هوش‌مصنوعی خرید خانه را آسان‌تر می‌کند

0

چطور می‌توان در این شرایط که میانگین قیمت خرید خانه در تهران بیش از 12 میلیون تومان است خانه خرید؟ این سوالی است که بسیاری از مردم از فعالان بازار مسکن می‌پرسند و کارشناسان در جملاتی کوتاه پاسخ آنها را با پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و نهایتا دریافت تسهیلات پاسخ می‌دهند. اما این بازه قیمتی که ذکر شد چه مقدار زمان نیاز دارد تا به عنوان مثال یک شهروند جوان بتواند به فکر خرید آپارتمان درهروی یا حتی برای خرید آپارتمان در ارم برنامه‌ریزی کند؟

درست است که میزان درآمد هر فرد متفاوت است اما اگر درآمد کارمندان را در نظر بگیریم و مخارج ماهیانه آنها را محاسبه کنیم ‌بدون در نظر گرفتن تورم، عمرکوتاه انسان فرصت خرید خانه با پس انداز کردن حقوق ماهیانه را نمی‌دهد. در نتیجه باید سیاستگذاران و متولیان تصمیم‌گیری در این بخش با اتخاذ تصمیم‌های جدیدی که با وضعیت امروز جامعه تطابق دارد، راه را برای خانه دار کردن جوانان هموارتر کنند.

این امر نیاز دارد تا با برنامه‌ریزی و ایجاد ابزارهای جدید، جلوی سوداگری در بازار مسکن گرفته شود، ساخت‌وساز مطابق با مصرف جامعه صورت بگیرد و با ابزارهای مالیاتی برای سوداگران و مشوق‌های تسهیلاتی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در دستور کار قرارگیرد تا نمودارهای بازار مسکن به روند صعودی بازگردد.

رونیکس

اما این عوامل نیاز دارد تا اطلاعات دقیق و شفاف از روند معاملات و قیمتهای آنها در اختیار سیاستگذاران و حتی مردم قرارگیرد تا تمام اتفاق‌های روی داده بررسی شود و به همان نسبت سیاستگذاری‌ها صورت گیرد. این اطلاعات را چندی پیش وزارت راه و شهرسازی با ایجاد سامانه اطلاعات بازار املاک ایران (سابا) ایجاد کرده و مشاورین املاک را مجاب به ثبت اطلاعات معاملات خود از طریق کدرهگیری کرد.

اما این روند ادامه‌دار نبود و حجم بالای اطلاعات در این بخش این سامانه را مجبور به بروزرسانی و تغییرات اساسی در نحوه دریافت و پردازش اطلاعات کرد، که تا امروز این بروزرسانی روی نداده و نمی‌توان تمام معاملات روی داده را با جزئیات در این سامانه دید. از سوی دیگر نمی‌توان از این سامانه اطلاعاتی از جزئیات معاملات به صورت تفکیک شده برداشت و تحلیلی از روند معاملات روی آمار داشت و برای آینده بازار تصمیم‌گیری کرد.

از این رو نیاز به بستری که بتواند تمام این موارد را در خود جای دهد کاملا ملموس بوده و ورود استارت‌آپها به این بخش را بسیار مهم و اساسی کرد.

از این رو سامانه­ای با رویکردی کاملا شفاف این بستر را ایجاد کرد و این اطلاعات را جمع­آوری و با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا و هوش‌مصنوعی، محاسبات پیچیده ریاضی را در بحث قیمت ملک‌های مختلف و سایر بخش‌های مرتبط با بخش مسکن انجام داده و خروجی نهایی را در قالب نمودار و جدول ارائه می­دهد. این سامانه «کیلید» نام دارد.

«کیلید» علاوه بر اینکه به متولیان سیاست­گذاری در بازار مسکن­ کمک می­کند، به مشاورین­املاک برای فروش یا اجاره ملک خود در سریع­ترین زمان ممکن یاری می­رساند. این امر علاوه بر ایجاد شفافیت در بازار مسکن سرعت انجام معاملات رادو چندان می‌کند.

از سوی دیگر بخشی با عنوان اطلاعات بازارمسکن راه‌اندازی شده و تمام معاملات انجام شده در مناطق مختلف را در قالب نمودار در بازه‌های زمانی مختلف ارائه می‌دهد. این بخش علاوه بر اینکه همچون سایر ابزارهای کیلید، آگاهی متقاضیان را برای انتخاب بهتر کمک می‌کند، ارزش بسیاری برای تصمیم‌گیران بخش مسکن دارد تا بتوانند برای هر منطقه سیاست‌گذاری جزئی داشته باشند.

اما یکی دیگر از جذاب­ترین ابزارهای «کیلید» که اولین وتنها دارنده این تکنولوژی درایران است، ارائه مشخصات ملک با ارائه کدپستی است. به طوری­که به راحت­ترین روش ممکن که وارد کردن کدپستی 10رقمی در صفحه اول«کیلید» است، از آخرین وضعیت معامله و قیمت فعلی مسکن خود باخبر می­شوید. تخمین قیمت کیلید، تمام مولفه‌هایی که نیروی‌انسانی برای برآورد قیمت یک ملک در نظر می‌گیرد را توسط هوش‌مصنوعی محاسبه و بنا به درخواست کاربر ارائه می‌دهد.

لازم به ذکر است نخستین سامانه­ای که سیستم«AR» را راه­اندازی کرد مجموعه «کیلید» بود. این سیستم قابلیت این را دارد تا از طریق دوربین گوشی، خانه­هایی که در دید دوربین قرار دارد و برای اجاره یا خرید و فروش در سامانه «کیلید» بارگذاری شده است را مشاهده کنید.

اما یکی دیگر از ارزش­افزوده‌هایی که کیلید برای بازار مسکن ایجادکرد، تولید محتوای تخصصی از وضعیت اجتماعی و روند نوسانات قیمت و تعداد معاملات ملکی آن منطقه است که در مجله خبری خود با عنوان (KiliDmag) منتشر می‌کند. این بخش از کیلید مطالب کاربردی در خصوص بازارمسکن، معماری و شهرسازی، اقتصاد مسکن، فن‌آوری در این بازار، مباحث حقوقی ملکی و … را تولید و به انتشار می‌رساند.

بدین صورت قبل از تصمیم‌گیری برای خرید یا اجاره ملک در مناطق مختلف، می‌توان اطلاعات کاربردی از وضعیت اجتماعی و روند نوسان قیمتی آن منطقه باخبرشد و با آگاهی بیشتر با مالک و یا مشاوراملاک مورد نظر وارد مذاکره شد. به عنوان مثال متقاضی اجاره آپارتمان درستارخان پیش از تماس با مشاور املاک آن منطقه، می‌تواند از حدود قیمتی ملک در این محله باخبر شود و جلوی سوداگری احتمالی رابگیرد.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.