معرفی کتاب والدین سمی؛ شناخت آسیب‌های ناشی از برخورد نادرست والدین و درمان آن

1

آیا تاکنون برایتان پیش آمده است که از دست والدین‌تان عصبانی شوید؟ احساس کنید حق انتخاب ندارید یا هرقدر بزرگ‌تر می‌شوید، بازهم شما را نادیده می‌گیرند و با شما مانند بچه‌های کوچک رفتار می‌کنند؟ این‌گونه احساس‌ها در بین بزرگ‌سالان بسیار رایج هستند و در اثرات مخرب والدین سمی ریشه دارند. اگر شما هم احساس می‌کنید که فرزند والدینی سمی هستید، به‌درستی به این صفحه هدایت شده‌اید. آشنایی با کتاب والدین سمی اثر «سوزان فوروارد» می‌تواند دریچه جدیدی به روی شما باز کند؛ چراکه هدف این کتاب التیام بخشیدن به زخم‌هایی است که والدین سمی به وجود آورده‌اند. برای داشتن زندگی بهتر و همچنین تبدیل‌شدن به والدی بهتر در آینده، با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با کتاب والدین سمی آشنا کنیم.

شناسنامه کتاب والدین سمی

عنوان: والدین سمی

رونیکس

نویسنده: سوزان فوروارد

مترجم: مینا فتحی (عرفانیان) (پیشنهاد کاربران)

تعداد صفحات: ۲۷۱ صفحه

انتشارات: درسا (پیشنهاد کاربران)

درباره نویسنده کتاب والدین سمی

سوزان فوروارد (Susan Forward)، نویسندۀ آمریکایی کتاب پرفروش «مردان زن‌ستیز»، متولد سال ۱۹۳۸ است. سوزان هم نویسنده است و هم روان‌درمان‌گر و هم سخنران مباحث خودپروری و روان‌شناختی. او به‌عنوان روان‌درمان‌گر و روان‌شناس در بسیاری از مراکز کالیفرنیا خدمت کرده است. فعالیت‌های سوزان چه ‌به‌عنوان نویسنده و چه به‌عنوان مهمان برنامه‌های روانشناسی در رسانه‌ها باعث شده است افراد زیادی اعتماد به نفس، قدرت درونی و استقلال عاطفی خود را بازیابی کنند.


حتما بخوانید: کتاب از حال بد به حال خوب؛ تکیه به قدرت درون برای زندگی راحت‌تر
سوزان فوروارد - نویسنده کتاب والدین سمی
سوزان فوروارد، نویسنده کتاب والدین سمی

از دیگر آثار این نویسنده می‌توانیم کتاب‌های زیر را نام ببریم:

  • تربیت مسموم؛
  • مادران سمی و آسیب‌های وارد به دختران؛
  • باج‌گیری عاطفی؛ وقتی اطرافیان از ترس، تعهد و احساس گناه برای استثمار شما استفاده می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با سوزان فوروارد می‌توانید به صفحه شخصی او در فیسبوک مراجعه کنید.

درباره کتاب والدین سمی

خانواده به‌عنوان «کانون اصلی تربیت کودکان»، مهم‌ترین بخش جامعه است. این بخش تأثیرگذار همیشه در معرض آسیب بوده است؛ چراکه مواردی مانند سنت‌ها، باورهای قدیمی، تأکیدهای شدید مذهبی و آموخته‌های اشتباه جای اصول روان‌شناختی و علمی را گرفته‌اند. همین مسئله باعث شده است روان فرزندان در خانواده به‌شدت آسیب ببیند و درنتیجه ضمن آنکه فرزندانی آسیب‌دیده وارد جامعه می‌شوند، این باورهای نادرست تربیتی نیز نسل‌به‌نسل انتقال پیدا می‌کنند.


حتما بخوانید: ۸ عادت بد والدین که سلامت کودکان را به‌خطر می‌اندازد

کتاب والدین سمی به نگارش درآمده است تا حرف دل خیلی‌ها را بزند. این کتاب از آسیب‌هایی صحبت می‌کند که شاید ما هرگز به خودمان اجازه ندهیم حتی درباره آنها فکر کنیم. ترس، احترام، اعتماد و باور خالصانه به والدین از مجموعه عواملی هستند که باعث می‌شوند ما به آسیب‌های احتمالی ناشی از تربیت نادرست خود توجه نکنیم. سوزان فوروارد در این کتاب چنین مسائلی را آورده است. او به مخاطب کمک می‌کند ریشه برخی از آسیب‌های روانی اش را پیدا کند و بعد از شناخت آنها، راهکارهایی برای بهبود اوضاع بیابد.

نویسنده در ابتدای کتاب با تنظیم پرسش‌نامه‌ای به شما کمک می‌کند تشحیص دهید که آیا والدین شما جزو والدین سمی هستند یا خیر. این تشخیص کمک می‌کند بدانید با چه رویکردی این کتاب را می‌خوانید: مراقبت از خودتان و یا شناسایی رفتارهای سمی و دوری از آنها در آینده.

والدین سمی - بی توجهی به فرزندبا مطالعه این کتاب بدون آنکه احساس گناه داشته باشید، آسیب‌های روانی‌تان را پیدا می‌کنید و یاد می‌گیرید که چگونه آنها را بهبود ببخشید؛ گویی به نزد روان‌شناس رفته‌اید و درحال درمان زخم‌های روانی‌تان هستید. همچنین رفتار بهتر با والدین سمی را یاد می‌گیرید و می‌توانید بدون آنکه آسیب بیشتری ببینید یا به آنها آسیب برسانید، روابطتان را مدیریت کنید. البته رهایی از گذشته نیز دستاورد ارزشمند دیگری است که از خواندن این کتاب نصیبتان می‌شود.

ساختار کتاب والدین سمی

سوزان فوروارد کتاب را به دو بخش اصلی تقسیم کرده است:

در بخش اول، والدین سمی را معرفی و رفتارهای سمی آنان را بررسی می‌کند. سوزان این واکاوی را در هشت فصل مجزا سامان‌دهی کرده است. نوع فصل‌بندی کتاب طوری است که مخاطب بتواند قبل از خواندن کل کتاب، بداند که آیا سخنی برای نوع مشکل او هم وجود دارد یا خیر.

در بخش دوم، راهکارهایی برای درمان و التیام آسیب‌های ناشی از والدین سمی ارائه می‌کند. این بخش، در شش فصل مجزا، به خواننده کمک می‌کند تا آسیب‌های شناسایی‌شده‌اش را بپذیرد، آرام باشد و با آنها روبه‌رو شود. این نوع نگارش و سامان‌دهی مطالب باعث شده است اثرگذاری کتاب بیشتر شود و مخاطب حتما از خواندن کتاب بهره‌ای ببرد.

در ادامه، با فهرست مطالب این کتاب آشنا می‌شوید:

  • مقدمه مترجم؛
  • مقدمه؛

بخش اول: والدین سمی

  • فصل یک: والدین خداگونه؛
  • افسانه والدینی بی‌عیب‌ونقص؛
  • فصل دو: والدین بی‌کفایت؛
  • صرفا چون شما اهمیت نمی‌دهید، به این معنا نیست که آسیب ندیده‌اید؛
  • فصل سه: والدین سلطه‌جو؛
  • چرا نمی‌گذارند مستقل شوم؟
  • فصل چهار: والدین معتاد؛
  • هیچ‌کس در این خانواده معتاد نیست؛
  • فصل پنج: والدین بدزبان؛
  • زخم‌ها و کبودی‌های درونی؛
  • فصل شش: والدین کتک‌زن؛
  • زخم‌ها و کبودی‌های بیرونی؛
  • فصل هفت: والدین متجاوز؛
  • نهایت خباثت و خیانت؛
  • فصل هشت: نظام خانواده؛
  • چرا والدین این‌گونه رفتار می‌کنند؟

بخش دوم: کنترل زندگی‌تان را در دست بگیرید

  • رسالت نیمه دوم این کتاب؛
  • فصل نه: شما مجبور نیستید ببخشید؛
  • فصل ده: من دیگر بزرگ شده‌ام، پس چرا هنوز دربرابر…؛
  • فصل یازده: معنابخشیدن به خویشتن خویش؛
  • فصل دوازده: مسئول واقعی چه کسی است؟
  • فصل سیزده: اقدام شجاعانه: مواجهه؛
  • فصل چهارده: التیام از جراحات روانی ناشی از سوءاستفاده‌های جنسی؛
  • سخن آخر: از توهم تغییر والدین‌تان بیرون بیایید.

آیا این کتاب برای شماست؟

کتاب والدین سمی برای شماست اگر در دوران کودکی یا نوجوانی قربانی رفتارهای نادرست والدین‌تان بوده‌اید. برای شناخت آسیب‌هایی که دیده‌اید، نحوه برخورد با آنها و درمانشان، این کتاب را بخوانید. همچنین پیشنهاددادن این کتاب به افرادی که احساس می‌کنید آسیب‌هایی از این جنس دیده‌اند، خالی از لطف نخواهد بود.

اگر شما فرزند ارشد خانواده‌ هستید و خواهر یا برادر کوچکی دارید، می‌توانید این کتاب را به والدین خود هدیه کنید و از تداوم رفتارهای نادرست در خانواده پیشگیری کنید. این کتاب برای تمام کسانی که قرار است در آینده پدر یا مادر شوند هم انتخاب خوبی است؛ چراکه با این کتاب، رفتارهای نادرست را می‌شناسند و از انجام آنها خودداری می‌کنند. این اتفاق باعث می‌شود که رفته‌رفته فرهنگ درستی در جامعه جایگزین شود که تغییری ارزشمند به شمار می‌آید.

بخش‌هایی از کتاب والدین سمی

«این گفته یکی از مراجعان من است: “من همیشه خیال می‌کردم پدر و مادر بهترین آدم‌ها هستند؛ بنابراین زمانی که پدرم مرا با کتک سیاه و کبود می‌کرد، خیال می‌کردم من حتما خیلی بد و لایق این کتک هستم!”» (ص۳۶ نسخه الکترونیکی)

***

«[…] از دیروز که مادرم برای هزارمین بار این سرکوفت را به من زد، نتوانسته‌ام جلو گریه‌ام را بگیرم. او هیچ‌وقت به من اجازه نمی‌دهد آن موضوع را پشت سر بگذارم و به آینده نگاه کنم.» (ص۳۸ نسخه الکترونیکی)

***

«”درست است که پدرم مرا با چوب بیس‌بال می‌زد؛ ولی منظور بدی نداشت. فقط می‌خواست به من درس زندگی بدهد.” همه این توجیهات یک وجه مشترک دارند و آن این است که اشتباهی غیرقابل‌قبول را قابل‌قبول جلوه می‌دهند. این افراد در ظاهر ممکن است مسئله را نزد خودشان توجیه کنند؛ ولی در اصل قسمتی از وجودشان همواره می‌داند که آن کار کاملا غیرقابل‌توجیه است.» (ص۵۰ نسخه الکترونیکی)

***

«اگر شناخت از خودمان و دلیل رفتارهایمان را افزایش دهیم، حتما به درک بهتری از ریشه رفتارها و عصبیت‌هایمان می‌رسیم.» (ص۵۵ نسخه الکترونیکی)

***

«[…] من به‌کلی احساس ناامیدی می‌کنم؛ گویی زندگی‌ام از کنترلم خارج شده. نمی‌توانم مسائل را سر جایشان بگذارم. احساس کسی را دارم که مشغول حفر چاله‌ای است و روزبه‌روز بیشتر در آن فرومی‌رود.» (ص۷۱ نسخه الکترونیکی)

***

«حل مشکلات طرف مقابلم و کمک به او برای نجات از گرفتاری مهم‌ترین مسئله زندگی من است. مهم نیست که بهای عاطفی و احساسی آن چه میزان باشد. ‌[…] اصولا من در روابط طوفانی و مملو از درام بیشتر احساس انگیزه و انرژی می‌کنم تا رابطه‌ای آرام و بی‌دردسر.» (ص۷۶ نسخه الکترونیکی)


در ادامه بخوانید: کتاب دروغ های کوچک بزرگ؛ داستان زنانی که با وجود تجربه کردن خشونت بازهم لبخند می‌زنند
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. Majid می‌گوید

    متاسفانه همه ی نویسندگان زرنگ برای به دست آوردن بازار فروش روی به نوشتن کتاب‌هایی کردند که فروش خودشان را تضمین و کودکان را در مقابل خانواده قرار می دهد. خانواده به عنوان ذخیره ی بزرگ تجربه برای کودک بی فکر فراموش شده و از نقطه ضعف اعلام استقلال کودک در برابر والدین برای خودشان جیب دوختن. خدا به خیر کند.