۱۲ شخصیت مختلف در محیط کار و روش درست تعامل با آنها

0

یکی از مؤلفه‌های مهمی که بودن در محیطی را لذت‌بخش یا عذاب‌آور می‌کند، افرادی هستند که در آن محیط با آنها سروکار داریم. هریک از همکاران در محیط کار شخصیت ویژه و خاص خودشان را دارند؛ بنابراین نمی‌توان با همهٔ آنها به یک شکل رفتار کرد. توجه به این نکته اهمیت زیادی در پیشرفت شغلی ما دارد و به‌خاطر شغل و حرفه‌مان، شرکتی که در آن کار می‌کنیم و خودمان بهتر است که تا جای ممکن با بیشتر همکاران‌مان کنار بیاییم و روش درست تعامل با آنها را بدانیم. در ادامه ۱۲ مورد از انواع مختلف همکاران، چگونگی شناخت و تشخیص آنها و راه کنار آمدن با آنها را شرح داده‌ایم.

۱. برنده

این همکار فردی است که رئیس هر زمان که باید کاری انجام شود، به او مراجعه می‌کند. اساسا در توصیف برنده می‌توان گفت که او کارمندی ایدئال است. برنده فردی است که همیشه در لحظات حساس و مهم یا پروژه‌های بزرگ به او تکیه می‌کنند. نیازی به گفتن نیست که این فرد فهرست بلندی از دستاوردها دارد، در هر شرایطی آرامش و تمرکز خود را حفظ می‌کند و توانایی مسئولیت پذیری دارد. برنده از دارایی‌های مهم و باارزش شرکت به شمار می‌رود.

رونیکس

چگونه با این نوع همکار تعامل کنیم؟

۱۲ نوع همکار - همکار موفق و برنده

همیشه این نوع همکاران را حمایت و تشویق کنید، قدردان آنها باشید و از خودتان بپرسید: «چه چیزهایی می‌توانم از این فرد بیاموزم تا حتی از او نیز بهتر شوم؟»


حتما بخوانید: چگونه یک کارمند نمونه باشیم؟

۲. قهرمان خاموش

قهرمان خاموش کسی است که کار خود را بدون تقدیر و قدردانی‌ای که سزاوار آن است، انجام می‌دهد. این نوع همکار فرد مهمی در گروه شماست. او ترجیح می‌دهد جلب‌توجه نکند. قهرمان خاموش هر روز تمام تلاش خود را می‌کند و بهترین کارش را ارائه می‌دهد. این فرد شباهت زیادی به «برنده» دارد ولی معمولا دست‌کم گرفته می‌شود و توجه چندانی به او نمی‌کنند؛ اما وجود او برای شرکت بسیار ضروری است.

چگونه با این نوع همکار تعامل کنیم؟

کاری کنید که قهرمان خاموش حس کند که به دستاوردهایش توجه می‌شود. البته نباید درمورد این مسئله هیاهوی زیادی به راه بیندازید؛ زیرا او علاقه‌ای به جلب‌توجه کردن ندارد. سعی کنید او را از کنج خلوتش بیرون بیاورید: او را به موقعیت‌هایی وارد کنید که در آنها باید رهبری گروه را بر عهده بگیرد و مسئولیت‌های بیشتری را بپذیرد.

۳. مربی

مربی عاشق این است که چیزهایی فراتر از جنبه‌های صرفا فنی شغل را به شما بیاموزد. او با اشتیاق، دانش خود را در اختیارتان قرار می‌دهد و کمک می‌کند که چشم‌انداز گسترده‌تری از شیوهٔ کار کردن در شرکت به دست آورید. از کمک‌های مربی برای پیشرفت در حرفه‌تان نترسید؛ زیرا این همکار فقط بهترین‌ها را برای شما می‌خواهد.

چگونه با این نوع همکار تعامل کنیم؟

شاگرد خوبی باشید و به تمام نصیحت‌های او گوش بدهید؛ زیرا مسیر شغلی و زندگی حرفه‌ای شما بدون داشتن مربی، کامل نخواهد شد. فرقی نمی‌کند که در حال حاضر در چه پست و موقعیتی هستید؛ چون در هر صورت، داشتن مربی خوب بسیار ارزشمند است. به بینش و شناخت او درباره شغل و حرفهٔ خود توجه داشته باشید؛ زیرا این فرد می‌تواند مهارت‌ها و دانش کاربردی بیشتری در اختیارتان قرار دهد.


حتما بخوانید: ۵ دلیل برای اینکه چرا شما به مربی نیاز دارید

۴. پیش‌کسوت

پیش‌کسوت کسی است که مدت زیادی عضو سازمان شما بوده است؛ بی‌شک، سایر همکاران و خود او هرازگاهی به این مسئله اشاره می‌کنند.

چگونه با این نوع همکار تعامل کنیم؟

آیا می‌خواهید درباره تاریخچه شرکت یا سال‌های ابتدایی شروع کار آن چیزی بدانید؟ پیش‌کسوت کسی است که می‌توانید سؤال‌های خود را از او بپرسید. حتما این همکار را در گفت‌وگوها و تصمیم گیری روزانه شرکت دهید تا احساس نکند که نادیده گرفته شده است.

۵. دوست

۱۲ نوع همکار - همکاری که دوست صمیمی و نزدیک شماست

دوست کسی است که در محل کار و بیرون آن همراه شماست. این نوع همکار می‌تواند نقش‌های زیادی داشته باشد: او کسی است که به نظرات و ایده‌های شما گوش می‌دهد، همواره می‌توانید به او اعتماد کنید و در شرایط دشوار همراه شماست. گاهی این همکار صمیمی‌ترین و نزدیک‌ترین دوست شماست.

چگونه با این نوع همکار تعامل کنیم؟

قدر روابط دوستانه‌ای را که در محل کار برقرار می‌کنید، بدانید! این همکار کسی است که همیشه می‌توانید به او تکیه کنید. اگر تازه‌کار هستید و به‌دنبال دوستی در محل کار می‌گردید، گشاده رو و مهربان باشید و سعی کنید با دیگران روابط خوبی برقرار کنید.

۶. شوخ‌طبع

همکار شوخ‌طبع، در محل کار، فضای غیررسمی و سرزنده‌ای را ایجاد می‌کند. او زندگی را زیبا می‌بیند و در جلوگیری از ایجاد موقعیت‌های تنش‌زا استاد است.

چگونه با این نوع همکار تعامل کنیم؟

از هم‌صحبتی و شوخی‌های همکار شوخ‌طبع لذت ببرید، البته تا زمانی که این شوخی‌ها موجب رنجش کسی نشده‌اند. مراقب باشید که این شوخی‌ها و سرگرمی‌ها در انجام کارهای جدی و مهم شما اختلالی ایجاد نکنند؛ چون هر چیزی باید در جای خودش باشد و نباید شوخی و سرگرمی را با کارهای مهم خود قاتی کنید.

۷. سخن‌چین

سؤال‌هایی مانند «شنیدی تو جلسه برای فلانی چه اتفاقی افتاد؟»، «درسته که می‌خوان کارمندان رو اخراج کنن؟»، «آیا واقعا اونها با هم رابطه دارن؟» همگی پرسش‌هایی هستند که سخن‌چین از جواب دادن به آنها خوشحال می‌شود. بعضی از همکاران سخن‌چین عاشق اختراع کردن داستان‌های تکان‌دهنده هستند و بعضی هم وقت خود را صرف گفتن داستان‌هایی جذاب درباره دیگران می‌کنند.

چگونه با این نوع همکار تعامل کنیم؟

همیشه مراقب همکار سخن‌چین باشید. خیلی وقت‌ها او را در گوشه‌ای یا سر میز دیگران، در حال کشف آخرین شایعات و خبرها پیدا می‌کنید. اگر این داستان‌ها به گوش‌تان رسید، عاقلانه رفتار کنید و این شایعه‌ها را پیش خود نگه دارید و به دیگران نگویید. به هر چیزی که این فرد به شما می‌گوید با شک‌وتردید نگاه کنید. وقتی که این فرد اطراف شماست، مراقب حرف‌های‌تان باشید. اگر شما شخصیت اصلی داستان بعضی از این خبرچینی‌ها و شایعات هستید، به‌سراغ منبع اصلی شایعه بروید و با او برخورد کنید.

۸. چاپلوس

افراد چاپلوس روش ساده‌ای بلدند: آنها برای بهره‌برداری کردن از افراد بالاتر از خود تقریبا هر کاری می‌کنند، کارهایی مانند گفتن حرف‌های خوشایند و تعریف‌وتمجید کردن. این کار موجب می‌شود که این افراد برای پیش بردن منافع خود، از همکاران سوءاستفاده کنند؛ البته این عجیب نیست و بخشی از شخصیت آنهاست.

چگونه با این نوع همکار تعامل کنیم؟

اینکه نقشه‌های فرد چاپلوس به جایی می‌رسد یا خیر، به خود او مربوط می‌شود. بهتر است که فقط او را تنها بگذارید و از او دوری کنید. البته این رفتار او می‌تواند به شما انگیزه بدهد و موجب شود که دستاوردهای‌تان را به دیگران نشان دهید و ارزش افزوده‌ای را که برای شرکت ایجاد کرده‌اید، به رئیس خود یادآوری کنید.

۹. غرغرو

تجربه نشان داده است که معمولا تعامل با فردی که همیشه غر می‌زند و شکایت می‌کند، مفید نیست. غر زدن و شکایت کردن او می‌تواند نتیجهٔ ناامیدی و سرخوردگی، خستگی، استرس یا ناراضی بودن از محل کار باشد.

چگونه با این نوع همکار تعامل کنیم؟

اجازه ندهید که احساسات منفی یا افکار منفی این نوع همکاران روی شما تأثیر بگذارد. به‌جای اینکه تحت‌تأثیر حرف‌های منفی این فرد قرار بگیرید، سعی کنید موضوع گفت‌وگو را تغییر دهید و درباره موضوع مثبت و بهتری مانند راه‌حل غلبه بر ناامیدی و سرخوردگی‌های او صحبت کنید.

۱۰. سیاست‌باز

از فرد سیاست‌باز هیچ چیز بعید نیست. گاهی بعضی از همکارها از پشت به شما خنجر می‌زنند؛ مثلا فردی که گمان می‌کردید دوست شماست، ایدهٔ شما را به‌نام خودش ارائه می‌کند. آیا تابه‌حال چنین مشکلی برای‌تان پیش آمده است؟

چگونه با این نوع همکار تعامل کنیم؟

در رویارویی با افراد سیاست‌باز همیشه باید هوشیار و مراقب باشید. هرگز با او مانند افراد عادی رفتار نکنید و این هوشیاری و احتیاط خود را کنار نگذارید؛ حتی اگر همه چیز خوب به نظر برسد و ظاهرا دلیلی برای احتیاط و هوشیاری شما وجود نداشته باشد. به هر چیزی که فرد سیاست‌باز می‌گوید، با شک‌وتردید نگاه کنید و به‌راحتی حرف‌های او را نپذیرید.

۱۱. کم‌کار

۱۲ نوع همکار - همکار از زیر کار در رو

افراد کم‌کار و از زیرکاردررو درست مانند سراب می‌مانند: در ظاهر، مشغول کار به نظر می‌رسند؛ درحالی‌که در واقع مسئولیت‌های خود را به گردن دیگران می‌اندازند و از منافع و مزایای انجام آنها بهره‌مند می‌شوند.

چگونه با این نوع همکار تعامل کنیم؟

اگر کارهای این همکار روی شما یا گروه شما تأثیری نمی‌گذارد، بهتر است که او را نادیده بگیرید؛ ولی اگر روی کار شما تأثیر می‌گذارد، حتما به این رفتار او اشاره کنید و به او تذکر بدهید. اگر فرد کم‌کار تحت نظارت و مدیریت شما کار می‌کند، با تعیین کردن اهداف و مهلت‌های مشخصی برای او، بیشتر از دیگران مراقب کار کردنش باشید.

۱۲. تازه‌کار

همکار تازه‌کار معمولا فردی است که به‌تازگی تحصیلات خود را به پایان رسانده و مشغول کار شده یا تازه در شرکت شما استخدام شده است.

چگونه با این نوع همکار تعامل کنیم؟

آیا روزهای اولی را که تازه مشغول کار شده بودید و مهارت کافی نداشتید، به یاد می‌آورید؟ وقت آن رسیده که قدم جلو بگذارید و مربی او شوید. اگر لازم است، همکار تازه‌کار و مبتدی‌تان را زیر پروبال خود بگیرید و هر روز چیزهای تازه‌ای به او بیاموزید. این همکار تازه‌کار به‌خاطر آموزش و کمک‌هایی که به او کرده‌اید، سپاسگزارتان خواهد بود.


در ادامه بخوانید: حرفه ای بودن در محیط کار به چه معناست؟
منبع hays
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.