دوران نقاهت و مراقبت های بعد از جراحی لیپوساکشن شکم و پهلو

0

به نقل از متخصصین کلینیک زیبایی روش های متعددی برای زیبا سازی صورت مثل تزریق بوتاکس صورت یا تزریق ژل وجود دارد ولی روش هایی مثل لیپوساکشن صورت برای لاغر کردن در بعضی موارد بکار می رود و اگرچه برای انجام لیپوساکشن نیازی به ایجاد برش‌های بزرگ نیست داشتن اطلاعات کافی در خصوص نحوه مراقبت از بدن پس از جراحی لیپوساکشن اهمیت بسیار زیادی دارد. انجام جراحی لیپوساکشن یک روش جایگزین برای کاهش وزن و ورزش کردن محسوب نمی‌‌شود. هدف از انجام این روش رفع سلولیت و رفع افتادگی و شل شدگی پوست نیست. نقاطی که تحت جراحی لیپوساکشن قرار می‌‌گیرند پس از درمان لاغرتر می‌‌شوند و ظاهر بهتری پیدا خواهند کرد. مراقبت کردن از نقاط تحت درمان و محل بخیه‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا بروز عفونت و تشکیل بافت اسکار می‌تواند تاثیرات منفی بر نتیجه حاصل از جراحی بگذارد. در بخش زیر به چند نکته مهم در خصوص مراقبت از بدن پس از لیپوساکشن اشاره می‌‌کنیم.

جراحی لیپوساکشن چیست؟

  • در جراحی لیپوساکشن پزشک از یک لوله توخالی که کانوله نام دارد برای خارج کردن توده‌های اضافی چربی از نقاط مختلف بدن استفاده می‌کند. کانوله از طریق برش‌های کوچکی که روی سطح پوست ایجاد می‌شود به درون بدن هدایت خواهد شد.
  • در برخی از روش‌های درمانی چربی موضع مورد نظر به کمک آب شل می‌شود یا اینکه به کمک لیزر به حالت مایع در می‌‌آید تا فرایند خروج آنها تسهیل گردد.
  • این روش از تهاجم کمتری برخوردار است و معمولا تحت بیهوشی موضعی انجام می‌گردد.
  • گاهی اوقات پزشک تصمیم می‌گیرد که به بیمار داروی آرام بخش بدهد.
  • گاهی اوقات از سرم وریدی برای حفظ سطح مایعات بدن استفاده می‌شود.
  • در هنگام انجام این روش جراحی سطح فشار خون، اکسیژن خون و ضربان قلب بیمار بررسی می‌گردد.
  • پس از خارج کردن چربی از بدن پزشک، محل برش‌های ایجاد شده را بخیه نمی‌زند تا ترشحات این ناحیه بتوانند به راحتی خارج شود.

دوران بهبود پس از جراحی لیپوساکشن به چه صورت است؟

به طور کلی بهبودی پس از جراحی لیپوساکشن و عوامل متعددی بستگی دارد که در بخش زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  • محلی که تحت درمان قرار گرفته است.
  • مقدار چربی که جراح پلاستیک از بدن شما خارج کرده است.
  • مهارت جراح پلاستیک و روشی که از آن استفاده می‌کنند.
  • نحوه پیروی کردن از دستورات جراح پلاستیک در خصوص محدودیت‌های کاری، فشار، مراقبت از بافت اسکار و داروها و مکمل‌هایی که باید مصرف کنید یا از مصرف آنها خودداری نمایید.
  • استعمال دخانیات و عدم استفاده از آنها مسئله بسیار مهمی است به طور خلاصه سیگار نکشیدن باعث تسریع فرایند بهبود شما خواهد شد. اما استعمال دخانیات در این روند اختلال ایجاد می‌کند و باعث بروز عفونت تشکیل بافت اسکار و سایر عوارض و خطرات احتمالی خواهد شد.
  • توانایی بدن در خصوص بهبود زخم نیز مسئله بسیار مهمی است.

روزهای پس از درمان چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

در برخی موارد لیپوساکشن یک روش درمانی سرپایی است که تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود این امر بدین معنا است که شما می‌توانید چند ساعت پس از جراحی به منزل بروید و استراحت کنید اما ممکن است یک تا چند روز حال مساعدی نداشته باشید. این امر بدین معنا است که باید یک نفر همراه شما باشد تا بتواند شماره تا منزل همراهی کند و حداقل بعد از عمل به مدت ۲۴ ساعت از شما مراقبت نماید. حدود ۳ تا ۵ روز پس از جراحی شما دچار کبودی و قرمزی پوست خواهید شد که به تدریج از بین می‌رود .پس از اتمام جراحی پزشک روی زخم را به کمک پانسمان و باند فشاری می‌‌پوشانند تا مراقبت و محافظت بیشتری از موضع تحت درمان به عمل بیاید این کار به کاهش میزان تورم و بهبود نتایج حاصل از درمان با لیپوساکشن کمک خواهد کرد. باید حداقل به مدت دو هفته از باند فشاری استفاده کنید و فقط در هنگام دوش گرفتن آن را در بیاورید. در اکثر موارد جراح پلاستیک از بیمار می‌خواهد چند روز پس از درمان به مطب مراجعه کند تا بتواند او را به طور دقیق معاینه کند و از خوب بودن حال بیمار اطمینان حاصل کند سپس به تعویض پانسمان روی بخیه‌ها بپردازد. پزشک از بیمار می‌خواهد که هرچه زودتر شروع به راه رفتن کند و قدم بزند تا ریسک تشکیل لخته خون کاهش یابد و از میزان سفتی اعضای بدن کاسته شود و احساس بهتری داشته باشد.

رونیکس

چه مدت پس از درمان با لیپوساکشن می‌توان دوش گرفت؟

تعداد بسیار زیادی از بیماران می‌‌توانند طی مدت ۲ تا ۳ روز پس از جراحی به حمام بروند و دوش بگیرند البته به خاطر داشته باشید که فقط باید دوش بگیرید. اگر چه بخیه‌های شما به سرعت بسته می‌‌شوند همچنان در معرض خطر عفونت قرار دارند و در صورتی که در آب غوطه ور شوند یا به مدت طولانی با آب حمام در تماس باشند ریسک بروز عفونت افزایش خواهد یافت.

هفته اول تا دوم پس از جراحی چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

اگر شما مجبور هستید به واسطه شغلی که انجام می‌دهید پشت میز بنشینید به احتمال زیاد می‌توانید طی مدت یک هفته پس از درمان با لیپوساکشن مجدداً به محل کار خود برگردید. در اکثر موارد که بیماران شغلی با فعالیت جسمانی بالا دارند باید مدت بیشتری را در منزل استراحت کنند تا ریسک سفت شدن محل بخیه‌ها کاهش پیدا کند و احتمال بروز خونریزی و عوارض بعد از جراحی به حداقل برسد. جراح پلاستیک با توجه به نوع جراحی انجام شده و پس از ارزیابی نوع شغل شما می‌تواند به شما برای تعیین زمان شروع مجدد کار و فعالیت جسمانی کمک کند.

چه مدت پس از درمان با لیپوساکشن تورم ایجاد شده از بین خواهد رفت؟

معمولا طی مدت دو هفته تورم ایجاد شده کاهش پیدا می‌کند و موضع تحت درمان ظاهر بهتری پیدا خواهد کرد. اکثر بیماران فقط به مدت ۳ تا ۷ روز پس از درمان به مصرف قرص مسکن نیاز دارند و برخی دیگر اصلا نیازی به مصرف مسکن ندارند. تا زمانی که دارو مصرف می‌کنید از رانندگی کردن خودداری نمایید و این کار را به پس از اتمام داروها موکول نمایید.

در هفته سوم تا چهارم پس از درمان چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

تغییرات پس از سه هفته و در صورتی که جراح پلاستیک احساس کند که شما در حال بهبود هستید به شما اجازه می‌دهد که به انجام فعالیت‌های روزمره خود بپردازید و به این ترتیب از میزان محدودیت‌های شما کاسته خواهد شد. ممکن است در این دوران هنوز به استفاده از لباس فشاری در هنگام خواب را در هنگام انجام فعالیت‌های جسمانی نیاز داشته باشید اکثر بیماران ترجیح می‌‌دهند که از لباس فشاری استفاده کنند زیرا محافظت بیشتری از موضع تحت درمان به عمل خواهد آورد و باعث سهولت حرکت می‌شود. معمولا حدود یک ماه پس از عمل کبودی و درد ناشی از جراحی از بین خواهد رفت و به طرز قابل توجهی از میزان تورم کاسته خواهد شد و شما می‌توانید مشاهده نتایج ایجاد شده باشید البته به خاطر داشته باشید که معمولاً چند ماه طول می‌کشد تا نتیجه نهایی قابل مشاهده باشد.

تا چه مدت قبل از لیپوساکشن می‌‌توان به انجام تمرینات ورزشی پرداخت؟

کنار گذاشتن تمرینات ورزشی به نوع فعالیتی که شما قصد انجام آن را دارید بستگی دارد اما به طور کلی یک قانون جهانی وجود دارد و آن این است که باید پس از جراحی به تدریج فعالیت جسمانی خود را شروع کنید و در ابتدا با ۵۰ درصد از قدرت و توان خود ورزش کنید سپس به تدریج مدت زمان و تعداد دفعات آن را طی مدت چند هفته و چند ماه افزایش دهید. همچنین از انجام دادن هر گونه فعالیت جسمانی که ممکن است به بخیه‌های شما آسیب برساند خودداری کنید. اگرچه پس از جراحی شما می‌‌توانید شاهد نتایج ایجاد شده باشید فرآیند بهبود بدن تا چند ماه ادامه پیدا می‌‌کند اما به خاطر داشته باشید که باید همواره در حفظ تناسب اندام خود کوشا باشید.

سه ماه پس از جراحی لیپوساکشن چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

سه ماه پس از جراحی لیپوساکشن آثار حاصل از جراحی از قبیل درد، حساسیت و بیحسی از بین خواهد رفت و شما می‌‌توانید به طور طبیعی به انجام فعالیت‌های جسمانی خود بپردازید. بافت اسکار نیز کوچک می‌شود و کمتر قابل مشاهده خواهد بود اما ممکن است تا یک سال به رنگ صورتی دیده شود همچنین تورم موضع تحت درمان از بین خواهد رفت و نتایج یاد شده به نتیجه نهایی حاصل از درمان نزدیک می‌شود و شما می‌توانید به خوبی شاهد نتایج به دست آمده باشید. به عبارت دیگر باید روی نتایج ایجاد شده سرمایه ‌گذاری کنید و با رعایت رژیم غذایی و ورزش کردن در حفظ تناسب اندام خود کوشا باشید.

شش ماه پس از جراحی چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

در اثر بیمارانی که تحت درمان با لیپوساکشن قرار می‌گیرند تورم باقی مانده و بافت اسکار ایجاد شده طی مدت شش ماه پس از جراحی از بین خواهد رفت و از این مرحله به بعد توجه ویژه به رژیم غذایی نقش بسیار مهمی را در حفظ نتایج ایجاد شده ایفا خواهد کرد. اگرچه در لیپوساکشن سلول‌های چربی برطرف می‌شوند و معمولا در موضع تحت درمان نسبت به قبل چربی کمتری جمع خواهد شد همیشه احتمال اضافه وزن و تجمع چربی پس از درمان با لیپوساکشن وجود دارد و فقط ممکن است الگوی تجمع چربی فرق داشته باشد. در صورتی که شما از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید، به اندازه کافی ورزش نمایید، از وضعیت جسمانی خود مراقبت کنید، و وزن خود را ثابت نگه دارید حفظ نتایج به دست آمده کار دشواری نخواهد بود و شما می‌توانید همیشه از ظاهر ایجاد شده لذت ببرید.

اهمیت ورزش کردن و رعایت رژیم غذایی پس از جراحی لیپوساکشن چقدر است؟

همان گونه که می‌دانید پس از جراحی لیپوساکشن ورزش کردن و رعایت رژیم غذایی به همراه تغییر سبک زندگی اهمیت بیشتری می‌‌یابد. در بخش زیر به چند مورد از بایدها و نبایدهایی اشاره می‌‌کنیم که به شما برای حفظ نتایج حاصل از لیپوساکشن کمک خواهد کرد.

به کالری مصرفی خود دقت کنید

شما می‌توانید از نرم افزارهای کالری شماری استفاده کنید و میزان کالری دریافتی خود را در آن ثبت کنید. این نرم افزار به شما کمک می‌کند که از بالا رفتن کالری مصرفی خود پس از جراحی لیپوساکشن جلوگیری نمایید سپس سعی کنید بر روی کالری مورد نیاز بدن خود در طول روز تمرکز نمایید و از مصرف کالری اضافی اجتناب کنید. فرایند شمارش کالری دریافتی یک اقدام بسیار سودمند است که می‌تواند شما را از میزان کالری دریافتی خود در مواد غذایی و مایعات مصرفی آگاه کند.

از مصرف غذاهای مضر خودداری کنید

از مصرف غذاهای فرآوری شده خودداری کنید و میزان مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند از قبیل آب میوه صنعتی، شربت و نوشابه را در رژیم غذایی خود محدود کنید. مصرف انواع قند کربوهیدرات‌های ساده و چربی‌های اشباع شده را کاهش دهید. چربی‌های اشباع شده عمدتاً در چربی‌های حیوانی از قبیل گوشت، محصولات لبنی گاو و گوسفند از قبیل کره، پنیر و شیر یافت می‌شود. بهترین کار این است که میزان مصرف کالری موجود چربی‌های اشباع شده را کاهش دهید به نحوی که در طول روز فقط ۵ درصد تا ۶ درصد از کل کالری دریافتی شما به مصرف آن تعلق داشته باشد.

از مصرف غذاهای سودمند غافل نشوید

بهتر است به جای مصرف غذاهایی که باعث گرسنگی شما می‌‌شوند بر روی مصرف مواد مغذی تمرکز کنید و رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. مصرف چربی‌های اشباع نشده و سودمند به جای چربی‌های اشباع شده می‌تواند به شما برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل کمک کند. عنوان مثال شما می‌توانید بخشی از گوشت مصرفی خود را حذف کنید و به جای آن از حبوبات، غلات کامل، انواع میوه، سبزی، پروتئین خالص و مواردی از این قبیل در رژیم غذایی خود استفاده نمایید.

تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید

بهتر است به جای آنکه روزی ۳ وعده غذا بخورید از حجم غذای مصرفی خود بکاهید و در عوض تعداد دفعات غذا خوردن خود را به ۵ تا ۷ بار در طول روز افزایش دهید. مصرف غذاهای بیشتر با حجم کمتر به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند، باعث حفظ سطح انرژی بدن می‌‌شود و از بروز گرسنگی و خوردن وعده‌های غذایی ناسالم جلوگیری خواهد کرد.

مقدار زیادی آب بنوشید

سعی کنید در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن شما دچار کم آبی نشود این کار به کنترل گرسنگی کمک می‌‌کند و باعث هضم بهتر مواد غذایی می‌شود و سطح متابولیسم بدن را تسریع می‌نماید. علاوه بر این موارد مصرف آب به مقدار کافی باعث می‌‌شود که پوست شما در بهترین حالت ممکن خود را نشان دهد به طور کلی بهتر از شما در طول روز حدود ۸ لیوان آب بنوشید آب مورد نیاز بدن شما تامین گردد و از ظاهر مناسبی برخوردار شوید.
کم آبی بدن می تواند مشکلات متعدد کلیه را به همراه داشته باشد (برگرفته از سایت متخصص اورولوژی دکتر اسلامی)

به طور منظم ورزش کنید

سعی کنید در طول روز به طور منظم ورزش کنید بهتر است به انجام تمریناتی بپردازید که واقعا برای شما لذت بخش است و با تمایل بیشتری به انجام آنها می‌پردازید. انجام دادن تمرینات ورزشی ایروبیک برای سوزاندن کالری و وزنه برداری برای افزایش حجم عضله و افزایش سرعت متابولیسم بدن یک روش ایده آل و عالی است.

سوالات متداول در خصوص جراحی لیپوساکشن

آیا پس از درمان پزشک داروی مسکن یا داروی دیگری را تجویز می‌کند؟

پس از درمان پزشک به تجویز داروی مسکن و آنتی بیوتیک خواهد پرداخت. در روز اول پس از جراحی شما دچار بیحسی ناشی از داروی آرام بخش یا بیهوشی عمومی خواهد شد و به احتمال زیاد در روز دوم دچار درد و تورم بیشتری می‌شوید و به مصرف قرص مسکن نیاز خواهید داشت. مصرف قرص مسکن به شما برای کاهش درد کمک می‌کند که بتوانید در اطراف قدم بزنید و به این ترتیب جریان خون شما افزایش پیدا خواهد کرد. اگر پزشک به شما داروی آنتی بیوتیک داد باید آن را طبق دستور تجویز شده مصرف کنید این کار به جلوگیری از بروز عفونت پس از جراحی کمک خواهد کرد. معمولاً پزشک برای کنترل تورم و تهوع پس از جراحی به شما دارو می‌دهد.

تا چه مدت پس از جراحی باید به طور منظم به پزشک مراجعه کرد؟

تعداد جلسات مورد نیاز برای مراجعه به پزشک در افراد مختلف متفاوت است اما معمولا پزشک از بیمار می‌خواهد یک هفته پس از جراحی به مطب او مراجعه کند تا از بهبود محل برش‌ها و برطرف شدن کبودی موضع تحت درمان اطمینان حاصل کند. مراجعه بعدی بیمار به مطب پزشک حدود یک ماه طول خواهد کشید و در این مرحله بیمار می‌تواند مجددا به انجام تعداد زیادی از فعالیت‌های روزمره خود بپردازد.

آیا احتمال دارد که چربی برداشته شده در جراحی لیپوساکشن در نقاط دیگری از بدن جمع شود؟

چربی برداشته شده در جراحی لیپوساکشن در موضع تحت جراحی یا سایر نقاط بدن تجمع پیدا نخواهد کرد اما در صورتی که شما از رژیم غذایی مناسب استفاده نکنید و به طور منظم ورزش نکنید احتمال افزایش سایز سلول‌های باقیمانده چربی در محل تحت درمان وجود دارد و ممکن است از میزان اثرگذاری جراحی لیپوساکشن کاسته شود.

آیا احتمال شل شدن پوست پس از جراحی لیپوساکشن وجود دارد؟

انجام دادن جراحی لیپوساکشن باعث افتادگی و شل شدگی پوست نخواهد شد. در حقیقت برخی از روش‌های انجام لیپوساکشن باعث می‌‌شود که پوست شما سفت و منقبض شود اما بهتر است به خاطر داشته باشید در صورتی که قبل از جراحی پوست شما افتاده و شل است می‌تواند پس از جراحی و خارج کردن چربی نیز قابل مشاهده باشد. شما می‌توانید با پزشک خود در این خصوص صحبت کنید تا روش درمانی مناسبی را برای شما انتخاب کند.

چگونه باید از محل برش‌ها مراقبت کرد؟

  • حداقل به مدت ۱۲ ماه از قرار دادن بافت اسکار در معرض نور آفتاب خودداری کنید.
  • اگر قرار است در معرض نور آفتاب قرار بگیرید سعی کنید از کرم ضد آفتاب قوی با عیار حفاظتی سی استفاده کنید.
  • روی محل برش‌ها را با چسب مخصوص بپوشانید.
  • محل برش‌ها را تمیز نگه دارید و هر روز آنها را به لحاظ وجود عفونت بررسی کنید.
  • در صورتی که از محل برش‌ها ترشح خارج می‌شود از رفتن به استخر یا دراز کشیدن در وان آب گرم خودداری کنید.
  • پس از مرخص شدن از بیمارستان از لباس فشاری مخصوص موضع تحت درمان استفاده کنید، استفاده از اینا لباس در اکثر بیماران به مدت شش تا هشت هفته ضروری است.
  • به مدت شش هفته و به صورت ۲۴ ساعته از این لباس مخصوص استفاده کنید.
  • در هنگام دوش گرفتن روی محل برش‌ها را بپوشانید سپس باند و گاز روی آن را عوض کنید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

  • در صورتی که می‌زان تورم و کبودی افزایش یافته است.
  • درصورتی که هنوز پس از روز سوم از میزان تورم و کبودی و قرمزی پوست کاسته نشده است.
  • در صورتی که میزان قرمزی محل برش افزایش یافته است.
  • در صورتی که سطح درد بسیار زیاد است و با مصرف داروی مسکن کاهش پیدا نمی‌کند.
  • در صورتی که مصرف داروهای تجویز شده باعث بروز عوارض جانبی از قبیل راش پوستی، تهوع و استفراغ و سردرد شده است.
  • در صورتی که دمای بدن بیشتر از ۳۸ درجه سانتی گراد است.
  • در صورتی که از محل برش‌ها ترشحات بدبو و زرد و یا سبز رنگ خارج می‌شود.
  • در صورتی که محل برش‌ها خونریزی دارد و با فشار دادن خفیف از میزان خونریزی کاسته نمی‌شود.
  • در صورتی که دامنه حرکات یا قابلیت حسی موضع تحت درمان کاهش یافته است.
هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.