معرفی کتاب روان درمانی اگزیستانسیال؛ اثری استادانه از اروین یالوم

2

آیا تاکنون برایتان پیش آمده که ترس‌ها و انگیزه هایتان با هم در تعارض باشند؟ یا اینکه تعارض بین خودآگاه و ناخودآگاهتان باعث سردرگمی‌تان شود؟ هستی، مرگ و آزادی را چگونه تعریف می‌کنید؟ آیا برای سؤال‌هایی که درباره‌ وجود جهان هستی دارید، پاسخ مناسب پیدا کرده‌اید؟ این قبیل سؤال‌ها همه در کتاب شاهکار اروین یالوم یعنی کتاب روان درمانی اگزیستانسیال پاسخ داده شده‌اند. اروین یالوم همان نویسندۀ کتاب معروف «وقتی نیچه گریست» است. روان درمانی اگزیستانسیال به شما این شانس را می‌دهد که بدون صرف هزینه و زمان، چند ساعتی را با روان‌درمانگری خوب سپری کنید و اوضاع روحی خودتان را بهبود ببخشید. در معرفی امروز با ما همراه باشید تا شما را با این کتاب ارزشمند آشنا کنیم.

شناسنامه کتاب روان درمانی اگزیستانسیال

عنوان: روان درمانی اگزیستانسیال

رونیکس

نویسنده: اروین یالوم

مترجم: سپیده حبیب (پیشنهاد کاربران)

تعداد صفحه‌ها: ۷۱۷ صفحه

انتشارات: نشر نی (پیشنهاد کاربران)

درباره نویسنده کتاب روان درمانی اگزیستانسیال

«اروین د. یالوم» (Irvin D. Yalom) روان‌درما‌نگر، استاد دانشگاه و نویسنده‌ای آمریکایی است و اکنون ۸۹ سال دارد. یالوم پس از اتمام تحصیلات و خدمت سربازی‌اش به‌عنوان استاد وارد دانشگاه استنفورد شد. او در همان دوران، رویکرد روانشناسی اگزیستانسیال (وجودگرا) را به‌ وجود آورد. یالوم در کار روان درمانی بسیار موفق بود و در سال ۲۰۰۲ جایزهٔ انجمن روان‌پزشکی آمریکا (APA) را گرفت. همسرش «مریلین کونیک» (Marilyn Koenick) تاریخ‌دان و نویسنده آمریکایی بود که درزمینهٔ فمینیسم فعالیت داشت و در سال ۲۰۱۹ درگذشت.

اروین یالوم، نویسندۀ کتاب روان درمانی اگزیستانسیال

اروین یالوم برای هوادارانش، مطالب زندگی حرفه‌ای و شخصی خود را در وب‌سایتش منتشر می‌کند. علاوه بر کتاب روان درمانی اگزیستانسیال برخی از آثار اروین یالوم عبارت‌اند از:

  • هر روز نزدیک‌تر از پیش؛
  • جلاد عشق و دیگر داستان‌های روان درمانی؛
  • وقتی نیچه گریست؛
  • دروغ‌گویی روی مبل؛
  • مامان و معنی زندگی؛
  • درمان شوپنهاور؛
  • پلیس را خبر می‌کنم؛
  • مسئلهٔ اسپینوزا؛
  • هنر درمان.

حتما بخوانید: غلبه بر ترس از مرگ با ۴ راهکار کاربردی و موثر

درباره کتاب روان درمانی اگزیستانسیال

یالوم عنوان کتاب روان درمانی اگزیستانسیال را به‌گونه‌ای انتخاب کرده است که در چند کلمه ساده، به مخاطب بگوید قرار است درباره چه موضوعی صحبت کند. روان‌درمانی وجودی یا اگزیستانسیال نوعی متفاوت از مواجهه با ابهام‌های روحی افراد است. نویسنده این کتاب سعی می‌کند درمان زخم‌های روحی ناشی از مسائل وجودی را به شما بیاموزد. از این سبک روان‌درمانی قبل از نوشتن این کتاب هم استفاده می‌شد؛ اما با چاپ این کتاب بهتر شناخته شد.

این کتاب خیلی سریع به محبوبیت رسید. افراد زیادی جواب ابهام‌های خود را در آن پیدا کردند: کسانی که با داشتن سؤال‌هایی درباره‌ فلسفه زندگی، کم‌کم سردرگم شده بودند. در‌نهایت، این سردرگمی باعث شده بود این افراد به بیماری های روانی و روحی مبتلا شوند. آنها پاسخ سؤال‌های خود را درباره‌ چهار اصلِ مرگ، آزادی، تنهایی و پوچی در این کتاب پیدا کردند. جالب‌تر آنکه برخی از افرادِ دچار مشکل حتی نمی‌دانستند مشکل آنها ناشی از چه فقدانی در وجودشان است؛ اما با خواندن این کتاب علاوه بر پیدا کردن آن ابهام‌ها، پاسخ مناسب را هم به‌ دست آوردند.

کتاب‌خوان‌های سایت «گودریدز» (Goodreads) درباره‌ این کتاب گفته‌اند: «اثری استادانه و مبتکرانه است.» خود اروین یالوم درباره‌ کل کتاب توضیح ساده‌ای بیان کرده است که فکرکردن به آن می‌تواند مخاطب را در شناخت بهتر کتاب کمک کند. او می‌گوید:

روان درمانی اگزیستانسیال گونه‌ای از روان‌درمانی پویا یا پویه است. پویا اصطلاحی است که در حوزه بهداشت روان به‌صورت «روان‌پویه‌شناسی» زیاد استفاده می‌شود.

مشاوره با تراپیست - کتاب روان درمانی اگزیستانسیال

بخش اصلی موفقیت این کتاب به‌دلیل بیان ساده و واضح ابهام‌های اصلی زندگی است. علاوه بر این، بیان فلسفی مفاهیم روان‌شناسی هم نقش بسزایی در موفقیت این کتاب دارد. یالوم مفاهیمی را به زبان فلسفه بیان کرد که بزرگانی چون فروید، داستایوفسکی، تولستوی، کافکا، سارتر و کامو با شیوه‌های مختلفی بررسی کرده بودند. روان درمانی اگزیستانسیال توانست به‌عنوان کامل‌ترین مجموعه در این حوزه معرفی شود و مخاطب را از مراجعه به کتاب‌های مشابه و حتی درمانگر تا حدی بی‌نیاز سازد.

یالوم در کتابش جزئیات زندگی را بسیار هنرمندانه مطرح کرده است. برای نمونه، او عوامل شفابخش اگزیستانسیال را این‌گونه بیان می‌کند:

  • درک اینکه گاهی زندگی بی‌انصاف و ستمگر است؛
  • درک اینکه، درنهایت، نمی‌توان از بعضی رنج‌های زندگی و از مرگ گریخت؛
  • درک اینکه هرقدر هم به دیگران نزدیک شوم، باز باید به‌تنهایی با زندگی مواجه شوم؛
  • درک اینکه هرقدر هم از دیگران راهنمایی و حمایت شده باشم، درنهایت، مسئولیت شیوه زندگی‌ام بر عهده خودم است.

در این کتاب، نویسنده برای ارتباط مناسب با مخاطب از داستان‌ها، نمایشنامه‌های معروف، زندگی‌نامه‌های افراد مطرح تاریخ و همچنین خودافشایی از زندگی شخصی‌اش استفاده می‌کند. این سبک نشان‌دهنده اطلاعات جامع یالوم درباره موضوع‌های ادبیات نمایشی، فلسفه و روان‌شناسی است.


حتما بخوانید: کتاب جاناتان مرغ دریایی؛ پرواز برای یافتن حقیقت زندگی

ساختار کتاب روان درمانی اگزیستانسیال

کتاب روان درمانی اگزیستانسیال در چهار بخش مجزا نوشته شده است. مرگ، آزادی، تنهایی و پوچی چهار اصلی هستند که نویسنده بر اساس آنها کتاب را نوشته است. در هرکدام از این بخش‌ها مخاطب با چیستی مفهوم یکی از اصول بالا آشنا می‌شود. برای آشنایی بیشتر، مروری بر سرفصل‌های این کتاب خواهیم داشت:

  • قدردانی

فصل اول: پیش‌گفتار

  • درمان اگزیستانسیال: روان درمانی پویا یا پویه‌نگر؛
  • جهت‌گیری اگزیستانسیال: غریب ولی به‌طرز عجیبی آشنا؛
  • رشتۀ روان درمانی اگزیستانسیال؛
  • درمان اگزیستانسیال و جامعه‌ دانشگاهی.
بخش اول: مرگ

فصل دوم: زندگی، مرگ و اضطراب

  • وابستگی دوسویه‌ زندگی و مرگ؛
  • مرگ و اضطراب؛
  • بی‌توجهی به مرگ در روان درمانی نظری و کاربردی؛
  • فروید: اضطراب بدون مرگ.

فصل سوم: مفهوم مرگ برای کودکان

  • فراگیر‌بودن دل‌واپسی مرگ در کودکان؛
  • مفهوم مرگ: مراحل تکاملی؛
  • اضطراب مرگ و شکل‌گیری ناهنجاری روانی؛
  • آموزش به کودکان درباره‌ مرگ.

فصل چهارم: مرگ و ناهنجاری روانی

  • اضطراب مرگ: الگوی ناهنجاری روانی؛
  • استثنا‌بودن؛
  • نجات‌دهنده‌ غایی؛
  • به‌سوی دیدگاهی تلفیقی در ناهنجاری روانی؛
  • اسکیزوفرنی و ترس از مرگ؛
  • الگوی اگزیستانسیال ناهنجاری روانی: شواهد پژوهشی.

فصل پنجم: مرگ و روان درمانی

  • مرگ مانند یک موقعیت مرزی؛
  • مرگ مانند خاستگاه اصلی اضطراب؛
  • معضل‌های روان درمانی؛
  • رضایت از زندگی و اضطراب مرگ: جای پای مطمئن درمان؛
  • حساسیت‌زدایی از مرگ؛
بخش دوم: آزادی

فصل ششم: مسئولیت

  • مسئولیت مانند یک نگرانی اگزیستانسیال؛
  • مسئولیت‌گریزی: تظاهرهای بالینی؛
  • مسئولیت پذیری و روان درمانی؛
  • آگاهی از مسئولیت به‌شیوه‌ آمریکایی یا چطور مسئول زندگی خود باشید، اختیار اعمالتان را در دست بگیرید، مراقب شماره‌ یک باشید و آن را به‌ دست آورید؛
  • مسئولیت و روان درمانی: شواهد پژوهشی؛
  • محدودیت‌های مسئولیت؛
  • مسئولیت و احساس گناه اگزیستانسیال.

فصل هفتم: خواستن

  • مسئولیت، خواستن و عمل؛
  • به‌سوی درک بالینی اراده: رنک، فاربر، مِی؛
  • اراده و کار بالینی؛
  • آرزو؛
  • تصمیم ـ انتخاب؛
  • گذشته در برابر آینده در روان درمانی.
بخش سوم: تنهایی

فصل هشتم: تنهایی اگزیستانسیال

  • تنهایی اگزیستانسیال چیست؟
  • تنهایی و ارتباط؛
  • تنهایی اگزیستانسیال و ناهنجاری روانی بین‌فردی.

فصل نهم: تنهایی اگزیستانسیال و روان درمانی

  • راهنمایی برای درک روابط بین‌فردی؛
  • مواجه‌کردن بیمار با تنهایی؛
  • تنهایی و رویارویی بیمار ـ درمانگر.

مشاوره - کتاب روان درمانی اگزیستانسیال

بخش چهارم: پوچی

فصل دهم: پوچی

  • معضل معنا؛
  • معنای زندگی؛
  • فقدان معنا: پیامدهای بالینی؛
  • پژوهش بالینی.

فصل یازدهم: پوچی و روان درمانی

  • چرا نیازمند معناییم؟
  • تدابیر روان درمانی.

پی‌گفتار

  • یادداشت‌ها؛
  • نمایه.

آیا این کتاب برای شما مناسب است؟

کتاب روان درمانی اگزیستانسیال کتابی تخصصی در رشته روان‌شناسی است؛ بنابراین خواندن آن به دانشجویان مباحث روان‌شناسی، روان‌درمانی، اساتید این حوزه، روان‌درمانگرها و روان‌شناسان پیشنهاد می‌شود. البته بابت زبان ساده و به‌دور از اصطلاحات تخصصی، خیلی از افراد مطالعهٔ این کتاب را به عموم مردم پیشنهاد کرده‌اند. اکثر خواننده‌های عادی این کتاب هم از انتخابشان راضی بوده‌اند. بنابراین اگر شما هم دوست دارید زمانی را برای روانکاوی درونی خودتان در نظر بگیرید، می‌توانید مخاطب این کتاب باشید. خواندن این کتاب مانند هم‌نشینی چندساعته با روان‌درمانگر باتجربه‌ای است که واقعا می‌تواند اوضاع روحی شما را بهبود ببخشد.

بخش‌هایی از کتاب روان درمانی اگزیستانسیال

واقعیت مرگ به دو طریقِ کاملا متفاوت در کار روان‌درمانی دخیل است: اول، مرگ‌آگاهی خود مانند یک «موقعیت مرزی» عمل می‌کند و دگرگونی بنیادینی در دیدگاه زندگی به‌ وجود می‌آورد؛ دیگر اینکه مرگ سرچشمه‌ اصلیِ اضطراب است. (ص۲۳۲)

***

پرهیز از مسئولیت مانع اصلی روان درمانیِ فرد مبتلابه بیماری روان‌تنی‌ است. مسئولیت‌پذیری در این بیماران دو بار جابه‌جا شده است؛ رنجی که می‌برند بیشتر جسمانی‌ است تا روانی. آنها حتی وقتی متوجه می‌شوند مشکل جسمانی‌شان شالوده‌ای روان‌شناختی دارد، بازهم دفاع‌های برون‌سازانه‌ای به‌ کار می‌برند تا ملال روان‌شناختی‌شان را به اعصاب ضعیف یا شرایط کاری و محیطی نامناسب نسبت دهند. (ص۳۲۳)

***

چون تصمیم گیری برای برخی افراد بسیار دشوار و دردناک است، بعید نیست که فرد به‌دنبال شیوه‌هایی برای پرهیز از تصمیم‌گیری باشد. آشکارترین شیوه، تعلل است و هر درمانگری بیمارانی دارد که معذب و مردد جلوی دروازه‌ تصمیم قدم می‌زنند. (ص۴۵۲)

***

هماهنگی همراه با هم‌زمانی حرکت اگر در حد کمال باشد، هر تماشاگری را مجذوب می‌کند، به‌ هیجان می‌آورد و شیفته‌اش می‌سازد؛ در این میان مهم نیست نمایش هر رقصنده به‌تنهایی رضایت‌بخش و دل‌پسند بوده باشد. (ص۵۳۱)

***

معنای کیهانی به‌معنای وجود نقشه‌ای خارج و برتر از فرد است و بی‌چون‌و‌چرا به نظمی جادویی یا معنوی در جهان اشاره دارد. (ص۵۸۷)

***

بر اساس نظریه لوگوتراپی (معنا درمانی) تکاپو برای یافتن معنا در زندگی، مهم‌ترین نیروی انگیزشی در بشر است. (ص۶۱۵)


در ادامه بخوانید: کتاب پیرمرد و دریا اثر ارنست همینگوی؛ جدال بر سر مرگ و زندگی
برای از بین بردن احساس افسردگی چه کاری انجام دهیم؟

در افسردگی غم به لایه‌های عمیق زندگی نفوذ کرده و اختلالاتی در احساسات و رفتار شما به‌وجود می‌آورد. اگر احساس افسردگی دارید، حتما با کمک یک روانشناس متخصص مشکل را ریشه‌یابی کنید و برای حل آن راهکار بگیرید.برای ارتباط با مشاور متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

به کمک زبان بدن، ناگفته‌ها را بگویید و بشنوید

۸،۰۰۰ تومان


ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. نسترن می‌گوید

    سلام من رشتم روان شناسی نیس ولی به خدا شناسی و خودشناسی علاقه دارم . این کتابو خریدم تا بخونم امکانش هس که به پوچی برسم یا نه مطالب داخل کتاب تهش به پوچی نمیرسونه
    ممنون میشم جواب بدید با تشکر

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      سلام نسترن عزیز
      تا حالا تعداد زیادی آدم این کتاب رو خونده‌ان؛ خیلی‌ها هم ازش تعریف کرده‌ان. آیا باعث پوچی افراد شده؟ اصلا چرا باید یه کتاب این‌قدر روی ما اثر بذاره؟ ما می‌تونیم فکر کنیم و تصمیم بگیریم چی درسته و چی درست نیست. پس شاید بشه گفت نگرانی بیش از حد بابت چنین مسئله‌ای بیهوده‌ست.