فرصت‌های شغلی پس از تحصیل در نروژ

0

کشورهای اسکاندیناوی از ثروتمندترین کشورهای جهان هستند ؛‌ در میان آنها نروژ شادترین کشور جهان و از محبوب ترین مناطق کار در اروپا است. نروژ جمعیتی بالغ بر پنج میلیون نفر دارد که از بالاترین تولید ناخالص داخلی سرانه و دستمزد ساعتی در جهان برخوردار هستند. در صورت تمایل جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت به کشور نروژ و یا سایر کشورها می توانید با موسسه اعزام دانشجو صباپلن تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان کارشناسان این مجموعه بهره مند گردید.

بازار کار نروژ یک بازار امن رقابتی، مترقی و با نرخ بیکاری پایین است که در بین بهترین های جدول رتبه بندی جهانی رقابت قرار می گیرد. این کشور در رتبه بندی سهولت انجام امور تجاری بین ۱۰ کشور برتر از ۱۸۰ کشور دنیا قرار گرفته است؛‌ به همین خاطر با وجود مالیات های سنگین و هزینه های بالای زندگی در نروژ، بازار کار آن همچنان برای عده ای جذاب است. وضعیت اقتصادی خوب تنها دلیل محبوبیت نروژ نیست، بلکه تحصیل در دانشگاه های نروژ نیز رایگان است و این مزیت باعث شده بسیاری از دانشجویان بین المللی به منظور کار در نروژ و اخذ اقامت دائم این کشور ،‌ راهی دانشگاه های نروژ شوند.

امکان تمدید اقامت پس از تحصیل در نروژ

کشور نروژ این اجازه را به دانشجویان بین المللی که می خواهند بعد از فارغ التحصیلی در این کشور بمانند، می دهد که به مدت یک سال برای یافتن کار مرتبط با تحصیلاتشان در کشور نروژ بمانند. به همین منظور برای آنها ویزای جستجوی کار صادر می شود. ویزای کاری مختص افرادی است که شغل متناسب با رشته تحصیلی خود را در کشور نروژ پیدا کنند. پیشنهاد شغلی باید حقوق مشخصی داشته باشد. امکان کارآموزی تا پیش از این برای دانشجویان بین المللی تنها در شرکت های چند ملیتی وجود داشت، اما اکنون در شرکت های کوچک و متوسط ​​هم امکان پذیر است. بنابراین حتماً پس از فارغ التحصیلی کارآموزی را لحاظ و پیگیری کنید .

رونیکس

جستجوی کار پس از فارغ التحصیلی در نروژ

دانشجویان باید حتما قبل از اتمام مجوز فعلی شان برای اجازه اقامت اقدام کنند. اگر قصد دارید که برای یک شغل تمام وقت در نروژ اقدام کنید، باید بدانید که بیشتر پست های شغلی این کشور نیازمند تسلط به زبان نروژی هستند؛ پس داشتن پیشینه تحصیلی قوی به خودی خود ، برای به دست آوردن یک شغل ایده آل کافی نیست؛ گرچه برای یافتن مشاغل پاره وقت کافی به نظر می رسد چون می توان زبان انگلیسی را برای مکالمات انتخاب کرد. اما زبان نروژی فرصت های بیشتری برای کار در نروژ ایجاد می کند. در اینجا رقابت بر سر کار فقط با نروژی ها نیست؛ بلکه با صدها شهروند اتحادیه اروپا است که می توانند سریعا کار پیدا کنند، در حالیکه دیگران باید بتوانند در ابتدا به زبان نروژی تسلط پیدا کنند. دوره های زبان نروژی بین یک یا دو سال طول می کشد. پس بهتر است در طول مدتی که در نروژ به دنبال کار می گردید در این دوره ها هم شرکت کنید.

اقدام برای پیدا کردن کار در نروژ

برای پیدا کردن کار در کشور نروژ می توانید از راه های زیر اقدام کنید:

  • آژانس‌های کاریابی بین المللی
  • آژانس‌ها و موسسات کاریابی در نروژ
  • ‌ سایت های تخصصی کاریابی
  • بررسی روزنامه‌ها و آگهی های کاری منتشر شده

کارجویانی که از طریق یکی از موسسات کاریابی شغل مورد نظر خود را پیدا می کنند،‌ موظفند در یک بازه زمانی مشخص ،‌ درصدی از حقوق خود را به آن مرکز بپردازند.

کار حین تحصیل با رویکرد تجربه کاری در نروژ

برای کار حین تحصیل در نروژ باید مجوز داشته باشید. با این مجوز می توانید همزمان با تحصیل ۲۰ ساعت در هفته و در تعطیلات تمام وقت کار کنید. کار حین تحصیل مقدمه و سابقه برای ورود به بازار کار پس از فارغ التحصیلی است. ناگفته نماند کار بیش از ۲۰ ساعت در هفته احتمالا عواقب جدی داشته باشد؛ مواردی دیده شده که دانشجویان بین المللی به دلیل عدم رعایت این قوانین از کشور اخراج شده اند.

مشاغل دانشجویی پردرآمد در نروژ

ده ها هزار کیلومتر ساحل زیبا در جزایر کشور نروژ، دوستداران طبیعت را به خود فرا می خوانند. به همین خاطر کار در صنعت گردشگری و مشاغل مرتبط با تاسیسات اقامتی در دوره دانشجویی انتخاب خوبی است.

 

الزامات تمدید اقامت پس از تحصیل در نروژ

  • باید در نروژ تحصیل کرده باشید و در آستانه فارغ التحصیلی باشید
  • مدارک تحصیلی ارائه کنید
  • سوابق شغلی و اطلاعاتی در مورد کارفرمای سابقتان بدهید
  • رزومه کاری داشته باشید
  • گواهی تمکن مالی برای یک سال اقامت در نروژ ارائه کنید؛ مثلا موجودی حساب بانکی شما باید حداقل ۲۰۵۲۱ کرون باشد. (به محض اینکه در نروژ مشغول به کار شوید، حقوقتان به موجودی همین حسابافزوده خواهد شد.)
  • ارائه مدارک مربوط به بیمه درمانی
  • ارائه اسناد اثبات محل اقامت (مانند هتل، منزل آشنایان، دوستان و …)
  • پرداخت هزینه های درخواست
  • درخواست ویزای کاری ۳ ماه قبل از انقضای مجوز اقامت

چشم انداز شغلی در نروژ

  • انرژی های تجدید پذیر ، فناوری پاک ، پزشکی و بیوتکنولوژی از صنایع در حال رشد در نروژ هستند.
  • دولت برای تقویت بخش تجارت و صنعت از شرکت های خصوصی پشتیبانی می کند.
  • مشاغل تازه و استارت آپ ها شانس خوبی برای دریافت بودجه دارند.
  • در نروژ روزهای کاری رسمی نسبتاً کوتاه است: ۷٫۵ ساعت در روز و ۳۷٫۵ ساعت در هفته عادی .
  • ساعات کاری انعطاف پذیر است و گاهی می توان آن را برون سپاری کرد.
  • غروب ها و آخر هفته ها بیشتر با دوستان و خانواده سپری می شود.
  • اوقات فراغت، برای نروژی ها بسیار مهم است.
  • در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر ، بازار کار نروژ ، غیررسمی تر شناخته می شود ؛ هم در مکالمات جاری روزمره و هم در پوشش محیط های کاری.
  • در نروژ، رابطه دوستانه ای بین مدیران و کارمندان حکم فرما است و ممکن است پیش بیاید که حتی با رئیس خود ناهار هم بخورید.
  • وقت شناسی و ادب از آداب کاری مهم در نروژ است.
  • بازار کار نروژ فرصت های خوبی برای فعالیت های اجتماعی ارائه می دهد.
  • تعداد بی شماری از زنان سمت های مدیریتی را به دست می گیرند .
  • سیاست هایی وجود دارد که تعادل جنسیتی را ترغیب و تسهیل می کند. به عنوان مثال کار در بخش خصوصی و گرفتن مرخصی هنگام تولد فرزند برای مرد و زن چندان تفاوتی نمی کند.

 

بهترین مشاغل نروژ

از آنجا که کشور نروژ در محاصره دریاهای بسیاری است، اقتصاد کشور نروژ وابستگی زیادی به صنعت نفت ،گاز و شیلات دارد.

بهره برداری از منابع نفتی، مهندسی مخازن نفتی ،‌ مهندسی اکتشاف نفت، مهندسی حفاری نفت، مهندسی دریا، زمین شناسی، ژئوفیزیک، ژئوشیمی، مهندسی مکانیک و برق با صنایع نروژ ارتباط تنگاتنگ دارند.

پبه کسانی که قصد اقامت دائم در نروژ را دارند، پیشنهاد می شود که در رشته های مرتبط با مهندسی نفت و گاز و مشاغل دریایی تحصیل کنند.

دیگر صنایع مهم نروژ شامل ساخت کاغذ و خمیر کاغذ ، جنگلداری ، معدن ، تولید و حمل و نقل می شوند.

فرصت های شغلی دریایی مثل دریانوردی ، آبزی پروری، صنعت نفت فراساحلی و فناوری زیر آب عموما در شهر برگن ارائه می شود .

برگن دومین شهر بزرگ نروژ، است؛ گرچه بیشتر کارجوها روی پایتخت نروژ یعنی اسلو تمرکز می کنند.

کارجویان بین المللی در خارج از حوزه نفت و گاز یا پژوهش سخت تر می توانند شغلی پیدا کنند. دلیل آن هم این است که کارفرمایان نروژی حوصله بوروکراسی و انتظار طولانی برای پردازش مجوزهای کاری را ندارند! · هر شخصی که در نروژ مشغول به کار است حدود ۵۵،۶۷۸ کرون در ماه درآمد دارد. میانگین حقوق ماهیانه شامل حق مسکن ، حمل و نقل و سایر مزایا می شود. حقوق بین شغل های مختلف و در شهرهای مختلف نروژ تفاوت دارد. خدمات مربوط به امور مالی و کسب و کار از بهترین مشاغل در نروژ هستند. برخی از پردرآمد ترین مشاغل نروژ در لیست زیر آورده شده اند:

  1. .پزشک عمومی
  2. پرتودرمانگر
  3. پرفیوژنگر
  4. ارتوپتیست
  5. پزشک متخصص
  6. پرستار
  7. فیزیوتراپ
  8. رادیوگراف
  9. مدیر خدمات حقوقی
  10. مدیر فروش منطقه ای
  11. مدیر اجرایی و بازاریابی
  12. مهندس نفت
  13. مدیر توزیع
  14. مدیر فروش
  15. مدیر بازاریابی
  16. مدیر عملیات نفت
  17. مدیر عملیات
  18. مدیر کسب و کار
  19. مدیر تولید
  20. مهندس صنایع
  21. مهندس محیط زیست
  22. مدیریت بازرگانی
  23. دانشمند ژئوفیزیک
  24. مهندس عمران
  25. مدیر روابط رسانه ای
  26. مدیر فناوری اطلاعات
  27. کارشناس مشتری مداری
  28. مدیر فنی
  29. ارتباطات
  30. مدیر عملیات برق و گاز
  31. دانشمند زمین شناسی
  32. امور اجرایی
  33. مدیر تحویل خدمات
  34. مدیر حساب مشتری
  35. مدیر تأسیسات نفتی
  36. کارشناس بهداشت محیط
  37. مدیر طراحی رسانه ها
  38. مشاور برنامه ريزي بانك مالي
  39. محقق آموزش و پرورش
  40. دانشمند علمی
  41. معمار
  42. دامپزشک
  43. زیست شناس
  44. مدیر تحقیقات بالینی
  45. خلبان
  46. مدیر تضمین کیفیت
  47. مجری خدمات مراقبت از بیمار
  48. سرپرست برنامه ریزی ظرفیت
  49. دستیار مدیر بازاریابی
  50. پژوهشگر کمی
  51. مدیر انجمن املاک و مستغلات
  52. مدیر پروژه معدن
  53. مدیر جمع آوری وام
  54. مدیر شرکت هواپیمایی

توصیه های مهم کاری در نروژ

  • زبان: در نروژ مثل همه کشورهای اسکاندیناوی می توانید کار پاره وقت را با زبان انگلیسی شروع کنید ولی شانس یافتن شغل تمام وقت که نیازمند زبان نروژی نباشد، برای اتباع غیر اتحادیه اروپا و به خصوص ایرانی ها کم تر است. یادگیری زبان نروژی برای کارجویان و دانشجویانی که قصد ماندن در نروژ را دارند باید در اولویت باشد زیرا زندگی اجتماعی آنان را گسترش می دهد.
  • مصاحبه شغلی موثر: اعتماد به نفس داشته باشید و مهارت های خود را در مصاحبه های شغلی برجسته کنید. با این حال با نروژی ها ، نباید زیاده روی کرد. اکثر اسکاندیناوی ها ، بر مکالمات صریح تأکید می کنند. مصاحبه شغلی شانس شما برای نشان دادن این خصوصیات در شماست.
  • تماس با شرکت ها: طبق تحقیقات انجام شده در نروژ ، ۶ مورد از هر ۱۰ موقیعت شغلی که شرکت ها درخواست می دهند، منتشر نمی شوند. بنابراین، می بایست در مورد فرصت های شغلی آگاه باشید.
  • Cover letter باید برای متناسب با موقعیت شخصی باشد اما از یک صفحه تجاوز نکند چون تجربه کاری شما در CV آورده شده است.CV باید قابل فهم باشد نه اینکه ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد. برای اقدام برای کار در نروژ ، داشتن یکCV حداکثر دو صفحه ای لازم است.
  • برای هر موقعیت شغلی در نروژ بین ۶۰ تا ۱۲۰ متقاضی وجود دارد. پس بهترین اسراتژی برای بدست آوردن موقعیت شغلی این است که از خود اشتیاق بیشتری نشان بدهید .
  • کدهای جامعه کاری نروژ را بشناسید؛‌ در مصاحبه ها طوری رفتار نکنید که سوء تعبیر شود.
  • یک شبکه ارتباطی برای خودتان بسازید؛ یک راه مهم برای ورود به اجتماع نروژی ها این است که در تیم ها، گروه ها، فعالیت های داوطلبانه و خیریه عضو شوید.

در آخر این نکته را یاد آور میشویم با توجه به اینکه قوانین کشورها و شرایط پذیرش دانشگاه ها در حال تغییر است، زمانی که تصمیم به مهاجرت می گیرید با مشاورین ارشد در زمینه ی حقوق بین الملل و مهاجرت مشورت نمایید تا از آخرین اتفاقات روز آگاه شده و مطمئن ترین مسیر ممکن را جهت رسیدن به هدف تان انتخاب نمایید. در صورت تمایل می توانید با مشاوران ارشد موسسه اعزام دانشجوی صباپلن تماس حاصل فرموده و به صورت رایگان پاسخ سوالاتتان را دریافت نمایید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.