نکات مهم برای انتخاب حلقه ازدواج

0

بالاخره تابستان، فصل ازدواج و مراسم عروسی از راه رسید. مراسمی که در آن میزبان باید هزینهٔ زیادی را صرف خرید لباس‌ها و خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های گوناگون و رنگارنگ کند. ولی پیش از همهٔ این کارها باید به فکر انتخاب و خرید حلقهٔ ازدواج مناسبی باشیم. حلقهٔ ازدواج چیزی است که باید تا آخر عمر آن را پیش خود نگهداریم و بنابراین باید حلقه‌ای را انتخاب کنیم که کیفیت بالا و جلوهٔ زیبایی دارد و در عین حال، حواس‌مان به موجودی حساب بانکی‌مان نیز باشد. در این مقاله شما را با عوامل مهم در خرید حلقهٔ ازدواج آشنا می‌کنیم و توصیه‌هایی را نیز از زبان مَکس اولمان (Max Ullmann)، کارشناس جواهرات از فروشگاه جواهرات عتیقهٔ خانوادگی A.R. Ullmann در لندن می‌خوانیم. اگر برای برگزاری مراسم ازدواج‌تان آماده می‌شوید و هنوز حلقهٔ ازدواج موردنظرتان را انتخاب نکرده‌اید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

برای خرید حلقهٔ ازدواج کجا برویم؟

برای خرید حلقهٔ ازدواج تنها به یک جواهرفروشی بسنده نکنیم و به مرکز فروش جواهرات در نزدیکی محل زندگی‌مان برویم، جایی که در آن بتوانیم انواع گوناگونی از جواهرات را مشاهده کنیم، از جواهرات دسته‌دوم گرفته تا جواهرات گران‌قیمت و لوکس. در مرکز فروش جواهرات می‌توانیم جواهرفروشی‌های فراوانی را در کنار هم مشاهده کنیم و گزینه‌های متنوع‌تر و بیشتری برای انتخاب داریم. بهتر است که به جواهرفروشی‌های قدیمی و باسابقه‌ای مراجعه کنیم که سال‌ها در این حرفه مشغول‌به‌کار بوده‌اند و شناخته‌شده و قابل‌اطمینان هستند.

رونیکس

چه چیزهایی را باید بدانیم؟

انتخاب حلقه ازدواج

بسیاری از افراد در زمان خرید حلقهٔ ازدواج بیشتر روی وزن قیراط سنگ‌های قیمتی تمرکز می‌کنند. ولی به‌گفتهٔ مکس اولمان برای انتخاب و خرید حلقهٔ ازدواج تنها دانستن قیراط کافی نیست. چیزهایی که باید بدانید، عبارت‌اند از:

۱. رنگ

بیشتر مردم بر این باورند که الماس‌ها رنگ‌های فراوانی دارند. ولی برای نمونه ته‌رنگ زرد در الماس سفید، باعث پایین آمدن قیمت آن می‌شود. هرچه این ته‌رنگ کمتر باشد، قیمت الماس بالاتر خواهد بود. الماس‌ها از نظر رنگ در مقیاسی از D (بی‌رنگ) تا Z درجه‌بندی می‌شوند و در این مقیاس، هرچه در حروف الفبا جلوتر برویم، ته‌رنگ زرد بیشتر می‌شود.

۲. شفافیت

به زبان ساده، شفافیت میزان و درجهٔ آشکار بودنِ عیب‌و‌نقص‌های الماس را نشان می‌دهد. این عیب‌و‌نقص‌ها گاهی داخل الماس هستند و گاهی روی سطح آن وجود دارند.

۳. بُرش

معمولا برش الماس با شکل آن (مانند گرد، بیضی یا…) اشتباه گرفته می‌شود. برش الماس به نسبت‌ها، تقارن و صیقل و جلای آن مربوط می‌شود در حالی شکل الماس می‌تواند گرد، بیضی، گلابی‌شکل و … باشد.

۴. قیراط

الماس بر اساس قیراط (با علامت اختصاری ct.) فروخته می‌شود. قیراط واحدی برای وزن است و برخلاف تصور عموم، ارتباطی با اندازهٔ الماس ندارد. اولمان که کارشناس عتیقه است، می‌گوید که او کمتر به اندازهٔ الماس اهمیت می‌دهد و برای او کیفیت جواهرات اهمیت بیشتری دارد. او می‌گوید: «به نظر ما داشتنِ حلقه‌ای که به‌خوبی ساخته شده و زیباست، مانند داشتن الماسی با کیفیت بالاست که از همهٔ ویژگی‌های کیفی برخوردار است.»

محبوب‌ترین برش‌ها و سنگ‌هایی که باید بشناسید، کدام هستند؟

محبوب ترین برش ها و سنگ های قیمتی که در حلقه ازدواج استفاده می شود - انتخاب حلقه ازدواج

شاید خیلی‌ها بگویند که الماس بهترین سنگ قیمتی است، ولی در جواب این سؤال که محبوب‌ترین سنگ‌ها و برش‌ها کدام هستند، نمی‌توان گفت که الماس تنها سنگ قیمتی مورداستفاده در جواهرات است. اولمان می‌گوید: «محبوب‌ترین سنگ و برش، الماس درخشان گرد است. معمولا یاقوت کبود و یاقوت سرخ نیز بعد از آن قرار می‌گیرند و در رتبهٔ بعدی نیز زمرد سبز قرار دارد.»

در سال ۲۰۱۰ شاهزاده ویلیام، به همسر فعلی خود، کیت میدلتون حلقهٔ یاقوت کبودی را هدیه کرد که قبلا متعلق به پرنسس دایانای مرحوم بوده است. این حلقه از یاقوت کبود بیضی‌شکل ۱۲ قیراطیِ برش‌خورده‌ای تشکیل شده که در اطراف آن ۱۴ نگین الماس قرار دارد. خود حلقه نیز از طلای سفید 18K ساخته شده است.

در مقابل، ریچل مگان مارکل، همسر شاهزاده هری حلقهٔ طلای زردی با ۳ الماس دارد. الماس اصلی توسط شاهزاده هری در بوتسوانا انتخاب شده است و الماس‌های کوچک‌تری که در کنار الماس اصلی قرار دارند، از مجموعه جواهرات پرنسس دایانا برداشته شده‌اند.

اولمان می‌گوید: «الماس همیشه محبوب‌ترین و پرتقاضاترین سنگ قیمتی بوده است، ولی ترتیب محبوبیت سنگ‌های قیمتی دیگر تا حد زیادی به روندهای مُد و فشن روز بستگی دارد.»

آیا باید اندازهٔ حلقهٔ شریک زندگی خود را بدانیم؟

وقتی در فروشگاه‌ها هستید به یاد آوردن سایز شلوار جین هم دشوار است، چه برسد به اندازهٔ حلقهٔ ازدواج. ولی باید به کسانی که فکر می‌کنند باید با استفاده از روش‌های عجیب و مخفیانه اندازهٔ دقیق حلقهٔ ازدواج شریک زندگی‌شان را به دست بیاورند، بگوییم که مطمئن باشید که انجام این کار در زمان خرید حلقهٔ ازدواج هیچ ضرورتی ندارد،‌بلکه بهتر است همراه با شریک زندگی‌تان برای خرید حلقه به جواهرفروشی بروید.

اولمان می‌گوید:‌ «اندازهٔ بیشتر حلقه‌ها را به‌خوبی می‌توان تنظیم کرد. دلیلی ندارد که اندازهٔ انگشت فرد دیگری را حدس بزنید، البته در بیشتر موارد نیز حدس شما اشتباه است و به‌طور کلی بیشتر جواهرفروشان یک بار بدون دریافت هزینه اندازهٔ حلقه را تنظیم می‌کنند.»

شرایط بازگرداندن حلقهٔ خریداری‌شده و اقساط پرداختی نیز در جواهرفروشی‌های مختلف، متفاوت است. بنابراین بهتر است که پیش از خرید حلقهٔ ازدواج از شرایط و تعهدات جواهرفروشی که از آن خرید می‌کنید، آگاه شوید.

چطور می‌توانیم متوجه شویم که حلقهٔ موردنظر کیفیت بالایی دارد؟

چطور از کیفیت حلقه ازدواج خریداری شده مطمئن شویم - انتخاب حلقه ازدواج

با توجه به اینکه برای خرید حلقهٔ ازدواج باید مبلغ زیادی را پرداخت کنیم، کاملا قابل‌فهم است که چرا مشتریان نمی‌خواهند پولی را که با سختی به دست آورده‌اند برای خرید جواهری هزینه کنند که از بالا بودن کیفیت آن مطمئن نیستند.

وقتی می‌خواهید حلقه‌ای بخرید که باید سال‌ها سالم بماند و دوام داشته باشد، توجه داشته باشید که پلاتین یکی از سخت‌ترین موادی است که در جواهرسازی استفاده می‌شود و به‌اندازهٔ مواد دیگری مانند طلای سفید فرسوده و کهنه نمی‌شود. به‌هیچ‌وجه سراغ نقره نروید، چون نقره مادهٔ بسیار نرمی است که دوام چندانی ندارد.

اولمان می‌گوید که صرف‌نظر از مواد استفاده‌شده در جواهرات، وقتی می‌خواهیم بدانیم که آیا حلقه‌ای که خریداری می‌کنیم، ارزش پولی را که برای آن پرداخت می‌کنیم دارد یا خیر، «اعتماد مهم‌ترین عامل است». او می‌گوید: «می‌توانید تمام تحقیق‌ها و بررسی‌هایی را که امکان‌پذیر است انجام دهید، ولی در پایان باید بدانید که جواهرسازی، صنعت پیچیده‌ای است و باید بتوانید باور کنید که جواهرسازی که درمورد حلقه به شما اطلاعات می‌دهد، صادق است و حقیقت را می‌گوید.»

آیا این گفته به این معناست که فقط باید از جواهرفروشی‌هایی خرید کنید که با سازمان‌های خاصی مانند «انجمن ملی جواهرسازان» مرتبط هستند؟ البته که نه. اولمان می‌گوید: «عضویت در سازمان‌ها یا انجمن‌ها، قابل‌اعتماد بودن جواهرفروشی را تضمین نمی‌کند.»

انتخاب حلقه ازدواج سازگار با محیط زیست

امروزه مشتریان به مسائل اخلاقی و زیست‌محیطی مانند نحوهٔ برخورد با کارگران و میزان هدررفت آب در فرآیند تولید و به‌طور کلی، منابع تأمین کالاها و چگونگی تولید آنها بیشتر اهمیت می‌دهند. در خرید جواهرات هم این نگرانی‌ها وجود دارد.

در خرید حلقهٔ ازدواج معمولا به‌سختی می‌توان متوجه شد که آیا سنگ قیمتی استفاده‌شده در حلقه با روش‌های اخلاقی و از منابع درستی به دست آمده است. به هر حال پیگیری منبع اصلی بسیاری از سنگ‌های قیمتی امکان‌پذیر نیست و ممکن است که این سنگ‌های قیمتی با استفاده از روش‌های مشکوک و نادرستی استخراج شده باشند.

اولمان توصیه می‌کند که اگر می‌خواهیم حلقهٔ ازدواجی را خریداری کنیم که در تولید آن مسائل اخلاقی و زیست‌محیطی رعایت شده است، بهتر است که جواهرات عتیقه و قدیمی یا دست‌دوم را بخریم. او می‌گوید: «خرید این جواهرات اخلاقی‌تر است، چون راهی برای بازیافت جواهراتی است که قبلا ساخته شده‌اند و با این کار موجب ادامهٔ چرخهٔ استخراج فلزات و الماس به شیوه‌های غیراخلاقی (که امروزه بسیار شایع شده است) نمی‌شویم.»

خرید الماس مصنوعی ساخته‌شده در آزمایشگاه به‌جای الماس‌های طبیعی که در طول فرآیندهای زمین‌شناسی به وجود آمده‌اند نیز راه بسیار خوبی برای خریدارانی است که به محیط‌زیست اهمیت می‌دهند. الماس‌های مصنوعی از همان ساختار شبکهٔ کریستالی تشکیل شده‌اند که در الماس‌های طبیعی وجود دارد، ولی در تهیهٔ آنها از فرآیندهای استخراجی که به محیط زیست آسیب می‌رساند، استفاده نشده است.

آیا باید حلقهٔ ازدواج خود را بیمه کنیم؟

اگر تا به حال جواهر گران‌بهایی را گم کرده باشید، حتما می‌دانید که چقدر ناراحت‌کننده و سخت است که چیزی بسیار کوچک و در عین حال گران‌قیمت و مهم را از دست بدهید. اولمان می‌گوید حتما باید هنگام خرید حلقهٔ ازدواج از بیمه استفاده کنید. «به‌طور کلی شرکت‌های بیمه از شما ارزیابی بیمه جواهرات می‌خواهند (که بیشتر جواهرفروشان می‌توانند آن را به شما ارائه بدهند) که معمولا رقم بالاتری از قیمت خرید است. این بیمه برای حمایت از شما در شرایطی است که مجبور شوید به‌جای حلقهٔ اصلی حلقهٔ دیگری بخرید.»

«قیمت فلزات و سنگ‌های قیمتی مدام تغییر می‌کند و حلقه‌های عتیقه نیز بسیار خاص هستند و پیدا کردن جایگزینی که دقیقا شبیه حلقهٔ اصلی باشد، غیرممکن است. باید توجه داشته باشید که رقم تعیین‌شده برای بیمهٔ حلقهٔ ازدواج شما برای خرید جایگزین مناسبی به‌جای حلقهٔ اصلی کافی باشد.»

در ایران نیز جواهرات در صورت داشتن شرایط نگهداری امن، بر اساس فاکتور خرید و با پرداخت حق بیمه تا سقف معینی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. بعضی از بیمه‌گران بیمه‌نامهٔ خاصی را برای طلا و جواهرات صادر می‌کنند که به آن بیمه‌نامه با ارزش توافق‌شده (valued policy) گفته می‌شود. معمولا در این بیمه‌نامه برای تعیین ارزش جواهرات بیمه‌شده از کارشناسان متخصص استفاده می‌شود و رقم بیمه بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار بر اساس توافق طرفین مشخص می‌شود. در صورت بروز خطر نیز بیمه‌گر خسارت وارده را بر اساس ارزش توافق‌شده جبران می‌کند.


در ادامه بخوانید: ۴ کادو عروسی جذاب که عروس می‌تواند برای داماد تهیه کند
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع independent
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.