نکات مهم حسابداری مالیاتی که کسب‌وکارهای کوچک باید به آنها توجه کنند

0

اداره‌کردن کسب‌وکار و مدیریت آن، حتی بدون درنظرگرفتن ملاحظات و رسیدگی‌های لازم برای فراهم‌کردن صورت‌های مالیاتی، کاری دشوار و پیچیده است. طبق توصیه افراد صاحب‌نظر در حوزه‌های مالیاتی و مدیریتی، همکاری مدیران شرکت‌ها با حسابداران و مشاورانشان نباید صرفا محدود به زمانی باشد که موعد فراهم‌کردن صورت‌های مالیاتی سر می‌رسد؛ بلکه بهتر است این همکاری در تمامی طول سال تداوم داشته باشد. نادیده‌گرفتن این توصیه و گرفتن تصمیم‌های مالی بدون جویاشدن نظر حسابدار یا مشاور مالی، احتمال ضرردهی کسب‌وکار در بلندمدت را بیشتر می‌کند. در ادامه این مطلب، بیشتر درباره مزیت‌های مشاوره با چنین اشخاصی صحبت می‌کنیم و شما را با نکات مهم حسابداری مالیاتی آشنا خواهیم کرد که توجه کسب‌وکارهای کوچک به آنها، باعث سوددهی بیشتر و پیشرفت کاری‌شان خواهد شد. همراه ما باشید.

۹ نکته مهم در حسابداری مالیاتی

۱. توجه به توانایی‌های موردنیاز حسابدار مالیاتی برای کسب‌وکارهای کوچک

وظایف حسابدار شرکت محدود به فراهم‌کردن اظهارنامه‌های مالی یا صورت‌های مالیاتی نمی‌شود. اگر او با اتکا به دانش و تجربه خود تواناییِ فراتر رفتن از این وظایف را نداشته باشد، انتخاب مناسبی برای کسب‌وکارهای کوچک نیست.

رونیکس

پیگیری درآمدها و هزینه‌های شرکت، کسب اطمینان از نبود مشکل در گردش‌های مالی و نظارت بر سودهای خالص و ناخالص [منظور از سود ناخالص، کل درآمدهای شرکت است و سود خالص، به درآمد باقی‌مانده، پس از کسر هزینه‌ها و خرج‌های مختلف اشاره می‌کند]، از جمله وظایف و توانایی‌های موردنظر برای حسابداران کسب‌وکارهای کوچک است. بنابراین بهتر است همکاری با حسابدار مالیاتی را فقط به موعد فراهم‌کردن صورت‌های مالیاتی محدود نکنید و از همان روز نخستِ راه‌اندازی کسب‌وکار، با او در ارتباط باشید و از مشورت‌هایش استفاده کنید.

هرچند این مسئله از نکات مهم حسابداری مالیاتی محسوب می‌شود، بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک از توجه به اهمیت آن برای ماندگاری کسب‌وکار خود و موفقیت‌شان غافل می‌مانند.

۲. اهمیت هماهنگی اطلاعات ارسالی برای سازمان امور مالیاتی درباره درآمدهای حاصله

سازمان امور مالیاتی علاوه بر گزارش دریافتی شما از درآمدهای حاصله شرکت، گزارش دیگری هم دریافت می‌کند: گزارش دوم معمولا با حسابرسی شرکت‌ها فراهم می‌شود. از دیگر نکات مهم حسابداری مالیاتی، سازگاری و هماهنگ‌بودن اطلاعات درج‌شده در این دو گزارش است. نبود این هماهنگی به وجهه شرکت نزد مسئولان سازمان امور مالیاتی خدشه وارد می‌کند. این مسئله می‌تواند پیامدهای نامطلوبی برای کسب‌وکار در پی داشته باشد.

۳. نگهداری سوابق مالی کافی

نگهداری سوابق مالی-نکات مهم حسابداری مالیاتی

نگهداری سوابق مالی کافی در طول سال، از دیگر نکات مهم حسابداری مالیاتی است که صحت و درستی صورت‌های مالیاتی فراهم‌شده را تضمین می‌کند. ناکافی‌بودن سوابق مالی می‌تواند شبهه‌برانگیز باشد یا بدتر از آن، کسب‌وکار شما را در معرض «خطر حسابرسی» (Audit Risk) قرار دهد.

سرمایه‌گذاری جهت تهیه یکی از نرم‌افزارهای اساسی و اصلی حسابداری برای کسب‌وکار، راهکاری است که به‌باور افراد صاحب‌نظر از بروز چنین مسائل و مشکلاتی پیشگیری می‌کند. استفاده از این نرم‌افزارها چندان دشوار و پیچیده نیست (کاربرپسند هستند)، ارزان‌اند و اطلاعات شما درباره درآمدها و هزینه‌های کسب‌وکار را به‌روز نگه می‌دارند.

۴. تفکیک حساب‌های مالی شخصی از حساب‌های مالی کاری

تفکیک حساب‌ها-نکات مهم حسابداری مالیاتی

تداخل هزینه‌های شخصی با هزینه‌های کسب‌وکار، فارغ از اینکه صورت هزینه‌های شرکت شما تا چه اندازه صحیح و معتبر باشد، مسئله‌ای است که موجب دردسر خواهد شد و حتی بررسی حساب‌های مالی شخصی شما ازسوی ارگان‌های مربوطه را نیز محتمل می‌کند. توصیه می‌شود حساب مالی و کارت اعتباری مجزایی مختص کسب‌وکارتان تهیه کنید و برای پرداخت تمامی هزینه‌های مرتبط، از آن استفاده کنید.

۵. اهمیت درک تفاوت میان درآمدهای خالص و ناخالص

درک تفاوت میان درآمدهای خالص و ناخالص از نکات مهم حسابداری مالیاتی

اگر هزینه صرف‌شده بابت تولید محصول، از قیمتی که برای مصرف‌کننده در نظر می‌گیرید بیشتر باشد، کاملا واضح است که ضرر می‌کنید: فارغ از اینکه میزان فروشتان چقدر باشد. صاحبان کسب‌وکارهای کوچک اغلب از توجه به تفاوت میان درآمدهای خالص و ناخالص غافل می‌مانند و این تفاوت را در نظر نمی‌گیرند که می‌تواند پیامدهای نامطلوبی در پی داشته باشد.

کسب‌وکاری فرضی را در نظر بیاورید که برای تولید هر محصول ۲۰۰هزار تومان هزینه می‌کند و هریک از این محصولات را با قیمت تمام‌شده ۲۵۰هزار تومان می‌فروشد. درآمد ناخالص این کسب‌وکار به‌ازای فروش هر محصول ۵۰هزار تومان خواهد بود. اما پس از درنظرگرفتن سایر هزینه‌های رایج (پرداخت دستمزد یا حقوق، اجاره و …)، درآمد خالص ممکن است به ۲۰ یا ۱۰هزار تومان برسد. بنابراین آگاهی از تفاوت میان درآمدهای خالص و ناخالص یکی از ارکان اصلی و مهم برای رسیدن به سوددهی و موفقیت کسب‌وکار است.

۶. مشخص‌کردن دقیق و درست نوع شرکت تجاری

مشخص‌کردن دقیق و درست نوع شرکت تجاری از دیگر نکات مهم حسابداری مالیاتی است. بی‌توجهی به این نکته ممکن است باعث پرداخت بیش از حد مالیات شود. بسته به نوع شرکت تجاری‌ای که ثبت می‌کنید، مالیات متفاوتی برای کسب‌وکار شما در نظر گرفته می‌شود. برخی از انواع شرکت‌های تجاری عبارت‌اند از: شرکت سهامی (خاص یا عام)، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت‌های مختلط سهامی و غیرسهامی و شرکت تعاونی. جویاشدن نظر حسابدار یا مشاور مالی مجرب به‌هنگام تعیین نوع شرکت تجاری می‌تواند کارگشا باشد.

۷. مدیریت مناسب حقوق و دستمزد پرداختی به کارکنان

مدیریت مناسب حقوق - نکات مهم حسابداری مالیاتی

تا جای امکان، بهتر است برای این منظور، از کمک شرکت‌های صاحب‌نام در حوزه نظارت بر حقوق‌ها و دستمزدهای دریافتی کارکنان بهره بگیرید. گاهی کسب‌وکارهای کوچک به‌منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها به شرکت‌های کم‌اعتبارتر روی می‌آورند و خود را در معرض این خطر قرار می‌دهند که شرکت مذکور، به‌جای ارسال مالیات وضع‌شده بر روی حقوق‌ها و دستمزدهای کارکنان، آن را به حساب‌های خود واریز کند. ناپدیدشدن مالیات دستمزدها یکی از پیامدهای همکاری با چنین شرکت‌هایی است و کسب‌وکارهای کوچک را در خطر ناتوانی برای پرداخت مالیات بر دستمزد قرار می‌دهد.

سازمان امور مالیاتی معمولا بررسی این نوع مالیات را هر ۳ ماه یک بار (در پایان یا آغاز هر فصل جدید) انجام می‌دهد.

۸. جویاشدن نظر حسابدار یا مشاور مالی درباره طرح و نقشه کاری

حسابدار یا مشاور مالی مجرب می‌تواند پیشنهادهای خوبی برای چگونگی گسترش کسب‌وکار در اختیارتان بگذارد. موقعیت‌هایی هستند که جویاشدن نظر چنین شخصی برای پیشبرد بهتر و مؤثرتر آنها مفید خواهد بود؛ برفرض، به‌هنگام تعیین مبلغ موردنظر برای پس‌انداز بازنشستگی، یا زمانی که دریافت‌نکردن سود اضافی یا پاداش حاصله از معامله تجاری بخصوصی در زمان حال، به‌منزلهٔ دریافت مبلغی بیشتر در سال جاری باشد. گاهی هم ممکن است درباره مسئله‌ای مثل خرید یا اجاره ملک تجاری برای تأسیس شرکت مردد شده باشید؛ حسابدار یا مشاور مالی می‌تواند در چنین مواردی هم به کمک شما بیاید و مثلا شما را متقاعد کند که خرید ملک تجاری باعث کاهش هزینه‌های شما در بلندمدت خواهد شد.

۹. استفاده حداکثری از قوانین و مزایای سرمایه‌گذاری

قوانین و مزایای سرمایه‌گذاری - نکات مهم حسابداری مالیاتی

گاهی با خرید ملک، زمین تجاری یا تجهیزاتی بخصوص، تخفیف قابل‌ملاحظه‌ای شامل حالتان خواهد شد. آشنایی حسابدار یا مشاور مالی با چنین قوانین و مزایایی، نقش بسزایی در کاهش هزینه‌ها و نگهداری سرمایه برای کسب‌وکار خواهد داشت.

جمع‌بندی

همان‌طور که مشاهده کردید، بیشتر نکات مهم حسابداری مالیاتی به جویاشدن نظر و مشورت با حسابدار یا مشاور مالی مجرب ارتباط پیدا می‌کند. از هماهنگی مدارک و اطلاعات ثبت‌شده در شرکت گرفته تا نگهداری سوابق مالی و حتی مشخص‌کردن طرح و برنامه‌ریزی کاری، همه و همه ازجمله مواردی هستند که استفاده از دانش و تجربه چنین اشخاصی در آنها مؤثر و کارگشا خواهد بود. البته در مقام کارفرما، شما نیز وظیفه دارید اطلاعات خود را به‌روز نگه دارید و تا جای امکان، با قوانین و روند کاری مسئولان سازمان امور مالیاتی آشنا باشید. این‌دو در کنار هم موفقیت و ماندگاری کسب‌وکار شما در بلندمدت را تضمین می‌کنند.

لطفا اگر نظری درباره موضوع مطلب دارید یا نکته مهم دیگری به ذهنتان می‌رسد، با ما و خوانندگان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: ۵ مهارت مالی اساسی که هر مدیری باید بداند
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع nationwide
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.