۱۲ نوع عسل معروف و خواص بی نظیر آن‌ها

1

انواع عسل طبیعی را میتوان بر اساس رنگ، طعم و بو، خاص و متمایز از دیگری دانست. در این مقاله به 12 نوع عسل معروف و خواص هر کدام اشاره خواهیم کرد.
تنوع عسل ها با توجه به شهدی که زنبور عسل از آن تغذیه کرده متفاوت است. عده ای از زنبورداران عقیده دارند که عسل دو نوع دارد، یا طبیعی است و یا تقلبی و دسته بندی عسل به انواع مختلف کار درستی نیست. ولی حقیقت این است که هر عسل ویژگی ها و فواید مختص به خودش را دارد.

عسل چیست؟

عسل مایعی شیرین است که توسط زنبورها با استفاده از شهد گل ها ساخته می شود. عطر و طعم و حتی رنگ این مایع متفاوت است و بستگی به نوع گلی که از آن شهد برداشت می شود دارد.
عسل طبیعی حاوی مقادیر بسیاری فروکتوز، گلوکز و مونوساکارید است و تقریبا 70 تا 80 درصد قند دارد که شیرینی آن را تأمین می کند. عسل همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی است. علم پزشکی مدرن موفق شده است در مدیریت مزمن زخم و مبارزه با عفونت، کاربردهای عسل را پیدا کند.

انواع عسل طبیعی

رونیکس

عسل ها بصورت کلی به دو دسته چند گل و تک گل تقسیم می شوند. به عسل هایی که زنبور برای تهیه آن ها از گیاهان بسیار متنوعی استفاده کرده باشد و شهد خاصی غالب نباشد، عسل چند گیاه می گویند و در صورتی که یک نوع گل و گیاه در منطقه بیشتر از انواع دیگر باشد نام آن گل و گیاه را بر روی عسل میگذارند.

البته در این نوع نام گذاری شهد غالب مد نظر است مانند عسل مرکبات که از باغات مرکبات برداشت می شود و یا عسل یونجه که از یونجه زارها برداشت میگردد. زیرا غیر ممکن است که زنبور فقط از یک نوع گل و گیاه استفاده کنید. در ادامه می پردازیم به انواع عسل تک گل که در ایران بیشترین محبوبیت را دارند.

1- عسل آویشن

عسل آویشن را میتوان جزو معروف ترین عسل ها بین ایرانیان معرفی کرد که بسیار انرژی زا می باشد و برای درمان مشکلات تنفسی، تسکین سرفه و گلودرد و همچنین درمان زخم ها مورد استفاده قرار میگیرد.

2- عسل گون

عسل گون خود به تنهایی دارای ده ها گونه مختلف می باشد که در هر منطقه نوع بخصوصی رویش دارد. این عسل برای تقویت مغز و اعصاب، درمان درد معده و مشکلات گوارشی مفید می باشد.

3- عسل گشنیز

دارای طعم خاص و متفاوتی نسبت به عسل های چند گل و عسل های معمول در بازار می باشد و از جمله خواص آن می توان به اشتها آوری، درمان مشکلات معده و درمان سرماخوردگی اشاره کرد.

4- عسل کنار

نام دیگر آن عسل سدر عربی می باشد و مصرف کنندگان خاص خود را دارد. این عسل برای تقویت قوای جنسی، تقویت حافظه و تقویت اعصاب موثر می باشد.

5- عسل مریم گلی

عسل مریم گلی به رنگ کهربایی روشن تا تیره زرین با بو و مزه دلپسند است. از فواید آن می توان به تصفیه خون، رفع تعریق بیش از حد بدن و درمان مشکلات گوارشی اشاره کرد.

6- عسل اقاقیا

یکی از بهترین انواع عسل است که نسبت به دیگر عسل ها دیرتر رس می بندد. عسل اقاقیا مقوی و انرژی زا می باشد و برای مصرف ورزشکاران توصیه میگردد.

7- عسل یونجه

از گل های بنفش رنگ یونجه بدست می آید، میزان برداشت این نوع عسل در ایران بسیار بالاست و به همین دلیل قیمت مناسب تری نسب به دیگر عسل ها دارد. مهم ترین خاصیت عسل یونجه را میتوان تقویت حافظه معرفی کرد.

8- عسل کتیرا

عسل خاصی می باشد که برای درمان مشکلات گوارشی بسیار سریع نتیجه میدهد. این نوع عسل برداشت منطقه گلیل در استان خراسان شمالی می باشد و زنبورستان آهوتا بیشترین حجم برداشت این نوع عسل را در منطقه دارد.

9- عسل زرشک

عسل زرشک در اردیبهشت و خرداد برداشت می شود و در دسته عسل های بهاره می باشد که خاص منطقه خراسان است و به دلیل شرایط اقلیمی و پوشش گیاهی خاص از خواص زیادی از جمله تصفیه خون، کاهش فشار خون و درمان مشکلات کبدی برخوردار است.

10- عسل بابونه

عسل بابونه عطر و طعم فوق العاده ای دارد و برای التهاب مغز، انواع ورم ها، کاهش تب، میگرن، سردرد، آرتروز و کاهش حساسیت مورد استفاده قرار می گیرد.

11- عسل سیاه دانه

عسل سیاه دانه را میتوان جزو گران ترین عسل ها معرفی کرد که بسیار کمیاب می باشد. مقوی مغز و اعصاب بوده و به تقویت حافظه کمک می کند.

12- عسل مرکبات

نام دیگر آن عسل بهارنارنج می باشد. دارای عطر و بوی فوق العاده می باشد، بیشتر در شمال کشور برداشت می شود و برای مصرف کودکان معمولا این نوع عسل توصیه می گردد.

انواع عسل بر اساس زمان تولید

الف) عسل بهاره

مانند: عسل مرکبات و عسل اقاقیا و درختان میوه که زنبور داران در اوایل بهار جمع آوری می کنند.

ب) عسل پاییزه

که تولید آن از اواسط تابستان تا اوایل پاییز صورت می گیرد.

انواع عسل بر اساس منطقه تولید

مانند: عسل دماوند و عسل گلیل

انواع عسل بر اساس رنگ

عسل بی رنگ مانند: عسل پنبه

عسل زرد مانند: عسل گون

عسل قرمز مانند: عسل آویشن

انواع عسل بر اساس نحوه تولید و استخراج

مانند: عسل مایع (شهد)، عسل کریستالیزه (شکرک زده)، عسل شان، مخلوط عسل مایع با عسل شان و عسل با موم که مخصوص کندوهای بومی است و به صورت تکه های خرد شده به فروش می رسد.

خواص عسل

1) سیستم ایمنی بدن را قوی می کند

عسل طبیعی حاوی مجموعه ای از مواد شیمیایی گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند. آنتی اکسیدان بعضی از عسل های طبیعی با میوه ها و سبزیجات برابری می کند. آنتی اکسیدان ها به دلیل محافظت از رادیکال های آزاد می توانند به محافظت از بدن در برابر آسیب های سلولی کمک کند. رادیکال های آزاد در روند پیری و همچنین بهبود بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی نقش داشته باشد.

2) ضد باکتریایی و ضد قارچ است

تحقیقات نشان داده است که عسل خام (عسلی که حرارت ندیده باشد) می تواند باکتری ها و قارچ های ناخواسته را از بین ببرد. این ماده به طور طبیعی حاوی پراکسید هیدروژن، یک ماده ضد عفونی کننده است. اثر آن به عنوان یک ضد باکتری یا ضد قارچ بسته به عسل، متفاوت است اما به وضوح بیشتر یک درمان مردمی برای انواع عفونت ها است.

3) زخم ها را بهبود می بخشد

استفاده از عسل به طور مستقیم روی زخم ها باعث بهبودی می شود. عسل به دلیل خاصیت آنتی بیوتیکی که دارد از عفونت زخم ها جلوگیری می کند. التهاب، تورم و درد به سرعت فروکش می کند و بوی نامطبوع متوقف می شود. عسل همچنین می تواند به درمان سوختگی نیز کمک کند زیرا دارای فعالیت ضد التهابی قوی است.

4) تسکین دهنده سرفه

عسل یکی از بهترین داروهای خانگی برای سرفه خشک و همچنین سرفه مرطوب شناخته شده است. همچنین تحقیقات نشان داده است که مصرف یک قاشق غذاخوری عسل می تواند باعث کاهش سوزش در گلو شود. عسل، درمانی طبیعی برای سرفه است به خصوص برای بچه ها، زیرا به رفع سرفه شبانه کمک می کند و موجب خواب راحت می شود اما برای کودکان زیر 1 سال توصیه نمی شود.

5) پوست را تغذیه می کند

عسل به دلیل خاصیت مرطوب کننده و تغذیه کننده ای که دارد برای پوست بسیار مفید است. عسل برای پوست های چرب مناسب است و بدون اینکه منافذ را باز کند پوست را مرطوب می کند. همچنین به درمان لب های ترک خورده کمک می کند. عسل طبیعی لایه بردار پوست است و همین امر باعث شفاف شدن پوست نیز می شود.

نحوه نگهداری عسل

– انبار یا هرجایی که عسل در آن نگهداری می شود باید پاکیزه و به راحتی قابل شستشو باشد و در دسترس حشرات، جانوران و یا آلودگی هایی نظیر گرد و خاک نباشد.

– عسل خیلی زود بوهای خارجی را به خود جذب می کند بنابراین نباید آن را نزدیک موادی مانند: پارافین، قیر، بنزین، و ماهی های دودی نگهداری کرد.

– از آنجایی که عسل شدیدا جاذب رطوبت است بنابراین در هر جا که نگهداری می شود اعم از جاهای مرطوب، خشک، داخل یخچال، و قفسه ها باید در ظروف سر بسته با سرپوش محکم باشد.

– عسل دارای خاصیت اسیدی بوده و نگهداری و بسته بندی آن در ظروف فلزی بسیار خطرناک است زیرا اسید موجود در عسل موجب خوردگی فلزات می شود و بعد با مواد قندی عسل مخلوط می شود و روی کیفیت عسل تاثیر می گذارد. سالم ترین روش نگهداری عسل در حجم کم ظروف شیشه ای، لعابی یا سفالی است.

نحوه خرید انواع عسل طبیعی

اگر نیاز به هر یک از محصولات زنبور عسل دارید توصیه میکنیم به زنبورداران مورد اعتمادی که می شناسید مراجعه کنید. خرید عسل، ژل روبال یا بره موم از فروشندگانی که تخصص و شناختی نسبت به آن ها ندارند کار چندان صحیحی نیست. اگر نیز زنبوردار با تجربه و معتمدی در بین دوستان و آشنایان سراغ ندارید میتوانید از فروشگاه های آنلاین محصولات زنبور عسل خرید کنید.

فروشگاه اینترنتی Ahoota مربوط به زنبورستان آهوتا می باشد و شما از این طریق میتوانید مستقیم از زنبوردار خرید خود را انجام دهید. از جمله مزایای این فروشگاه میتوان به ارائه برگه آنالیز و ضمانت نامه بازگشت وجه اشاره کرد.

شما چه نوع عسلی را دوست دارید؟ اگر عسل دیگری میشناسید در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. مهیار می‌گوید

    شما که درباره انواع عسل های طبیعی نوشتید درباره عسل خارشتر هم که خیلی معروفه و هم خیلی خوشمزه است باید مینوشتید
    توصیه میکنم امتحانش کنید.