شرایط لازم برای مهاجرت کاری به آلمان و مشاغل موردنیاز آن

0

آلمان کشوری با حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت در در مرکز قاره اروپا، یکی از قطب‌های تولید و صنعت جهان و در عین حال، سرزمینی با طبیعت بکر است. آلمان کشور فرصت‌هاست اما نه‌تنها برای آلمانی‌ها بلکه بهترین کشور برای مهاجرت شهروندان کشورهای جهان سوم نیز هست. آلمان، سرزمین خلق و نوآوری، چهارمین اقتصاد قدرتمند جهان و مهد شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ جهان است. باتوجه‌به صنعت روبه‌رشد و کمبود نیروی کار جوان در آلمان، این کشور به بسیاری از غیرآلمانی‌ها فرصت کار می‌دهد و این امکان را به وجود می‌آورد تا آنها مهارت‌هایشان را در بستر اقتصاد پیشرفته آلمان ارائه دهند. دولت آلمان از مهاجران استقبال می‌کند و آنها را ارزشی برای اقتصاد و جمعیت جوان این کشور می‌داند. بازار کار آلمان در بخش‌های مختلفی ازجمله فناوری اطلاعات، مهندسی، بهداشت و تحقیقات، با کمبود نیروی کار مواجه است و قصد دارد این فرصت‌های شغلی را با بهترین متخصصان از سراسر دنیا پر کند. یکی از گروه‌هایی که کشور آلمان هم‌اکنون در حال اعطای ویزای کار به آنها است، ایرانیان متخصص‌اند. در ادامه، پس از شرح مزایای مهاجرت کاری به آلمان و شرایط کار در این کشور، جدیدترین لیست مشاغل موردنیاز آلمان را بررسی می‌کنیم.

ویزای کاری آلمان یک فرصت بی‌نظیر برای متخصصان خارجی است تا در این کشور در زمینۀ تخصص خود به کار مشغول شوند. یافتن کار در آلمان به فرد این فرصت را می‌دهد که اقامت کاری این کشور را ابتدا معمولا به‌صورت یک‌ساله دریافت کند و سپس آن را به میزان لازم تمدید کند. هم‌زمان با تمدید ویزای کاری آلمان، شخص می‌تواند واجد شرایط انواعی از اقامت دائم آلمان نیز بشود.

رونیکس

بررسی شرایط اخذ اقامت دائم آلمان

مزایای کار در آلمان

ساعات کاری منظم و قانونی

کار در آلمان به دشواری و راندمان بالا مشهور است؛ اما باید گفت که در حقیقت، ساعات کاری در این کشور از بسیاری کشورها کمتر است. کار در آلمان معمولا ۴۸ ساعت در هفته (۸ ساعت در روز، از دوشنبه تا شنبه) است؛ البته کارمندان در بسیاری از مشاغل فقط ۴۰ ساعت و ۵ روز در هفته کار می کنند. در شرایط خاص، ساعات هفتۀ کاری ممکن است تا ۶۰ ساعت نیز افزایش یابد. ساعات کاری در آلمان معمولا انعطاف‌پذیرند؛ البته باید تعادل بین ساعات کاری و تعطیلی‌ها حفظ شود.

حقوق برابر برای همه

کشور آلمان به‌طور مداوم در تلاش برای ایجاد بازار کار عادلانه و شفاف برای همه است. هر فرد خارجی، با کار در آلمان، از تمامی حقوق برابر با سایر افراد بهره‌مند خواهد شد و خیالش از شرایط کار در کشوری با چنین سطح فرهنگ و قوانین معتبری راحت خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، در سال ۲۰۰۶، آلمان قانون برابری حقوق در کار برای معلولان را تصویب کرد. طبق این قانون، برخورد با کارمندان معلول، مانند برخورد با دیگران خواهد بود؛ همچنین تبعیض علیه هر شخص به دلایل قومیتی، جنسیتی، مذهبی یا ایدئولوژیک و نیز براساس سن یا گرایش جنسی در آلمان ممنوع است.

مرخصی‌های همراه با دستمزد

در آلمان، اگر شما بیش از ۴ هفته برای مجموعه‌ای کار کرده باشید و به‌طور ناگهانی دچار بیماری شوید، کارفرما موظف است حداکثر تا ۶ هفته دستمزد عادی شما را پرداخت کند. این مورد حتی درباره آسیب‌های ورزشی نیز صدق می کند. با این حال، باید بدانید که اگر کارفرما تشخیص دهد شما عمدا سلامت خود را به خطر انداخته‌اید، می‌تواند از پرداخت حقوق خودداری کند. همچنین اگر در نتیجۀ عمل زیبایی یا اقدامات زیبایی مانند تتو بیمار شوید، این پرداخت حقوق شامل حال شما نمی‌شود.

توجه داشته باشید که در صورت بیماری، به‌سرعت کارفرمای خود را مطلع کنید. در دیرترین حالت، شما از روز چهارم بیماری به داشتن گواهی پزشک نیاز دارید. با این حال، کارفرما می‌تواند شما را مجبور به تسلیم گواهی پزشک از همان روز اول بیماری کند. ضروری است که نظر کارفرما درباره تمامی محدودیت‌های زمانی را رعایت کنید.

شما همچنین به‌عنوان نیروی کار آلمان می‌توانید مرخصی ویژه (Sonderurlaub) با حقوق بگیرید. این نوع مرخصی در این موارد داده می‌شود:

  • فوت (۲ روز کاری) یا تولد (۱ روز کاری) در خانواده‌تان اتفاق بیفتد؛
  • یکی از اعضای نزدیک خانواده شما به‌شدت مریض باشد (تا حداکثر ۱۰ روز کاری)؛
  • جشن عروسی شما باشد (۱ روز کاری).

ایمنی و سلامت در کار

قانون ایمنی و بهداشت در کار (Arbeitsschutzgesetz) در آلمان، کارفرمایان را موظف می‌کند که شرایط کار را بسنجند و اقدامات سلامتی و بهداشتی لازم را اجرا کنند. آنها موظف‌اند اطمینان حاصل کنند که ایمنی و بهداشت شغلی در تمامی سطوح کار سازمان رعایت می‌شود.

دستمزد استاندارد

در آلمان، مفهوم حداقل دستمزد وجود ندارد. هر مجموعه طبق توافق‌نامه‌های مختلف و براساس توانایی، مهارت و تجربیات هر کارگر، دستمزد استاندارد (Tariflohn) آنها را تعیین می‌کند. به‌طور متوسط، حقوق در بخش غربی آلمان نسبت به مناطق شرقی بیشتر است و زنان ۷ تا ۲۱ درصد کمتر از مردان درآمد دارند. به‌عنوان‌مثال، متوسط دستمزد تمام‌وقت حدود ۳۰۰۰ یورو در ماه (۳۶۰۰۰ یورو در سال) در بخش غربی آلمان و حدود ۲۶۰۰ یورو در ماه (سالانه ۳۱۲۰۰ یورو) در بخش شرقی آلمان است.

شرایط کلی برای کار در آلمان

  1. مطابقت‌داشتن تحصیلات شخص متقاضی با مشاغل اعلام‌نیازشده توسط دولت آلمان؛
  2. سابقه کار حداقل ۳ تا ۵ سال مرتبط با رشته تحصیلی؛
  3. آشنایی با زبان آلمانی یا انگلیسی: متناسب با فرصت شغلی پیشنهادی.

مدارک موردنیاز اخذ ویزای کار آلمان

  • فرم درخواست ویزا؛
  • عکس گذرنامه؛
  • مدرک اثبات‌کننده رابطه کاری (مثل قرارداد کاری)؛
  • مدارک تحصیلی؛
  • تأییدیه اعتبار مدارک تحصیلی در آلمان؛
  • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی؛
  • مدارک سوابق کاری؛
  • رزومه؛
  • گذرنامه دارای اعتبار؛
  • مدرک بیمه درمانی مسافرتی دارای اعتبار.

((برگرفته از “ویزای کار در آلمان“))

راه‌های دریافت ویزای کاری آلمان

هم‌اکنون، دریافت ویزای کاری آلمان از ۳ طریق امکان‌پذیر است:

۱. دریافت پیشنهاد کار به‌عنوان متخصص کارشناس

هر فرد برای دریافت پیشنهاد کار به‌عنوان «متخصص کارشناس»، باید این شرایط را داشته باشد:

  • حداقل مدرک کارشناسی؛
  • سن حداکثر ۳۸ سال؛
  • مدرک زبان B1 آلمانی؛
  • وجود شغل موردنظر در لیست مشاغل موردنیاز؛
  • رزومه کاری قابل‌اتکا.

در این روش، متخصص کارشناس از یک کارفرما در کشور آلمان پیشنهاد کاری دریافت می‌کند و مستقیما وارد بازار کار آلمان می‌شود. این فرد پس از ورود به خاک آلمان می‌تواند برای ورود همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود نیز درخواست دهد. همسر او هم اجازه کار خواهد داشت و تحصیل فرزندانش نیز رایگان خواهد بود.

برای دریافت این نوع از ویزای کار، لازم نیست گواهی تمکن مالی به سفارت ارائه شود.

۲. جذب به بازار کار پس از گذراندن دوره کارورزی در داخل آلمان (Ausbildung)

دارابودن شرایط زیر برای دریافت این نوع ویزای کاری آلمان لازم است:

  • مدرک دیپلم، کاردانی و یا فنی‌حرفه‌ای؛
  • سن حداکثر ۳۰ سال؛
  • مدرک زبان B2 آلمانی؛
  • آشنابودن با مهارت و تخصص موردنظر.

در این روش، فردی که با مهارت فنی خاصی آشنایی دارد، برای شرکت در دوره‌های کارورزی رسمی کشور آلمان اقدام می‌کند. این دوره کارورزی حدود ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد و همراه با حقوق (زیر هزار یورو) خواهد بود. این دوره بسیار مفید و قانونی است و از همان ابتدا ویزای کار آلمان با دوره کارورزی به شخص تعلق می‌گیرد.

در طول مدت کارورزی، شخص نمی‌تواند خانواده خود را به آلمان ببرد؛ این امر پس از اتمام این دوره و ورود به بازار کار آلمان امکان‌پذیر خواهد بود. گفتنی است، هنگام صدور ویزا، سفارت آلمان گواهی تمکن مالی در حدود ۱۰ هزار یورو را از شخص طلب می‌کند. این کار به این خاطر است که فرد ثابت کند می‌تواند از پسِ مخارج خود در طول مدت کارورزی به‌طور کامل برآید.

۳. دریافت پیشنهاد کار به‌عنوان نیروی متخصص (در رشته‌های فنی)

دارابودن شرایط زیر برای دریافت این نوع ویزای کاری آلمان لازم است:

  • مدرک دیپلم، کاردانی و یا فنی‌حرفه‌ای؛
  • سن حداکثر ۳۸ سال؛
  • مدرک زبان B2 آلمانی؛
  • مهارت و تخصص کامل در شغل موردنظر؛
  • رزومه کاری قابل‌اتکا.

در این روش، شخص باید در یک رشته فنی به‌طور کامل مهارت داشته باشد. تفاوت این روش با روش اول در نوع مدرک تحصیلی است. در این نوع از کاریابی، داشتن مدرک لیسانس ضرورتی ندارد اما حتما یک رزومۀ قویِ کاری موردنیاز است. شخص در این نوع ویزا هم می‌تواند همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را به آلمان ببرد. همسر او اجازه کار و فرزندانش هم امکان تحصیل رایگان خواهند داشت.

مشاغل موردنیاز آلمان کدام‌اند؟

کشور آلمان هرساله لیستی از مشاغل موردنیاز خود در بخش‌های مختلف را منتشر می‌کند. ما در این بخش سعی کرده‌ایم کامل‌ترین لیست مشاغل موردنیاز در آلمان را ارائه دهیم.

  1. مهندسی خودرو و فلزات
  2. مهندسی مکانیک
  3. مهندسی مکاترونیک، انرژی و الکترونیک
  4. تحقیقات فنی و توسعه علم
  5. مهندسی ساخت‌وساز تجهیزات و ابزار
  6. مهندسی فناوری اطلاعات
  7. بهداشت، درمان و مراقبت
  8. مهندسی جوش
  9. مکانیک ساخت‌وساز
  10. مشاغل مرتبط با سازه‌های الکتریکی
  11. تکنولوژی ماشین‌های الکتریکی
  12. مهندسی برق
  13. مهندسی ساختمان
  14. متخصص فناوری فلزی ـ فناوری ساخت
  15. مشاغل مرتبط با ساخت‌وساز ساختمان
  16. مشاغل مرتبط با لوله‌کشی، گرمایش، تهویه مطبوع
  17. مشاغل مرتبط با کوره و سیستم‌های گرمایش هوا
  18. مشاغل مرتبط با توسعه نرم‌افزاری
  19. برنامه‌نویسی
  20. لوکوموتیورانی
  21. ویزای کار پرستاری آلمان
  22. ارتوپدی
  23. توان‌بخشی
  24. شنوایی‌شناسی
  25. مهندسی الکترونیک
  26. تکنولوژی صنعتی
  27. مدرسی اتوماسیون صنعتی
  28. مهندسی اتوماسیون صنعتی
  29. رباتیک
  30. الکترونیک با گرایش انرژی و ساختمان
  31. الکترونیک با گرایش سیستم‌های ساخت‌وساز و زیرساخت
  32. الکترونیک با گرایش ماشین‌آلات و تکنولوژی درایو
  33. الکترونیک با گرایش مهندسی صنایع
  34. برق صنعتی
  35. برق صنعتی با گرایش مهندسی صنایع
  36. فرایند مدیریت در برق
  37. سنگ‌تراشی
  38. ردیابی خودرو
  39. مهندسی تجهیزات بهداشتی

((نقل‌قول‌شده از “لیست مشاغل مورد نیاز آلمان” ))

سخن آخر

اگر شرایط مهاجرت کاری به آلمان را ندارید، می‌توانید از را‌های دیگر استفاده کنید. با استفاده از این لینک می‌توانید راه‌های مهاجرت به آلمان را بخوانید و روش مناسب با شرایط خود را انتخاب کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.