معرفی کتاب پروازهای خلاقیت؛ راهنمای رفع موانع خلاقیت

0

آیا تاکنون دست به یک کار خلاقانه و جدید زده‌اید؟ آیا برای شروع فعالیتی که همیشه آرزوی انجام‌دادنش را داشته‌اید، آماده هستید؟ چقدر از مشکلات و چالش‌های پیش‌روی‌ خود را پیش‌بینی می‌کنید؟ در معرفی کتاب امروز شما را به دنیای پرپیچ‌وخم و البته جذاب خلاقیت می‌بریم و قصد داریم تا شما را با کتابی در همین زمینه، نوشته‌ٔ معلم معروف خلاقیت، خانم جولیا کامرون، بیشتر آشنا کنیم. با معرفی کتاب پروازهای خلاقیت؛ راهنمای رفع موانع خلاقیت همراه ما باشید.

شناسنامه کتاب

  • عنوان: پروازهای خلاقیت؛ راهنمای رفع موانع خلاقیت
  • نویسنده: جولیا کامرون
  • تعداد صفحات: ۱۴۴

درباره کتاب پروازهای خلاقیت

در همین ابتدا جالب است بدانید، جولیا کامرون، نویسنده‌ٔ کتابی که در ادامه با آن بیشتر آشنا می‌شویم، خواهر «جیمز کامرون»، کارگردان فیلم معروف «تایتانیک» و همسر سابق «مارتین اسکورسیزی»، کارگردان شناخته‌شده‌ٔ آمریکایی، است. اما دلیل شهرت جولیا به خاطر این نسبت‌ها نیست؛ بلکه او بعد از نوشتن کتاب «راه هنرمند» که با اقبال عمومی روبه‌رو شد، به شهرت رسید. کتاب «حق نوشتن» از دیگر آثار او نیز طرفداران زیادی دربین علاقه‌مندان به نویسندگی در سراسر دنیا دارد. او علاوه بر نویسندگی و نمایش‌نامه‌نویسی، دستی هم در آهنگ‌سازی و فیلم‌سازی دارد، اما بیش از هر چیز به‌عنوان معلم خلاقیت شناخته‌ شده است.

در کتاب پروازهای خلاقیت، او سعی دارد تا همه‌ٔ آنچه را که در مسیر انجام یک کار خلاقانه وجود دارد، تشریح کند و هر کس، در هر مرحله‌ای از مسیر خلاقیتش می‌تواند از توصیه‌های این کتاب بهره‌ ببرد. کتاب برای شغل خاص و یا فعالیت خاصی نوشته نشده و راهنمایی‌های آن برای همه‌ٔ کسانی است که فکری در سر و یا انگیزه‌ای برای عمل دارند. آنچه کتاب پروازهای خلاقیت را جذاب و دلنشین می‌کند، قلم روان و بیان ساده‌ی جولیا کامرون است. مخاطب در حین مطالعه، خود را در برابر نویسنده‌ای حس می‌کند که گویی سال‌هاست با او آشنایی و حتی اشتراک فکری دارد. ساده‌دیدن و ساده‌بیان‌کردن از شاخصه‌های قلم کامرون است که البته با چاشنی اطمینان و ایمان در بیان همراه است.

رونیکس

کتاب فصل‌بندی موضوعی ندارد و مطالب تنها با عنوان‌هایی از هم جدا می‌شوند. در پایان هر بحث، نویسنده تعدادی سوال مرتبط با آن طرح می‌کند که پاسخ‌گویی به آنها، جزئی از برنامه‌ی مطالعه‌ٔ این کتاب است و البته در درک مطالب کتاب و شناخت بیشتر خود بسیار مؤثر است.

هر بحث به بررسی یک مانع و چالش می‌پردازد که بر سر رهرو راه خلاقیت قرار دارد. این موانع شامل ضعف‌های شخصی، مشکلات محیطی و حتی مشکلاتی می‌شود که اطرافیان ایجاد می‌کنند.

بیش از هرچیز، نویسنده اصرار دارد تا موانع را در دسته‌بندی‌های مختلف به مخاطب بشناساند. مثلا یکی از چالش‌ها، با عنوان مانع کلامی، این‌گونه تشریح شده است: «بله ما در دهکده ٔجهانی زندگی می‌کنیم و همه در این تصویر بزرگ با هم هستیم. وقتی داری تیمت را جمع می‌کنی، کاملا مطمئن باش که می‌توانید سریع و واضح با هم ارتباط برقرار کنید. منظور این نیست که از خودت یک آدم دیگر بسازی، بلکه خودت را حمایت کن. باید این قابلیت را داشته باشی که بگویی: «فهمیدی؟» و وقتی طرف مقابلت می‌گوید: «بله»، مطمئن شوی که فهمیده و تیر به هدف خورده است.» یا در جایی دیگر در مورد افراد متخصص‌، این‌گونه ما را راهنمایی می‌کند: «وقتی با برخی افراد صحبت می‌کنی، انگار دکمه‌ی play آن‌ها را زده‌ای. تو می‌خواهی حرف‌هایت را به آن‌ها بگویی، ولی در عمل، انگار دکمه‌ٔ صحبت‌کردن آن‌ها را فعال کرده‌ای. آن‌ها بلافاصله حالت متخصص به خود می‌گیرند.»

آیا این کتاب برای شماست؟

حتی اگر برای یک بار سعی‌ کرده‌ باشید که یک کار جدید و خلاقانه انجام دهید، حتما با چالش‌های عنوان‌شده در این کتاب یا حداقل تعدادی از آن‌ها برخورد کرده‌اید. مطالعه‌ٔ این کتاب راهنمای مناسبی برای روبه‌رو شدن و البته گذر از این موانع است. اگر قصد قدم گذاشتن در راهِ تازه‌ای را دارید و یا اگر در تمام کردن کار موردعلاقه‌تان به مشکل برخورده‌اید، مطالعه‌ٔ پروازهای خلاقیت پیشنهاد ما به شماست.

بخش‌هایی از کتاب

وقتی می‌خواهی پرواز کنی، باید مطمئن شوی، سوخت مناسبی در باک ریخته‌ای. سوخت‌های‌ مختلفی هستند که بعضی‌شان باعث می‌شوند، موتور به سروصدا بیفتد و از حرکت باز بماند، پس بیا به انواع سوخت‌ها نگاهی بیندازیم. اول، کیفیت پایین: «این سوخت منیت است.» سوختی که موقع استفاده از آن، مدام می‌گویی: «من عالی‌ام. من عالی‌ام.« این سوخت احتمالا برای ارتفاع گرفتن تا بالای درخت‌ها مناسب است. در درجه بعد، سوخت رقابت قرار دارد. سوختی که «می‌روم تا از اون لعنتی‌های ببرم» را در باکت می‌ریزد و قدرت ارتفاع گرفتن تا بالای کوه را می‌دهد، ولی وقتی نگاه می‌کنی که ببینی آنها کجا هستند، به قله برخورد می‌کنی.»


در ادامه بخوانید: افزایش خلاقیت؛ حتی اگر فکر می‌کنید ذاتا خلاق نیستید، این نکات را بخوانید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.