آموزش معاینه سینه در خانه؛ زیر دوش، مقابل آینه و در حالت دراز کشیده

1

این روزها سرطان سینه در بین خانم‌ها در سراسر جهان بسیار شایع شده است. اما خبر خوب این است که تشخیص زودهنگام این بیماری می‌تواند در خیلی از موارد به بهبود منتهی شود. معاینه سالانه توسط پزشک، سونوگرافی و ماموگرافی و معاینه سینه در خانه روش‌هایی برای تشخیص به‌موقع این بیماری هستند. پزشکان توصیه می‌کنند خانم‌ها حداقل ماهی یک بار معاینه سینه را در خانه انجام دهند. در این مقاله می‌خواهیم روش‌های معاینه سینه در خانه را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

منظور از معاینه سینه در خانه چیست؟

معاینه سینه در خانه روشی برای بررسی تغییرات سینه، مانند غده یا برآمدگی‌، است که خود شما آن را انجام می‌دهید. برای این کار، باید هر دو سینه را معاینه کنید. اگر متوجه چیزی غیرعادی شدید، باید موضوع را با پزشک‌تان در میان بگذارید. در خیلی از موارد، این تغییرات در سینه سرطانی نیستند اما به‌هرحال باید پزشک‌تان را در جریان قرار دهید.

رونیکس

چطور می‌توانیم معاینه سینه را در مقابل آینه انجام دهیم؟

معاینه سینه در خانه برای تشخیص به‌موقع ضروری است

برای معاینه سینه در مقابل آینه مراحل زیر را گام‌به‌گام انجام دهید:

۱. بالاتنه‌تان را برهنه کنید و در اتاقی روشن در مقابل آینه بایستید. اگر سینه‌ها ازنظر اندازه و شکل برابر نیستند نگران نباشید. نابرابری سینه‌ها در بیشتر خانم‌ها دیده می‌شود. بازوهای‌تان را آزادانه در دو طرف بدن قرار دهید و به‌دنبال هر‌گونه تغییری در اندازه، شکل یا موقعیت یا هر تغییری در پوست سینه بگردید. به‌دنبال هر‌گونه چین‌خوردگی، گودی، زخم یا تغییر رنگ بگردید.

۲. نوک سینه‌های‌تان را بررسی کنید و به‌دنبال هر‌گونه زخم، برداشته‌شدن پوست یا تغییر جهت بگردید.

۳. دستان‌تان را روی کفل‌ها بگذارید و به‌شدت فشار دهید تا ماهیچه‌های سینه در زیر قفسه سینه سفت شوند. حالا بالاتنه را به اطراف بچرخانید تا بتوانید قسمت بیرونی سینه‌ها را خوب ببینید.

۴. به‌سمت آینه خم شوید. شانه‌ها و آرنج‌ها را به‌سمت جلو بچرخانید تا ماهیچه‌های سینه سفت شوند. سینه‌ها به‌سمت جلو خواهند افتاد. در این حالت، به‌دنبال هر‌گونه تغییری در شکل سینه‌ها بگردید.

۵. اکنون دست‌ها را پشت سرتان چفت کنید و آنها را به‌سمت جلو فشار دهید. دوباره به اطراف بگردید تا قسمت‌های بیرونی سینه را خوب ببینید. به یاد داشته باشید که به مرز زیر سینه‌ها نگاه کنید. برای‌اینکه بهتر ببینید شاید نیاز باشد سینه‌ها را با دست‌های‌تان بلند کنید.

۶. نوک سینه‌ها را بررسی کنید و ببینید آیا مایعی از آنها خارج می‌شود یا خیر. شست و انگشت اشاره را روی بافت اطراف نوک سینه‌ها قرار دهید و آنها را به‌سمت بیرون انتهای نوک سینه بکشید. به‌دنبال هر‌گونه تغییر باشید. این کار را برای هر دو سینه انجام دهید.

در حالتی که بازوها در کنار بدن قرار دارند سینه‌های‌تان را بررسی کنید. سپس، بازوهای‌تان را پشت سرتان بگذارید. به‌دنبال هر‌گونه تغییر در شکل سینه‌ها، تورم، فرورفتگی پوست یا تغییر در نوک سینه باشید. سپس، کف دست‌های‌تان را روی کفل‌ها بگذارید و به‌شدت به کفل‌ها فشار آورید تا ماهیچه‌های سینه منقبض شوند. به‌دنبال هر‌گونه تغییر، برآمدگی یا فرورفتگی در هر دو سینه بگردید.

چطور زیر دوش معاینه سینه انجام دهیم؟

وقتی زیر دوش هستید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. سینه‌های‌تان را لمس کنید و به‌دنبال هر‌گونه تغییر بگردید. برای این‌ کار، بهتر است دستان‌تان را به صابون آغشته کنید تا لیز شوند. زیربغل‌تان را معاینه کنید و به‌دنبال هر‌گونه غده یا برآمدگی بگردید. دست چپ‌تان را روی کفل قرار دهید و با دست راست‌تان زیربغل سمت چپ را لمس کنید. این کار را برای سمت دیگر نیز تکرار کنید.

۲. در بالا و زیر ترقوه، در هر دو سمت، به‌دنبال هر‌گونه غده یا برآمدگی بگردید.

۳. یکی از بازوهای‌تان را پشت سر ببرید تا بافت سینه کاملا پهن شود، سپس با دست آغشته به صابون سینه را معاینه کنید. با انگشتان‌‌تان به‌آرامی به سینه فشار دهید. از خط سوتین تا ترقوه انگشتان‌تان را به‌ بالا و پایین حرکت دهید. این الگوی حرکتی را تا پوشش‌دهی کامل سینه ادامه دهید. برای سینه دیگر همین کار را تکرار کنید.

با انگشت‌ها در اطراف سینه‌ها به‌صورت دایره‌وار از بیرون به سمت مرکز حرکت کنید. تمام قسمت‌های سینه و زیربغل را بررسی کنید. هر ماه این کار را برای هر دو سینه انجام دهید و به‌دنبال هر‌گونه غده، برآمدگی یا گره‌های سخت بگردید.

چطور در حالت دراز کشیده معاینه سینه انجام دهیم؟

معاینه سینه در حالت درازکشیده

در حالت درازکشیده مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. دراز بکشید و بالش کوچک یا حوله‌ای تاشده را زیر شانه راست‌تان بگذارید. دست راست‌تان را پشت سر‌تان بگذارید. دست چپ‌ را با انگشتان به‌هم‌چسبیده به‌صورت صاف در قسمت بالایی سینه راست‌تان بگذارید. لوسیون بدن می‌تواند این کار را راحت‌تر کند.

۲. سینه‌تان را صفحه ساعتی در نظر بگیرید. با حرکات کوچک دایره‌وار از ساعت ۱۲ شروع کنید و به سمت ساعت ۱ بروید. این حرکت دایره‌وار را ادامه دهید تا دوباره به ساعت ‍۱۲ برسید. انگشتان‌تان را به‌شکل مسطح و در تماس مداوم با سینه‌ها قرار دهید. وقتی دایره تمام شد ۲٫۵ سانتیمتر به‌سمت نوک سینه‌ها حرکت کنید و حرکت دایره‌وار دیگری را در جهت عقربه‌های ساعت شروع کنید. این الگو را تا پوشش‌دهی کامل سینه ادامه دهید. مناطق بیرونی بالایی را که به‌سمت زیربغل گسترده می‌شوند فراموش نکنید.

۳. انگشتان‌تان را به‌صورت مسطح مستقیما روی نوک سینه بگذارید. در زیر نوک سینه‌ها به‌دنبال هر‌گونه تغییر بگردید. به‌آرامی نوک سینه‌ها را به‌سمت داخل فشار دهید. باید به‌راحتی حرکت کند.

۴. این مراحل را برای سینه دیگر نیز تکرار کنید. مناطق بالایی و بیرونی سینه در نزدیکی زیربغل را فراموش نکنید.

در حالت درازکشیده، بافت سینه در قفسه‌ سینه به‌خوبی گسترده می‌شود. بالشی زیر شانه راست بگذارید و بازوی راست‌تان را پشت سر قرار دهید. با دست چپ، نوک انگشت‌ها را در اطراف سینه راست به‌صورت دایره‌وار حرکت دهید. این حرکت دایره‌وار را برای تمام سینه و زیربغل انجام دهید. فشار آرامی به سینه‌ها وارد کنید. نوک سینه‌ها را فشار دهید و ببینید آیا مایعی از آنها خارج می‌شود یا برآمدگی در آنها وجود دارد یا خیر.

در ادامه بخوانید: ۱۴ علت خارش سینه و راه‌های برطرف کردن آن که ممکن است ندانید
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع webmd nationalbreastcancer
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. مجید می‌گوید

    بسیار مطلب مفیدی بود