آیا دور زدن برای دانشجویان آزاد است؟

0

خیلی از دانشجویان موقع انتخاب رشته تحت تاثیر جو حاکم بر خانواده ها و یا جامعه رشته دانشگاهی خود را انتخاب می‌کنند، فارغ از اینکه علاقه و استعداد ایشان در چه زمینه ای است. به همین دلیل انتخاب اول اکثر ریاضی ها از مهندسی برق و مهندسی مکانیک شروع می‌شود، انتخاب اول علوم تجربی ها از پزشکی، دندانپزشکی، و داروسازی؛ و یا تعداد کمی از علوم انسانی ها ممکن است ادبیات یا تاریخ را جز اولین انتخاب های خود بگذارند.
اگر کتاب از خوب به عالی را خوانده باشید می‌دانید تنها افراد و سازمان هایی می‌توانند مسیر تعالی به سمت بهترین خودشان را طی کنند که در وجه اشتراک سه چیز طی مسیر می‌کنند: مهارت، موتور اقتصادی، و علاقه و استعداد! حال آن که جوانان ما موقع انتخاب مسیر زندگی آینده عملا یکی از این سه عامل را کاملا کنار می‌گذارند، دقیقا خلاف آنچه در استعدادیابی شغلی به آن اشاره می‌شود!

پادپرس

چنین جوی باعث می‌شود وقتی جامعه ی جوانان به زمان بهره وری برسد، چرخ و دنده با هم جور نباشند، افرادی که مهارتی دارند در راستای مهارتشان شاغل نمیشوند و یا اگر شدند به دلیل بی علاقگی، بهره وری چندانی ندارند!
در چنین وضعیتی، بسیاری از دانشجویان در طول زمان تحصیل نسبت به رشته انتخابی و حتی ادامه تحصیل دچار تردیدهایی می شوند و با این پرسش روبرو می شوند که ادامه دادن بهتر است یا تغییر رشته و تغییر مسیر زندگی؟

رونیکس

آیا دور زدن در این مسیر برای دانشجو آزاد است؟

«دور زدن» مسئله‌ای اجتناب‌ناپذیر است که هر شخصی حتی اگر دانشجو نباشد، در طول مسیر زندگی بارها با آن روبرو می شود. چه بهتر که به جای نگرانی و ترسیدن از آن، تصمیم‌گیری درباره‌ی «دور زدن» متناسب با خواسته‌ها و ارزش‌های خود را یاد بگیریم

دور زدن یا نزدن؟ مسئله‌ این است …

این عنوان یکی از گفتگوهای مطرح شده در شبکه‌ اجتماعی پادپرس padpors.com است که توسط یکی از دانشجویان عضو این وبسایت مطرح شده است.

سوالی که یک دانشجو مطرح کرده است تا با سایر دانشجویان و کاربران پادپرس در این مورد همفکری کند. دانشجو در پرسش خوبی که در این زمینه در پادپُرس مطرح شده بود از سایر کابران پرسیده است: «اگر تو راهی که داری میری بفهمی دلت راضی نیست دور میزنی؟».
مشارکت های جذاب سایر اعضای پادپرس شامل دانشجوها و فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها، برای این موضوع آن قدر بالا بوده که وبسایت معتبر پادپرس توانسته از گردآوری این تجربه‌های به اشتراک گذاشته شده کتابی با عنوان دور زدن آزاد تهیه کند. این کتاب جمعی که محبوبیت خاصی هم میان دانشجویان پیدا کرده است، به شکل یک میکروکتاب رایگان در قالب فایل pdf در اختیار عموم قرار دارد.


ایده‌ی تنظیم این میکروکتاب از کجا شکل گرفت؟

 

یک روز بهرام داشت برای آینده‌ی خودش تصمیم می‌گرفت: بهتر است ادامه تحصیل بدهد و کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی متالورژی دانشگاه علم و صنعت بگیرد یا ترک تحصیل کند و در صنعت گیمیفیکیشن زندگیش را ادامه دهد؟!

بهرام تصمیم گرفت اول از دیگران تجربیاتشان را بپرسد و بعد انتخاب کند. برای همین سوالش را در فضای گفتگوی پاد ُپرس مطرح کرد و افراد مختلف، در پاسخ به بهرام، دانش، دیدگاه ها و تجربه هایشان را مطرح کردند و نتیجه آن یک بحث مفصل و پر از تجربه های خوب درباره تغییر مسیر در زندگی شد.

پادپرس

کتاب با همکاری اعضای جامعه‌ی کاربری پادپُرس با این هدف تهیه شده است که تجربه ی افراد به راحتی در دسترس سایرین در موقعیت های مشابه انتخاب رشته و یا تغییر رشته در دانشگاه قرار بگیرد: این دانشجو قبل و بعد از تغییر مسیر تحصیلی با چه چالش‌هایی روبرو بوده؟ یا آن دانشجوی دیگر که دیرتر تغییر مسیر داد، چه حسی داشته و چه چیزهایی را تجربه کرد؟ و یا آن فرد دیگر که هنوز مسیرش را به سمت رشته‌ی مورد علاقه اش تغییر نداده، چه شرایطی دارد؟ و … . مهم‌ این است که بجوئیم و فکر کنیم که خودمان را در کدامیک از آن داستان‌ها می‌یابیم و به کدام شبیه‌تریم و کدام حس‌ها را بیشتر دوست داریم و کدام را نمی‌پسندیم.
این کار، یادگیری از تجربه است، البته با این یادآوری که تجربه هیچ فردی عیناً برای دیگری قابل استفاده نیست.

پادپرس

معرفی کتاب دور زدن آزاد

همیشه می ترسیم که آینده چه می شود؟ نتیجه تصمیم الان ما چیست؟ و آیا اصلا در مسیر درستی هستیم یا نه؟

تصور کن وسط راه برگشتی و بعد از مدتی حرکت در مسیر جدید، متوجه شوی راه جدید هم دلخواهت نیست! نه می‌دانی از زندگی چه می‌خواهی و نه از راهی که می‌روی راضی هستی؛ در این صورت چه کنیم؟!

به جرات می‌توان گفت که قدمت این نگرانی ها همسن با حیات بشر است. ولی آدمی فقط یک بار در این دنیا زندگی می‌کند، پس چه بهتر که این یک فرصت را طوری زندگی کند که به چیزهایی که می‌خواهد برسد.

چه قشنگ می‌شود اگر گاهی از خودمان بپرسیم: آیا این راهی که میروم، راه من است؟ اگر نیست، چرا بروم؟ از کجا برگردم؟ به کجا برسم؟

در این جهان، هر انسان شبیِه یک شمش طلاست، انسان آگاه در پی این است تا در پیچ و خم زندگی، بر ارزش شمش طلای وجود خویش و دیگران بیفزاید؛ پیش از آن که ذرات این وجود، بی حاصل در جهان پراکنده و ناپدید شود.

شما در مسیر زندگیتان میخواهید چه ارزشی به این شمش طلا بیفزایید؟ آیا قرار است همین شمش را زیر خاک کنید یا چیزی بیشتر از یک شمش طلا را به خاک خواهید سپرد؟

روح ما چند نیاز اساسی دارد: نیاز به بقا، قدرت و خودشکوفایی، آزادی، تفریح و احساس تعلق. این نیازها گاهی در دنیای مادی و رقابتی امروز فراموش می شوند! در حالی که برای رفع این نیازها نیز، لازم است نقشه راه داشته باشیم و چه بسا گاهی باید هزینه زیادی هم بپردازیم: چرا؟ ِکی؟ چه چیزی؟ و چه کاری انجام دهم تا به این هدف برسم؟

تا کنون از خودتان پرسیدید که چه شد که مولانا دور زد؟

 

یکی از داستان‌هایی که بسیار شنیده ایم؛ داستان زندگی مردی است که در سن ۹۲ سالگی عارف و دانشمند دوران خود بود و مردم و مریدان از وجودش بهره مند بودند؛ جلال الدین محمد بلخی. روزی یک نفر در سر راهش پیدا میشود به اسم شمس تبریزی. همین ملاقات کوتاه باعث میشود مولانا دور بزند و دوره تازه و پرشوری را شروع کند! دوران سال های که دستاوردش از برجسته ترین نتایج اندیشه بشری است.
زندگی پر از نشانه ها و تلنگرهایی است که بعضی از ما متوجه می شویم و به آنها اهمیت میدهیم و بعضی نه…
در این کتاب داستانهایی از زندگی ده پادُپرسی را میخوانیم تا ببینیم تجربه ایشان از تلنگرهای زندگی چه بوده است. هر یک از این افراد، میتواند مولانای مسیر خودش باشد؟

همین الان برای دسترسی کامل به کتاب جالب توجه دور زدن آزاد و مطالعه‌ی آن کلیک کنید.

پادپرس یک شبکه‌ی اجتماعی نوآورانه است که کاربران در آن مسئله‌ها و فکر‌های خود را به اشتراک می‌گذارند. روزانه فکرهای زیادی به ذهن هر کدام از ما می‌رسد و خیلی از این فکرها، از دل مسئله‌هایی شکل می‌گیرند که هر روزه با آن مواجه هستیم:

– تموم شدن شارژ تلفن همراه

– مدیریت یک تیم دورکاری

– مصاحبه های استخدامی

– دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد

هر کدام از این مسائل، بین افراد زیادی مشترک هستند و چه بهتر که تجربیات و افکار خود را پای آن‌ها ثبت کنیم تا فراموش نشوند!

پادپرس یک شبکه‌ی اجتماعی برای فکر کردن است و در آن می‌توانید:

  • مسئله‌هایتان را ثبت کنید و از همفکری دیگران پای آن بهره ببرید.
  • به مسئله‌های دیگران فکر کنید و تجربیات و ایده‌های خلاقانه‌تان مورد نقد قرار دهید.
  • و با خواندن افکار خلاق دیگران، خلاقیت و بهتر فکر کردن را تمرین کنید.

برای آشنایی بیشتر با وب سایت پادُپرس به آدرس وب padpors.com مراجعه کنید.

منبع : ویرلن

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.