مشکلات معده را جدی بگیرید

0

مشکلات معده یکی از شایع ترین مشکلات رایج در بین بیماران با مشکلات گوارشی می باشد.
بسیاری از اختلالات از پدر و مادر و یا نسل های پیشین به ما به ارث می رسند و بسیاری دیگر بر اثر عوامل نا مناسب محیطی ایجاد می شوند. اما هر دو قابل پیش گیری و درمان هستند. توجه داشته باشید که طول درمان و قطعی بودن آن رابطه ی کاملا مستقیمی با زمان اقدام شما برای درمان بیماری دارد. پس هر چه زود تر با احساس کردن یک یا چند علامت مربوط به سیستم گوارشی به خصوص کبد و معده به فوق تخصص گوارش مراجعه بفرمایید.

علائم بیماری

مواردی از این علائم عبارتند از:

  • نفخ
  • یبوست
  • اسهال
  • سوزش سر دل
  • ریفلاکس معده
  • بی اختیاری ادرار
  • تهوع و استفراغ
  • درد در شکم
  • مشکل در بلع غذا
  • افزایش وزن یا از دست دادن وزن
  • خون ریزی از معقد و وجود خون در مدفوع

انواع بیماری های گوارشی

رونیکس

علت علائم می تواند دلیل ساده ای داشته باشند و با درمان خانگی و اصول موارد تغذیه ای و 0درمان شوند اما می تواند دلیل بر وجود بسیاری از بیماری های گوارشی دیگر باشند از جمله:

مشکلات رکتوم مانند شکاف مقعد، هموروئید، پروکتیت و پرولاپس رکتوم.

مشکلاتی مانند تنگی مری (باریک شدن) و آکالازی مری.مشکلات معده از جمله گاستریت، زخم معده که معمولاً در اثر وجود باکتری ای به نام هلیکوباکتر پیلوری و یا سرطان ایجاد می شوند.

مشکلات کبدی مانند هپاتیت B یا C و یا هپاتیت خود ایمنی، سیروز، نارسایی کبد و و یا ناشی از مصرف الکل

پانکراتیت و شبه لوزالمعده.

مشکلات روده مانند پولیپ روده، سرطان، عفونت، بیماری سلیاک، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، دیورتیکولیت، سوء جذب مواد، سندرم روده ی کوتاه و ایسکمی روده.

بیماری ریفلاکس معده (GERD)، بیماری زخم معده و فتق هیاتال

دقت کنید که عدم توجه به مشکلات معده و گوارشی باعث می شود که بیماری دیر تر تشخیص داده شود و باعث بروز مشکلات دیگری در بدن شود از جمله کم خونی. همچنین ممکن است عدم توجه به آن باعث وخیم شدن و هزینه بر شدن بیماری شود.

بسیاری از پزشکان و افراد آموزش دیده در زمینه ی تشخیص و درمان مشکلات گوارشی دخیل هستند. از جمله ارائه دهندگان خدمات درمان بیماری های گوارشی می توان پزشکان، دستیاران پزشک، متخصصان تغذیه یا متخصصان رژیم غذایی، پزشکان مراقبت های اولیه، رادیولوژیست ها و جراحان را نام برد.

 

علت بیماری

بسیاری از عوامل مختلف باعث بیماری های گوارشی می شوند مانند: عفونت باکتریایی، عفونت ویروسی، التهاب، کمبود لاکتاز، مشکل در هضم برخی از غذاها، گردش خون ضعیف به روده، اندام های زخم شده یا سوراخ شده، عملکرد ضعیف عضلات، سنگ کیسه ی صفرا، استرس و عوارض داروهای ضد التهابی، پرخوری، خوردن غذای بسیار چرب، عدم مصرف فیبر کافی، آلرژی غذایی و عدم تحمل مواد غذایی، مصرف ناکافی آب، بیماری های ایمنی بدن; اختلالی که سیستم ایمنی بدن به خود حمله می کند و می تواند هر بخشی از دستگاه گوارش را درگیر کند، ناهنجاری ساختاری در دستگاه گوارش، دلایل ژنتیکی، استرس زیاد، عدم ورزش، سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی.

اقدامات درمانی

در صورت مراجعه به دکتر گوارش خوب در تهران، کاملا معاینه خواهید شد و برای معاینات بیشتر ممکن است پزشک از شما بخواهد که آزمایشات خون انجام دهید و یا نمونه ی ادرار و مدفوع بگیرید. در بعضی موارد که آزمایشات انجام شده علت مشکل شما را نشان ندهند، پزشک آندوسکوپی انجام خواهد داد. در این روش، پزشک با فرستادن لوله ای بلند و نازک که سر آن مجهز به یک دوربین فیلم برداری بسیار ریز می باشد، داخل معده را مشاهده کرده و متوجه ی هر گونه اختلال در این بافت می شود و برای درمان اقدام خواهد شد. آزمایشات دیگر مربوط به مشکلات گوارشی شامل کولونوسکوپی، آندوسکوپی کپسول، کلانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد، آندوسکوپی (ERCP) و سونوگرافی می باشد

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.