۲۴ ایده برای عیدی دادن به بچه ها در عید امسال

0

صدای قدم‌های بهار کم‌کم دارد نزدیک می‌شود و عید نوروز فرا می‌رسد. یکی از رسوم قشنگ ما ایرانی‌ها در عید نوروز، عیدی‌دادن است. هرچند عیدی برای بیشتر ما یادآور اسکناس‌های نو و تانخورده است، اما می‌توان کمی خلاقیت هم به‌ خرج داد و حداقل به بچه‌ها هدایایی به‌جز پول داد. در این مطلب، ۲۵ ایده برای عیدی دادن به بچه ها را به شما تقدیم می‌کنیم.

عیدی را باتوجه‌به بودجه‌تان انتخاب کنید

اگر امسال می‌خواهید کمی متفاوت‌تر عمل کنید و بی‌خیال اسکناس شوید، دنبال هدیه‌هایی باشید که بچه‌ها از آنها استفاده کنند و تا مدت‌ها برایشان بماند. نیازی نیست حتما هدایای گران‌قیمتی تهیه کنید، به‌ویژه اگر خانواده بزرگی باشید و تعداد بچه‌های فامیل هم زیاد باشد. مسلما با این اوضاع اقتصادی اگر بخواهید برای عیدی هزینهٔ بالایی بپردازید، تنها راهی‌ که برایتان باقی می‌ماند این است که اصلا عیددیدنی را کنار بگذارید و در را روی هیچ‌کس باز نکنید. بنابراین اول به بودجه‌تان نگاه کنید و بعد ازبین ایده‌های ما گزینه‌ای را که برایتان مناسب‌تر است انتخاب کنید. دربین این ایده‌ها، گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای وجود دارند. این ایده‌ها را به دو بخش تقسیم کرده‌ایم: هدایایی‌ که خودتان می‌توانید آماده کنید و هدایایی که می‌توانید از بازار بخرید.

رونیکس

هدایایی‌ که خودتان می‌توانید آماده کنید

درست است که خریدن هدیه از بازار بسیار راحت‌تر است، اما چیزی‌ که خودتان درستش کنید و سفارشی باشد، برای بچه‌ها بسیار ارزشمندتر است. ازآنجاکه این هدیه‌ها کار دست خودتان هستند، برای عیدی‌دادن به بچه‌های فامیل هم مناسب‌اند؛ چون اطمینان دارید نمونه‌اش را ندارند. بیشتر ایده‌هایی که در ادامه می‌بینید، درست‌کردن‌شان بسیار ساده است.

بااین‌حال، اگر وقت ندارید هدایا را درست کنید یا از دوخت‌ودوز و ساخت کاردستی سررشته ندارید، می‌توانید هدایای ریز و درشتی را بخرید و در یک بسته بندی خلاقانه به‌صورت مجموعه دربیاورید. این هدایای کوچک می‌توانند هر چیزی باشند.

۱. ساک نقاشی؛ یکی از بهترین ایده ها برای عیدی دادن به بچه ها

ایده برای عیدی دادن به بچه ها - ساک نقاشی

دوختن این ساک بسیار راحت است؛ فقط به کمی پارچه رنگی و روبان نیاز دارید. اگر خیاطی بلد نیستید، می‌توانید ساک‌های فانتزی از بازار تهیه کنید.

درون این ساک را با مدادشمعی، مدادرنگی، پاستل، تعدادی برگه یا دفتر نقاشی پر کنید.

۲. جای تل و گل‌سر

ایده برای عیدی دادن به بچه ها - جای تل و گل سر

این هدیه برای دخترخانم‌ها بسیار باارزش است. می‌توانید با چند روبان رنگی و قشنگ این کار را آماده کنید و چند تا از آنها را با چند نوع تل و گل‌سر در یک بسته‌بندی قرار دهید. می‌توانید تل ساده بخرید و پاپیون یا گل‌های فانتزی با همان روبان‌ها درست کنید و یک سِت جالب خلق کنید.

۳. دست‌بندهای فانتزی

ایده برای عیدی دادن به بچه ها - دستبند فانتزی

یکی از پرکاربردترین مواردی‌ که مدتی است دربین همهٔ افراد به‌ویژه کودکان و نوجوانان محبوب شده است، دست‌بندهای کشی یا بندی با مهره‌های رنگی است. درست‌کردن این دست‌بندها بسیار راحت است و آموزش بند و گرهٔ آن به‌شکل آنلاین وجود دارد. اگر نمی‌خواهید خودتان درست کنید، می‌توانید آنها را به‌صورت آنلاین سفارش بدهید. البته در بیشتر مغازه‌هایی‌ که لوازم تزیینی می‌فروشند هم می‌توانید آنها را بخرید. این مهره‌ها در همهٔ خرازی‌ها پیدا می‌شوند و تنوع‌شان به‌شدت زیاد است. برای آقاپسرها می‌توانید از رنگ‌های شب‌نما مثل زرد فسفری یا نارنجی استفاده کنید یا مهره‌های چوبی با بند چرمی را انتخاب کنید.

یک پیشنهاد داریم: به‌تعداد بچه‌ها یک یا دو دست‌بند درست کنید و در کیسه‌های رنگی کوچکی بگذارید؛ سپس همهٔ آنها را در یک کیسهٔ بزرگ بریزید و بگویید هرکدام بدون اینکه نگاه کنند، شانسی یکی از آنها را بیرون بیاورند. مسلما برایشان هیجان‌انگیز خواهد بود. حتی می‌توانید برای هریک از کودکان با مهره‌های حروف الفبا اسم خودش را درست کنید، در کیسه‌های رنگی بگذارید و به او هدیه کنید.

ایده برای عیدی دادن به بچه ها - دستبندهای فانتزی

می‌توانید این مهره‌ها را به بچه‌هایی‌ که خودشان خلاق هستند، هدیه بدهید تا از آنها در ساخت دست‌بند، گردن‌بند و سایر جواهرات دست‌ساز استفاده کنند. در هر خرازی می‌توانید این مهره‌های زیبا را پیدا کنید. پکیجی زیبا از آنها تهیه کنید و به بچه‌ها هدیه بدهید. ابزار کار مانند نخ، کش و قیطان یادتان نرود. فراموش نکنید این مهره‌ها مناسب بچه‌های کوچک نیست.

۴. آلبوم عکس؛ یکی از بهترین ایده ها برای عیدی دادن به بچه ها

ایده برای عیدی دادن به بچه ها - آلبوم عکس

یکی از بهترین هدایایی که می‌توانید به فرزندتان بدهید، آلبوم عکس است. می‌توانید برخی از عکس‌های کودک را چاپ کنید و یک آلبوم عکس درست کنید.

یک دفتر بزرگ بی‌خط بردارید، عکس‌ها را بچسبانید و با ماژیک یا گواش درکنار عکس‌ها طرح‌های فانتزی مثل قلب، گل یا خطوط رنگی نقاشی کنید. با روبان‌های رنگی، پاپیون یا گل درست کنید و اطراف عکس‌ها بچسبانید؛ به‌این‌ترتیب یک آلبوم عکس برجسته خواهید داشت.

اگر برای بچه‌های فامیل می‌خواهید این آلبوم را عیدی بدهید، می‌توانید به‌جای عکس خودشان از عکس‌های کاراکترهای کارتونی موردعلاقه آنها استفاده کنید. حواس‌تان باشد برای هر کودک آلبومی باتوجه‌به روحیات، جنسیت و علایقش درست کنید؛ مثلا برای پسرها از عکس‌های سفیدبرفی یا سیندرلا استفاده نکنید!

۵. خمیربازی، اسلایم و پیش‌بند آن

ایده برای عیدی دادن به بچه ها - پیش‌بند کار
بچه‌ها عاشق انواع خمیربازی، اسلایم و نظایر آنها هستند. این مواد برای تقویت دست و انگشتان کودک بسیار مناسب‌اند. ازآنجاکه بیشتر بچه‌ها حتما انواع خمیربازی و اسلیم‌ها را دارند، بهتر است کمی خلاقیت به‌ خرج دهید. یک جعبهٔ فانتزی بخرید یا خودتان درست کنید؛ سپس درون آن را با چند مدل خمیربازی، اسلیم و ابزارهای آنها پر کنید. برای اینکه بسته پروپیمانی داشته باشید، می‌توانید یک پیش‌بند ساده هم بدوزید و در کنار آنها در جعبه قرار دهید. طرح یک مدل پیش‌بند ساده را در تصویر بالا می‌بینید.

۶. بطری‌های شکلات؛ یکی از بهترین ایده ها برای عیدی دادن به بچه ها

ایده برای عیدی دادن به بچه ها - بطری‌های شکلات

بچه‌ها شکلات را واقعا دوست دارند. می‌توانید بسته‌بندی‌هایی را از انواع مختلف شکلات، آب‌نبات و اسمارتیز پر کنید و روی درِ آنها عروسک‌های متنوع یا گل و پاپیون قرار دهید؛ بچه‌ها عاشق آن خواهند شد. اگر موافق شکلات نیستید، می‌توانید درون آن را از آجیل، بیسکویت و خوراکی‌های محبوب کودکان پر کنید.

۷. مجموعه آشپزی

این هم هدیه‌ای مناسب برای دخترخانم‌های فامیل یا فرزندان خودتان است که عاشق آشپزی هستند. چند وسیلهٔ آشپزی کوچک مانند ظروف، قالب‌های شیرینی، کفگیر و وردنه و نظایر آنها را درون یک ساک یا جعبه فانتزی قرار دهید و یک پیش‌بند ساده بدوزید و در کنار آنها قرار دهید.

۸. جعبه‌ابزار

ایده برای عیدی دادن به بچه ها - مجموعه ابزار

این یکی مخصوص آقاپسرهاست. آچار، چکش، اره و سایر ابزارها دربین آقاپسرها به‌ویژه آنهایی که به تعمیرکاری علاقه نشان می‌دهند بسیار محبوب است. یک مجموعه از این وسایل خرده‌ریز را تهیه کنید و در یک بسته‌بندی جالب قرار دهید و به آنها هدیه کنید.

۹. مجموعه خیاطی

یک پکیج مناسب برای دخترانی‌که تازه به‌ سن نوجوانی رسیده‌اند و می‌توانند با ابزارهای خیاطی واقعی اما ساده و بی‌خطر کار کنند. یک ساک درست کنید یا از بازار بخرید. در آن چند حلقه روبان، تعدادی دکمه، مقداری پارچه، سوزن و نخ، قیچی و نخ کاموا و میل‌بافتنی قرار بدهید. از خرازی‌ها بخواهید مدل ایمن‌تر این لوازم را که مناسب نوجوانان است به شما بدهند. برای بچه‌های کوچک‌تری که به خیاطی علاقه دارند، پکیج‌های خیاطی با لوازم پلاستیکی تهیه کنید که خطرناک نباشد.

می‌توانید تعداد زیادی برچسب‌های پارچه‌ای رنگی در اشکال مختلف مانند حیوانات، میوه‌ها و نظایر آن را تهیه کنید و با یک چسب ماتیکی در یک بسته‌بندی فانتزی قرار دهید (این برچسب‌ها در خرازی‌ها موجود هستند و برای نصب روی لباس به کار می‌روند). کودک می‌تواند این برچسب‌ها را با چسب روی پاکت، مقوا یا پارچه بچسباند و خلاقیتش را بروز دهد.

۱۰. حروف و اعداد پارچه‌ای؛ یکی از بهترین ایده ها برای عیدی دادن به بچه ها

ایده برای عیدی دادن به بچه ها - حروف الفبا و اعداد پارچه‌ای

با تکه‌پارچه‌های رنگی و شاد می‌توانید حروف الفبای فارسی و انگلیسی یا اعداد را درست کنید و در یک بسته‌بندی زیبا قرار دهید. این هدیه برای یادگیری حروف و اعداد بسیار مفید است. ابتدا طرح آنها را روی مقوا رسم کنید و سپس به پارچه منتقل کنید؛ آنگاه پشت آنها را لایی محکم بچسبانید و دورش را زیگزاگ بزنید تا ریش نشود.

۱۱. پک باغبانی

ایده برای عیدی دادن به بچه ها - پک باغبانی

یکی از بهترین هدایایی که کودک در فصل بهار می‌تواند داشته باشد، مجموعه ابزارهای باغبانی است. یک بیلچه و مقداری خاک بسته‌بندی، بذر گیاه و چندین گلدان را در یک جعبه یا سبد قرار دهید. چند جفت دستکش و یک پیش‌بند هم در کنار آنها بگذارید و به کودک هدیه بدهید. آموختن پرورش انواع گل و گیاه برای کودک می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. بزرگ‌ترها می‌توانند در این کار به او کمک کنند.

۱۲. ساک فانتزی ساده

ایده برای عیدی دادن به بچه ها - ساک فانتزی ساده

درست‌کردن این ساک‌ها بسیار ساده است. برای قراردادن یک‌سری وسایل مانند عروسک، کتاب، بطری آب برای رفتن به کلاس یا باشگاه می‌تواند مناسب باشد.

۱۳. بسته‌های لوازم‌التحریر؛ یکی از بهترین ایده ها برای عیدی دادن به بچه ها

برای بچه‌هایی‌که به لوازم‌التحریر علاقه‌مند هستند، می‌توانید بسته‌های فانتزی دخترانه و پسرانه درست کنید. دفترچه‌یادداشت، مدادشمعی، مدادهای فانتزی، پاک‌کن و مدادتراش‌های عروسکی در هر بسته قرار دهید. برای تنوع، می‌توانید یک شکلات یا یک ماشین کوچک یا یکی دو گل‌سر هم به آنها اضافه کنید.

۱۴. لباس‌ها و لوازم جانبی عروسک

بسیاری از دختربچه‌ها عاشق این هستند که یک عروسک با لباس‌های متعدد داشته باشند و هر روز چند بار لباس‌هایش را عوض کنند. یکی از عروسک‌های دخترتان را بدون اینکه متوجه شود، بردارید؛ یکی‌ دو دست لباس، کفش و کیف و وسایل دیگر در اندازه‌های آن عروسک با پارچه یا کاموا درست کنید و در یک بسته‌بندی زیبا بگذارید. او می‌تواند ساعت‌ها این لباس‌ها را به عروسکش بپوشاند و رنگ‌های مختلف را با هم سِت کند.

ایده‌هایی برای خرید عیدی بچه‌ها از بازار

اگر میانهٔ خوبی با درست‌کردن کاردستی ندارید یا کلا شرایط این کار برایتان مهیا نیست یا به‌ هر دلیلی دوست دارید از بازار هدیه بخرید، برایتان پیشنهادهایی داریم.

۱۵. عروسک‌های پولیش یا مخملی

ایده برای عیدی دادن به بچه ها - عروسک‌های مخملی

بچه‌ها عاشق عروسک هستند؛ بااین‌حال بیشتر بچه‌ها عروسک‌هایی از انواع مختلف حیوانات دارند. شاید بهتر است کمی خلاق‌تر باشید و مثل همه دنبال خرس و خرگوش نروید. به سلیقه کودکان توجه کنید. کدام کاراکترهای کارتونی برایشان جذاب هستند؟ اگر عروسک را برای بچه‌هایی غیر از فرزندان خودتان می‌خواهید و نمی‌دانید چه چیزهایی را دوست دارند، از کاراکترهای محبوب استفاده کنید؛ مثلا بیشتر پسرها عاشق کاراکترهایی مثل لاک‌پشت‌های نینجا هستند. دخترها هم بیشتر از پرنسس‌های والت دیزنی خوش‌شان می‌آید.

۱۶. لگو؛ یکی از بهترین ایده ها برای عیدی دادن به بچه ها

ایده برای عیدی دادن به بچه ها - سازه

یکی از بهترین هدایایی که کودک می‌تواند با آنها خلاقیتش را بروز دهد، لگوها هستند. امروزه در بازار علاوه‌بر لگوهای کلاسیک (که همچنان محبوبیت‌شان را حفظ کرده‌اند)، مجموعه‌های متنوعی از لگوهای سبک جدید وجود دارد. با این لگوهای جدید می‌توان اشکال مختلف ازجمله حیوانات، ربات‌ها، اتومبیل‌ها و نظایر آنها را ساخت. برای هر محدودهٔ سنی، نوع خاصی از آن در نظر گرفته شده است. باتوجه‌به سن کودک می‌توانید مجموعه‌ای را که مناسب او باشد پیدا کنید. نگران تکراری‌بودن آن نباشید؛ اگر کودکان ۱۰ دست لگو هم داشته باشند، باز هم کم‌شان است!

۱۷. مینی‌ربات‌های کنترلی

ایده برای عیدی دادن به بچه ها - مینی ربات

کودکان به مینی‌ربات‌ها خیلی علاقه دارند. ازآنجاکه این ربات‌ها کنترلی هستند، کودک یاد می‌گیرد چطور به آنها فرمان‌های مختلف را بدهد و آنها را در جهت‌های مختلف هدایت کند. این‌ کار مهارت‌های مختلف کودک را تقویت می‌کند. قیمت این ربات‌ها متنوع است، اما به‌طورکلی گران‌قیمت محسوب می‌شوند.

۱۸. ماشین‌های کنترلی؛ یکی از بهترین ایده ها برای عیدی دادن به بچه ها

ایده برای عیدی دادن به بچه ها - ماشین کنترلی

اتومبیل‌های کنترلی به‌شدت برای کودکان و به‌ویژه آقاپسرها جذاب است. اگر می‌خواهید برق چشم‌های یک پسربچه را ببینید، یک ماشین پلیس کنترلی به او عیدی بدهید! این گزینه هم به‌طورکلی ارزان به شمار نمی‌رود.

۱۹. سه‌چرخهٔ تاشو

ایده برای عیدی دادن به بچه ها - سه چرخه تاشو

سه‌چرخهٔ تاشو می‌تواند یک عیدی خوب برای بچه‌های ۳ تا ۵ سال باشد. این سه‌چرخه که رنگ‌های متنوعی هم دارد، به‌راحتی جمع می‌شود و جای زیادی نمی‌گیرد. سبک است و به‌همین‌دلیل برای بچه‌های کوچک بی‌خطر است. ازآنجاکه چندان ارزان نیست، معمولا می‌تواند انتخاب مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها برای نوه و یا والدین برای فرزندشان باشد.

۲۰. اسباب‌بازی‌های مغناطیسی

ایده برای عیدی دادن به بچه ها - قطعات مغناطیسی

این اسباب‌بازی‌ها در اشکال مختلفی ساخته می‌شوند و حالت آهن‌ربایی دارند. کودک با متصل‌کردن آنها به هم می‌تواند خلاقیتش را پرورش دهد و سازه‌های مختلفی را خلق کند.

۲۱. چادر بازی کودک؛ یکی از بهترین ایده ها برای عیدی دادن به بچه ها

یکی از مواردی‌ که معمولا هر کودکی دوست دارد در منزل برای خودش داشته باشد، چادرِ بازی است. می‌توانید لوازم مخصوص پیک‌نیک را هم برایش تهیه کنید و در یک پکیج به او هدیه بدهید. ساعت‌ها بدون اینکه به شما کاری داشته باشد، در چادرش با عروسک‌ها یا اسباب‌بازی‌هایش بازی می‌کند و سرگرم می‌شود.

۲۲. روبدوشامبر حوله‌ای برای حمام

ایده برای عیدی دادن به بچه ها - ربدوشامبر

این یکی از بهترین ایده ها برای عیدی کودکان است که برای خرید آن معمولا به داشتن اندازه‌های دقیق کودک نیازی نیست. در بازار، روبدوشامبرهای متنوعی با طرح حیواناتی مثل خرس، خرگوش و نظایر آن وجود دارند. این هدیهٔ بخصوص می‌تواند کودک را به حمام‌رفتن ترغیب کند.

۲۳. بازی‌های فکری

ایده برای عیدی دادن به بچه ها - بازی‌های فکری

بازی‌های فکری هم گزینهٔ مناسبی برای کودکان به‌ شمار می‌روند. از مکعب‌های روبیک در انواع مختلف تا بازی‌های استراتژیک، معمایی، جورچین‌ها و پازل‌ها، طیف متنوعی از بازی های فکری برای کودکان در هر سنی وجود دارد. باتوجه‌به روحیات کودکان می‌توانید انواع مختلف این بازی‌ها را از فروشگاه‌های اسباب‌بازی تهیه کنید.

۲۴. کتاب؛ یکی از بهترین ایده ها برای عیدی دادن به بچه ها

کتاب یکی از بهترین ایده ها برای عیدی دادن به بچه ها است

و اما یکی از بهترین و مهم‌ترین عیدی‌ها برای کودکان در همهٔ سنین، کتاب است. شاید لازم باشد در کنار هر هدیه دیگری که برای بچه‌ها به‌عنوان عیدی درنظر می‌گیریم، یک کتاب هم ضمیمه کنیم تا از کودکی، آنها را به مطالعه و کتابخوانی عادت دهیم.

شما معمولا چه چیزهایی را به بچه‌ها عیدی می‌دهید؟ اگر خودتان عیدی‌بگیر هستید، دوست دارید چه هدایایی را به‌عنوان هدیه دریافت کنید؟ لطفا در دیدگاه‌ها برایمان بنویسید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.