تمیز کردن گاز استیل با چند ترفندی که اجاق‌گازتان را جلا می‌دهد

9

یکی از مهم‌ترین موارد در نظافت وسایل آشپزخانه، تمیز کردن اجاق‌گاز است. اغلب این کار به‌سادگی و با کمک مایع ظرف‌شویی یا کمی پودر شوینده و آب قابل‌انجام است. شما می‌توانید اسفنج یا اسکاچی را در این محلول کف‌آلود غوطه‌ور کنید و روی گاز بکشید. اما گاهی هم لکه‌ها به این سادگی‌ها پاک نمی‌شوند، مخصوصا اگر اجاق‌تان از جنس استیل باشد. در چنین مواردی ممکن است به خمیر جوش شیرین، لکه‌برهای مخصوص گاز و … نیاز پیدا کنیم. در این مطلب بهترین روش‌های تمیز کردن گاز استیل را معرفی کرده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

روش معمول تمیز کردن گاز استیل برای ازبین‌بردن لکه‌های سطحی

۱. تمیز کردن گاز استیل با آب و مایع ظرف‌شویی

دو یا سه فنجان آب گرم را در ظرفی بریزید و چند قطره مایع ظرف‌شویی به آن اضافه کنید. اسفنج یا اسکاچی را در آن غوطه‌ور کنید و سپس آن را هم‌سو با شیارهای سطح گاز، به‌آرامی حرکت دهید.

رونیکس
  • منظور از شیارهای سطح گاز استیل، جهت‌گیری رگه‌هایی است که روی سطح وجود دارند. اگر از نزدیک و با دقت به سطح گاز نگاه کنید، می‌توانید این شیارها را تشخیص دهید. جهت‌گیری شیارها ممکن است از بالا به پایین، از چپ به راست یا به‌صورت مورب باشد؛
  • تهیهٔ محلول آب و مایع ظرف‌شویی برای تمیز کردن گاز استیل نیاز به اندازه‌گیری خاصی ندارد؛ شما می‌توانید میزان مایع ظرف‌شویی یا آب مورداستفاده را بنا به صلاحدید خودتان تعیین کنید. فقط در نظر داشته باشید که آب باید گرم و کف‌آلود باشد.

۲. خشک کردن سطح اجاق گاز

خشک کردن سطح گاز استیل-تمیز کردن گاز استیل

پس از آنکه تمیزکاری سطح گاز تمام شد، نوبت به خشک کردن آن می‌رسد. شما می‌توانید این کار را با کمک پارچه‌ٔ کتان یا اسفنج انجام دهید. درهنگام خشک کردن نیز پارچه یا اسفنج را هم‌سو با شیارهای سطح گاز حرکت دهید.

۳. حفظ درخشندگی سطح گاز

اگر می‌خواهید ظاهر گاز استیل‌تان پس از تمیز و خشک شدن، براق و نو به نظر برسد، از جلادهنده استفاده کنید. جلادهنده‌های مخصوص گازهای استیل، روغن لیمو و اسپری‌های سیلیکونی مواردی هستند که می‌توانید از آنها برای درخشندگی گازتان استفاده کنید. پارچه‌ٔ کتان و بدون‌پُرزی بردارید و آن را به جلادهنده آغشته کنید و هم‌سو با شیارها روی سطح گاز بکشید. از پارچهٔ بدون‌پُرز دیگری هم برای خشک کردن جلادهنده استفاده کنید.

  • بعضی از لکه‌برهای مخصوص گاز دومنظوره هستند: یعنی هم تمیز می‌کنند و هم ظاهری براق به گاز می‌دهند. می‌توانید به‌‌جای لکه‌برهای معمولی از این محصولات استفاده کنید.
  • لکه‌برها بسته به نوع کارکردشان، دستورالعمل‌های متفاوتی برای محافظت از گاز دارند؛ پس قبل از استفاده، دستورالعمل آنها را به‌دقت مطالعه کنید.
  • البته طرز استفاده از بیشتر برندها به این صورت است که نازل ظرف یا بطری را نزدیک سطح گاز قرار می‌دهید، دستهٔ اسپری آن را چند بار فشار می‌دهید و با پارچه اقدام به تمیز کردن گاز استیل می‌کنید.

تمیز کردن گاز استیل برای ازبین‌بردن لکه‌های قدیمی و سرسخت

روش تمیز کردن گاز استیل

۱. راهنمای استفاده از گاز استیل را مطالعه کنید

پیش از آنکه اقدام به خریدن لکه‌بر یا تهیهٔ محلول برای تمیز کردن گاز استیل کنید، راهنمای استفاده از گاز را مطالعه کنید. بعضی از تولیدکنندگان محصولاتی را در این راهنما مشخص و توصیه کرده‌اند که بهتر است برای تمیز کردن گاز استیل خود از آنها استفاده کنید. به‌علاوه ممکن است که در این راهنما، دستورالعمل‌هایی برای رفع برخی از دردسرهای پاکیزگی، مثل لکه‌های بسیار چسبنده یا تغییر رنگ گاز، پیدا کنید.

۲. استفاده از ترکیب آب و شوینده‌ای با قدرت پاک‌کنندگی ملایم

چند قطره از شوینده‌ای ملایم را به دو یا سه فنجان آب گرم اضافه کنید. شما می‌توانید به‌‌جای استفاده از شویندهٔ مایع از پودرهای شوینده کمک بگیرید؛ در این صورت چند قاشق غذاخوری از پودر شوینده را به آب اضافه کنید. اسکاچی نایلونی را در آب کف‌آلود غوطه‌ور کنید و آن را هم‌سو با شیارها روی سطح گاز بکشید. برای ممانعت از به‌جاماندن لک آب، با حوله سطح گاز را خشک کنید.

۳. تمیز کردن گاز استیل با ترکیب جوش‌شیرین

تمیز کردن گاز استیل با ترکیب جوش شیرین

مقدار برابر از جوش‌شیرین و آب را با هم مخلوط کنید تا ترکیبی خمیرمانند درست شود. کمی از ترکیب را روی بُرسی نرم یا پارچه‌ٔ کتان بریزید و با استفاده از آن، محلول را هم‌سو با شیارهای سطح گاز روی لکه بکشید.

  • برای پاک کردن خمیر جوش‌شیرین از سطح گاز، از پارچه یا اسفنج آغشته به آب گرم استفاده کنید. فراموش نکنید که هم‌سو با شیارهای سطح گاز حرکت کنید.

۴. تمیز کردن گاز استیل با ترکیب روغن و سرکه

تمیز کردن گاز استیل با ترکیب روغن و سرکه

سرکه را در بطری اسپری بریزید و سطح گاز را کاملا به آن آغشته کنید. با پارچه‌ای نرم یا اسفنج، هم‌سو با شیارها روی سطح گاز بکشید و سرکه را پاک کنید. پارچهٔ نرمی را به اندکی روغن آشپزی آغشته کنید و هم‌سو با شیارها روی سطح گاز بکشید. با این روش تقریبا هر لکه‌ای به‌سرعت از روی گاز استیل شما پاک می‌شود.

  • بگذارید روغن چند دقیقه‌ای روی سطح گاز بماند. سپس با دستمال کاغذی آن را پاک کنید؛
  • بنا به صلاحدید خودتان می‌توانید از روغن طبیعی، روغن زیتون یا هر روغن دیگری استفاده کنید؛
  • از سرکهٔ سفید یا سرکه‌های مخصوص لکه‌بری استفاده کنید.

۵. استفاده از لکه‌بر مخصوص گاز

اگر بعد از تمیز کردن گاز استیل با روش‌های مذکور، هنوز آثار لکه‌ها قابل‌مشاهده بود، می‌توانید از لکه‌برهای مخصوص گاز استفاده کنید.

تولیدکنندگان هریک از این لکه‌برها، فرمول و شیوهٔ خاصی برای تولید محصولات‌شان دارند؛ به همین خاطر ممکن است طریقهٔ استفادهٔ صحیح هر کدام از شوینده‌ها با دیگری متفاوت باشد. توصیه می‌شود که قبل از مصرف، راهنمای استفاده از محصول را به‌دقت مطالعه کنید.

البته در بیشتر موارد، روش استفاده به این صورت است که کمی از لکه‌بر را روی سطح گاز اسپری می‌کنید و سپس آن را با پارچه یا اسفنج نم‌دار پاک می‌کنید.

نکات ایمنی برای تمیز کردن گاز استیل

نکات ایمنی در رابطه با تمیز کردن گاز استیل

۱. پیش از تمیز کردن گاز استیل، منتظر بمانید تا کاملا خنک شود

اگر گاز درحین تمیز کردن داغ باشد، ممکن است دچار سوختگی شوید. به‌علاوه احتمال تبخیر لکه‌بر یا ترکیبی که برای تمیز کردن گاز استیل از آن استفاده می‌کنید نیز وجود دارد. این مسئله می‌تواند باعث ناراحتی چشم‌ها یا پوست شما شود.

  • خاموش بودن گاز به‌معنای خنک بودن آن نیست. برای اطمینان از خنک بودن گاز دست‌تان را به سطح آن نزدیک کنید.
  • راهکار دیگر این است که چند قطره آب روی سطح گاز بچکانید. جلزوولز کردن قطره‌های آب به‌معنای داغ بودن گاز است.

۲. از ترکیباتی با خاصیت سایندگی استفاده نکنید

مواد شویندهٔ شیمیایی یا فرمول‌های حاوی کلریدها (بروم، ید، کلر، فلوئور و …) می‌توانند به سطح گاز استیل آسیب بزنند. به همین صورت، مواد شویندهٔ حاوی الکل، تینر (فرآورده‌های نفت خام) و آمونیاک نیز می‌توانند باعث زنگ‌زدگی و خوردگی سطح گاز شوند.

برای اینکه از این حیث به مشکلی برنخورید، حتما پیش از خرید لکه‌بر موردنظر، جدول ترکیبات آن را بررسی کنید.

  • اگر از آسیب‌زا بودن لکه‌بر یا مادهٔ شوینده برای سطح گاز اطمینان ندارید، کمی از آن را به نقطه‌ای از گاز که در دید نیست بزنید و یک تا دو روز صبر کنید. بعد از آن اگر مشکلی پیش نیامده بود، می‌توانید از لکه‌بر برای تمیز کردن گاز استیل استفاده کنید؛
  • از مواد شویندهٔ حاوی زِبره (زِبره، به انگلیسی grit؛ به ذرات مواد سخت ازجمله چدن و کوارتز و فولاد سخت گفته می‌شود) استفاده نکنید.

۳. از پارچه یا دستمال میکروفایبر استفاده کنید

استفاده از دستمال میکروفایبر برای تمیز کردن گاز استیل

برای تمیز کردن گاز استیل از سیم ظرف‌شویی یا برس‌های سیمی استفاده نکنید. این‌ وسایل سطح گاز را خش می‌اندازند. بهتر است که به‌‌جای آنها از دستمال میکروفایبر استفاده کنید. این دستمال‌ها مختص تمیزکاری هستند و با استفاده از آنها می‌توانید حتی سخت‌ترین لکه‌ها را نیز پاک کنید.

کلام آخر

سعی کنید طی روندی منظم اقدام به تمیز کردن گاز استیل کنید و اگر ذرات غذا یا روغن روی گاز ریخت، بلافاصله پس از خنک شدن گاز آن را پاک کنید. در غیر این‌ صورت لکه‌ها سخت و ماندگار می‌شوند و هرچه بگذرد، پاک کردن‌شان دشوارتر خواهد شد.

لطفا اگر از راهکار دیگری برای تمیز کردن گاز استیل استفاده می‌کنید یا نظری دربارهٔ مطلب دارید، آن را با ما درمیان بگذارید.


در ادامه بخوانید: چطور کارهای خانه را با همسرمان تقسیم کنیم؟
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع wikihow
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 9 دیدگاه)
  1. M.m می‌گوید

    سلام. بعد از این که گاز رو تمیز میکنم رد پارچه میمونه چیکار کنم از بین بره؟

    1. محمدرضا عاشوری می‌گوید

      عرض سلام. به نظرم پارچه باید کاملا تمیز و خشک باشه تا ردی نگذاره. پارچه مایکروفایبر هم شاید بد نباشه اگر استفاده کنید. موفق باشید.

  2. حدیثه می‌گوید

    سلام روی اجاق گاز من مایع تمیز کننده من ریخته
    و لکه سیاه افتاده روش و کدر شده چجوری پاکش کنم؟

  3. M می‌گوید

    سلام تازه عروسم نمیدونستم نباید گاز رو با سیم ضرف شویی تمیز کنم الان روش لکه های روشن افتاده چیکار کنم تو رو خدا راهنماییم کنید🥺هیچ راهی هست واسه از بین بردنش؟؟🥺💔