۷ موردی که اگر بدانید کمتر طعمه پشه‌ها می‌شوید

1

دانستن عوامل جذاب برای پشه‌ها، می‌تواند به رهایی از آنها کمک کند. برخی افراد کمتر طعمهٔ پشه‌ها می‌شوند. درحالی‌که برخی بیشتر موردعلاقهٔ این حشرات هستند، اما چه چیزهایی باعث جذب این حشرات موذی می‌شود. پشه ها چه کسانی را بیشتر نیش می‌زنند؟ دربارهٔ عوامل مؤثر شایعات زیادی وجود دارد، اما در ادامه با ۷ عاملی که در جذب یا دفع پشه‌ها مؤثر است، بیشتر آشنا می‌شویم. برخی از آنها را نمی‌توان تغییر داد، ولی تغییر برخی دیگر شاید بتواند به کمک‌تان بیاید.

‍ویروس زیکا، نیل غربی، بیماری مالاریا و تب دنگی نمونه‌هایی از بیماری‌هایی هستند که توسط پشه‌ها به انسان منتقل می‌شوند. علاوه‌براین بیماری‌های خطرناک، نیش وحشتناک و خارش‌آور این حشرات و صدای وزوز آنها درست در نزدیکی گوش‌تان هنگام خواب می‌تواند خاطرات دردناکی را از آنها در ذهن‌تان ثبت کند. در ادامه ۷ عاملی را معرفی کرده‌ایم که باعث می‌شود پشه‌ها بیشتر شما را نیش بزنند.

۱. رنگ لباس

یکی از ابزارهای مهم پشه‌ها برای پیداکردن قربانی‌ها، چشم‌هایشان هستند. چشم‌ها ابزار اصلی پشه‌ها برای پیداکردن طعمه هستند و این تأثیر از ساعات انتهای غروب به بعد چشمگیرتر می‌شود. پوشیدن لباس‌های تیره مثل سیاه و سرمه‌ای و لباس‌های قرمز باعث می‌شود، پشه‌ها راحت‌تر شما را پیدا کنند.

رونیکس

۲. گروه خونی

پشه ها چه کسانی را بیشتر نیش می‌زنند؟ - گروه خونی O جذاب ترین گروه خونی برای پشه ها است.

خون و شهد دو چیز موردعلاقهٔ پشه‌ها هستند. شهد برای بقای پشه‌های بالغ کافی است، اما پشه‌های ماده برای تولید تخمک به پروتئین‌های موجود در خون ما نیاز دارند. بنابراین جای تعجب ندارد که برخی گروه‌های خونی برای پشه‌ها دلپذیرتر باشند. براساس مطالعات گروه خونی O برای پشه‌ها تقریبا دو برابر جذاب‌تر از گروه خونی A است. از این نظر گروه خونی B در بین این دو گروه خونی قرار می‌گیرد. علاوه‌براین ۸۵٪ افراد ترشحاتی را تولید می‌کنند که نشان می‌دهد چه گروه خونی‌ای دارند. فارغ از نوع گروه خونی پشه‌ها بیشتر جذب این ۸۵٪ می‌شوند.

۳. گاز دی‌اکسید کربن (گازکربنیک)

پشه‌ها می‌توانند بوی گازکربنیک را از تقریبا ۵۰ متری احساس بکنند. گازکربنیک در طی بازدم از دهان و بینی ما خارج می‌شود. هرچه فرد گازکربنیک بیشتری را در طی بازدم به بیرون بدهد، پشه‌ها بیشتر جذب او می‌شوند. معمولا بازدم افراد چاق شدیدتر است. ازجایی‌که گازکربنیک از طریق بینی و دهان ما خارج می‌شود، پشه‌ها بیشتر جذب سر ما می‌شوند. همین امر می‌تواند دلیل چرخیدن آنها دور سر و گوش ما باشد.

۴. گرما و عرق

پشه‌ها می‌توانند قربانی‌شان را بو بکشند. آنها علاوه‌بر گازکربنیک می‌توانند بوی اسید لاکتیک، اسید اوریک، آمونیاک و سایر ترکیبات موجود در عرق را احساس کنند. همچنین آنها از افرادی که دمای بدن بالاتری دارند، بیشتر خوش‌شان می‌آید. بنابراین یک فرد گرم عرق‌کرده برای آنها طعمهٔ خوشمزه‌تری به نظر می‌آید. انجام تمرینات شدید ورزشی موجب افزایش اسید لاکتیک و دمای بدن می‌شود. همچنین عوامل ژنتیک می‌تواند بر میزان تولید اسید اوریک در هر فرد تأثیر گذاشته و آنها را به طعمهٔ جذاب‌تری برای پشه‌ها تبدیل کند.

۵. باکتری‌های موجود در پوست

براساس برخی مطالعات، نوع و مقدار باکتری‌های موجود در پوست می‌تواند نقش مهمی در جذب پشه‌ها داشته باشد. پوست ما محل زندگی انواع باکتری‌هاست و حضور آنها باعث ایجاد بوی خاصی برای پشه‌ها می‌شود. در مطالعه‌ای، شرکت‌کنندگان به دو دسته تقسیم شدند. دسته‌ای از آنها موردعلاقهٔ پشه‌ها بودند، ولی گروه دیگر چندان موردعلاقهٔ پشه نبودند. بررسی‌ها نشان داد که روی پوست دسته موردعلاقهٔ پشه‌ها برخی از انواع باکتری‌ها زندگی می‌کنند که احتمالا باعث جذب پشه‌ها می‌شوند. شاید همین امر بتواند دلیل علاقهٔ پشه‌ها را به پای ما توضیح بدهد. زیرا این نقاط خانهٔ خوبی برای باکتری‌ها هستند.

۶. بارداری

احتمالا تحمل حضور پشه‌ها برای زنان باردار سخت‌تر است، اما متأسفانه براساس شواهد موجود، پشه‌ها زنان باردار را نسبت به سایر زنان ترجیح می‌دهند. براساس مطالعه‌ای در آفریقا، زنان باردار برای پشه‌های ناقل مالاریا دو برابر جذاب‌تر بودند. امکان دارد این امر به‌خاطر افزایش گازکربنیک موجود در بازدم زنان باردار باشد که در اواخر بارداری ۲۱٪ بیشتر از سایر زنان است. همچنین شکم زنان باردار ۱٫۲۶ درجهٔ فارنهایت گرم‌تر از سایر زنان است و پشه‌ها گرمای بدن را دوست دارند.

۷. نوشیدنی الکلی

پشه ها چه کسانی را بیشتر نیش می‌زنند؟ - مصرف آبجو باعث افزایش جذب پشه ها می شود.

در مطالعه‌ای مشاهده شد، تنها مصرف ۳۵۰ سی‌سی آبجو می‌تواند پشه‌ها را به‌طور چشمگیری، بیشتر جذب افراد کند. ارتباط دقیق این موضوع با جذب پشه‌ها مشخص نیست، اما دانشمندان احتمال می‌دهند این امر به‌خاطر افزایش میزان اتانول موجود در عرق و افزایش دمای پوست ناشی از مصرف آبجو باشد. بنابراین شاید علت دقیق علاقهٔ پشه‌ها به آبجو مشخص نباشد، ولی مشخص است که مصرف آبجو شما را به طعمهٔ بهتری برای پشه‌ها تبدیل می‌کند.

گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع treehugger
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. نگارا می‌گوید

    من توی این دسته ها قرار نمی گیرم (البته باکتری های موجود در پوست رو نمی دونم) اما همیشه هدف حشراتم!