13+1 تاثیر جادویی فن بیان در زندگی و ارتباطات

1

آیا شما هنگام صحبت کردن مقابل دیگران مشکل دارید؟
آیا از حضور جلساتی که از شما خواسته می شود سخنرانی کنید، وحشت دارید؟
آیا ضربان قلب شما بالا می رود، کف دست هایتان هنگام صحبت برای عموم، از عرق خیس و نرم می شود؟
آیا زمان های زیادی شده است که نتوانسته اید منظورتان را به درستی به فرد مقابل برسانید و بنابراین در ارتباط دچار مشکل شده اید؟
یا نه، اصلاً به این نتیجه رسیده اید که در ارتباط با مشتری هایتان، دچار نقص و اشتباه هستید.
اگر چنین حالت هایی دارید نگران نباشید. شما تنها نیستید. در واقع، تقریبا بیش از 80٪ از ما از اصول و آموزه های اولیه ی فن بیان آگاهی نداریم و این روی کیفیت ارتباطات، زندگی و بالطبع کار ما تاثیر می گذارد.
اگر می خواهید ترس خود را از صحبت کردن در مقابل دیگران به تسخیر خود در آورید و کنترل آن را بدست بگیرید، راه های بسیاری وجود دارد که می توانید برای بهبود مهارت های ارتباطی خود دنبال کنید.
آموزش فن بیان و گویندگی فقط یکی از گزینه های زیادی است که شما برای دست یابی به این مهارت در اختیار دارید. اما شرکت در کلاس فن بیان تقریبا یکی از موثرترین راه ها در این زمینه به شمار می آید.برای آشنایی با اصول فن بیان چه باید کرد؟

حتما تابحال بارها و بارها درباره اصول فن بیان شنیده اید و یا دوست داشته اید که در کلاس گویندگی و آموزش سخنرانی شرکت کنید.

رونیکس

اگر می خواهید کمی بیشتر درباره فن بیان و توانایی های گویندگی بدانید، در ادامه با ما همراه باشید تا برای شما کمی از فن بیان و مزیت هایش بگوییم و برخی از مهمترین اصول فن بیان که در کلاس های فن بیان به شما می گویند را به صورت رایگان در اختیارتان بگذاریم.

چرا اصول فن بیان و خوب صحبت کردن اهمیت دارد؟

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان آموزشی اصول فن بیان به قدری اهمیت دارد که فقدان آن در سیستم آموزشی کشور به خوبی ملموس است. کارشناسان اعتقاد دارند یک مدیر موفق، پزشک، وکیل، معلم، مشاور و مهندس کاربلد و یا کارمند خوش آتیه باید مهارت خوب صحبت کردن با مخاطب را داشته باشد و بتواند توجه او را به خوبی جلب کند.

صحبت کردن در واقع اولین و البته مهمترین گام در برقراری ارتباط است در نتیجه این آموزش فن بیان اصولی است که کمک می کند ما بتوانیم به خوبی منظور و خواسته هایمان را منتقل کرده، روابط بهتر و موثرتری داشته باشیم و به زیبایی با دیگران ارتباط برقرار کنیم.

حالا که به اهمیت فن بیان و خوب صحبت کردن پی بردیم باید بدانیم که این اصول شامل چه مواردی شده و چه تاثیری خواهد داشت؟

تاثیر فن بیان در زندگی و ارتباطات

اما اصول فن بیان تنها برای برقراری ارتباط کلامی نیست، بلکه برای بسیاری از جنبه های دیگر هم کاربردی است، جنبه هایی که شاید تاکنون حتی فکرش را هم نکرده اید. در ادامه 15 اثر جادویی فن بیان قوی را در زندگی شما برایتان می گوییم:

  1. غلبه بر اضطراب اجتماعی، یکی از گام های موثر برای رهایی از خجالت، این است که مهارتهای سخنوری و فن بیان خود را بالا ببرید. با بالا بردن مهارت، ناخودآگاه ترس شما کاهش خواهد یافت.
  2. افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس
  3. با فن بیان خوب، قدرت اقناع کنندگی شما به طور چشمگیری افزایش می یابد، و این در کسب و کار و ارتباطات شما تاثیر غیرقابل انکاری می گذارد.
  4. بسیاری از ما این روزها به دلیل درست و خوب صحبت نکردن، دچار سوء تفاهم می شویم و نمی توانیم کارهای خود را پیش ببریم. وقتی اصول فن بیان را بلد باشید می توانید در گفتگوهایتان، منظور خود را بدون سوءتفاهم ابراز کنید.
  5. افزایش مهارت و جسارت در گرفتن حق خود و دیگران، در این جا روی سخنمان با وکلا است. کسانی که شیوه ی سخنرانی و ارتباط آنها بسیار مهم است. اگر یک وکیل با اصول فن بیان آشنا باشد، موفقیت اش چندین برابر می شود.
  6. تسلط بیش از پیش بر هیجانات مخاطب؛ آشنایی و به کارگیری اصول فن بیان، شما را در ایجاد هیجانات و احساسات مختلف در مخاطبتان، توانمند می کند. این فایده بیشتر برای مشاوران، روانشناسان و تجار قابل لمس است.
  7. موفقیت در مصاحبه های شغلی و …
  8. افزایش کیفیت ارتباطات عاطفی و خانوادگی. وقتی با اصول فن بیان آشنا باشید و آن را در ارتباطات عاطفی تان به کار گیرید، به صورت ملموس قادر به برقراری ارتباط بهتر، زبان بدن درست تر، انتخاب واژگان بهتر، صدای رساتر و تاثیرگذارتر در دیدار اول، جلسات خواستگاری، ارتباط با همسر، خانواده تان، میهمانی ها و جمع های خانوادگی و… خواهید بود.
  9. موفقیت های شغلی بیشتر و بیشتر؛ تاثیر فن بیان در کیفیت معرفی خود، محصولات و خدمات به مخاطب، غیر قابل کتمان است.
  10. ارتباط بهتر و موثرتر با رقبا و منتقدین در زندگی و کسب و کار
  11. ارتباط بهتر و موثرتر در ارتباطات غیرحضوری (تلفنی، آنلاین و …) ؛ ویژه ویزیتورها، منشی ها، مسئول دفترها و …
  12. در سطوح پیشرفته تر، آشنایی با اصول فن بیان، از شما یک گوینده ی حرفه ای و موفق خواهد ساخت.
  13. و تاثیرات بیشمار دیگر که با شرکت در کلاس های فن بیان و گویندگی و آشنایی با اصول فن بیان، می توانید در زندگی تان ایجاد کنید.

بنابراین از این به بعد از شما می خواهیم، در بین ابزارهای لازم برای موفقیت، حتما بخشی را هم برای فن بیان در نظر بگیرید.

حالا که به اهمیت فن بیان و خوب صحبت کردن به عنوان یک اصلِ اساسی پی بردید، بد نیست با چند تا از اصول مهم و اولیه ی فن بیان و سخن گفتنِ درست و موثر که در دوره های فن بیان و گویندگی به شما آموزش می دهند، آشنا شوید:

یک صدای قوی و پرورش یافته، ابزار اصلی فن بیان

همه افراد به این نکته واقف هستند که برخورد اولی که هر فرد با شخص دیگری دارد، تاثیر بسیار زیادی بر روی ذهنیت دو طرف خواهد گذاشت. در این بین قدرت و کیفیت صدای شما (فارغ از اینکه چه نوع صدایی دارید) می تواند بر روی طرف مقابل بسیار تاثیرگذار باشد.

البته گفتن این نکته الزامی است که منظورمان از کیفیت صدا، اصلاً شامل نوع صدا نمی شود! مثلا برخی افراد ذاتاً صدای پرحجمی دارند و برخی صدای (اصطلاحاً) نازکی دارند. این مهم است که بدانید که شما هر نوع صدایی که داشته باشید، در کلاس فن بیان و گویندگی، با یک سری تمرینات و اصول می توانید، قدرت و کیفیت آن را افزایش دهید و این توانایی را در خود بهبود ببخشید.

اگرچه امکان تغییر صدای طبیعی شما امکان پذیر نیست، اما می توانید بر روی عناصر دیگری (مثل تنفس، حجم صدا و تلفظ واژه ها و …) کار کنید که باعث می شود این قدرت قوی تر و چشمگیرتر شود.

تماس چشمی یکی از اصول فن بیان است

یکی دیگر از درس های شما در کلاس فن بیان و گویندگی برقراری ارتباط چشمی با تک تک مخاطبان است. یک فرد موفق و حرفه ای، در تمام مدت گفتگو یا سخنرانی، باید بتواند با مخاطب ارتباط چشمی برقرار کند. این مهارت ارتباط به معنای توجه به مخاطب، در نظر داشتن او و تمایل به برقراری ارتباط است.

همچنین شما در این موارد می توانید از متمایل شدن به سمت مخاطب و بازی با دست ها کمک بگیرید که بدون شک تاثیر بیشتری بر روی مخاطب خواهد داشت. در این زمینه از نگاه کردن های مداوم و خیره شدن های پی در پی که می تواند آزاردهنده باشد، به صورت جدی خودداری کنید.

زبان بدن را دست کم نگیرید

در اینجا بد نیست کمی به زبان بدن اشاره کنیم که به عنوان یکی از موارد کامل کننده اصول فن بیان شناخته می شود. جالب است بدانید که بر اساس آنچه متخصصین فن بیان می گویند در ارتباطات کلامی تنها 7 درصد از واژگان مورد استفاده ما بر روی مخاطب تاثیر می گذارد و بیش از 90 درصد توجه مخاطب، به صورت کامل به زبان بدن، حرکات دست و پا، حالت صورت و حرکات چشم معطوف است.

دقیقاً بر همین مبنا است که در دوره گویندگی و فن بیان به شما اصول اولیه ی زبان بدن مانند خودداری از تکان دادن بیش از حد بدن، طبیعی بودن، دوری کردن از دست ها و فیگور گره کرده، تاثیر اخم و لبخند در صورت، آموزش داده شود.

اهمیت محتوای کلام در فن بیان

یک سخنران خوب به زیبایی صحبت می کند به طوری که شنیدن حرف های او لذت بخش است. برای این مهم در کلاس و دوره فن بیان از شما خواسته می شود تا بتوانید از زاویه جدیدی به امور نگاه کرده و نظرات جدیدی ارائه دهید. شما زمانی دارای فن بیان تاثیرگذار هستید که بتوانید خوب مطالعه کنید. با مطالعه کافی می توانید درباره مسائل متعددی فکر کرده و درباره آن گفتگو کنید و تولید محتوا داشته باشید. به این ترتیب از افق دید وسیعی برخوردار شده و مخاطب بیشتری خواهید داشت.

هرگز فراموش نکنید که در اصول فن بیان هم مهم است که چه می گویید و هم مهم است که چگونه می گویید.

همانطور که محتوای سخنرانی اهمیت دارد، شما باید بتوانید از انرژی لازم نیز برخوردار باشید. پس به سخنرانی خود هیجان بدهید. در یک گفتگوی بی روح و کسل کننده حتی اگر حرف های مهمی هم زده شود مخاطبان خیلی زود کسل شده و توجه آنها را از دست خواهند داد.

به عنوان آخرین نکته درباره محتوای کلام یادتان باشد که تنها درباره خودتان صحبت نکنید. سخنران موفق کسی است که با مطالعه کافی بتواند مثال های متعددی بزند. به موفقیت های دیگران اشاره کند و حتی گاه مخاطب را نیز وارد گفتگوی خودش کند. به این ترتیب بد نیست گاهی از مخاطب کمک بگیرید. می توانید از او سوال پرسیده و یا وارد مکالمه دو نفری چند دقیقه ای شوید. البته در این شرایط افراط نکنید زیرا در صورت طولانی شدن می تواند موجب آزار دیگران شود.

قدرت جادویی سکوت و مکث

بسیاری از ما، از قدرت بی نظیر سکوت و توقف در سخن گفتن آگاهی نداریم. مثلاً نمی دانیم که در زمان سخن گفتن، اگر قبل از گفتن یک مطلب مهم (که در حقیقت هسته ی اصلی سخن ما است) یک سکوت و مکث کوتاه داشته باشیم، به طوری که مخاطب را نوعی حالت انتظار قرار دهیم، تاثیر آن کلام را چندین برابر کرده ایم.

و خوب است بدانید یکی از اصول مهمی که در کلاس فن بیان و گویندگی به شما آموزش داده می شود، استفاده درست و موثر از سکوت و مکث است.

شاه واژه ها؛ پادشاهانی که باید جدی گرفته شوند!

آیا از شاه واژه ها چیزی شنیده اید؟
شاه واژه ها در حقیقت آن واژه هایی در جمله هستند که تاکید اصلی ما روی آنها است. و در کلاس فن بیان و گویندگی به شما آموزش داده می شود که چگونه با تغییر آهنگ و قدرت صدایتان، توجه مخاطب را بدون آنکه بفهمد، به شاه واژه ها معطوف کنید.

حضوری یا غیرحضوری؟ مسئله این است!

برای بسیاری از افراد به دلیل مشغله زیاد، ترافیک شهرهای بزرگ، دسترسی نداشتن به کلاس فن بیان و گویندگی خوب و استاندارد و …، امکان شرکت کردن حضوری در کلاس های گویندگی و فن بیان وجود ندارد.

چه باید کرد؟

به نظر می رسد یکی از بهترین راه ها، شرکت در کلاس های غیرحضوری فن بیان و گویندگی باشد. البته باید دقت کنید که کیفیت و روش تدریس در این کلاس ها نباید پایین تر از کلاس های حضوری فن بیان باشد.

سخن پایانی

این اصولی که گفته شد تنها قسمتی از آن چیزی است که شما در کلاس فن بیان و گویندگی یاد می گیرید و در سخن، زندگی و نهایتاً زندگی تان به کار می گیرید.

همانطور که گفتیم و نوشتیم، باید گفت که اصول فن بیان بدون شک در برقراری ارتباط مناسب، موفقیت بیشتر، پیشبرد کسب و کار و تجارت تاثیر بسیاری دارد و شما از طریق شرکت در دوره های آموزشی فن بیان و گویندگی می توانید فن بیان را تقویت کرده و طی زمان با تمرین های مناسب به اهداف خود برسید.

 

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. محبوبه می‌گوید

    از سایتشون دیدن کردم
    حیلی مفید بود