آیا حیوانات خانگی ناقل کرونا هستند؟ چطور از آنها مراقبت کنیم؟

0

به‌تازگی اخباری درباره ابتلای دو سگ خانگی به ویروس کرونا منتشر شده است و دست‌به‌دست می‌شود. همین موضوع ممکن است باعث شود که برخی افراد به خیال ابتلا به کرونا، حیوانات خانگی‌شان را رها کنند یا حیوان‌آزاری و آسیب‌زدن به حیوانات افزایش پیدا کند. در مطلبی که پیش رو دارید، آخرین اطلاعات نقل‌شده از منابع معتبر درباره ابتلای حیوانات خانگی به کرونا را در اختیارتان خواهیم گذاشت. در بخش دوم مطلب هم از نکات و توصیه‌هایی خواهیم گفت که رعایت آنها برای نگهداری از حیوانات خانگی در این دوران، لازم و ضروری است. همراه ما باشید.

اخبار نقل‌شده از منابع رسمی درباره ابتلای دو سگ خانگی به کرونا

ماجرا از جایی شروع شد که جواب آزمایش کرونای سگ ۱۷ ساله‌ای از نژاد پامرانین (Pomeranian) در هنگ‌کنگ «مثبت ضعیف» اعلام شد: اولین مورد ابتلای سگ خانگی به کرونا در جهان. این اتفاق در اواخر ماه فوریه (اواسط اسفندماه) رخ داد. اداره زراعت، شیلات و حفاظت منابع طبیعی هنگ‌کنگ (AFCD) این خبر را منتشر کرد.

رونیکس

سگ پامرانین پس از طی‌کردن دوران بهبودی، از قرنطینه رها شد؛ اما دو روز بعد، خبر مرگ او منتشر شد. صاحب سگ اجازه کالبدشکافی را نداد و به همین خاطر، علت اصلی و قطعی مرگ مبهم باقی ماند.

برخی از فعالان حقوق حیوانات، این نظریه را مطرح کرده‌اند که علت مرگ سگ پامرانین، می‌تواند استرس و فشار ناشی از قرنطینه و دوری ۲روزه از صاحبش بوده باشد. برخی دیگر علت مرگ را بالابودن سن سگ دانستند. متخصصان سازمان تشخیص بیماری‌های دامی (Vet diagnostic company) نیز اعلام کردند که علت مرگ سگ پامرانین ابتلا به کرونا نبوده است، چراکه علائم بیماری کووید-۱۹ را نداشته است.

مدتی پس از این واقعه، دو سگ دیگر از منطقه مسکونی پک فو لام (Pok Fu Lam) هنگ‌کنگ به قرنطینه فرستاده شدند. یکی از سگ‌ها از نژاد ژرمن شپرد (German Shepherd) و دیگری از نژاد مختلط بود و ابتلای صاحب آنها به کووید-۱۹ تأیید شده بود (به همین خاطر، سگ‌ها را برای آزمایش بیشتر به قرنطینه بردند). پس از مدتی جواب آزمایش کرونای ژرمن شپرد مثبت و جواب آزمایش کرونای سگی که از نژاد مختلط بود، منفی اعلام شد. این در حالی است که هیچ‌یک از سگ‌ها نشانه‌های کرونا را نداشتند (مثل پامرانین ۱۷ساله که او هم نشانه‌ای نداشت).

با مثبت‌شدن جواب آزمایش سگ ژرمن شپرد، دومین مورد ابتلای سگ خانگی به کرونا در جهان هم تأیید شد. هر دوی این سگ‌ها همچنان در قرنطینه هستند و انجام آزمایش بر آنها همچنان ادامه دارد.


حتما بخوانید: باهوش ترین نژاد سگ ها در دنیا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها

اطلاعاتی درباره بررسی‌ها و تحقیقات گذشته روی سگ‌ها و حیوانات خانگی

بررسی‌ها و مطالعات گذشته بر روی سگ‌ها و حیوانات خانگی

انتشار این خبرها درباره ابتلای دو سگ خانگی به کرونا و شایعات ضدونقیضی که دست‌به‌دست می‌گردد، سازمان‌های بهداشتی در جهان را بر آن داشت که بیانیه‌هایی را منتشر کنند تا از آزار بی‌مورد حیوانات خانگی و به‌وحشت‌افتادن صاحبان آنها جلوگیری کنند.

سازمان جهانی بهداشت حیوانات در پاریس (OIE) و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا (CDC) هر دو اعلام کردند که در حال حاضر هیچ مدرک و شاهدی در دست نیست که امکان سرایت ویروس کرونا به‌وسیلهٔ حیوانات خانگی اعم از سگ و گربه را تأیید کند. بنابراین نگرانی از این بابت بی‌مورد است و نباید با اقدامات خودسرانه، سلامت این حیوانات را به خطر بیندازیم.

دکتر جیم بلاکا (Dr. Jim Blacka)، از دام‌پزشک‌های فعال در سازمان دام‌پزشکی آمریکا (AVMA)، دراین‌باره می‌گوید: «در حال‌وهوای متشنج کنونی که شیوع ویروس کرونا مردم را درگیر و نگران کرده است، حضور حیوانات خانگی در کنار آنها می‌تواند حالشان را بهتر کند و تبدیل‌کردن آنها به منبع دیگری برای نگرانی، درست نیست. آزمایش ویروس کرونای جدید روی هزاران سگ و گربه خانگی انجام گرفته است و تاکنون جواب هیچ‌یک از این آزمایش‌ها مثبت نبوده است؛ خبری که هم برای حیوانات خانگی و هم برای کسانی که از آنها مراقبت می‌کنند، خوب و دلگرم‌کننده است.»

اقدامات احتیاطی و ملاحظاتی که صاحبان حیوانات خانگی باید مدنظر داشته باشند

بنابه آنچه گفته شد، در حال حاضر هیچ مدرک قطعی در دست نیست که تأیید کند سگ‌ها و حیوانات خانگی می‌توانند ناقل ویروس کرونا به انسان باشند. همچنین احتمال ابتلای سگ‌های خانگی به کووید-۱۹، بر اثر انتقال ویروس جدید کرونا هنوز قطعی نیست. باوجوداین، سازمان‌های بهداشتی در جهان، رعایت برخی اقدامات احتیاطی را لازم می‌دانند. در ادامه مطلب، نگاهی به این توصیه‌ها خواهیم انداخت.

در حال حاضر هیچ مدرک قطعی در دست نیست که تأیید کند سگ‌ها و حیوانات خانگی می‌توانند ناقل ویروس کرونا به انسان باشند.

صاحبان حیوانات خانگی باید قبل و بعد از دست زدن به آنها یا خوراکی‌ها و وسایل دیگرشان، دست‌های خود را بشویند (شستن صحیح دست ها). همچنین در حال حاضر بهتر است از بوسیدن حیوانات خانگی و رهاکردن آنها در خیابان خودداری شود. نکته دیگر اینکه در خانه‌هایی که ابتلای یکی از اعضا به کووید-۱۹ تأیید شده است، حیوانات خانگی هم مثل سایر اعضای خانه باید قرنطینه شوند و از بیرون‌بردن آنها خودداری شود. اگر با حیوانات خانگی خود به بیرون از منزل رفتید،‌ بعد از برگشتن باید حیوان خانگی‌تان و وسایل همراه او را هم درست مانند خودتان و وسایلتان ضدعفونی کنید.

در ادامه نکات مربوط به قرنطینه حیوانات خانگی و مراقبت از آنها در این دوره را خواهید خواند.


حتما بخوانید: در زمان قرنطینه و خانه‌نشینی کرونا و بیماری‌های سخت چه کنیم؟

چطور برای قرنطینه حیوانات خانگی آماده شویم؟

قرنطینه سگ‌ها و حیوانات خانگی برای مقابله با ویروس کرونا

اگر در محل سکونت‌تان هنوز فروشگاه‌های مخصوص وسایل و غذاهای حیوانات خانگی تعطیل نشده‌اند، توصیه می‌کنیم اقلام ضروری برای حیوان خانگی خود را به میزان بیشتر تهیه کنید و در خانه نگه دارید. در صدر این فهرست، غذای حیوان خانگی و مواد و وسایل شوینده و تمیز‌کننده مخصوص او قرار می‌گیرد.

همچنین لازم است داروهای مخصوص پیشگیری از ابتلای حیوان خانگی به کک، کرم قلب و عارضه‌های دیگر را به میزان بیشتر تهیه و در خانه نگهداری کنید.

اگر واکسن‌های حیوان خانگی شما به‌روز نیستند، حتما او را نزد متخصص ببرید تا تمامی واکسن‌های لازم را به او تزریق کند.

نکات و توصیه‌هایی درباره نگهداری از حیوانات خانگی و مراقبت از آنها

مدفوع یا ادرار کردن حیوان خانگی در خانه

شاید پیش‌ازاین حیوان خانگی خود را برای مدفوع یا ادرار کردن جایی بیرون از خانه می‌بردید، ولی حالا دیگر امکان آن را ندارید و مجبور هستید او را عادت بدهید در خانه این کار را انجام دهد؛ پس طبق شیوه‌ای عمل کنید که در این بخش خواهیم گفت. این راهکار به‌ویژه مناسب کسانی است که حیوان خانگی را در آپارتمان نگهداری می‌کنند و خانه حیاط‌دار ندارند.


حتما بخوانید: نگهداری سگ؛ چگونه از سگ مراقبت کنیم؟

بهترین کاری که در چنین شرایطی می‌توانید انجام دهید این است که طوری رفتار کنید که انگار قرار است سگ را بیرون ببرید؛ به این معنا که تمامی وسایل و چیزهای دیگری را که قبلا برای بیرون‌بردن او فراهم می‌کردید، حالا هم فراهم کنید. به‌این‌شکل او متوجه می‌شود که زمان مدفوع یا ادرار کردنش رسیده است. هرچند قرار است این بار به‌جای بیرون‌رفتن، کارش را در خانه انجام دهد.

زمان مدفوع یا ادرار کردن برای بیشتر سگ‌ها صبح‌ها، بعد از ورزش‌کردن، بعد از غذاخوردن و بعد از خواب نیمروزی است. فراهم‌کردن وسایل و بردن سگ به محل موردنظر در خانه را باید به زمان مناسب موکول کنید.

محل موردنظر در خانه را با چمن مصنوعی، روزنامه یا پد ادرار مخصوص سگ بپوشانید. به‌هنگام تمیزکردن آن هم تمامی موارد و نکات بهداشتی و نظافتی را رعایت کنید. البته نه‌فقط برای مقابله با کرونا؛ با رعایت این ملاحظات خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر نظیر ژیاردیا (giardia) و لپتوسپیروز (leptospirosis) را هم که می‌توانند از سگ به انسان منتقل شوند کمتر می‌کنید. این کار در شرایط کنونی و اولویت‌داشتن رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا در مراکز درمانی بسیار ضروری است.

سرگرم نگه‌داشتن سگ‌ها در خانه

سرگرم نگه‌داشتن سگ‌ها در خانه به‌هنگام قرنطینه کرونا

به‌هنگام قرنطینه، فعالیت جسمانی سگ‌ها به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کمتر می‌شود؛ پس برای سالم و فعال نگه‌داشتن آنها لازم است تدابیری در نظر بگیرید. یکی از این تدابیر، تهیه و استفاده از اسباب‌بازی‌های مخصوصی است که می‌توان غذا و خوراکی‌های سگ را در آنها گذاشت. بهتر است در دوران قرنطینه تمامی وعده‌های غذایی سگ‌ها به این صورت در اختیارشان گذاشته شود.

همچنین در دوران قرنطینه توجه به تمرین‌ها و حرکت‌های جسمانی بخصوصی که به سگتان آموزش داده‌اید، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ مثلا اگر سگتان با شنیدن جمله یا عبارتی، شکل خاصی روی زمین می‌نشیند، غلت می‌زند یا بین پاهایتان حرکت می‌کند، زمان بیشتری را برای تمرین این کارها صرف کنید. با این کار هم سر خودتان گرم می‌شوید و هم حیوان خانگی کمتر بی‌قراری می‌کند. حتی می‌توانید یکی از وعده‌های غذایی را به‌عنوان جایزه برای برخی تمرین‌ها در نظر بگیرید و به این صورت، او را تشویق کنید.

پازل و معما هم راهکار خوب دیگری برای سرگرم و فعال نگه‌داشتن سگ‌ها در خانه است. در ادامه، دو پازل مناسب برای این کار را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید این دو پازل را به‌سادگی و با وسایلی که در خانه دارید، آماده کنید.

پازل جعبه‌ها

در این روزهای خانه‌نشینی احتمالا سفارش و خرید اینترنتی زیادی هم داشته‌اید. برای تدارک‌دیدن این پازل به جعبه‌های خالی سفارش‌ها و خریدهایتان نیاز خواهید داشت. جعبه‌های خالی را برعکس روی زمین بچینید و دور از چشم سگتان، خوراکی موردعلاقه‌اش را زیر یکی از جعبه‌ها پنهان کنید. سپس از او بخواهید زیر جعبه‌ها را بو بکشد و خوراکی را پیدا کند. همین کار را با خوراکی‌های بیشتر و عوض‌کردن شکل چینش جعبه‌ها تکرار کنید و برای مدتی سرگرمش کنید.

پازل کیک فنجانی

پازل کیک فنجانی برای سرگرم نگه‌داشتن سگ‌ها

سینی مخصوص تهیه کیک فنجانی (کاپ‌کیک) و ۱۲ عدد توپ تنیس (بیشتر از این هم اگر داشته باشید می‌توانید استفاده کنید) چیزهایی است که برای انجام این پازل نیاز خواهید داشت. بعضی از قالب‌های فنجانی سینی را با خوراکی یا غذای سگ پر کنید و روی تمامی آنها را با توپ‌های تنیس بپوشانید. سینی را مقابل سگتان بگذارید و ببینید چقدر طول می‌کشد تا غذا یا خوراکی مخفی‌شده را پیدا کند. هر بار که بازی را تکرار می‌کنید، جای خوراکی‌ها را عوض کنید.

اگر احساس کردید اوضاع از کنترلتان خارج شده است و به مشکل برخوردید، تماس با مربی سگ یا افراد متخصص دیگری که با حیوانات خانگی سروکار دارند می‌تواند چاره‌ساز باشد.

چالش‌های پیش روی حیوانات خانگی و صاحبان آنها در دوران قرنطینه

شیوع بیماری کووید-۱۹ در نقاط مختلف جهان، زندگی بسیاری از مردم را دگرگون کرده و تحت‌تأثیر قرار داده است. سگ‌ها و حیوانات خانگی هم از این قاعده مستثنی نیستند و اگر مجبور به تحمل قرنطینه و خانه‌نشینی شوند ممکن است عارضه‌هایی مثل استرس و افسردگی را تجربه کنند: عارضه‌هایی که صاحبان حیوانات خانگی هم در این دوران ممکن است درگیرشان شوند.

سگ‌هایی که در قرنطینه هستند ممکن است برخی علائم افسردگی نظیر مشکل در خوابیدن، کاهش اشتها، بی حالی و نظایر اینها را تجربه کنند. همچنین ممکن است بعضی از سگ‌ها اضطراب شدیدتری را تجربه کنند، پرخاشگر شوند و رفتارهای مخرب داشته باشند؛ مثلا ممکن است واکنش‌های شدیدتری در مواجهه با وقایع اطرافشان نشان دهند، بیشتر پارس کنند و نتوانند یک جا بند شوند.

بهترین راهکار برای پیشگیری از این رفتارها و واکنش‌ها استفاده از سرگرمی‌ها و بازی‌هاست. سگ‌ها هم مثل ما انسان‌ها دوست دارند سرشان گرم کاری باشد و اگر چنین نباشد، به مشکل برمی‌خورند.

کلام آخر

انتقال ویروس کرونا به‌وسیله حیوانات خانگی مسئله‌ای است که در حال حاضر نباید نگران آن بود؛ چراکه بخش اعظم تحقیقات و بررسی‌ها حاکی از منفی‌بودن جواب آزمایش‌های کرونای حیوانات خانگی بوده است؛ به‌علاوه، هنوز مشخص نیست که احتمال انتقال این ویروس از بدن حیوان خانگی به انسان وجود دارد یا خیر. باید منتظر بود و دید در آینده چه پیش خواهد آمد. تا آن زمان، تنها کاری که لازم است انجام دهیم، رعایت اقداماتی برای پیشگیری از کرونا، نگه‌داشتن حیوانات خانگی در خانه و رها نکردن آنهاست.

لطفا اگر نظر یا تجربه‌ای درباره موضوع مطلب دارید با ما و خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: بیماری های سگ؛ ۶ بیماری رایج، علائم و درمان آن‌ها
گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع bloomberg petfoodindustry marketwatch
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.