جاهای دیدنی کلاردشت؛ گشت‌وگذار در بهشت کوهستانی مازندران

0

برای سفر به مناطق خنک ایران در فصل تابستان، انتخاب‌های فوق‌العاده‌ای پیش‌ِرو خواهیم داشت. یکی از این مناطق رؤیایی، منطقه کوهستانی کلاردشت است که نگاه مسافران سرزمین‌‌های شمال ایران را درحین راندن در جاده به خود جلب می‌کند. سادگی سرسبز این دشت بهشتی و همسایگی آن با ابرها و پهنه آبی آسمان، یکی از دلفریب‌ترین تصاویر شمال ایران را به مسافران نشان می‌دهد. این‌بار در این ایران گردی قصد داریم که فقط به تماشای دورنمای این قاب سبز در جاده اکتفا نکنیم و از نزدیک سری به آن بزنیم. به همین دلیل در این مطلب به‌قصد ماجراجویی در جاهای دیدنی کلاردشت راهی شمال ایران می‌شویم. هم‌سفر ما تا این منطقه توریستی شوید و تابستانی خنک را تجربه کنید.

جاهای دیدنی کلاردشت از منظر جغرافیایی

منطقه دیدنی کلاردشت قسمتی از استان مازندران و از توریستی‌ترین مناطق شمالی ایران محسوب می‌شود. در شمال این منطقه، عباس‌آباد با ۴۰ کیلومتر فاصله و در شمال‌شرقی آن، چالوس با ۴۸ کیلومتر فاصله قرار گرفته است. در شمال‌غربی آن تنکابن واقع شده است. برای رسیدن به تنکابن باید بعد از پشت‌سر گذاشتن عباس‌آباد، نزدیک به ۲۵ کیلومتر دیگر برانید. در مجموع، تقریبا ۶۵ کیلومتر از کلاردشت تا تنکابن راه پیش‌ِرو دارید. همچنین در شرق کلاردشت، مرزن‌آباد با ۲۴ کیلومتر فاصله جا خوش کرده است. جنوب کلاردشت به استان البرز و غرب آن به استان قزوین می‌رسد.

رونیکس

اگر از تهران به‌سمت شمال، به‌قصد سفر به جاهای دیدنی کلاردشت راه بیفتید، بعد از گذر از مسیر تهران‌ ـ‌ کرج و وارد شدن به جاده چالوس، باید تا سه‌راهی مرزن‌آباد پیش بروید و درنهایت، به سمت چپ بپیچید تا وارد مسیر منتهی به کلاردشت شوید. در این سفر باید در حدود ۱۹۵ کیلومتر برانید که تقریبا ۴ ساعت طول می‌کشد. اگر زمان بیشتری صرف کنید و از جاده جنگلی عباس‌آباد به کلاردشت بروید، باوجود مسافت طولانی‌تر، از مسیر بهشتی مقصد خود لذت بیشتری خواهید برد.

جاده رؤیایی عباس‌آباد، از جاهای دیدنی کلاردشت

جاده جنگلی عباس آباد از جاهای دیدنی کلاردشت
جاده جنگلی عباس آباد ـ سید محمداکبر موسوی ـ ایرنا

یکی از جاهای دیدنی کلاردشت در مسیر منتهی به آن جا خوش کرده است و از تماشایی‌ترین قسمت‌های این سفر مهیج محسوب می‌شود. جاده جنگلی عباس‌آباد در دل سرزمینی پر دارودرخت واقع شده و از زیباترین جاده‌های ایران است. رانندگی در این جاده، خستگی تمام مسیر طی‌شده را از تن‌تان دور می‌کند. ۲۵ کیلومتر راه در حصاری از درختان با سقفی از مه لطیف جنگلی، شما را تا رسیدن به کلاردشت همراهی می‌کند. پیش از رسیدن به کلاردشت، می‌توانید به مناطق جنگلی جاده عباس‌آباد بروید و در سرسبزی بکر آن جانی تازه کنید.

سرزمینی خنک در پناه کوه‌های البرز

جاهای دیدنی کلاردشت - عکس از علیرضا برازش
جاهای دیدنی کلاردشت ـ عکس از علیرضا برازش

وقتی که گرمای خورشید و هوای شرجی دریا، تابستان طاقت‌فرسایی را به شهرهای ساحلی شمال ایران می‌آورد، مردم کلاردشت در پناه رشته‌کوه‌های البرز، در میان دره‌ای فراخ و سرسبز، تابستان خنکی را می‌گذرانند. دور بودن این منطقه از آب‌وهوای شرجی دریای خزر، سبب شده است که سفر به جاهای دیدنی کلاردشت در تابستان، پررونق شود. این ییلاق خنک مازندران، درون دره‌ای سرسبز و با آب‌وهوایی بدون رطوبت، با وسعتی درحدود ۱۵۰۰ کیلومترمربع قرار گرفته است. حصار رشته‌کوه‌های خوش‌قدوقامت البرز، این منطقه را از آب‌‌وهوای شرجی دریا جدا کرده است. آب‌وهوای این منطقه کوهستانی است و تابستان‌های خنک و زمستان‌های سرد دارد. معمولا مِهی لطیف و دیدنی در این منطقه رخنه می‌کند. ترکیب این مه با دشت سرسبز و وسیع، تصویری رؤیایی از کلاردشت را به توریست‌ها نشان می‌دهد.

دهکده ییلاقی مازیچال

جاهای دیدنی کلاردشت - دهکده مازیچال
جاهای دیدنی کلاردشت ـ دهکده مازیچال

روستاهای ییلاقی در بین جاهای دیدنی کلاردشت سرآمد هستند. زیباترین دهکده‌های توریستی در این منطقه را باید مازیچال دانست. روستای مازیچال سرزمینی است که فرش آن را سرسبزی طبیعت و سقفش را ابرهای خامه‌ای می‌سازد. پرتوهای نور خورشید، با سماجت، روزنه‌ای را میان ابرها پیدا می‌کنند و خودشان را به سرزمین سبز مازیچال می‌رسانند تا رؤیایی‌ترین تصویر این دهکده توریستی را به همگان نشان دهند. جنگل‌هایی که درختان خوش‌قدوقامتش در ابرها گره خورده‌اند، این دهکده ییلاقی را دیدنی کرده‌اند.

۲۶۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا، از ویژگی‌های این روستای مرتفع است. در این منطقه می‌توانید دورنمایی خارق‌العاده از طبیعت رامسر و دریای خزر را ببینید. ابرها در این روستا غوغا می‌کنند: تماشای اقیانوس ابری یکی از لذت‌های سفر به مازیچال است. چند روزی از تابستان را در کلبه‌های کوچک و دنج این منطقۀ ییلاقی سپری کردن، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد شد. خنکای هوای مه‌گرفته و آرامش زندگی روستایی شما را از هیاهوی شهر و آب‌وهوای داغ تابستانی‌اش دور می‌کند. «طویدره» و «مکارود» از دیگر روستاهای ییلاقی در جاهای دیدنی کلاردشت هستند؛ پیش از رسیدن به مازیچال، تابلوی راهنمای آنها را خواهید دید.

نشانی: کلاردشت، میدان بزرگ کلاردشت، جاده عباس‌آباد، بعد از کردمحله، جاده منتهی به مازیچال

روستا و کاخ اجابیت

جاهای دیدنی کلاردشت - کاخ اجابیت
جاهای دیدنی کلاردشت ـ کاخ اجابیت

روستای خوش‌آب‌وهوای اُجابِیت یکی دیگر از جاهای دیدنی کلاردشت است. خاندان پهلوی کاخی خوش‌نقشه در این منطقه برای روزهای ییلاق بنا کرده‌اند. کاخ اجابیت اکنون یکی از بناهای دیدنی کلاردشت است که با نمایی سفیدرنگ در طبیعت سرسبز روستایی، بسیار جلوه‌گر است. این کاخ با تزئینات زیبایی همچون گچ‌بری و نقش‌ونگارهای سقف و ستون در ۲ طبقه به‌سبک معماری غربی بنا شده است.

نشانی: کلاردشت، خیابان پاسداران، خیابان اجابیت

روستای کردیچال

جاهای دیدنی کلاردشت - روستای کردیچال
جاهای دیدنی کلاردشت ـ روستای کردیچال

از خنک‌ترین جاهای دیدنی کلاردشت را باید روستای کردیچال دانست که حال‌وهوایی زمستانی دارد. آب‌وهوای پاک و سرد این منطقه آن را به ییلاقی با سبک زمستانی در تابستان تبدیل کرده است. گفته می‌شود که این روستا شاهد تحولات اجتماعی بسیاری از جمله تأسیس اولین بانک و دومین مدرسه در کلاردشت بوده است؛ بنابراین، علاوه بر طبیعت رؤیایی، این روستا ویژگی تاریخی نیز دارد.

نشانی: جاده مرزن‌آباد به کلاردشت، خروجی کردیچال

صعود به علم‌کوه و لذت از روستای رودبارک

جاهای دیدنی کلاردشت - روستای رودبارک
جاهای دیدنی کلاردشت ـ روستای رودبارک

در بین جاهای دیدنی کلاردشت، گزینه‌های محبوبی برای کوهنوردان نیز وجود دارد. صعود به قله علم‌کوه، از رؤیاهای هر کوهنورد حرفه‌ای است. کوهنوردان برای تحقق این رؤیا باید به روستای رودبارک در کلاردشت سفر کنند. اگر از کوهنوردان حرفه‌ای هستید، در سفرتان به کلاردشت، علاوه بر لذت از طبیعت کوهپایه‌ها، خود را برای کوهنوردی جانانه در دامنه‌های این کوه مرتفع آماده کنید. روستای رودبارک طبیعت دل‌چسبی دارد که علاوه بر کوهنوردان، سایر توریست‌ها نیز شیفته‌اش خواهند شد.

این روستا یکی از زیباترین جاهای دیدنی کلاردشت است. از جاذبه‌های خوش‌آب‌وهوای آن می‌توان به رودخانه سردآبرود، آبشار آکاپل و یخچال‌های طبیعی دهکده اشاره کرد. از بناهای منحصربه‌فرد روستای رودبارک، مسجد بزرگ آن است که معماری جالبی دارد. سفر به کلاردشت بدون رفتن به این روستا کامل نخواهد شد؛ به‌ویژه که به‌خاطر پرورش ماهی قزل‌آلا در این منطقه، می‌توانید از ناهار خوشمزه دریایی با ماهی‌های تازه‌اش لذت ببرید.

نشانی: کلاردشت، خیابان پاسداران، دسترسی محلی به روستای رودبارک

جنگل مجل

جاهای دیدنی کلاردشت - جنگل مجل
جاهای دیدنی کلاردشت ـ جنگل مجل

در فاصله کمی از روستای رودبارک، یکی از زیباترین جنگل‌های شمال ایران را می‌توانید ببینید. جنگل مجل در ارتفاعات اطراف روستایی به همین نام، در ۵کیلومتری جنوب‌غربی منطقۀ حسن‌کیف واقع شده و نزدیک به روستای رودبارک است. آب‌‌وهوای تازۀ جنگل، برگ‌های درخشان از قطرات شبنم و عطر خاک نم‌زده از لذت‌هایی است که در جنگل مجل تجربه خواهید کرد. در طبیعت این جنگل گشت‌وگذار کنید و در هوای لطیف آن، اکسیژن را مهمان ریه‌های خود کنید.

نشانی: کلاردشت، خیابان پاسداران، دسترسی محلی به روستای مجل

روستای هریجان

روستای هریجان - عکس از مرتضی نامور
روستای هریجان ـ عکس از مرتضی نامور

یکی دیگر از روستاهای بکر منطقه کلاردشت، دهکده هریجان است. طبیعت و آب‌وهوای این روستا فوق‌العاده است. این ییلاق سرسبز با دشت‌های وسیع از گل‌های خوش‌رنگ و علفزارهای سرسبز پوشیده‌شده و آبشار باریک و خوش‌قدوقامتش، از زیبایی‌های رشته‌کوه‌های البرز محسوب می‌شود. هریجان یکی از مناطقی است که به‌دلیل آب‌وهوای خنک خود، بهار و تابستانی دل‌چسب دارد و این دو فصل بهترین زمان سفر به روستاست. پرنده‌ها و حیوانات مختلف جنگلی در هریجان زندگی می‌کنند؛ به همین دلیل، این روستا از مناطق حفاظت‌شده و شکارممنوع محسوب می‌شود؛ در نتیجه، برای رفتن به طبیعت هریجان باید مجوز اداره محیط‌زیست تهران یا چالوس را همراه داشته باشید.

نشانی: جاده تهران به چالوس، نرسیده به سیاه‌بیشه، جاده هریجان

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت - عکس از حسن بهشتی
دریاچه ولشت ـ عکس از حسن بهشتی

دریاچه کوهستانی ولشت یکی از جاهای دیدنی کلاردشت است. این دریاچه در ۲۲کیلومتری شمال‌شرقی کلاردشت واقع شده و در واقع، از جاذبه‌های مرزن‌آباد است؛ اما به‌سبب نزدیکی به کلاردشت، توریست‌های این دشت سرسبز، سفر به این دریاچه را نیز از دست نمی‌دهند. این دریاچه آب شیرین در فهرست میراث ملی قرار گرفته است و منظره‌ای بی‌بدیل دارد. نمای گسترۀ آب آن در حصار کوه‌های البرز، قابی دیدنی از طبیعت شمال ایران را پیش‌ِروی چشمان‌تان قرار می‌دهد. دریاچه ولشت با وسعتی در حدود ۱۵۰ هزار مترمکعب، درون دره‌ای وسیع از دامنه‌های شمالی رشته‌کوه البرز جا خوش کرده است؛ این محدوده به منطقه کوهستانی تخت‌سلیمان شناخته می‌شود. در سفرتان به کلاردشت بهشتی، گشت‌وگذار در حاشیۀ این دریاچه را از دست ندهید.

نشانی: جاده تهران به چالوس، خروجی دریاچه ولشت، جاده ولشت

چه وقت از سال به کلاردشت سفر کنیم؟

جاهای دیدنی کلاردشت
جاهای دیدنی کلاردشت

تمام چهارفصل کلاردشت افسونگرند و زیبایی خاص خود را دارند. بهار با تازگی و طراوت خوش‌آب‌وهوایش، تابستان با خنکای مطلوب ییلاقی، پاییز با جادوی رنگارنگ درختان و زمستان با رخت سپید خود، همگی لذتی متفاوت از سفر می‌سازند. اما اگر با سرمای هوا نمی‌توانید کنار بیایید، بهتر است پاییز و زمستان به این منطقه نروید. برای تجربۀ سفر ییلاقی به کلاردشت، از اواسط بهار تا اواخر تابستان، راهی این منطقه از شمال ایران شوید تا از آب‌وهوایی خنک و مطلوب در این دشت بهشتی لذت ببرید.

در طول سفر کجا بمانیم؟

برای اقامت در کلاردشت اصلا مشکلی وجود ندارد. این منطقه به‌سبب ویژگی‌های توریستی خود، امکانات مطلوبی برای اقامت مسافران دارد. علاوه بر هتل‌های خوش‌منظرۀ کلاردشت، می‌توانید سراغ اجاره موقت ویلا و خانه‌های محلی بروید. اگر هم دل‌تان تجربه‌ای بکر می‌‌خواهد، پیشنهاد می‌کنیم در کلبه‌های سادۀ روستایی، شب را صبح کنید. کمپینگ و اقامتی دسته‌جمعی در طبیعت زیبا و سبز این دشت وسیع هم تجربه‌ای مهیج و دوست‌داشتنی خواهد بود.

در آخر

هوای دودی شهر و هیاهوی خیابان‌های آن را رها کنید و راهی جادۀ پرپیچ‌وخم و خاطره‌انگیز چالوس شوید. جاهای دیدنی کلاردشت در امتداد این جاده منتظر شما هستند تا خنک‌ترین تابستان را برای‌تان بسازند. پس تا دیر نشده، کوله‌پشتی را ببندید و خودتان را برای سفری کوهستانی آماده کنید.

برای آشنایی با دیگر مقصدهای گردشگری ایران در فصل های مختلف سال، در صفحه سفر و گردشگری «چطور» همراه شما خواهیم بود.


در ادامه بخوانید: ۷ ایده جذاب که سفر به هر شهری را برای شما خاطره‌انگیز می‌کند

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.