چطور برای درس خواندن انگیزه پیدا کنیم؟

4

احتمالا بعضی اوقات با این مشکل مواجه شده اید که به کتاب خیره می شوید بدون آنکه متوجه مطالب آن شوید و اینکه درس خواندن برای شما کاری خسته کننده شده باشد اگر تا به حال با این مشکلات روبرو شده اید نگران نباشید در این مقاله روش هایی را به شما یاد خواهیم داد که می تواند انگیزه مطالعه را در شما بالا ببرد.

قسمت نخست: مکان مناسب برای مطالعه

مکان و محلی را پیدا کنید که تمرکز شما را به هم نریزد

جاهایی همانند به کتابخانه یا کافه و یا حتی اتاقی در خانه خود شما می تواند شما را از عوامل زیادی که باعث از از دست رفتن تمرکز در شما شود، دور نگه دارد. ترجیحاً در این مکان ها درس خود را بخوانید.

رونیکس

ابزار و وسایل مورد نیاز را در دسترس خود قرار دهید

برای اینکه مدام حواس شما به جزئیات نشود تمامی وسایل خود را که به آن نیاز خواهید داشت در دسترس خود قرار دهید وسایلی مانند کاغذ خودکار ماژیک و غیره می تواند از این ابزار باشد.

مقداری خوراکی و آب را در دسترس خود بگذارید

هنگامی که بدن سیراب باشد کارایی بدن نیز به تبع آن افزایش می یابد پس به همین دلیل همیشه در کنار خود مقداری آب داشته باشید. میزان مناسبی از تنقلات سالم به مانند آجیل و میوه را هم در کنار خود قرار دهید این گونه باعث بالا رفتن انرژی در شما می شود.
اما این نکته را هم فراموش نکنید که برای تامین انرژی نباید از فست فود و شیرینی ها و خوراکی های ناسالم استفاده کنید این موارد صرفاً باعث احساس خواب آلودگی در شما می شود.

حتما بخوانید :
کد تخفیف ماز | بیست درصد تخفیف برای تمامی محصولات ماز

بخش دوم: عامل هایی که باعث حواس پرتی در شما میشود را دور کنید

از لباس های راحت استفاده کنید

یکی از عوامل حواس پرتی در شما پوشیدن لباس هایی است که خیلی گشاد یا خیلی تنگ باشند به همین دلیل از لباس هایی استفاده کنید که در آنها راحت هستید.

موبایل خود را به حالت سایلنت بگذارید

به جرأت می توان گفت یکی از عوامل حواس پرتی در اکثر افراد تلفن همراه می باشد سعی کنید در هنگام مطالعه تلفن همراه خود را یا خاموش کنید و یا اگر نمی توانید آن را بر روی حالت بدون زنگ سایلنت قرار دهید.

قسمت سوم: هدف های مطالعه خود را مشخص نمایید

هدف های واقعی خود را برای درس خواندن مشخص نمایید

به جای آنکه اهداف کلی و مبهم را برای خود مشخص کنید، یک هدف مشخص و قابل دسترسی را برای خود تعیین کنید. به عنوان نمونه به جای آنکه بگویید باید در درس فیزیک معلومات خود را بالا ببرم هدف مشخصی را در درس فیزیک مشخص کنید مثلاً بگویید می خواهم فلان و از درس فیزیک را به صورت کامل یاد بگیرم با این کار دقیقاً می دانید که چه زمانی مطالعه شما به پایان می رسد و آیا توانسته اید به آن هدف ممکن برسید.

پس از رسیدن به هدف هدیه برای خود در نظر بگیرید

یکی از کارهایی که می‌تواند انگیزه مطالعه در شما را بالا ببرد تعیین جایزه بعد از رسیدن به هدف است. پس از رسیدن به هدف مثلاً تعیین کنید که مثلاً فلان کاری که با آن علاقه دارید را می خواهید انجام دهید. این کار می تواند خوردن چیزی باشد ایا گوش دادن به موسیقی باشد یا بازی کردن و یا هر کاری دیگری باشد.

حتما بخوانید:
دانلود تمامی سوالات آزمون قلم چی + پاسخنامه سال ۹۸-۹۹

قسمت چهارم: خود را برای مطالعه آماده کنید

برنامه زمانی را برای خود مشخص کنید

از قانون شب امتحان استفاده نکنید یعنی این که تمام درس خود را برای شب امتحان نگذارید. همیشه برای کارهای خود دارای برنامه ریزی مشخص باشید تا همیشه برای آزمون های پیش روی خود آماده باشید.

سخت ترین کار شروع درس خواندن است

می توان گفت که خیلی از افراد به خصوص دانش آموزان مهمترین مشکل شروع کردن مطالعه است. شاید در ابتدای مطالعه احساس عدم آشنایی باید ارز برای شما ترسناک باشد حتی اگر میزان کمی از این کتاب را مطالعه کنید این باعث ایجاد انگیزه برای مطالعه بیشتر در شما می شود.

 

برای ورود به انجمن بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

انجمن کنکور

 

روش هایی که می تواند در این مسئله به شما یاری نماید:

محل مطالعه خود را منظم و مرتب در نظر درست کنید آشفتگی و نداشتن نظم ترتیب محل درس باعث بی حوصله گی در شما می شود.

سعی کنید افکار خیال پردازانه را در زمان مطالعه از خود دور کنید

حتماً در هنگام حضور در سر کلاس مطالب مهم را یادداشت برداری کنید این نکات برای به یادگیری بهتر به شما می تواند کمک شایانی بکند.

هیچ گاه از سوال کردن نترسید اگر نیاز به کمک دارید حتما از معلم خود کمک بخواهید و از او بخواهید که به سوالات شما پاسخ دهد این کار باعث بالا رفتن انگیزه معلم در درس دادن به شما شوند پس نگران چیزی در این رابطه نباشید.

برای خود انگیزه ایجاد کنید با عنوان مثال به خود بگویید که هنگامی که به اهداف تعیین شده خودم رسیدم می توانم به راحتی تفریح کنم.

هنگام مطالعه هیچگاه از موبایل خود استفاده نکنید بهتر است موبایل در دسترس شما قرار نگیرد. موبایل با داشتن نرم افزار های مختلف خود عامل مهمی در حواس پرتی شما خواهد بود.

به آثار مفید درس خواندن در بلند مدت فکر کنید به عنوان مثال به این فکر کنید که در آینده می توانید با استفاده از مطالعه درس به بهبود جایگاه خود در اجتماع کمک کنید.

به افراد موفق در زمینه درسی نگاه کنید و بر اساس کارهایی که آنها می کنند شما رفتار کنید ولی حواستان باشد که در این کار افراط نکنید.

اگر درس خواندن به همراه دوستان برای شما راحت تر است حتماً از این روش استفاده کنید.

یکی از عوامل حواس پرتی گوش دادن به موسیقی در هنگام مطالعه است در هنگام مطالعه از گوش دادن به موسیقی بپرهیزید.

اگر حس کردید که به معلمی خصوصی نیاز دارید حتماً این مورد را با والدین خود در میان بگذارید و اگر این امکان برای شما فراهم نیست از افراد مسلط در آن درس کمک بخواهید.

 

هیچگاه به ادامه کتاب خود نگاه نکنید این کار باعث ایجاد حس خستگی و احساس ناامیدی در شما می شود.

بین مطالعه خود حتماً زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید میزان زمان استراحت را از ۱۰ دقیقه تا ۱۵ دقیقه تعیین کنید و در آن لحظه هیچ مطالعه انجام ندهید.

سعی کنید که هوای تازه در اتاق شما جریان داشته باشند کمبود اکسیژن اتاق خود باعث خستگی و احساس خواب آلودگی در شما می شود.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 4 دیدگاه)
  1. فاطمه می‌گوید

    سلام عالی بود استفاده کردم ازش

  2. مریم می‌گوید

    خوب بود ممنونم..

  3. ضحی می‌گوید

    تکراری بود که . از لینک قبلی وارد این شدم که مطلب همون بود یکم خلاصه تر