معرفی کتاب قله‌ها و دره‌ها؛ راهنمای مدیریت لحظات خوب و بد زندگی

0

لحظات زندگی ما را شکست‌ها و موفقیت‌هایی می‌سازند که حال خوب و بدمان به آنها بستگی دارد. سهم افراد از این فرازوفرود‌ها متفاوت است، اما مسلم است که همه ما این فرازوفرودها را تجربه می‌کنیم. «دکتر اسپنسر جانسون»، نویسنده‌ کتاب قله‌ها و دره‌ها که در ادامه معرفی می‌کنیم، معتقد است برای مسائل پیچیده باید راه‌حل‌های ساده و عملی پیشنهاد داد. او از تعبیر قله‌ها و دره‌ها برای فرازوفرودهای زندگی استفاده می‌کند. اگر شما هم به‌دنبال راه‌حل‌هایی ساده برای مسائل پیچیده زندگیتان هستید، این کتاب داستانی را از دست ندهید.

خرید کتاب قله‌ها و دره‌ها از دیجی‌کالا

دکتر اسپنسر جانسون، نویسنده کتاب معروف «چه‌کسی پنیر مرا جابه‌جا کرد؟»، بار دیگر دست‌‌به‌‌قلم شده و، با نگاهی ساده به مسائل، داستانی آموزنده برای مدیریت لحظه‌های خوب و بد زندگی نوشته است.

رونیکس

غم و شادی، موفقیت و شکست، سلامت و بیماری یا، به تعبیر این کتاب، قله‌ها و دره‌ها جزئی جدانشدنی از زندگیمان هستند. با آگاهی از این مسئله، پرسشی مهم پیش می‌آید: ما تا چه اندازه برای تجربه قله‌ها و دره‌های زندگی آماده هستیم؟ داستان قله‌ها و دره‌ها به ما در یافتن پاسخ این پرسش کمک می‌کند.

شناسنامه کتاب قله‌ها و دره‌ها

  • عنوان: قله‌ها و دره‌ها
  • نویسنده: اسپنسر جانسون
  • تعداد صفحات: ۱۱۶
  • مترجم: ندا شادنظر (پیشنهاد کاربران)
  • انتتشارات: نشر قطره (پیشنهاد کاربران)

درباره کتاب قله‌ها و دره‌ها

طبق روالی که دکتر جانسون در کتاب‌هایش دارد، در «قله‌ها و دره‌ها» هم با داستانی روبه‌رو هستیم که مفاهیم اصلی در قالب آن داستان بیان می‌شوند.

ماجرا ازاین‌قرار است که مایکل براون، از شخصیت‌های کتاب، دچار بحران شغلی و خانوادگی شده است. او به‌دنبال راه‌حلی برای خروج از این بحران است و به یکی از دوستانش مراجعه می‌کند. دوست مایکل برایش داستانی تعریف می‌کند که، به‌عقیده او، می‌تواند گره‌گشای مشکلات مایکل و البته هر شخص دیگر در چنین وضعیتی باشد.

این داستان که «قله‌ها و دره‌ها» نام دارد درمورد مرد جوانی است که در دره‌ها زندگی می‌کند. او از زندگی در دره راضی و خوشحال نیست و به ملاقات پیرمرد دانایی در قله می‌رود. مسیری که تا قله طی می‌کند، هم‌نشینی با پیرمرد و مسیری که بعد از رهنمودهای پیرمرد در پیش می‌گیرد، زندگی او را برای همیشه تغییر می‌دهد. مخاطب با پیگیری داستان مرد جوان و مقایسه آن با موقعیت خود می‌تواند درس‌های زیادی بگیرد.

وقتی فقط به خودت فکر نکنی، زودتر از دره بیرون می‌آیی؛ در کار، با بهتر خدمت‌کردن به دیگران و در زندگی، با مهربان‌تر بودن.

ساختار و محتوای کتاب قله‌ها و دره‌ها

داستان کتاب «قله‌ها و دره‌ها» در ۹ بخش روایت می‌شود. نویسنده مفاهیم موردنظرش را به‌صورت نقل‌قول‌هایی از پیرمرد و یا در قالب تحلیل‌ها و گفت‌وگوهای درونی مرد جوان بیان می‌کند. نمادها نقشی بسزا در انتقال پیام داستان دارند که قله‌ و دره اصلی‌ترین و پرتکرارترین آنها به‌عنوان نماد موفقیت و شکست‌های زندگی هستند.

از مزیت‌های کتاب، استفاده بجا از مثال‌ها و نمادها است که به درک بهتر مسیر موفقیت و چالش‌های آن کمک می‌کند، به‌گونه‌ای که به‌سادگی می‌توانیم موقعیت خود را با آنها بسنجیم و از آموزه‌های کتاب بهره ببریم.

مهارت‌های مهمی مانند هدف‌گذاری، تصویر ذهنی و نحوه شناسایی موانع مسیر موفقیت ازجمله آموزه‌های کتاب است که باعث برتری کتاب نسبت به کتاب‌های صرفا انگیزشی شده است.

از دیگر ویژگی‌های جذاب کتاب، جملات کوتاه و تأثیرگذار آن است که به ماندگاری هرچه بیشتر مطالب کتاب کمک می‌کند.

وقتی در قله هستی از این باور اجتناب کن که اوضاع از آنچه هست بهتر است و وقتی در دره هستی اوضاع را بدتر از آنچه هست نپندار.

با واقعیت دوست باش.

آیا این کتاب برای شماست؟

کتاب قله‌ها و دره‌ها برای کسانی که مسیر تازه‌ای در راستای اهداف و رؤیاهایشان در پیش گرفته‌اند راهنمایی بی‌نظیر است. در این کتاب می‌آموزیم لحظات مختلف زندگیمان را مدیریت کنیم، به‌گونه‌ای که زمان ماندن در قله‌ها طولانی‌تر از دره‌ها باشد و هنگامی که در دره‌ها هستیم آگاهانه بهترین مسیر رسیدن به قله‌ها را انتخاب کنیم. اگر در دره زندگیتان گرفتار شده‌اید و یا حتی اگر سرمست از رسیدن به قله زندگیتان هستید، این کتاب برای شماست.

قله‌ها و دره‌ها تنها دربرگیرنده لحظات خوب و بد نیستند؛ آنها شامل احساسات درونی تو و واکنشی که در برابر رویدادهای بیرونی نشان می‌دهی نیز می‌شوند.

درباره نویسنده

اسپنسر جانسون متولد ۲۴ نوامبر ۱۹۳۸ در ایالت داکوتای جنوبی آمریکا است. او مدرک کارشناسی روان‌شناسی خود را از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گرفت و بعد برای ادامه تحصیل به دانشگاه رویال کالج جراحی ایرلند رفت و از آنجا مدرک دکتری خود را دریافت کرد.

شهرت دکتر جانسون بیشتر به‌خاطر سبک اوست که در قالب داستان و با نگاهی ساده به مسائل پیچیده سعی می‌کند راهکارهایی ساده به مخاطب‌هایش ارائه کند. ازجمله آثار معروف او می‌توان «مدیر یک‌دقیقه‌ای»، «چه کسی پنیر مرا جابه‌جا کرد؟» و کتاب «بله یا خیر» را برشمرد.

او در سال ۲۰۱۷، پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری، در سن ۷۸سالگی درگذشت.

بخش‌هایی از کتاب قله‌ها و دره‌ها

پیرمرد گفت: «تو فکر می‌کنی زندگی من این بالا هیچ ارتباطی با زندگی تو در دره ندارد. آیا در بالا آمدن و رسیدن به قله، شکاف یا بریدگی یا گودال بزرگی دیدی که دره تو را کاملا از این قله جدا کند؟»

مرد جوان پاسخ داد: «نه، ندیدم.»

پیرمرد گفت: «چه‌کسی می‌تواند بگوید بلندترین جای دره کجا تمام می‌شود و پایین‌ترین جای کوه از کجا شروع می‌شود؟ همان گونه که قله‌ها و دره‌های طبیعی به هم مرتبط هستند، قله‌ها و دره‌های انسانی نیز به هم مرتبط‌‌اند. قله‌ها و دره‌ها به هم متصل هستند؛ اشتباهاتی که در لحظه‌های خوب امروز مرتکب می‌شوی لحظه‌های بد فردایت را به وجود می‌آورند. کارهای خردمندانه‌ای که در لحظه‌های بد امروز انجام می‌دهی لحظه‌های خوب فردایت را ایجاد می‌کنند. […] برای مثال، افرادی که در روزهای بد، راهکار قله‌ها و دره‌ها را به کار می‌برند به ریشه‌ها برمی‌گردند، بر چیزهای مهم تمرکز می‌کنند و کارهایشان را بهتر انجام می‌دهند و این‌چنین است که در آینده، فرصت خوبی را برای آنان ایجاد می‌کند. اکثر آدم‌ها در مدیریت‌کردن لحظات خوب زندگیشان شکست می‌خورند و نمی‌دانند در حال به‌وجودآوردن لحظات بد آینده خود هستند.»

خرید کتاب قله‌ها و دره‌ها از دیجی‌کالا

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.