مهمترین نکاتی که در تربیت جنسی فرزندان و نوجوانان بایستی توجه کرد     

0

در طول این مقاله به بررسی اصول تربیت کودک، اصول تربیت جنسی کودک و نوجوان می پردازیم و در نقطه مقابل تربیت جنسی، تله های زندگی و تاثیر مشاوره و روانشناسی در زندگی را بررسی می کنیم.

تربیت کودک

اصول تربیت کودکان باید به گونه ای باشد که تمامی مرزها برای فرزند معین باشد.کودک بدانند چه کارهایی درست و چه کارهایی نادرست است.
در حقیقت ما با تعیین مرزها برای کودکانمان مشخص می کنیم که از آنها چه توقعاتی داریم و آنها تا چه حدی آزادی عمل دارند. والدین بایستی انتظارات خود را به فرزندان انتقال دهند تا کودکان به صورت واضح متوجه شوند چه رفتاری برای والدین مورد تایید است.والدین بایستی خواسته های خود را به گونه ‌ای انتقال دهند که کاملاً با سن فرزند متناسب باشد.
درتربیت کودکان والدین بایستی فراموش نکنند که بهترین هدیه به کودکان تعریف و محبت کردن به آنها می باشد. البته گاهی جنس محبت کردن به آنها می تواند خرید اسباب بازی و خوراکی های دلخواه آنها باشد.به گونه ای که جنبه ی تشویقی داشته باشد.در تربیت کودکان و نوجوانان یکی از مهمترین جنبه ها، تربیت جنسی آنها می باشد که متاسفانه اگر در نظر گرفته نشود. کودک و نوجوان در زندگی فردی و اجتماعی خود دچار مشکلات روحی و روانی خواهند شد از از این رو در ادامه ی مقاله به اصول تربیت جنسی فرزندان می پردازیم.

رونیکس

اصول تربیت جنسی فرزندان

خوشبختانه امروزه با توجه به همه گیر شدن رسانه‌های اجتماعی و تلویزیون تربیت فرزندان در همه ی ابعاد و هر گروه سنی بیشتر مورد توجه والدین قرار گرفته است.
تربیت فرزندان در زمینه های جسمی ، جنسی، روانی، اخلاقی و اجتماعی بایستی مورد توجه قرار بگیرد. در تمامی زمینه های تربیتی نام برده والدین نقشی انکار ناپذیری دارند.در مورد اصول تربیت جنسی کودکان بایستی اداب استحمام و دستشویی، آشنا کردن فرزند با حریم شخصی، جنسی و همین طور نقاط حساس بدن مورد توجه قرار گیرد.علاوه بر آنها از سوی دیگر کنجکاوی کودکان و سوالات جنسی آنها نباید نادیده گرفته شود، بلکه پاسخ به پرسش آنها بایستی متناسب با سن آنها و بصورت شفاف باشد.
در تربیت جنسی کودک و نوجوان والدین بایستی توجه ای ویژه در کنترل فضا و محیطی که فرزندان در آن رشد می کنند، داشته باشند.برای مثال رسانه های اجتماعی، برنامه های تلویزیونی و دوستان آنها که تاثیر مستقیمی در انتخاب و جهت گیری اجتماعی فرزندان دارند، بایستی به صورت نامحسوس تحت نظارت والدین باشد.
از سوی دیگر می توان گفت بعد از والدین معلمین بایستی توجه ویژه ای بر رفتارهای اجتماعی و برخوردهای شاگردان خود با یکدیگر داشته باشند و در صورت لزوم شاگردان خود را راهنمایی نمایند.علاوه بر والدین مربیان و معلمین هم بایستی پاسخگوی سوالات و کنجکاوی های کودکان و نوجوانان باشند.به گونه ای که آنها را برای نقش های آینده یشان آماده کنند. در نهایت در تربیت جنسی هیچ گاه نبایست تاثیرات آموزه های دین اسلام را نادیده گرفت از این رو در ادامه ی مقاله به بررسی آن می پردازیم.

اصول تربیت جنسی فرزندان در اسلام

یکی از فاکتورهای مهم تربیتی کودکان بی‌شک آشنا کردن آنها با امور دینی و مذهبی می باشد.تربیت جنسی فرزند بر مبنای دین آنها را از انحرافات جنسی در آینده و دوران نوجوانی محافظت می کند. بنابراین نبایست فراموش کنیم که تربیت جنسی کودک و نوجوان بایستی در چارچوب نظام تربیتی اسلام باشد.
پیامبرگرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار درباره ی توجه به تربیت فرزند و نیازهای آنها احادیث زیادی دارند که والدین بایستی با استناد برآنها در آموزش جنسی کودک و نوجوان خود بهره بگیرند.
تربیت جنسی فرزندان در دو گروه سنی کودک و نوجوان مطرح می‌شود که می‌توان گفت: تربیت جنسی قبل از بلوغ، از بدو تولد تا قبل از بلوغ شکل می گیرد و رکن اصلی شخصیت فرزندان در آینده می باشد.در این دوران والدین بایستی آموزش لازم را به فرزندان خود بدهند تا فرزند بتوانند از حریم جنسی خود در قبال دیگران محافظت کند. تربیت جنسی نوجوان بعد از بلوغ کاملا مرتبط به دوران قبل از آن می باشد. اگر والدین آموزه های تربیتی را درست انتقال داده باشند. با رعایت اصول دینی در دوران پسا بلوغ، نوجوان بدون هیچ آسیبی می تواند دوران نوجوانی را سپری کند.

مزیت های تربیت جنسی کودک و نوجوان

  • جلوگیری از بلوغ زودرس فرزند
  • تضمین شادی و نشاط روانی کودک

تربیت جنسی کودک و تله های زندگی چیست ؟
با وجود آموزش و توجه های والدین و مربیان در زمینه ی تریبت جنسی کودک و نوجوان همچنان فرزندان ما ممکن است با تله های زندگی مواجه شوند.در حقیقت آسیبهای ناشی از این تله ها داستان زندگی ما را می سازند.بایستی بدانید آسیب دامهای زندگی تمام حیات فرزندمان را تحت تاثیر قرار می دهند.
با این وجود که تاثیر دام زندگی در زندگی و روابط اجتماعی فرزندان انکار ناپذیر می باشد. ولی تعداد زیادی از افراد در جهان هستی به دلیل نداشتن علم و عدم تمایل به یادگیری و تعلیم تله های زندگی، دچار سردرگمی می باشند.به همین دلیل روانشناسان و محققین زیادی در حوزه ی تعلیم تله های زندگی با انجام تحقیقات زیادی توانسته اند نظریه هایی بدهند.از جمله مهم ترین نظریه ها درباره ی فراگیری تله های زندگی پرسشنامه یانگ می باشد.

تاثیر مشاوره و روانشناسی درآموزش دام های زندگی

پژوهش دام زندگی در زمینه ی مشاوره و روانشناسی آنلاین یانگ شامل بررسی تاثیرات زوج درمانی، شناختی، رفتاری بر بهبود نظم جویی، شناختی هیجان، بازسازی طرح واره های شناختی ناسازگار و کاهش تعارضات زوجین می باشد. با پاسخ دهی به سوالات یانگ، بسیاری از جنبه های فردی و شخصیتی در زمینه روش زندگی مورد بررسی قرار می گیرد.
پاسخ به این پرسشنامه ی یانگ و تحلیل آن، روحیه ی هیجانی فرد، اقدامات هیجانی، گوشه گیری، حس وابستگی به دیگران، خردشدگی و مغلوب شدن، پیروی، از خودگذشتگی، بردباری، ناشایستگی، شایستگی، بزرگواری، عیب، اختلاف و غریبی را بررسی می کند.شما بعد از پاسخ به پرسشها می توانید با جستجوی ” آشنایی با تله های زندگی (طرحواره) “در گوگل به منابع مناسب ویدیویی در این زمینه دست یابید.

تاثیرات آسیبهای دوران کودکی

با توجه به آسیب هایی که همه ی ما بر خلاف میل خود در دوران کودکیمان خوردیم.این آسیب ها واحساسات همواره در بزرگسالی همراه ما خواهند بود.با یادگیری و آموزش تله های زندگی می توان در بزرگسالی تاثیرات و احساسات آنرا در زندگی فردی و اجتماعی به حداقل رساند.

آیا آشنایی و آموزش تله های زندگی از ما محافظت می کند؟

بلی ما با توجه به آموزش تله های زندگی، خود آگاهی و شناسایی طرحواره های ناسازگار اولیه نسبت به خود می توانیم هنگامی که در موقعیتی مشابهی همانند گذشته ی خود قرار گرفتیم، بدانیم چگونه از دام های زندگی رها شویم و دم به دام زندگی ندهیم.
در کلام آخر اگر تمایل دارید با منابع بیشتری در حوزه ویدیوهای آموزشی و دوره های روانشناسی خانواده آشنا شوید، توصیه ما به شما والدین عزیز وب سایت آموزش آنلاین آن آموز می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.