۸ عاملی که ممکن است منشأ بوی بد خانه شما باشند

6

آیا تابه‌حال برای‌تان اتفاق افتاده است که وقتی وارد خانه‌ای می‌شوید، بوی بدی به مشام‌تان برسد؟ حتما خشمگین می‌شوید یا احساس انزجار می‌کنید، به‌ویژه اگر این بوی ناجور مربوط به خانۀ خودتان باشد. جالب است بدانید که اگر بوی بد از گوشه‌وکنار خانۀ شما به‌مشام می‌رسد، چندین مشکل وجود دارد. معمولا همین مشکلات هستند که منشأ ایجاد بوی بد در خانه می‌شوند. با برطرف کردن آنها می‌توانیم بوی بد منتشرشده در خانه را از بین ببریم.

هرکسی دوست دارد از خانه‌اش رایحه‌ای دلپذیر به‌مشام برسد. پخش شدن عطر خوش در هوای خانه، به‌ویژه در عصرهای دلنشین تابستان، حس خوبی به همۀ اعضای خانواده القا می‌کند. طبیعی است که اغلب ما برای پخش شدن رایحه‌های خوش در فضای خانۀ خود، از خوشبوکننده‌های مختلف استفاده می‌کنیم. شاید حتی به‌دنبال رایحه‌های خوشایندی هستیم که هنگام ورود به لابی یک هتل یا یک فروشگاه لوکس روح‌مان را نوازش می‌کند.

رونیکس

باوجود علاقه‌ای که اغلب ما به پخش رایحۀ خوشایند در خانه خود داریم، گاهی بوی ناخوشایند از گوشه‌وکنار خانه به‌مشام می‌رسد. این بوی ناخوشایند می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. شاید وقتی اولین بار متوجه بوی نامطبوعی در فضای خانه‌مان شده‌ایم، دربه‌در دنبال منبع بو گشته‌ایم، اما به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

رفع بوی بد از خانه

وقتی بوی بدی در داخل خانه حس می‌کنیم، وارد هر اتاقی که می‌شویم، به‌دنبال منبع بو می‌گردیم. درِ ماشین ظرف‌شویی را باز می‌کنیم، حیوانات خانگی‌مان را بو می‌کنیم، فرش‌ها یا موکت‌ها را بررسی می‌کنیم و به هر طرف خانه که می‌رویم،‌ در پی منبع بوی بدِ منتشرشده در خانه هستیم.

پیشنهاد ما این است که برای از بین بردن بوی بد در گوشه‌وکنار خانه، ۸ منبع زیر را که احتمال دارد دلیل انتشار این بوی بد باشد، بررسی کنید. البته ممکن است فقط چند مورد از آنها باعث ایجاد بوی ناخوشایند در خانه ما شده باشد، اما باز هم بهتر است همۀ این عوامل را بررسی و منشأ بوی بد ناشی از آنها را نابود کنیم.

۱. بوی نامطبوع حاصل از لباس‌های مرطوب

آبه ناواس، مدیر شرکت نظافتی «امیلی» در دالاس تگزاس است. او برای رفع بوی نامطبوع منتشرشده در اطراف خانه تأکید می‌کند: «به‌هیچ‌وجه لباس‌های کثیف خود را در حمام قرار ندهید. سبد لباس‌چرک‌ها را خارج از حمام بگذارید. بهتر است سبد لباس‌های کثیف در محیطی خشک باشد.»

محیطِ مرطوب سرعت رشد باکتری‌ها را افزایش می‌دهد. همین موضوع باعث می‌شود که لباس‌های کثیف و مرطوب بوی نامطبوعی بگیرند. حال اگر قرار باشد لباس‌های کثیف هر هفته یک بار شسته شوند، احتمالا بو می‌گیرند و سبد آنها نیز همواره بوی ناخوشایندی خواهد داشت.

۲. بوی بد ایجادشده در تخت‌خواب

بوی بد تخت خواب - بوی بد خانه

جنیفر اشنایدر، مدیر شرکتی حرفه‌ای در زمینۀ خانه داری و رسیدگی به امور تمیز کردن خانه در تگزاس است. او دربارۀ بوی بد ناشی از تخت‌خواب‌ها می‌گوید: «ما همیشه می‌شنویم که هیچ‌کس بوی منتشرشده در خانۀ خود را حس نمی‌کند. یکی از دلایل این امر آن است که این بو از بوی بدن‌مان حاصل می‌شود.»

این گفتۀ اشنایدر واقعا حقیقت دارد. بوی بدن ما یکی از منابع اصلی بوی نامطبوع حاصل در خانه‌مان است. روغن‌ها و کرم‌هایی که به بدن‌مان می‌زنیم، جذب پوست ما می‌شوند و وقتی پوست‌ریزی داریم، همراه پوست‌مان در هوا پخش می‌شوند. این کرم‌ها و روغن‌ها زمانی که بر روی پوست می‌مانند، رایحۀ اولیه خود را از دست می‌دهند و از آنجا که اغلب دارای مواد شیمیایی هستند، بوی نامطبوعی می‌گیرند.

بدتر از همۀ اینها آن است که این بوی نامطبوع حاصل از پوست بدن ما معمولا در تخت‌خواب‌مان بیشتر می‌ماند و باعث بو گرفتن محل خواب‌مان می‌شود. اشنایدر برای رفع این مشکل توصیه می‌کند: «اگر می‌خواهید تخت‌خواب شما بو نگیرد، بهتر است به‌طور منظم و پیش از خواب دوش بگیرید؛ همچنین روتختی‌ها و روبالشی‌های خود را هر هفته بشویید.»


حتما بخوانید: ۱۰ حقیقتی که احتمالا درمورد بوی بدن خود نمی‌دانستید

۳. بوی وحشتناک سطل زباله

سطوح مختلف می‌توانند بو بگیرند. از آنجا که سطل زباله محفظه‌ای برای نگهداری یک منبع بودار است، معمولا در طولانی‌مدت بوی بدی می‌گیرد. حتی اگر کیسه زباله را مدام تعویض و زباله‌ها را به‌طور مرتب تخلیه کنید، باز هم احتمال دارد که سطل خانۀ شما بو بگیرد.

آبه نواس دربارۀ این موضوع می‌گوید: «برای تمیز کردن صحیح سطل زباله، بهتر است مقداری مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده روی سطل اسپری کنید و پس از گذشت چند ساعت آنها را با مقدار فراوانی آب بشویید.»

اشنایدر نیز در این‌باره تأکید می‌کند: «از سطل‌هایی استفاده کنید که جنس آنها غیر از پلاستیک باشد و طوری طراحی شده باشند که بتوان آنها را مدام تخلیه کرد. به این ترتیب، مدام مجبور به خرید سطل زباله جدید به‌خاطر بو گرفتن نخواهید بود.

۴. بو گرفتن لاستیک دور درِ ماشین لباس‌شویی

بو گرفتن ماشین لباس‌شویی - بوی بد خانه

رون شیمک، مدیر شرکت خانه‌داری در مینیاپولیس است. او به بو گرفتن لوازم‌خانگی اشاره می‌کند و می‌گوید: «برخی از اجزای لوازم خانگی،‌ مانند لاستیک دور درِ ماشین لباس‌شویی محلی برای تجمع باکتری‌ها هستند؛ بنابراین از آنجا که این قسمت همواره مرطوب است، احتمال بو گرفتن آن بسیار فراوان است.»

برای جلوگیری از بو گرفتن این قسمت در ماشین لباس‌شویی، باید پس از هر بار کار کردن این وسیله، لاستیک دور درِ آن را خشک کنیم. همچنین بهتر است پس از اتمام هر بار کار کردن، تا چند ساعت درش را باز بگذاریم تا رطوبت داخل آن به‌طور کامل خشک شود.

باید توجه داشته باشیم که کشوی مواد شویندۀ ماشین لباس‌شویی نیز ممکن است بو بگیرد. بنابراین پس از اتمام هر بار کار کردنِ این ماشین، بهتر است درِ کشو را باز بگذاریم تا فضای داخل آن خشک شود. همچنین لازم است هرچندوقت‌یک‌بار هنگام تمیز کردن ماشین لباس‌شویی، فیلتر و کشوی آن را هم تمیز بشوییم.

ضدعفونی کردن فضای داخل ماشین لباس‌شویی نیز موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم. اگر مواد ضدعفونی‌کنندۀ ماشین لباس‌شویی گران است، لازم نیست نگران باشیم؛ با مخلوط کردن یک واحد آب با یک واحد سرکه‌سفید و ریختن آن در کشوی ماشین لباس‌شویی می‌توانیم ماشین را ضدعفونی کنیم. پس از ریختن محلول آب و سرکه تنها کافی است ماشین لباس‌شویی را روشن کنیم و آن را بر روی کوتاه‌ترین برنامه شست‌وشو و با بالاترین درجه حرارت آب قرار دهیم. به این ترتیب، ماشین لباس‌شویی را ضدعفونی کرده‌ایم.

۵. بو گرفتن ماشین ظرف‌شویی

ماشین ظرف‌شویی نیز درست مانند ماشین لباس‌شویی، رطوبت فراوانی دارد و احتمال بو گرفتن آن بسیار زیاد است. رون شیمک برای جلوگیری از بو گرفتن ماشین ظرف‌شویی می‌گوید: «محیط گرم و مرطوبْ بهشت باکتری‌های ایجادکنندۀ بو است، به‌ویژه زمانی که با ذرات غذاییِ تمیزشده از سطح ظروف در داخل ماشین ظرف‌شویی ترکیب می‌شوند.»

برای آنکه از بو گرفتن ماشین ظرف‌شویی جلوگیری کنیم، چند راه وجود دارد: در قدم اول بهتر است بوگیر در داخل ماشین ظرف‌شویی قرار دهیم؛ در قدم دوم نیز باید هرچندوقت‌یک‌بار آن را با برنامۀ آب خنک، فعال کنیم. همچنین لازم است سبدها، فیلتر، پنل و درِ ماشین ظرف‌شویی را به‌طور هفتگی و مرتب بشوییم و در مقابلِ هوای آزاد قرار دهیم تا خشک شوند.

برای تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی و شست‌وشوی سبدها و فیلترها، بهتر است آنها را از ماشین خارج کنیم و ۳۰ دقیقه درون تشتی پر از ترکیب رقیق مواد شوینده و آب گرم قرار دهیم. به این ترتیب، از بو گرفتن آنها جلوگیری کرده‌ایم.

۶. دفع نادرست زباله و انتشار بوی نامطبوع

دفع نادرست زباله - بوی بد خانه

دفع نادرست زباله‌ها می‌تواند باعث انتشار بوی بد در فضای داخل خانه شود. دانا کافسکی، کارشناس شرکت خانه‌داری ولنس استایلد در لس آنجلس آمریکا، در این‌باره تأکید می‌کند: «ساده‌ترین راه برای جلوگیری از انتشار بوی زباله در خانه، استفاده از بوگیرهای سطل زباله یا کیسه زباله‌های معطر است.»

گرمای هوا احتمالا باعث انتشار بیشتر بوی زباله می‌شود. بنابراین بهتر است سطل زبالۀ داخل خانه را در محیط خنکی قرار دهیم تا از انتشار بوی بد جلوگیری کنیم. همچنین در اطراف سطل زباله‌های آشپزخانه خود بهتر است از بوگیرهای مرکباتی استفاده کنیم و مانع انتشار بوهای نامطبوع احتمالیِ حاصل از سطل زباله شویم.

۷. بوی ناخوشایند مبلمان نو

مبلمان جدید معمولا بوی ناخوشایندی دارد. البته همین بوی نوییِ ناخوشایند برای برخی افراد خوشایند است و مانند بوی ماشین نو یا بوی فرش نو عمل می‌کند! اما در واقع این رایحه وقتی داخل خانه می‌ماند، اصلا خوشایند نیست و برای افراد تازه‌وارد آزاردهنده است.

وارت وُلبرز، بنیان‌گذار مؤسسۀ «طبیعت سلامتی‌آفرین» (Nature Builds Health) است. او دربارۀ این موضوع می‌گوید: «بوی ناخوشایند وسایل نو مانند مبلمان، ناشی از ترکیبات شیمیایی آلی موجود در ساختار آنها است. معمولا سطح این ترکیبات در محیط داخلی خانه، ۱۰ برابر بیشتر از سایر محیط‌ها است. یکی از دلایل وجود این ترکیبات شیمیایی در داخل خانه، مبلمان است.»

ترکیبات شیمیایی آلی می‌تواند رایحه‌ای قوی داشته باشد و برای سلامتی انسان مضر باشد. بوی آنها ممکن است باعث بروز سردرد، تحریک و حساسیت چشم، بینی و گلو و حتی آسیب‌های کبدی و کلیوی در انسان شود. برای رفع این مشکل، بهتر است از تصفیه‌کنندۀ هوا در محیط خانه استفاده کنیم. این دستگاه باید حاوی فیلتر کربن باشد.

وارت وُلبرز دربارۀ این موضوع می‌گوید: «اگر هریک از وسایل خانه چنین بوی قوی و اثرگذاری دارد که از بین هم نمی‌رود، بهتر است آن را به فروشنده‌اش پس دهیم.»


حتما بخوانید: تمیز کردن مبل پارچه ای با چند ترفند کاربردی

۸. بوی بد بدن حیوانات خانگی

آبه ناواس، مدیر شرکت امیلی دربارۀ بوی بد ناشی از بدن حیوانات خانگی چنین توضیح می‌دهد: «حیوانات خانگی، مانند بقیه اعضای خانواده، در خانۀ ما زندگی می‌کنند. حیوانات نیز مانند انسان‌ها بو می‌گیرند. جالب آنکه، وقتی باکتری‌ها در بدن حیوانات رشد کنند، احتمالا باعث ایجاد ریزش مو در آنها می‌شوند و همین موضوع می‌تواند بوی بدن آنها را تندتر و زننده‌تر کند.»

بهداشت حیوانات خانگی اهمیت فراوانی دارد. معمولا باید به‌صورت هفتگی و با صابون‌های مخصوصی که مواد شیمیایی ندارند، آن‌ها را بشوییم. همچنین درصورتی‌که با حیوان خانگی زندگی می‌کنیم، بهتر است زیر تخت‌خواب‌ها و مبلمان را جاروبرقی بکشیم تا از جمع شدن موها و پرزهای بدن حیوانات در زیر آنها و ایجاد منبعی برای انتشار بوی بد، جلوگیری کنیم.


در ادامه بخوانید: از بین بردن بوی بد یخچال با ۶ نکته کاربردی
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع realsimple
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 6 دیدگاه)
  1. فاطمه می‌گوید

    سلام خیلی خیلی ممنونم مطلبتون خیلی عالی بود.

  2. مصطفی می‌گوید

    چرا راجع به ول کردن گاز معده به مدت طولانی توی اتاق خواب هیچ مطلبی ننوشتید؟ یکی از بدترین رایحه ها، بوی گاز معده به مدت طولانی هست، خواهشا قبل از خواب دستشویی برید و بعد از خواب هم از تهویه و خوشبوکننده استفاده کنید

  3. جواد می‌گوید

    سلام ما یک خونه اجاره کردیم..ب شدت بوی بدمیده…صاحب خانه گفت چون خونه مدتی خالی بوده آب داخل لوله ها راکت مونده و ب همین دلیل هست…ولی ما هر چی آب کف درست کردیم و شستیم نشد..علت چیه؟ بو در قسمت سیفون کف آشپزخونه وظرفشویی خیلی زیاده