بهترین سریال های کمدی تاریخ تلویزیون که روحیه‌تان را عوض می‌کنند

21

چندتا از بهترین سریال های کمدی تاریخ را می‌شناسید؟ احتمالا خیلی از ما با سریال «دوستان» یا «فرندز» خاطره داریم. بعدها، شکست عشقی های متعدد «تد» در «آشنایی با مادر» و ماجراهای «استن» و «کایل» در «ساوت پارک» برای خیلی‌ها مایهٔ سرگرمی‌ بوده‌ است. کمدی ـ موقعیت‌های سرگرم‌کننده و تحسین‌شده کم نیست؛ اما کمدی ژانری‌ است که در کنار سرگرم‌کنندگی، اغلب در قالب شوخی و کنایه، حرف‌های مهمی برای گفتن دارد. همراه ما باشید. در این مطلب، بهترین سریال های کمدی دنیا را به شما معرفی می‌کنیم.

راهنمای مطالعه نمایش

فهرست سریال های کمدی که هر عاشق ژانری باید تماشا کند، کوتاه نیست. در میان کمدی ـ موقعیت‌ها، کمدی‌ سیاه، کمدی ـ درام و…، کمدی‌های جذاب و باکیفیت بسیار است و در طول سال‌های اخیر، به‌لطف شبکه‌هایی مانند نتفلیکس و آمازون، به تعدادشان اضافه شده است. برای اینکه سلیقه‌های بیشتری را در نظر بگیریم، چند سایت مختلف، ازجمله «راتن‌تومیتوز» و «ایندی‌وایر»، را بررسی و ۴۹ سریال از برترین‌های ژانر کمدی را به‌ترتیب امتیاز IMDb برای شما گلچین کرده‌ایم.

رونیکس

۴۹. رُزاَن (Roseanne)

رزان یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۱۹۸۸
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: مت ویلیامز، رزاَن بار
بازیگران اصلی: رزاَن بار، جان گودمن، سارا گیلبرت
امتیاز (IMDB): ۷

خلق و حفظ یک کمدی ماندگار کار دشواری است. برخی سریال‌ها زیادی روی استقبال اولیه حساب می‌کنند. در برخی دیگر، بازیگر نقش اول نژادپرست از آب درمی‌آید. گاهی هم هر دو پیش می‌آید! این سریال، باتکیه‌بر پیشینهٔ استند‌آپ کمدی «رُزاَن بار»، در پنج فصل نخست کم‌نظیر است. سریال برشی از طبقۀ متوسط آمریکا است.

خانوادهٔ «کانر» نماد آدم‌هایی هستند که احساس می‌کنند در کشوری که به آنها توجه نمی‌کند، رها شده‌اند. در «رُزاَن» مشکلات مالی، مسائل خانوادگی و نبود ثبات شغلی در قالب شوخی‌های کنایه‌آمیز به نمایش گذاشته می‌شود. با بهره‌گیری از بازیگران کمدی مانند «جان گودمن» و «لوری متکالف»، خانوادۀ کانر در تلویزیون ماندگار می‌شود. سریال در سال ۲۰۱۸ و پس از مدت‌ها، بازگشت و خانواده‌ای را نشان داد که شاید گاهی دوستش نداشته باشیم اما عاشقش می‌شویم!

۴۸. مارتین (Martin)؛ یکی از بهترین سریال های کمدی خارجی

مارتین یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۱۹۹۲
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: مارتین لارنس، جام بامن
بازیگران اصلی: مارتین لارنس، تیشا کمبل، گرت موریش
امتیاز (IMDB): ۷٫۵

این کمدی کلاسیک با شخصیت‌های آمریکایی ـ آفریقایی گرد «مارتین پین» (مارتین لارنس) می‌چرخد. مارتین همیشه از موقعیت‌های ناخوشایند دوری می‌کند؛ تاجایی‌که همسرش، «جینا»، کفری می‌شود. در سریال، با دوستان مارتین، مادر همیشه‌درصحنه‌اش، همسایهٔ جذابش و «جروم» خوش‌گذران همراه می‌شویم (هر سه شخصیت آخر را خود لارنس بازی می‌کند). این سریال نمونهٔ شایسته‌ای از دوران طلایی کمدی ـ‌ موقعیت‌های با محوریت سیاه‌پوستان است.

۴۷. مهتاب (Moonlighting)

مهتاب یکی از بهترین سریال های کمدی

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۱۹۸۵
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: گلن گوردن کرون
بازیگران اصلی: ویل اسمیت، سیبیل شپرد
امتیاز (IMDB): ۷٫۶

«مهتاب» که هیجان‌انگیزترین کمدی ـ رمانتیک معمایی است، نقطه‌عطفی در حرفۀ «بروس ویلیس» و «سیبیل شفرد» بود. گرمای میان «دیوید» (ویلیس) و شریکش، «مدی» (شفرد)، از بنگاه کارآگاهی «بلو مون» با آن دیالوگ‌های تندوتیز و گاهی هم‌زمانشان شگفت‌انگیز است. به‌علاوه، سریال ازنظر تهیه، تولید و پرداخت یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ است، ماجراهای شگفت‌انگیزش به دل تماشاچی می‌نشیند و موفق می‌شود دیوار چهارم (دیوار فرضی بین تماشاچی و تلویزیون) را بشکند. میراث این سریال هنوز هم در زوج‌های تلویزیونی مسحورکننده دیده می‌شود؛ زوج‌هایی‌ که تماشاچی منتظر را وامی‌دارند مشتاقانه به این فکر کند که «به هم می‌رسند یا نه؟»

۴۶. تاکسی (Taxi)

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۱۹۷۸
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: دیوید دیویس، استن دنیلز
بازیگران اصلی: جاد هیرش، مریلو هنر، دنی دویتو
امتیاز (IMDB): ۷٫۷

در کمدی‌های اداره‌ای باکیفیت، بین آدم‌هایی که رابطهٔ خونی ندارند اما بنا بر موقعیت در کنار هم هستند، گونه‌ای پیوند خانوادگی شکل می‌گیرد. این دربارۀ «تاکسی» هم صدق می‌کند. در این سریال، پارکینگ تاکسی‌رانی «سان‌شاین» توقفگاهی است برای رؤیاهای فراموش‌شدۀ کارکنانی که ترجیح می‌دهند جای دیگری باشند. تاکسی، با بازی «جاد هیرش» و «دنی دویتو»، رفاقت سبک‌بار کارکنان را به‌خوبی نشان می‌دهد.

۴۵. چیزهای بهتر (Better Things)

چیزهای بهتر یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۲۰۱۶
وضعیت: پایان فصل ۵
خالق سریال: پاملا ادلون، لوئیس سی‌. کی
بازیگران اصلی: پاملا ادلون، هانا الیگود
امتیاز (IMDB): ۷٫۸

«چیزهای بهتر» داستان «سم فاکس» و دخترانش را در لس‌آنجلس دنبال می‌کند. در هر قسمت، همراه سم در جایگاه مادر و بازیگر و دوست، شاهد تغییر ضرب‌آهنگ و جریان داستان در نقاط مختلف شهر هستیم. چیزهای بهتر (نامی که از آهنگ چیزهای بهتر گروه کینکز گرفته شده) مانند آهنگی است که نمی‌توانیم فراموشش کنیم. آن‌قدر در ذهنمان تکرارش می‌کنیم تا حفظ می‌شویم. تصور سریال بدون حضور «ادلون» در مقام ستاره، نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و هدایتگر ممکن نیست. چیزهای بهتر مانند موسیقی کلاسیک ماندگاری است که دوست داریم مدام به آن گوش کنیم.

۴۴. سنفورد و پسر (Sanford and Son)

سنفورد و پسر یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۱۹۷۲
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: شبکه NBC
بازیگران اصلی: دموند ویلسون، رد فاکس
امتیاز (IMDB): ۷٫۹

این سریال یک کمدی موشکافانه و پندآموز اجتماعی است که حرف‌های نیش‌دارش را با خلاقیت زیرکانه‌ای می‌زند. «سنفورد و پسر»، کمدی‌ ـ موقعیتی احساسی و یکی از محصولات موفق شبکۀ ان‌بی‌سی بود. این سریال تنوع قومی را به تماشاچیان سفیدپوست طبقۀ متوسط آمریکا نشان داد و پیش‌قراول دیگر سریال های کمدی حول شخصیت‌های سیاه‌پوست بود. این محصول تلویزیونی نامزد هفت جایزۀ امی و شش جایزۀ گلدن گلوب بود و برندۀ یک جایزۀ گلدن گلوب شد.

۴۳. چیرز (Cheers)

چیرز یکی از بهترین سریال های کمدی

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۱۹۸۲
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: جیمز باروز و دیگران
بازیگران اصلی: شلی لانگ، تد دانسون
امتیاز (IMDB): ۷٫۹

این سریال تحسین‌شده برندهٔ چندین جایزهٔ امی است. داستان این کمدی ـ موقعیت موفق دربارهٔ باری به‌ نام «چیرز» در شهر بوستون است. این سریال جذاب ماجرای زنان و مردان شاغل را پس از ساعت کاری‌ به‌ نمایش می‌گذارد. هرکس برداشت خودش را از چیرز خواهد داشت. کمدی یکپارچه و قدرتمند این سریال دلیل عمر بلند آن است. خنده‌های تماشاگران سرصحنه هیچ‌‌گاه آزاردهنده نیست؛ چون آنها اندازه نگه می‌دارند و هیچ‌وقت از خنده روده‌بر نمی‌شوند! پخش این کمدی به‌کمک شوخی‌های خوشایند، ترکیب متوازن شخصیت‌ها و درامی هوشمندانه یازده فصل با موفقیت ادامه داشت.

۴۲. شاهزادۀ بل‌ایر (The French Prince of Bel-Air)

شاهزاده بل ایر یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۱۹۹۰
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: اندی و سوزان بوروویتز
بازیگران اصلی: ویل اسمیت، آلفونسو ریبیرو
امتیاز (IMDB): ۷٫۹

سریال در شش فصل پیاپی بسیار سروصدا کرد. تماشاچی آهنگ تیتراژ را بی‌زحمت حفظ شد. «ویل اسمیت» اجازه داد آهنگ معروفش، با همکاری «جزی جف»، در سریال پخش شود. خود جزی هم در نقش رفیق ویل در سریال ظاهر شد. سریال داستان خانواده‌ای سیاه‌پوست از طبقهٔ مرفه جامعه است که از واقعیت‌های جاری جامعۀ آمریکا هم غافل نیستند. شاید این سریال به بامزگی سریالی مانند «مارتین» نباشد؛ اما موضوع‌های گسترده‌تری را مطرح می‌کند.

۴۱. رادیوخبر (Newsradio)

رادیوخبر یکی از بهترین سریالهای کمدی

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۲۰۰۵
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: پال سیمز
بازیگران اصلی: دیو فولی، فیل هارتمن، مائورا تیرنی
امتیاز (IMDB): ۸

دشوار است توضیح دهیم چه‌چیز «رادیوخبر» را به یکی از بهترین سریال های کمدی‌ تاریخ تبدیل کرده است. بهترین توضیح این است: این سریال به‌شدت خنده‌دار است؛ آن‌قدر خنده‌دار که اشکتان را درمی‌آورد. ترکیب و هماهنگی بازیگران، مرگ و زندگی کمدی را رقم می‌زند. رادیوخبر را می‌توانیم از این نظر موفقیتی بزرگ در دنیای تلویزیون بدانیم. این سریال که به‌دلیل تعداد اندک بینندگان همیشه در تقلای تمدیدشدن بود، گنجی پنهان برای شبکۀ ان‌بی‌سی بود.

۴۰. شوی دهۀ هفتادی (That ’70s Show)

شوی دهه هفتادی یکی از بهترین سریالهای کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۱۹۹۸
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: بانی و تری ترنر، مارک برزیل
بازیگران اصلی: دنی مسترسون، لارا پرپون، میلا کونیس، اشتون کوچر، تافر گربس
امتیاز (IMDB): ۸٫۱

این سریال در طول هشت فصل توانست طنز را با موضوع‌های ناخوشایند دورهٔ نوجوانی ترکیب کند. این سریال یکی از شخصیت‌های ماندگار تلویزیون را خلق کرد. آن هم کسی نیست جز پسر متوهم دخترکش، «فِز»، فریاد رسای نسل جدید! این سریال سکوی پرتابی برای ستاره‌های هالیوود، «اشتون کوچر» و «میلا کونیس»، بود.

۳۹. خراب‌کار آمریکایی (American Vandal)

خرابکار آمریکایی یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۲۰۱۷
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: دنی پرو، تونی یاسندا
بازیگران اصلی: گریفین گلاک، کمیل رمزی، جیمی تاترو
امتیاز (IMDB): ۸٫۱

به‌نظر خیلی‌ها، کار نتفلیکس در لغو ادامۀ این سریال منصفانه نبود. «خراب‌کار آمریکایی» کمدی‌ای است در گونهٔ مستندنما که به‌خوبی بلاهت دوران مدرسه را با درام موجود در مستند‌های جنایت واقعی ترکیب می‌کند. فصل نخست داستان دانش‌آموزی است که به رنگ‌پاشی روی ماشین معلمش متهم می‌شود. این فصل شاهکاری است که فهم و آگاهی جوان‌ترها را چنان به‌ نمایش می‌گذارد که در کمتر کمدی امروزی‌ دیده‌ایم. فصل دوم کمی افت می‌کند؛ اما هنوز هم آن‌قدر خوب است که لغو ادامۀ آن مایهٔ تعجب باشد.

۳۸. تو بدترین هستی (You’re The Worst)

تو بدترینی یکی از بهترین سریال های کمدی

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۲۰۱۴
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: استفن فالک
بازیگران اصلی: کریس گیر، آیا کش، دزمین بورجس
امتیاز (IMDB): ۸٫۱

عاشق شدن وحشتناک است! وقتی روابط عاطفی با اشک و آه به پایان می‌رسد، سرمایهٔ احساسی هنگفتی از دست می‌رود. در راه عشق، باید با تمام وجود قدم بگذارید. این مسیر خسته‌کننده، کسل‌کننده و بی‌رحم است. حتی اگر پایان خوشی داشته باشید، بازهم مانند قماربازی هستید که با تردید فکر می‌کند آیا واقعا برنده شده است یا پیش از اینکه به آخرین دست برسد، کنار کشیده است. «تو بدترین هستی» یکی از اندک سریال‌های تلویزیونی است که این حقایق را می‌فهمد. سریال داستان عشق دو آدم آسیب‌دیدهٔ انسان‌گریز کودنی است و نتیجه می‌گیرد که عشق کور است و منطق نمی‌فهمد؛ اما زندگی پیش‌بینی‌ناپذیز است و با همهٔ اینها، بهتر است کسی کنارتان باشد.

۳۷. دختران زرین (The Golden Girls)

دختران زرین یکی از بهترین سریال های کمدی

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۱۹۸۵
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: سوزان هریس
بازیگران اصلی: بتی وایت، بئا آرتور، استل گتی، رو مک‌کلاناهان
امتیاز (IMDB): ۸٫۱

زمانی باور رایج این بود که بینندگان‌ فقط علاقه‌مند به سریال‌هایی دربارهٔ جوان‌ها هستند. در چنین زمانه‌ای، ترکیب متوازن بازیگران زن «دختران زرین» نمایشی از هیاهوی خنده و شوخی در دوران بازنشستگی ارائه کرد. شوخی‌های این خانم‌های پرنشاط پایانی ندارد. شخصیت‌های سریال، در هفت فصل پیاپی با عشق و خنده، همهٔ چیزهایی را که جوان‌ها در سریال‌های تلویزیونی تجربه می‌کنند، با روی باز پذیرفتند و از دریچۀ ذهن خودشان تجربه کردند. این روش در این سریال جواب داد؛ چون هرقدر که این دختر‌ها سربه‌سر هم بگذارند و به هم کنایه بزنند، در پایان روز رفیق و محرم اسرار یکدیگرند!

۳۶. پارتی (Party Down)

پارتی یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۲۰۰۹
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: راب توماس، پال راد
بازیگران اصلی: ادم اسکات، راب توماس، پال راد
امتیاز (IMDB): ۸٫۲

دنبال‌کردن دسته‌ای از آدم‌ها در موقعیت‌های متنوع روشی رایج برای تولید کمدی‌های موفق است؛ اما آنچه این سریال را خاص می‌کند، دستهٔ کارکنان یک شرکت تهیۀ غذا است که به هرچیزی اهمیت می‌دهند، به‌جز کارشان. این آدم‌ها که با رؤیای شهرت به هالیوود آمده‌اند، برای ورود به دنیای آدم‌های معروف شروع به کار در یک شرکت تهیۀ غذای لوکس می‌کنند. در محیط آشپزخانه و دفتر تهیۀ غذا، لحظه‌های خنده‌دار بسیاری خلق می‌شود. بسیاری از این شوخی‌ها ناشی از حماقت‌های کارکنانی است که در پی رسیدن به رؤیاهایشان و نه انجام‌دادن کارشان هستند.

۳۵. همه‌کاره و هیچ‌کاره، (Master of None)

همه کاره و هیچ کاره یکی از بهترین سریال‌ های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۲۰۱۵
وضعیت: در حال پخش
خالق سریال: عزیز انصاری
بازیگران اصلی: عزیز انصاری، لنا ویت
امتیاز (IMDB): ۸٫۲

باتکیه‌بر قابلیت طنازی «عزیز انصاری»، این سریال زندگی شخصی و حرفه‌ای «دِو»، بازیگر سی‌ساله، را در نیویورک دنبال می‌کند. تصمیم گیری دربارهٔ مسائل روزمرۀ زندگی و البته چالش‌های بزرگ‌تر او را سردرگم می‌کند. این سریال سرگرم‌کننده و از بُعد سینمایی هنرمندانه است و جنبه‌های متنوع زندگی روزمره را به تصویر می‌کشد. «همه‌کاره و هیچ‌کاره» برداشتی فرح‌بخش از موقعیتی آشنا ارائه می‌کند. فصل دوم سریال سرتر از فصل نخست است. با گلچینی از شخصیت‌های متنوع و فیلم‌برداریِ زیبا در نیویورک و ایتالیا، همه‌کاره و هیچ‌کاره نمونه‌ای ستودنی از داستان‌پردازی در سریال‌سازی امروز است.

۳۴. به‌سوی جنوب شرق (Eastbound & Down)

ایست باوند اند داون یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۲۰۰۹
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: دنی مک‌براید، جودی هیل، بن بست
بازیگران اصلی: دنی مک‌براید، جودی هیل، بن بست، جنیفر آروین
امتیاز (IMDB): ۸٫۲

این سریال را نه به‌خاطر صحنه‌ها، بازیگران و حتی داستانش، بلکه به‌خاطر «کنی پاورز» تماشا می‌کنیم. تلویزیون پر از آدم‌های مزخرف است؛ اما کنی پاورز از همه بدتر است! او آدمی است که زنی را قانع می‌کند شوهرش را ترک کند. سپس نظرش عوض می‌شود و خودش او را در پمپ‌بنزین رها می‌کند! او به‌شکل اعصاب‌خردکنی خودخواه است؛ چیزی که سریال را به‌شدت خنده‌دار می‌کند. تازه او تکیه‌کلام‌های بامزه‌ای هم دارد.

۳۳. مری تایلر مور (The Mary Tyler Moore Show)

مری تایلر مور یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۱۹۷۰
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: جیمز بروکس، آلن برنز
بازیگران اصلی: مری تایلر مور، بتی وایت، گوین مک‌لود
امتیاز (IMDB): ۸٫۲

تقریبا هر زنی در دنیای کمدی، وام‌دار این سریال است. شخصیت اصلی این سریال زنی مجرد و مستقل در میانهٔ سی‌سالگی است که ازدواج نکرده است. این چیزی بود که تلویزیون را برای همیشه تغییر داد! این تغییری چشمگیر بود. علاوه‌براین، «مری تایلر مور» جذاب و سرگرم‌کننده است و تحسین‌شده‌ترین سریال تلویزیونی شناخته می‌شود. مری تایلر مور کاری کرد که کمدی-موقعیت به چیزی فراتر از خرده‌داستان‌ها و شخصیت‌های تکرارشونده تبدیل شود.

۳۲. جای خوب (The Good Place)؛ یکی از بهترین سریال های کمدی دنیا

جای خوب یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۲۰۱۶
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: مایکل شور
بازیگران اصلی: کریستن بل، تد دانسون
امتیاز (IMDB): ۸٫۲

پرداختن به اخلاق و فسلفه در کمدی ـ موقعیت کار ساده‌ای نیست. ترکیب آن با حماقت‌های خوشایند و همراه‌کردن تماشاچی کار شاقی‌ است! فصل نخست که آغازی جاه‌طلبانه بود، نه‌تنها پیش‌فرض‌ها را دربارهٔ کمدی‌های سریالی به چالش کشید؛ بلکه یکی از پایان‌های رضایت‌بخش‌ چند سال اخیر را داشت. سازندۀ «جای خوب» با بهره‌گیری از اعتبارش، از خلق کاری تکراری اجتناب کرده است. آخرین اثر تلویزیونی «مایکل شور» مثال خوبی است در تأیید اینکه کمدی ارزشمند اغلب می‌تواند نجیب هم باشد. او این کار را با استفاده از همان ابزاری انجام داد که باعث شکوفایی «پارک‌ها و تفریحات» شد و نیز با به‌کارگیری نویسندگانی که در آن سریال همکاری داشتند.

۳۱. فریزر (Frasier)

فریزر یکی از بهترین سریال های کمدی

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۱۹۹۳
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: دیوید انجل، پیتر کیسی
بازیگران اصلی: کلسی گرمر، جین لیوز
امتیاز (IMDB): ۸٫۲

اینکه سریالی اسپین‌آف سریال دیگری باشد، دلیل نمی‌شود که از پدر یا مادرش عقب‌تر باشد. «فریزر» نمونهٔ برحق این حقیقت است. فریزر با تمرکز بر شخصیت «کِلسی گرَمر» در سریال «چیرز»، داستان کلاسیک زوجی عجیب‌وغریب است که ماجراهای پدر ـ پسری هم به آن اضافه شده است. هر دوی این موضوع‌ها منبع خوبی برای خلق هزاران داستان جذاب است. بازی بازیگران درخشان است. هریک از شخصیت‌ها نگرش ویژهٔ خود را دارند و این برای کمدی ـ موقعیت امتیاز است. سریال درحالی‌که به نکته‌های ظریف زندگی دو برادر کج‌خلق می‌پردازد، لذت‌بخش است. ترکیب عناصر متناقض و قابل‌تشخیص و ماندگاری ستودنی سریال باعث می‌شود تماشای آن در هر زمانی خوشایند باشد.

۳۰. آشنایی با مادر (How I Met Your Mother)

آشنایی با مادر یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۲۰۰۵
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: کارتر بیز، کرگ توماس
بازیگران اصلی: جاش رادنر، نیل پاتریک هریس، کوبی اسمالدرز، الیسون هانیگان، جیسون سیگل
امتیاز (IMDB): ۸٫۳

«آشنایی با مادر» به «فیلادلفیا همیشه آفتابی است» شباهت دارد؛ اما در اینجا به‌جای شخصیت‌های خل و دیوانه، با جوان‌های خوش‌پوش طبقۀ متوسط آمریکا روبه‌رو هستیم. شوخی‌های سریال معمولا عجیب‌تر از شخصیت‌های آن است (به‌جز بارنی استینسون با بازی نیل پاتریک هریس). سریال سکوی پرتابی برای «نیل پاتریک هریس» و «جیسون سیگال» (مارشال اریکسن) بود. آشنایی با مادر پر از استعداد است!

۲۹. ۳۰ راک (30 Rock)

۳۰ راک یکی از بهترین سریال های کمدی

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۲۰۰۶
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: تینا فی
بازیگران اصلی: تینا فی، تریسی مورگان، الک بالدوین
امتیاز (IMDB): ۸٫۳

آغاز «۳۰ راک» که نامش را از استودیوی شبکۀ ان‌بی‌سی به نام «ترتی راکفلر پلازا» گرفته، طوفانی نبود. ۳۰ راک پشت‌صحنۀ تولید نمایشی کمدی را نشان می‌دهد. در قسمت‌های نخست سریال کمی سردرگمی دیده می‌شود؛ اما به‌تدریج و پس از اینکه شخصیت‌ها جان گرفتند، سریال جایگاه خودش را پیدا کرد. سریال چنان سرشار از شوخی و طنز است که هنوز هم پس از یک دهه، می‌توانیم به آنها بخندیم. این شوخی‌ها را شخصیت‌هایی ارائه می‌کنند که پس از هفت فصل دلمان را می‌برند.

۲۸. دستۀ قدرقدرت‌ها (The Mighty Boosh)

مایتی بوش یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: انگستان
سال تولید:
۲۰۰۴
وضعیت: پایان‌يافته
خالق سریال: نوئل فیلدینگ، جولین بَرت
بازیگران اصلی: نوئل فیلدینگ، جولین بَرت
امتیاز (IMDB): ۸٫۴

این کمدی سوررئال، داستان «هاوارد» و «وینس»، دو نگهبان باغ‌وحشِ ویران و جادویی «زونیورس» را دنبال می‌کند. وینس عاشق حیوان‌ها و هر چیزی‌ است که به دهۀ ۱۹۷۰ مربوط می‌شود. هاوارد باور دارد که عقل کل است و شایستۀ موقعیت‌های بهتری است. آنها هر هفته درگیر ماجراجویی‌های گوناگونی، در ابعاد مختلف زمان و مکان، می‌شوند؛ اما چه طوفانِ قطبی در میان باشد و چه حملۀ میمون‌ها، آنها سرانجام موفق می‌شوند به باغ‌وحش برگردند.

۲۷. معاون رئیس‌جمهور (Veep)

معاون رئیس جمهور یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۲۰۱۲
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: آرماندو ایانوچی
بازیگران اصلی: جولیا لوئی-درایفوس، آنا کلامسکی، تونی هیل، رید اسکات
امتیاز (IMDB): ۸٫۴

رئیس‌مآب، کریه و عصبی را معمولا در توصیف زنانی که در جایگاه قدرت هستند، می‌شنویم! این‌ها درضمن یادآور سریال تحسین‌شدۀ شبکۀ اچ‌بی‌اُ، با بازی ملکهٔ اِمی (رویداد سالانۀ اعلام برندگان تولیدات تلویزیونی)، «جولیا لوئیس دریفوس»، است. حرص شخصیت اصلی برای دستیابی به قدرت بیشتر، در این سریال شگفت‌انگیز است. می‌توانیم «سلینا مِیر» را یکی از شخصیت‌های «بازی تاج‌وتخت» بدانیم! (خاندان مِیر به گوشتان خوش می‌آید؟) سریال بسیار سرگرم‌کننده است. سازندگان به‌خوبی شوخی‌ها را، از بازی‌های بی‌کلام چهره تا تک‌گویی‌‌های تند یک‌سره، باهم ترکیب کرده‌اند.

۲۶. منتقد (Review)؛ ازجمله بهترین سریال های کمدی تاریخ

منتقد یکی از بهترین سریالهای کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۲۰۱۴
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: اندی دیلی
بازیگران اصلی: اندی دیلی، جسیکا سنت‌کلیر، مگان استیونسون
امتیاز (IMDB): ۸٫۴

ماجراهای دیوانه‌وار «فارست‌ مک‌نیل» که به تراژدی می‌ماند، مانند اثر ادبی برجسته‌ای است. کافی است یک ساعت را با مک‌نیل سپری کنیم تا بفهمیم چطور قرار است به کارها گند بزند! در قسمت‌های مختلف، شاهد هماهنگی شگفت‌انگیز موضوع‌های تصادفی هستیم که در گردبادی از بدبیاری سرانجام به هم پیوند می‌خورند. مک‌نیل برای موضوع‌های مختلف، از مصرف مواد و پیوستن به فرقه‌های عجیب تا قتل، نقد می‌نویسد! «منتقد»، در همراهی با او، با همهٔ این موضوع‌ها شوخی می‌کند و درعین‌حال یادآوری می‌کند که چقدر واقعی هستند!

۲۵. همۀ فامیل (All in the Family)

همه فامیل یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۱۹۷۱
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: راب رنر، نورمن لیر
بازیگران اصلی: جین استپلتون، راب رنر
امتیاز (IMDB): ۸٫۴

نخستین موفقیت «نورمن لیر» (یکی از تولیدات تلویزیونی موفق تاریخ) شروع حرفه‌ای پرباری بود؛ پرداخت استادانه به موضوع‌های حساسی مانند نژادپرستی، جنگ، سقط جنین و دیگر موضوع‌هایی که سریال های کمدی از آنها دوری می‌کردند و در تلویزیون سابقه نداشت. سریال با بهره‌گیری از شخصیت پدرسالار به‌ظاهر متعصبش در خانواده‌ای سفیدپوست از طبقۀ متوسط، به موضوع‌های پرحاشیهٔ گوناگونی می‌پردازد. هرچند برخی ایده‌های سریال دیگر طرف‌دار ندارد، نسل‌های مختلفی از تماشای آن لذت برده‌اند. سریال که مرهمی برای جدایی‌ها بود، بعدها به کارهای دیگری از نورمن لیر با موضوع ستایش مهربانی و خانواده منجر شد. به این دلیل، «همۀ خانواده» شایستۀ دیده‌شدن است.

۲۴. آبی‌وسبز‌پوشان (Scrubs)

اسکرابز یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۲۰۰۹
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: بیل لارنس
بازیگران اصلی: زک برف، دونالد فیسن، جودی ریِز
امتیاز (IMDB): ۸٫۴

«آبی‌وسبزپوشان» کمدی بیمارستانی موزیکالی نامتعارفی است که از دید اول‌شخص تعریف می‌شود. سریال ترکیبی است از خوش بینی فراوان و لحظه‌های شگفت‌انگیزی که عجیب خوب از آب درآمده‌اند. شخصیت اصلی داستان، «جی. دی»، انترن مشتاقی است که در طول نُه فصل از دریچه‌ای سوررئال و در قالب کمدی بزن‌بکوب ما را با پزشکان و بیماران بیمارستان آشنا می‌کند؛ آدم‌هایی که گاهی درمان می‌شوند، گاهی زنده نمی‌مانند و گاهی حتی آواز می‌خوانند و می‌رقصند! بازیگران سریال پذیرای ایده‌های دیوانه‌وار سازندگان بودند؛ از نمایش موزیکال گرفته تا لحظه‌های اشک‌ریزانی که رقیبی برای سریال‌های درام هستند.

۲۳. شهر پهناور (Broad City)

شهر پهناور یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۲۰۱۴
وضعیت: پایان فصل پنجم
خالق سریال: ایانا گلیزر، ابی جیکوبسون
بازیگران اصلی: ایانا گلیزر، ابی جیکوبسون، پال دبلیو داونز
امتیاز (IMDB): ۸٫۴

زن‌های علاف و وامانده در تلویزیون شاهکارند! شاید به‌کاربردن این کلمه‌ها برای خانم‌ها و پرداختن به آنها خوشایند نباشد؛ اما خوب است کارهایی ببینیم که در آنها خانم‌ها به‌خاطر چیزهایی غیر از مردانِ کارراه‌بینداز یا رفتارهای خودنابودگرانه (کلیشه‌های رایجی مانند حساسیت به فرم بدن، رژیم غذایی و چشم‌وهم‌چشمی)، سرگشته و مضطرب باشند. نقطه‌قوت سریال، رابطهٔ زنانهٔ قدرتمند آن در مرکز داستان است؛ چیزی که مانند هر دوستی سالمی، خنده، آسایش، بخشندگی و مسئولیت پذیری خلق می‌کند. پس از پایان، دلمان برای این سریال تنگ می‌شود.

۲۲. فیوچراما، (Futurama)؛ از بهترین سریال های کمدی تاریخ

فیوچراما یکی از بهترین سریال‌ های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۱۹۹۹
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: مت گرویینگ، دیوید کوهن
بازیگران اصلی: فیل ماهر، بیلی وست
امتیاز (IMDB): ۸٫۵

«فیوچراما» داستان پیتزابری به‌ نام «فرای» است که به‌طور تصادفی در سال ۱۹۹۹ منجمد و سپس در سال ۳۰۰۰ بیدار می‌شود. او درمی‌یابد با وجود تغییرات بسیار در دنیای پیرامونش، هنوز هم چیزهای فراوانی مانند گذشته است. فیوچراما خلاقانه و خنده‌دار و ازنظر دیداری خوشایند است. این انیمیشن کمدی به‌اندازۀ کمدی‌های کارتونیِ معروف دیگر، مانند «مرد خانواده» یا «ساوت پارک»، شوخی‌های تند و زننده ندارد. همین به‌نظر خیلی از تماشاگران امتیاز به‌ شمار می‌رود.

۲۱. سیلیکون‌ولی (Silicon Valley)؛ یکی از بهترین سریال های کمدی دنیا

سیلیکون ولی یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۲۰۱۴
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: مایک جاج و دیگران
بازیگران اصلی: مارتین استار، آماندا کرو، تی‌جی میلر
امتیاز (IMDB): ۸٫۵

در «سیلیکون‌ولی» با «ریچارد» همراه می‌شویم، برنامه‌نویسی در سیلیکون ولی به‌دنبال سرمایه‌گذار برای نرم‌افزاری است که خودش طراحی کرده است. هم‌زمان داستانِ چهار برنامه‌‌نویس دیگر را دنبال می‌کنیم که هریک می‌خواهند در دنیای تکنولوژی به جایی برسند. شخصیت‌های این سریال را احتمالا در رویدادها و گردهمایی‌های استارتاپ ها می‌بینیم؛ آدم‌هایی که هم بامزه‌اند و هم واقعی. سریال داستان آدم‌هایی است که قابلیت‌های لازم را برای موفقیت دارند؛ اما نمی‌دانند چطور با آن کنار بیایند.

۲۰. خانوادۀ امروزی (Modern Family)

خانواده مدرن یکی از بهترین سریالهای کمدی

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۲۰۰۹
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: کریستوفر لوید، استیون لویتان
بازیگران اصلی: سوفیا ورگارا، اد اونیل، جلی بوئن، تای بورل، جس تایلر
امتیاز (IMDB): ۸٫۵

«خانوادۀ امروزی» همان‌ قدر که خنده‌دار است، مترقی هم است. سریال داستان سه خانواده است که پیوسته دارند کار را برای دیگری خراب می‌کنند! بااین‌حال، عشق و محبتی که میانشان هست، همیشه آنها را در کنار هم نگه می‌دارد.

۱۹. اجتماع (Community)؛ ازجمله بهترین سریال های کمدی خارجی

اجتماع یکی از بهترین سریالهای کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۲۰۰۹
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: دن هارمون
بازیگران اصلی: جوئل مک‌هیل، دنی پودی، الیسون بری، دوتالد گلاور، دن هارمون
امتیاز (IMDB): ۸٫۵

«اجتماع» که به جامعهٔ دانشگاهی اشاره دارد، یکی از سریال‌های معتبر تاریخ است. جایگاهی که سریال «دن هارمون» به‌ دست آورد، هنوز هم جای تعجب دارد! موقعیت پیش‌بینی‌ناپذیر پشت‌صحنه باعث شکل‌گیری برخی از نقاط قوت سریال شد؛ اما همین دلیلی بود که به تقلای سریال برای ادامۀ پخش در شبکه‌های مختلف و کمک‌گرفتن از شبکۀ طرف‌دارانش منجر شد. با همهٔ اینها، سریالی که بتواند زبان و شوخی‌های مخصوص خودش را خلق کند، شایستهٔ تحسین است.

۱۸. مش (MASH)

مش یکی از بهترین سریال های کمدی

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۱۹۷۲
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: لری گلبارت
بازیگران اصلی: لرتا اسویت، وین راجرز، مک‌لین استیونسون، آلن آلدا
امتیاز (IMDB): ۸٫۵

نام سریال در زبان انگلیسی مخفف «بیمارستان صحرایی ارتش» است. سریال برگرفته از فیلم برندۀ اسکار (و نخل طلای کن) ساختۀ رابرت آلتمن به همین نام است. سریال «مش» از فیلم هم پیشی می‌گیرد. کمدی ـ موقعیت نیم‌ساعتهٔ «لری گلبارت» و «جین رینولدز»، با حفظ توازن هوشمندانۀ کمدی و درام در منبع اصلی، در حالی پخش می‌شد که در دنیای واقعی جنگ ویتنام در جریان بود.

مش با طنزی شیطنت‌آمیز، نقش آمریکا را در ویتنام زیر سؤال برد. این سریال پیش از اوج‌گیری کمدی ـ درام‌ها در عصر طلایی تلویزیون، در پنج فصل نخست عناصر هر دو ژانر را در هر قسمت باهم ترکیب می‌کرد. در سال‌های بعد، سازندگان هر قسمت را آگاهانه به‌سوی یکی از دو ژانر سوق می‌دادند. مش نمونۀ اصالت، پایداری و هوشمندی در کمدی‌ ـ درام تلویزیونی است و ۲۵۶ قسمت ادامه داشت.

۱۷. عاشق لوسی‌ام (I Love Lucy)

عاشق لوسی ام یکی از بهترین سریال های کمدی

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۱۹۵۱
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: الیوت دانیل
بازیگران اصلی: لوسیل بال، دسی آرناز، ویوین ونس، ویلیام فرالی
امتیاز (IMDB): ۸٫۵

چهرۀ کش‌سان «لوسیل بال» باعث می‌شد به‌راحتی از عهدهٔ لب‌ولوچه‌آویزان‌کردن‌های فراوان و لبخندهای ریزودرشت برآید. به‌علاوه، او می‌توانست مشتی آب‌نبات و شکلات را در لپ‌هایش جا دهد! درحالی‌که به این چهره می‌خندیم، عاشقش می‌شویم. در طول شش سال، او در قالب شخصیت «لوسی ریکاردو» قهقهه و لذت را به ما ارزانی کرد. در دوره‌ای که هنوز معلوم نبود سریال تلویزیونی اثری هنری است یا ابزاری‌ برای حفظ مخاطب تا زمان پخش پیام‌های بازرگانی، آمریکایی‌های بسیاری این سریال را تماشا می‌کردند. این سریال از زمان نخستین نمایشش تاکنون پیوسته در حال پخش بوده است و این به‌خاطر زنی است که عنوان سریال نامش را یدک می‌کشد.

۱۶. سرخوش‌ها (The Honeymooners)

سرخوش ها یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۱۹۵۵
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: جکی گلیسن
بازیگران اصلی: جکی گلیسن، آدری مدوس
امتیاز (IMDB): ۸٫۶

هر آدمی که برای حقوقی بخورونمیر زحمت می‌کشد، با این سریال و شخصیت «رالف کرامدن» ارتباط برقرار می‌کند. کرامدن فردی از طبقۀ فرودست است که در قالب این کمدی کلاسیک ۳۹قسمتی، نابسامانی‌های جامعه را نمایش می‌دهد. او هر روز، پس از پایان کار به‌عنوان رانندهٔ اتوبوس، به‌دنبال دستمزدش و سپس به آپارتمان جمع‌وجورش در بروکلین می‌رود تا به همسرش، «آلیس»، و رفیق دوست‌داشتنی اما اغلب اعصاب‌خردکنش بپیوندد. کرامدن که به‌سادگی جوش می‌آورد، در برخی موقعیت‌ها در مقابل بازیگر روبه‌رویش، صحنه‌های کمدی درخشانی خلق می‌کند.

۱۵. آتلانتا (Atlanta)؛ یکی از بهترین سریال های کمدی جهان

آتلانتا یکی از بهترین سریال های کمدی

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۲۰۱۶
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: دونالد گلاور
بازیگران اصلی: دونالد گلاور، لاکیت استنفورد، ززی بیتس
امتیاز (IMDB): ۸٫۶

«آتلانتا» فرصت خوبی برای نمایش بازی چشمگیر «دونالد گلاور» بااستعداد بود. گلاور که خالق سریال هم است، با استفاده از شوخ‌طبعی ویژه‌اش، موضوع‌های حساسی را مطرح می‌کند. با نادیده‌‌گرفتن باورهای موجود، فصل دوم حتی عجیب‌تر از فصل نخست است. آتلانتا تصویری از زندگی آفریقایی‌تبارهای آمریکا است با شخصیت‌هایی که به‌خوبی پرداخته شده‌اند؛ تصویری که نمایش آن ضروری است. سریال تجلیلی است از آتلانتا همراه با رویداد‌نگاری ماجراهای مربوط به موسیقی زیرزمینی در این شهر. خود گلاور سریال را «تویین پیکس با رپرها» می‌نامد! مانند سریال تحسین‌شدهٔ «دیوید لینچ» (تویین پیکس)، آتلانتا هم طرف‌داران پروپاقرص خودش را دارد.

۱۴. پارک‌ها و تفریحات (Parks and Recreation)

امور پارک ها و تفریحات یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۲۰۰۹
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: کرگ دنیلز، مایکل شور
بازیگران اصلی: ایمی پولر، اُبری پلازا، نیک آفرمن، کریس پرت
امتیاز (IMDB): ۸٫۶

چند شخصیت‌ خاص، در فضایی پیراسته، کمدی‌ای خلق کرده‌اند که در آن طبیعتِ پیش‌رونده و هجوآمیز زندگی و رگه‌های روراستی در تعادل‌اند. با وجود «لزلی نوپ» (امی پولر) در مرکز داستان می‌توانیم از جنبه‌های احمقانۀ زندگی روزمره لذت ببریم. این سریال می‌داند چطور شوخی را از آدم‌های گوناگون استخراج کند. توازن بین واقعیت و آرزو، داستان خوشایند این شهر کوچک را مانند ماجراهای سیاسی ماندگار کرده است.

۱۳. شهر فرنگ (Peep Show)

شهر فرنگ یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: انگلستان
سال تولید:
۲۰۰۳
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: دیوید میچل، رابرت وب
بازیگران اصلی: دیوید میچل، رابرت وب
امتیاز (IMDB): ۸٫۷

«شهر فرنگ» داستان دو هم‌خانۀ عجیب‌وغریب بیست‌وچندساله، «مارک» و «جرمی»، است. مارک کارمندی است که نگاهی تیره به زندگی دارد. در مقابل، جرمی سرخوش و سطحی است و سعی می‌کند در دنیای موسیقی، جایی برای خودش پیدا کند. چیزی که سریال را از دیگر کمدی ـ موقعیت‌های سریالی متفاوت می‌کند، دید اول‌شخص آن است؛ یعنی، داستان را از زاویۀ دید شخصیت‌ها می‌بینیم. هم‌زمان افکار و باورهای درونی آنها را می‌شنویم؛ چیزهایی که شخصیت‌ها با صدای بلند مطرح نمی‌کنند.

۱۲. خانم میزل شگفت‌انگیز (The Marvelous Mrs. Maisel)

خانم میزل شگفت انگیز یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۲۰۱۷
وضعیت: پایان‌‌یافته
خالق سریال: ایمی شرمن پالادینو
بازیگران اصلی: ریچل برازناهان، الکس بورستین، تونی شلوب، مارین هینکل
امتیاز (IMDB): ۸٫۷

این سریال کمدی ـ درام داستان «میج میزل»، دختر یهودی خوش‌رو و پرانرژی و باهوش، در دههٔ ۱۹۵۰ است. او برنامۀ دقیقی برای زندگی‌اش داشت: دانشگاه، ازدواج، بچه‌دارشدن و برگزاری بهترین جشن روز آمرزش در شهر! او دقیقا در جایگاهی است که می‌خواهد: همسری خوشبخت با دو بچه در محلۀ وست‌ساید نیویورک؛ اما این زندگی بی‌نقص ناگهان زیرورو می‌شود؛ چون همسرش او را به‌خاطر زنی دیگر رها می‌کند!

میج پس از اینکه انتخاب‌هایش را در زندگی بازبینی می‌کند، خودش را در کلوپی شبانه، روی صحنه می‌بیند. اینجاست که متوجه استعدادش در کمدی می‌شود و تلاش می‌کند از آن برای بازآفرینی زندگی‌اش استفاده کند. داستان، ماجرای میج را برای ورود به حرفۀ مردانۀ استندآپ کمدی و ماندگارشدن در آن دنبال می‌کند.

۱۱. ساوت پارک (South Park)؛ ازجمله بهترین سریال های کمدی تاریخ

ساوت پارک یکی از بهترین سریال های کمدی

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۱۹۹۷
وضعیت: در حال پخش
خالق سریال: تری پارکر، مت استون
ستارگان اصلی: مت استون، تری پارکر
امتیاز (IMDB): ۸٫۷

این انیمیشن سریالی کمدی مخصوص بزرگ‌سالان است. این سریال دربارۀ چهار دانش‌آموز در شهر ساوت پارک است. سریال کنایه‌های سیاسی و اجتماعی بسیاری دارد و شوخی‌های تندی با شخصیت‌های مشهور می‌کند. بسیاری «ساوت پارک» را به‌خاطر شوخی‌های جنسیت‌زده یا نژادپرستانه‌اش نکوهش می‌کنند. در مقابل، طرف‌داران آن ادعا می‌کنند این آدم‌ها از درک لایه‌های زیرین داستان ناتوان‌اند! ساوت پارک زمخت، تند‌وتیز و دیوانه‌کننده است؛ اما آدم از تماشای آن لذت می‌برد.

۱۰. پرورش شکست‌خورده (Arrested Development)

پرورش شکست خورده یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۲۰۰۳
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: میچل هرویتز
بازیگران اصلی: جیسن بیتمن، مایکل سرا، پوشا دو روسی
امتیاز (IMDB): ۸٫۷

سه فصل نخست این سریال بهترین فصل‌های آن است. سریال داستان خانواده‌ای سطحی و خودخواه است؛ داستان آدم‌هایی پول‌دار و علاف که پس از دستگیری پدر خانواده، درگیر یک پروندهٔ کلاهبرداری می‌شوند. در این بین، توانمندترین پسر خانواده تلاش می‌کند اوضاع را روبه‌راه کند. با وجود اعتراض منتقدان و طرف‌داران پروپاقرص سریال، شبکۀ فاکس پس از سه فصل، ساخت ادامۀ آن را متوقف کرد؛ اما نتفلیکس تولید ادامۀ سریال را به عهده گرفت و فصل‌های چهارم و پنجم را پخش کرد.

۹. سیمپسون‌ها (The Simpsons)؛ یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ تلویزیون

سیمسون ها یکی از بهترین سریال های کمدی

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۱۹۸۹
وضعیت: در حال پخش
خالق سریال: مت گرونینگ
بازیگران اصلی: دن کاستلانتا، نانسی کارترایت
امتیاز (IMDB): ۸٫۷

«سیمپسون‌ها» سریال انیمیشنی کمدی ـ موقعیت است. این سریال که تا به امروز در حال پخش است، به طولانی‌ترین انیمیشن سریالی در ژانر کمدی‌ تبدیل شده است. سیمسون‌ها دربارهٔ «هومر سیمسون» و خانواده‌اش است: داستان خراب‌کاری‌ها و ماجراهای عجیب هومر و همسرش «مارج»، پسرش «بارت»، دخترانش «لیزا» و «مگی» و نیز سگ‌ و گربه‌شان.

۸. فالتی تاورز (Fawlty Towers)

فالتی تاورز یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: انگلستان
سال تولید:
۱۹۷۵
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: جان کلیس، کانی بوث
بازیگران اصلی: جان کلیس، کانی بوث
امتیاز (IMDB): ۸٫۸

در این کمدی انگلیسی، با «بازیل فالتی» همراه می‌شویم، مدیر دمدمی‌مزاج و زمختی که تلاش می‌کند زیر رگبار غرولندهای همسرش و با خدمتکار اسپانیایی نابلدشان، هتلی را بگرداند. او پیوسته در آرزوی پذیرایی از آدم‌های معروف و مهم در هتلش است؛ اما خراب‌کاری‌هایش چنین چیزی را ناممکن می‌کند. «فالتی تاورز» سرشار از حماقت است؛ درحالی‌که از شوخی‌های هوشمندانه بهره می‌برد.

۷. خرخوان‌ها و داغون‌ها (Freaks and Geeks)

فریکز اند گیگز یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۱۹۹۹
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: پال فیگ
بازیگران اصلی: جیمز فرانکو، لیندا کاردلینی، جیسن سیگل
امتیاز (IMDB): ۸٫۸

این سریال یکی از سریال‌های تلویزیونی دلپذیر (و کوتاه‌) تاریخ است. در این سریال، در سال‌های آغازین دهۀ ۱۹۸۰، با دو عضو خانوادۀ «ویر» آشنا می‌شویم: «لیندزی» که بچۀ اززیرکاردرروی مدرسه است و «سم» که جزو خرخوان‌ها است. همراه با این دو، از ماجراهای هر روز دبیرستان باخبر می‌شویم. خبری از شوخی‌های رگباری نیست؛ اما دل‌نشینی داستان فراموش‌نشدنی است.

۶. فیلادلفیا همیشه آفتابی‌ است (It’s Always Sunny in Philadelphia)

فیلادلفیا همیشه آفتابیست یکی از بهترین سریالهای تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۲۰۰۵
وضعیت: در حال پخش
خالق سریال: راب مک‌الهنی
بازیگران اصلی: دنی دویتو، کیتلین اولسن، چارلی دی، راب مک‌الهنی
امتیاز (IMDB): ۸٫۸

همه‌ٔ آنچه دربارۀ داستان سریال می‌توانیم بگوییم، این است که خانواده‌ای همراه‌ دوستانشان مالک باری هستند و آن را اداره می‌کنند. این کمدی‌ ـ موقعیت شبکۀ اف‌اکس، با حفظ فضای همیشگی‌اش و بدون تغییر بازیگران یا تغییری چشمگیر در سمت‌وسوی داستان، چهارده فصل را پشت سر گذاشته است.

سریال را می‌توانیم نوه‌عموی تاریک‌تر «ساینفیلد» بدانیم؛ سریالی‌ دربارهٔ هیچ که به‌سرعت به شاهکاری تاریک با شخصیت‌هایی شرور تبدیل شد. سریال مرزی برای پرداختن به موضوع‌های مختلف ندارد. برای «فیلادلفیا همیشه آفتابی است» هیچ ایده‌ای چرند نیست و پیوسته روش‌های نویی برای نمایش ناخوشایندترین کارها، باورها و خواسته‌های جامعهٔ آمریکایی پیدا می‌کند. فکرش را که بکنیم، جایی بهتر از باری در فیلادلفیا برای این کار وجود ندارد!

۵. زیاد ذوق‌زده نشو (Curb Your Enthusiasm)

زیاد ذوق زده نشو یکی از بهترین سریال های کمدی

کشور سازنده: آمریکا

سال تولید: ۲۰۰۰
وضعیت: در حال پخش
خالق سریال: لری دیوید
بازیگران اصلی: لری دیوید، جف گارلین، شریل هاینس
امتیاز (IMDB): ۸٫۸

«لری دیوید» یکی از خالقان سریال تحسین‌شدۀ «ساینفیلد»، همان فرمول آزمون‌پس‌داده (شخصیت‌های اعصاب‌خردکن و خرده‌داستان‌های به‌ظاهر بی‌ربط که در پایان هر قسمت ربط‌شان روشن می‌شود) را در این سریال ارتقا داد. در «زیاد ذوق‌زده نشو»، شوخی‌ها تندتر (به‌لطف شبکهٔ اچ‌بی‌اُ)، موقعیت‌ها اغراق‌آمیزتر و صدالبته دیوید لری جذاب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر از جری ساینفیلد است. شاید دلتان بخواهد مشتی حوالهٔ دیوید کنید؛ اما خوشبختانه زیاد ذوق‌زده نشو داستانی غیرواقعی‌ است، یک داستان تخیلی شگفت‌‌انگیز!

۴. ساینفیلد (Seinfeld)

ساینفیلد یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۱۹۸۹
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: لری دیوید، جری ساینفیلد
بازیگران اصلی: جری ساینفیلد، لری دیوید، جولیا لوئیس دریفوس
امتیاز (IMDB): ۸٫۹

سریال داستان زندگی «جری ساینفیلد» و همسایگانش در نیویورک است. در این سریال، ماجراهای ساینفیلد و دوستانش را در رویارویی با جنبه‌های پوچ و چرند زندگی دنبال می‌کنیم. در «ساینفیلد» با آدم‌هایی طرف هستیم که از دوستی با آنها اکراه داریم. این آدم‌های ناجور در دنیایی غریب و تسلیم‌ناپذیر گرد هم آمده‌اند و فرهنگ آمریکایی را به نمایش می‌گذارند.

۳. دوستان (Friends)؛ از بهترین سریال های کمدی تاریخ تلویزیون

دوستان یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۱۹۹۴
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: دیوید کرین، مارتا کافمن
بازیگران اصلی: جنیفر آنیستون، کورتنی کاکس، لیسا کودرو، مت له بلانک، متیو پری، دیوید شویمر
امتیاز (IMDB): ۸٫۹

چکیدۀ این سریال را در آهنگ آغازین آن می‌شنویم: «هواتو دارم!» (I’ll be there for you) سریال مجالی است برای نمایش سنجش دوستی‌ها. احتمالا «مونیکا» و «ریچل» نمی‌توانستند بدون حمایت مادربزرگ از عهدۀ اجارۀ آپارتمانشان برآیند. همۀ آدم‌ها هم آن‌قدر خوش‌شانس نیستند که خانه‌ای در همسایگی دوستانشان پیدا کنند، آن هم در طبقات بالایی یک کافه که کاناپه‌اش همیشه برای آنها خالی است!

اما این ترفند «مارتا کافمن» و «دیوید کرین» باعث شد که شخصیت‌ها همیشه در کنار هم باشند و به‌نوبت ما را با کلنجارهایشان بر سر عشق و وفاداری، حمایتگری و پایداری همراه کنند. از هماهنگی بی‌مانند بازیگران که بگذریم، سریال «دوستان» تقریبا همهٔ چالش‌های ممکن در دوستی را به نمایش می‌گذارد: مشکلات مالی، عشق، فاصله، تغییر شغل، ازدست‌دادن عزیزان و… . شوخی‌های ماندگار سریال که نسل بعدی را در ده فصل پای تلویزیون نگه داشت، نشانۀ مهارت نویسندگان است؛ اما آنچه اغلب فراموش می‌شود، نمایش قدرتمند روح دوستی در این سریال است.

۲. اداره (The Office)؛ یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

اداره یکی از بهترین سریال های کمدی

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید: ۲۰۰۵
وضعیت: پایان‌یافته
خالق سریال: گرگ دنیلز
بازیگران اصلی: استیو کرل، رین ویلسون، جان کرازینسکی، جینا فیشر، بی جی نواک
امتیاز (IMDB): ۹

تردیدی نیست که نسخهٔ انگلیسی «اداره» (که جهان آن را ستایش کرده) یکی از بهترین کمدی ـ موقعیت‌های تاریخ تلویزیون است. تصور بازسازی آن برای تماشاگر آمریکایی و خلق نمونه‌اش احمقانه به‌ نظر می‌رسید؛ اما «گِرِگ دنیلز» غیرممکن را ممکن کرد! کلید موفقیت شخصیت اصلی داستان بود. درحالی‌که در نسخۀ انگلیسی، رئیس اداره یک انگلیسی آشفته و عاشق بزرگ‌نمایی بود، رئیس نسخۀ آمریکایی ساده‌لوح و مهربان است و همین، رفتارهای ناخوشایندش را تحمل‌پذیر می‌کند.

عامل محبوبیت بسیاری از کمدی ـ موقعیت‌های اداره‌ای نمایش این حقیقت است که همکاران ما می‌توانند مانند اعضای خانوادۀ ما باشند. هرقدر هم باهم رقابت کنیم و به هم نیش و کنایه بزنیم، وقتی لازم باشد، هوای یکدیگر را داریم! هر اداره‌ای یکی‌دو آدم گربه‌دوست و مدیری وسواسی دارد که می‌خواهد همهٔ جزئیات را خودش مدیریت کند و همین‌طور کسی که می‌داند چه وقت با گفتن «چطور تونستی؟» حال آدم را بگیرد. در دنیای واقعی اما سخت است که چنین شخصیت‌هایی را مانند اعضای خانواده‌مان بدانیم. به همین دلیل، «اداره» ماندگار شده است؛ اداره‌ای که هم می‌تواند رؤیایمان باشد و هم کابوسمان. نسخۀ انگلیسی اداره هم به همین خوبی و به‌عقیدۀ برخی حتی بهتر است. تماشای آن را از دست ندهید.

۱. ریک و مورتی (Rick and Morty)؛ از بهترین سریال های کمدی خارجی

ریک و مورتی یکی از بهترین سریال های کمدی تاریخ

کشور سازنده: آمریکا
سال تولید:
۲۰۱۳
وضعیت: در حال پخش
خالق سریال: جاستین رویلند، دن هارمن
بازیگران اصلی: جاستین رویلند، دن هارمن
امتیاز (IMDB): ۹٫۲

این انیمیشن کمدی داستان ماجراجویی‌های دانشمند دیوانه، «ریک سانچز» (جاستین رویلند)، است. او پس از بیست سال، ناگهان در خانۀ دخترش، «بت»، ظاهر می‌شود تا با او و خانواده‌اش ازجمله همسرش، «جری»، و فرزندانش، «مورتی» (بازهم با صدای رویلند) و «سامر»، زندگی کند. ریک نابغه‌ای دیوانه‌ است که به مکان‌های عجیب‌وغریب سفر می‌کند. حاضر است به‌خاطر مورتی، همهٔ آدم‌های دنیا را نابود کند تا او به دختر محبوبش برسد. اغلب هم اصرار دارد مورتی او را همراهی کند. «ریک و مورتی» هوشمندانه، جذاب و سرگرم‌کننده است.

به نظر شما جای کدام سریال‌های کمدی در این فهرست خالی است؟


در ادامه بخوانید: بهترین سریال های خارجی دنیا که بیننده را معتاد خود می‌کنند
هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده ‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع indiewire complex editorial
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 21 دیدگاه)
  1. کسری می‌گوید

    درود دستتون درد نکنه اما سریال Shameless به نظرم بهترینه

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      ممنون که نظرت رو برای ما نوشتی کسری جان.🌹🙏

  2. شلدون کوپر می‌گوید

    واقعا عجیبه . 40 تا سریال لیست کردین اون موقع بیگ بنگ توش نیست
    Big Bang Theory
    یکی از بهترین سریال های کمدی هست .

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      ممنون که نظرتون رو نوشتین دوست عزیز؛ در به‌روزرسانی‌های آتی در نظر می‌گیریمش.🌹🙏

  3. نوبادی می‌گوید

    چه لیست خوبی سپااس!