محافظت می‌کنند، اما اگر به‌دنبال تاریکی مطلق در هنگام خواب هستید، چندان به کارتان نمی‌آیند. اگر تاریکی اتاق برایتان مهم است، پرده‌ٔ بلک‌اوت (پارچه‌ای ضدنور و فوم‌دار که کاملا مانع گذر نور می‌شود) گزینهٔ مناسب شماست. پارچه‌های سنگین‌تر مانند پنبهٔ ضخیم، لنین و مخمل به‌ویژه اگر با لایه‌ای پارچهٔ بلک‌اوت همراه شوند، گزینه‌های خوبی برای جلوگیری از ورود نور به اتاق هستند.

رونیکس

۲. پردهٔ آماده بخریم یا پرده بدوزیم؟

پردهٔ آماده معمولا ارزان‌تر و بدون اتلاف وقت در اختیارتان است، اما در مقابل، پیدا کردن پردهٔ اندازه و مناسب اتاق دشوارتر است. اگر پرده بدوزید یا سفارش دوخت بدهید، پرده‌ای مطابق خواسته‌ها و شرایط اتاق‌تان خواهید داشت. هرچند دوخت پرده معمولا گران‌تر از آب در می‌آید، اما می‌توانید خیاط‌هایی پیدا کنید که این کار را با قیمت مناسب انجام می‌دهند. توصیه می‌کنیم پیش از سفارش، درخواست نمونهٔ پارچه کنید.

۳. با پارچه‌های چندلایه طرح‌های متنوع و سازگارپذیر ایجاد ‌کنید

پرده‌های چندلایه جلوه‌ای لوکس به اتاق می‌دهند، درحالی‌که لزوما خرج زیادی روی دست‌تان نمی‌گذارند. دو نوع پارچه انتخاب کنید؛ یکی ضخیم و دیگری نازک و شفاف. از ۲ چوب‌پرده برای آویزان کردن آنها استفاده کنید. در پایان به طرحی زیبا می‌رسید که هم نور را عبور می‌دهد و هم از فضای خصوصی‌تان محافظت می‌کند.

۴. با پارچه‌های کم‌رنگ فضایی آرامش‌بخش ایجاد کنید

پرده اتاق خواب با رنگ ملایم

اتاق خواب مکان آرامش و استراحت است. بنابراین از رنگ‌ها و بافت‌هایی استفاده کنید که فضایی آرامش‌بخش ایجاد می‌کنند. نگران انتخاب پارچه‌های نازک و نمایان نباشید؛ می‌توانید پرده‌ای دیگر را از میان پارچه‌های کلفت، پارچه‌های بلک‌اوت و همچنین زیرپرده انتخاب کنید.

۵. پارچه‌های طرح‌دار انتخاب نکنید

پارچه‌های طرح و نقش‌‌دار به شما امکان می‌دهند، جلوه‌ٔ جذابی به اتاق‌های ساده، به‌ویژه در خانه‌های اجاره‌ای، بدهید. ترکیبی روشن با طرح‌ها و رنگ‌های دل‌خواه‌تان انتخاب کنید. حواس‌تان به هم‌خوانی رنگ پرده‌ها با دیگر لوازم اتاق باشد.

۶. با ترکیب جنس و رنگ‌ جلوه‌‌ای دوچندان خلق کنید

اگر جلوهٔ بافت و رنگ پارچه را می‌پسندید، اما نگرانید که ترکیب آنها در فضایی محدود به اندازهٔ پنجره، انتظارتان را برآورده نکند، بهتر است از رنگ‌ها و پارچه‌های خنثی برای ایجاد تعادل استفاده کنید. این ایده‌ای به‌صرفه است، زیرا می‌توانید پارچه‌های لوکس را در اندازه کم به‌کار ببرید.

۷. از نشانه‌های طراحی مدرن در اتاق خواب سنتی استفاده کنید

اگر به‌دنبال ترکیب مدرنیته با طراحی سنتی هستید، باید دست‌کم یک عنصر متضاد داشته باشید. برای مثال می‌توانید با پارچه‌های مدرن و غیرمنتظره طرحی سنتی خلق کنید، یا پارچه‌های با نقش و نگارهای سنتی در رنگ‌های متفاوت انتخاب کنید.

۸. با رنگ‌های خنثی جلوه‌ای آرامش‌بخش ایجاد کنید

رنگ خنثی جلوه‌ای رمانتیک به اتاق خواب می‌دهد. صورتی ملایم، شیری یا صدفی، خاکستری یا فیلی هم فضایی آرامش‌بخش ایجاد می‌کنند. انتخاب پارچه‌ای که با این رنگ‌ها هماهنگ باشد، روشی ساده برای افزودن کمی رنگ به اتاق خواب است. روشنایی چراخ خواب یا آباژور در شب جلوه‌ای درخشان خلق می‌کند.

۹. بهتر است پرده سقف تا کف را بپوشاند

اندازهٔ پرده در نمای اتاق نقش مهمی دارد. هرچند از نظر کارکردی، کافی‌ست پرده فقط پنجره را بپوشاند، اما مماس شدن پرده با کف، نمایی باشکوه ایجاد می‌کند.

۱۰. برای پوشش بیشتر پرده اتاق خواب را با دیگر لوازم جانبی ترکیب کنید

استفاده از لوازمی مانند پشت‌پنجره‌ای یا شیشه‌های رفلکس، درحالی‌که جلوی نور روز را نمی‌گیرند، بیشترین فضای شخصی را برایتان ایجاد می‌کنند. دوباره تأکید می‌کنیم که نیازی نیست حتما پارچه‌های سنگین انتخاب کنید؛ می‌توانید پرده‌ٔ پنبه‌ای سبکی را با لایه‌ای پردهٔ از پارچهٔ بلک‌اوت ترکیب کنید.

۱۱. از پارچه‌های با نقش گل و گیاه بهره بگیرید

پرده اتاق خواب - گل دار

طرح‌های گل‌دار همیشه تأثیر خوبی در اتاق خواب ایجاد می‌کند. بهتر است در طراحی سنتی از پارچه‌هایی با طرح‌های مدرن از گیاهان استفاده کنید.

۱۲. از پرده‌ برای ترکیب رنگ‌ها استفاده کنید

پرده‌ نقطهٔ شروع خوبی برای رنگ‌ دادن به اتاق خواب و ترکیب رنگ‌هاست. رنگی را برای پرده‌ها انتخاب کنید که جلوهٔ برخی رنگ‌ها را در اتاق خواب دوچندان کند.

۱۳. اندازهٔ و حجم مناسب پرده اتاق خواب را بدانید

در انتخاب پرده اتاق خواب، علاوه بر شکل و اندازه پنجره، اندازهٔ اتاق را هم باید در نظر بگیرید. پرده‌های حجیم و بزرگ باعث می‌شوند اتاق کوچک‌تر به‌نظر برسند. پنجره‌ها را اندازه بگیرید و ارتفاع را دست‌کم چند سانتی‌متر بلندتر در نظر بگیرید. اگر انتخاب‌تان پردهٔ سقف‌ تا‌ کف است، باید بدانید پرده‌هایی که روی زمین رها می‌شوند، در مقایسه با پرده‌هایی که با کف مماس می‌شوند، باشکوه‌تر به‌نظر می‌رسند.

۱۴. طراحی پرده مناسب اتاق خواب را در نظر داشته باشید

هرچند نصب پرده‌های با پلیسه‌های مدادی کمی دشوار است، اما این پرده‌ها نمایی شق‌ورق و یکنواخت دارند. همچنین برای جلوگیری از نور و تنظیم میزان نور ورودی مناسب هستند. اگر برای آویزان کردن پرده از حلقه استفاده می‌کنید، باید اندازه را در نظر بگیرید، چون ممکن است نور بیشتری از حلقه‌ها عبور کند؛ شاید نیاز به استفاده از آفتاب‌گیر یا پشت‌پنجره‌ای باشد.

۱۵. پرده‌های ساده یا طرح‌دار را مناسب با اتاق‌تان انتخاب کنید‌

اگر اتاق خواب‌تان ساده است، طرح‌ و رنگ‌های سرزنده به چشمگیر شدن و جذابیت اتاق می‌افزایند. اگر روتختی طرح‌دار یا کاغذدیواری‌های پرنقش‌ونگار دارید، پرده‌ٔ ساده گزینهٔ بهتری است. خوب است بدانید پرده‌های بزرگ، امروزی‌تر و پرده‌های کوچک‌تر، سنتی‌تر به‌نظر می‌رسند.


در ادامه بخوانید: طراحی دکوراسیون اتاق خواب دخترانه با ۱۶ نکته خلاقانه
چطور در فضای آنلاین جذاب و حرفه‌ای بنویسیم؟
راهکارهایی برای اینکه جذاب، حرفه‌ای و تاثیرگذار بنویسیم.

منبع realhomes
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.