دریاچه نئور، سفر به آغوش آرامش‌بخش طبیعت شمال‌غرب

0

برای گریز از هوای پر از دود و آلایندۀ شهری، کوله‌پشتی‌تان را بردارید و هم‌سفر ما در جاده‌های شمال‌غربی کشور شوید. امروز قرار است به‌سراغ دریاچه نئور در خط مرزی استان اردبیل و گیلان برویم و از گسترۀ آبی آن و دشت‌های سبز و پر از گل اطرافش لذت ببریم. این دریاچه یکی از بهشتی‌ترین دریاچه های ایران محسوب می‌شود و سفر به آن، آرامش لطیفی را به جان‌تان منتقل می‌کند. هم‌سفر ما برای رفتن به این سرزمین رؤیایی شوید تا از دیدنی‌های آن برای شما بگوییم.

موقعیت جغرافیایی دریاچه نئور

دریاچه نئور اشتراک مرز استان گیلان و اردبیل است و در جنوب آن، خلخال از استان اردبیل واقع شده است. برای رسیدن به این دریاچه از خلخال باید در مسیری نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر رانندگی کرد. روی نقشه، در جنوب‌شرقی این دریاچه، تالش از استان گیلان با مسیر دسترسی ۱۸۰ کیلومتر دیده می‌شود. در جهت شمال‌غربی آن نیز شهر اردبیل جا خوش کرده است؛ فاصلۀ بین این شهر و دریاچه را ۴۷ کیلومتر رانندگی پُر می‌کند. در واقع، دریاچه نئور در مرکز مثلثی قرار گرفته که سه رأس آن را این ۳ شهر پر کرده‌اند.

رونیکس

چطور به دریاچه نئور برویم؟

اگر از اردبیل به‌طرف این دریاچه راه بیفتید، باید از سمت جنوب‌شرقی این شهر حرکت کنید: وارد بزرگراه بسیج می‌شوید و بعد از پشت‌سرگذاشتن میدان ایثار، وارد جاده اردبیل به خلخال می‌شوید. پس از واردشدن به این جاده، باید در حدود ۳۰ کیلومتر برانید تا علامت خروجی مسیر منتهی به دریاچه را ببینید. حالا بعد از حدود ۱۳ کیلومتر به دریاچه نئور خواهید رسید. کل زمان حرکت از اردبیل به‌سمت دریاچه، نزدیک به ۱ ساعت طول می‌کشد. اگر نقطۀ شروع حرکت شما این شهر باشد، باید تقریبا ۴۷ کیلومتر برانید.

بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین کشور

دریاچه نئور - عکس از ناصر درخشان
دریاچه نئور ـ عکس از ناصر درخشان

در میان دره‌های کوهستان باغرو و در حصار مثلث تالش، خلخال و اردبیل، سرزمینی فیروزه‌ای واقع شده که زیبایی‌اش را به اطراف خود پراکنده و سرزمینی بهشتی پدید آورده است. این دریاچه خوش‌رنگ یکی از پهناورترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و بزرگ‌ترین دریاچه طبیعی اردبیل محسوب می‌شود. درفصل بهار، نئور از ترکیب دو دریاچه، جان می‌گیرد تا دریاچه‌ای بزرگ پدید آید.

این دریاچه علاوه بر زیبایی توریستی و آب‌وهوای مطلوبی که در بهار و تابستان دارد، برای استفاده در صنعت کشاورزی نیز اهمیت بالایی دارد؛ با اضافه‌شدن سد به این دریاچه، تأمین آب زمین‌های کشاورزی نیز فراهم شده است. تنوع پوشش گیاهی به دشت‌های وسیع اطراف آن چهره‌ای بهشتی داده است. با حضور پرندگان مهاجر بر سطح آب این دریاچه، می‌توانید بوم نقاشی زنده‌ای را در این نقطه از ایران نظاره‌گر باشید. این مقصد خنک تابستانی به‌دلیل ارزش بالای زیست‌محیطی، از مناطق محافظت‌شده محسوب می‌شود و تحت نظارت سازمان محیط‌زیست است.

گشت‌وگذار در دشت‌های اطراف

دریاچه نئور
دریاچه نئور

بهار که از راه می‌رسد، حال‌وهوای نئور تازه می‌شود و گل‌های رنگارنگ دشت‌های آن را می‌آرایند. در دل این دشت‌های کوهستانی، گل‌ها و گیاهان باارزشی روییده‌اند؛ عطر و خاصیت هرکدام‌شان شما را وسوسه می‌کند تا چند شاخه‌ای از آنها را با خود به سوغات بیاورید و از داروی سلامت طبیعت لذت ببرید. گیاهانی همچون بابونه، بومادران، پنج‌انگشتر، کنگر و خاکشیر در کوهستان‌های اطراف دریاچه نئور رشد می‌کنند. در این فصل سال می‌شود زیباترین حالت دریاچه نئور را تماشا کرد. گذر اسب‌هایی خوش‌قدوقامت در این دشت‌های رنگارنگ، دنیایی خیال‌انگیز برای‌تان رقم می‌زنند. بی‌شک، تماشای این قاب زیبای طبیعت هوش از سرتان می‌برد.

در فصولی از سال، پرندگان مهاجر خوش‌آب‌ورنگی به‌سراغ نئور می‌آیند و با پرواز خود بر فراز این دریاچه، چهرۀ طبیعت این منطقه را زیباتر می‌کنند. از نمونه پرندگانی که در زیستگاه نئور دیده می‌شوند، آنقوت، کبک، چکاوک، بلدرچین و زاغ را می‌توان نام برد. فراموش نکنید که این دریاچه و دشت‌های اطرافش پر از سوژه‌های ناب عکاسی هستند؛ بنابراین هرگز به لنز دوربین عکاسی‌تان اجازه استراحت ندهید.

کوه‌نوردها به این منطقه سفر کنند

منطقۀ کوهستانی دریاچه نئور بهترین گزینه برای شیفتگان کوه‌نوردی است. بسیاری از این توریست‌ها به‌قصد این ورزش کوهستانی راهی این دریاچه می‌شوند. آنان یک کوه‌پیمایی دل‌چسب را از دامنه‌های خوش‌رنگ‌ولعاب این منطقه به‌قصد رسیدن به ارتفاعات شروع می‌کنند.

نگاهی به دنیای آبی دریاچه

دریاچه نئور
دریاچه نئور

از لذت‌ها و تفریحات جذاب دریاچه، فرصت ماهیگیری است. بسیاری از مسافران، این سرگرمی آرامش‌بخش را در اینجا تجربه می‌کنند. از ماهیگیری در این دریاچه استقبال می‌شود. ماهیگیری در دریاچه نئور ممنوع نیست، زیرا اگر تا قبل از فصل سرما صید صورت نگیرد، به‌دلیل یخ‌زدگی آب دریاچه، تمام ماهی‌ها از بین می‌روند. در واقع، مسابقۀ ماهیگیری در شهریور هر سال به‌منظور جلوگیری از اتلاف ماهی‌های این دریاچه برگزار می‌شود. برای همین، این ماه تابستانی یکی از زمان‌هایی است که در آن مسافران علاقه‌مند به ماهیگیری، راهی این دریاچۀ خوش‌منظره می‌شوند. قزل‌آلای رنگین‌کمان صید جذاب این منطقه است.

علاوه بر ماهیگیری که به آن اشاره کردیم، در نئور تجربه‌های آبی دیگری نیز وجود دارند، تجربه‌هایی که شما را حسابی سرگرم می‌کنند. قایق‌سواری در این دریاچه حال‌وهوای جذابی دارد؛ اما متأسفانه هنوز امکاناتی برای این تفریح فراهم نشده است و بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردهای حرفه‌ای با قایق‌های بادی شخصی این لذت را تجربه می‌کنند.

زمستان زیبای دریاچه نئور

از دیگر جذابیت‌های دریاچه نئور به فصل زمستان تعلق دارد. به‌خاطر دمای بسیار پایین کوهستانی، سطح آب دریاچه یخ می‌زند. تماشای این وسعت الماس‌گون در زیر آفتاب ملایم زمستانی، فوق‌العاده خواهد بود. با تجربه‌های زمستانیِ جذابی همچون برف‌بازی در دشت‌های کوهستانی، می‌شود از طبیعت‌گردی در فصل سرما نیز لذت برد. با شروع سرمای کوهستانی، دمای دریاچه نئور به ۲۰ درجه زیر صفر هم می‌رسد. در چنین شرایطی، سطح این دریاچه ۵ ماه از سال یخ‌زده است؛ قطر این یخ‌زدگی به ۸۰ سانتی‌متر هم می‌رسد.

پیش به‌سوی سوباتان!

اسب‌سواری در اطراف دریاچه نئور
اسب‌سواری در اطراف دریاچه نئور

علاوه بر فرصت تفریحات آبی و همچنین گشت‌زنی در دشت‌های پرگل دریاچه نئور، تجربه‌های دیگری نیز در این منطقه وجود دارند، تجربه‌هایی که سفر شما را جذاب و خوش‌خاطره می‌سازند. حرکت از دریاچه به‌سمت ییلاق سوباتان، یکی از مناطق زیبای اطراف نئور، از دل‌چسب‌ترین خاطرات خوش‌گذرانی در این سفر خواهد شد. برای رسیدن به این منطقه چند شیوه وجود دارد؛ هر مسیر هم جذابیت ویژۀ خود را دارد:

اسب‌سواری

نظرتان درباره اسب‌سواری در دشت‌های کوهستانی این منطقه چیست؟ اگر اهل سوارکاری باشید، در مسیر منتهی به سوباتان، فرصت اسب‌سواری در طبیعت زیبا و جذاب جنگلی را خواهید داشت؛ همچنین، این فرصت را دارید که بکرترین چهره‌های زندگی عشایر در طبیعت را به چشم ببینید. پس حتما از این فرصت استفاده کنید و با کمک افراد راه‌بلد و حرفه‌ای، سفرتان را به خاطره‌ای خوش تبدیل کنید.

آفرود و دوچرخه‌سواری

روش بعدی برای رسیدن به سوباتان، آفرود است. آفرود جذابیت اسب‌سواری را ندارد، اما سفری مهیج برای‌تان می‌سازد. اگر اهل دوچرخه سواری، آن هم از نوع حرفه‌ای این ورزش جذاب هستید، باید این مژده را به شما بدهیم که رایج‌ترین و محبوب‌ترین وسیلۀ رسیدن به سوباتان، دوچرخه است. دوچرخه‌سواران از دریاچه نئور به‌سمت سوباتان حرکت می‌کنند و زیبایی‌های مسیر را رکاب می‌زنند تا به مقصد برسند. فراموش نکنید که رکاب‌زدن در این مسیر دشوار است و فقط دوچرخه‌سواران حرفه‌ای از پسِ آن برمی‌آیند؛ همچنین برای پیمودن این مسیر، به یک راه‌بلد در تیم دوچرخه‌سواری‌تان نیاز دارید.

دوچرخه‌سواری در اطراف دریاچه نئور
دوچرخه‌سواری در اطراف دریاچه نئور

پیاده‌روی

خیلی از افراد هم علاقه‌مندند که با پای پیاده و ذره‌ذره، زیبایی مسیر منتهی به ییلاق سوباتان را کشف کنند؛ آنان از این آهستگی برای ثبت خاطرات خوش لذت می‌برند. باید بدانید که پیمودن این مسیر خوش‌رنگ‌ولعاب تقریبا ۱۰ ساعت طول خواهد کشید؛ پس بهتر است در نیمۀ دوم بهار به دشت بزنید و پیاده روی را تجربه کنید. در واقع، بعد از نیمۀ بهار تا اواخر خرداد، این مسیر دل‌فریب‌ترین چهرۀ خود را به مسافران نشان می‌دهد و هرگوشۀ آن با رنگی از گل‌ها آراسته شده است. آبشار ورزان و قله بغروداغ از جاذبه های گردشگری این پیاده‌نوردی هستند.

چه فصلی از سال به دریاچه نئور سفر کنیم؟

بهترین زمان سفر به این دریاچه و دشت‌های بهشتی اطرافش، فصل بهار و تابستان است. در این فصل‌ها رنگارنگ‌ترین قاب‌ها را می‌توانید تماشا کنید و از آب‌وهوای ناب و خنک آن لذت ببرید. اگر از چهره‌های یخی و سرد طبیعت لذت می‌برید، سفر در پاییز و زمستان نیز برای‌تان جذاب خواهد بود. باید بدانید که با رسیدن روزهای سرد سال، این دریاچه تبدیل به سرزمین یخی در دل کوهستان‌های سرد باغرو می‌شود.

در آخر

اقامتگاه‌ها و هتل‌های شهرهای اطراف این منطقه گزینه‌های مناسبی‌اند؛ اما به شما پیشنهاد می‌کنیم که سفری بکرتر را لمس کنید: در خانه‌های محلی منطقه اقامت کنید یا کمپینگ را در دشت‌های نئور تجربه کنید. این سفر از جنس طبیعت گردی است و بی‌شک خاطره‌ای خوش برای‌تان رقم خواهد زد. در سفر به این دریاچۀ کوهستانی، معمولا در حال گشت‌زنی در طبیعت هستید؛ پس به‌هیچ‌وجه کوله‌پشتی خود را با لوازم اضافی سنگین نکنید و تنها وسایل ضروری و مهم را با خود ببرید. امیدواریم که سفر خوشی تجربه کنید.


در ادامه بخوانید: چطور از روزهای باقی‌مانده تابستان لذت ببریم؟

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.