معرفی کتاب آرامش نوشته آلن دو باتن

0

همه ما آرزو داریم آرام‌تر، صبورتر و آسوده‌تر باشیم و بتوانیم با کمال آرامش و با شوخ طبعی با شکست‌ها و ناراحتی‌های زندگی روبه‌رو شویم. اما چگونه می‌توانیم این‌گونه آسوده باشیم، درحالی‌که اضطراب به روزها و شب‌های ما رخنه کرده است؟ اضطراب‌ شما از چه مسائلی سرچشمه می‌گیرد؟ چگونه آن را مدیریت می‌کنید؟ اگر پاسخی برای این پرسش‌ها ندارید، در این مطلب با معرفی کتاب آرامش نوشته «آلن دو باتن» با ما همراه باشید.

در مقدمه کتاب آرامش آمده است: «هر بار که در رسیدن به آرامش شکست می‌خوریم، می‌توانیم به تحلیل آن بپردازیم تا چیزهایی مفید و ارزشمند درمورد خود کشف کنیم. هرگونه نگرانی، ناکامی، بی‌تابی یا خشم ناگهانی، بصیرت‌های مهمی در بطن خویش دارد که در اختیار ما بگذارد؛ به این شرط که زحمت رمزگشایی آن را به جان بخریم.»

رونیکس

شناسنامه کتاب آرامش

عنوان: آرامش

نویسنده: آلن دو باتن

مترجم: محمد کریمی (پیشنهاد کاربران)

تعداد صفحات: ۱۴۸ صفحه

انتشارات: کتاب‌سرای نیک (پیشنهاد کاربران)

درباره نویسنده کتاب آرامش

آلن دو باتن (Alain de Botton) متولد ۲۰ دسامبر ۱۹۶۹ در زوریخ سوئیس است. تحصیلات او در رشته‌ تاریخ در دانشگاه کمبریج و فلسفه در کینگز کالج لندن بوده است. دو باتن بعد از رهاکردن دوره دکتری خود در رشته فلسفه فرانسه در دانشگاه هاروارد، فعالیت حرفه‌ای خود را به‌عنوان نویسنده آثار فلسفی آغاز کرد. او در سال ۲۰۰۳ ازدواج کرد و دو فرزند پسر دارد.

آلن دو باتن نویسنده کتاب آرامش
آلن دو باتن، نویسنده کتاب آرامش

در سال ۲۰۰۸، آلن دو باتن برای پیگیری اهدافش درزمینه فلسفه، مؤسسه‌ای در لندن به نام مدرسه زندگی (The School of Life) تأسیس کرد. او با این مؤسسه به کار خود درزمینه ساده‌سازی فلسفه وسعت بیشتری بخشید. در حال حاضر دو باتن در پیونددادن فلسفه با زندگی صاحب سبک است. او در این مؤسسه، به‌همراه همکارانش، روابط بهتر و زندگی باکیفیت‌تر و البته رضایت‌بخش‌تری را به دیگران می‌آموزد. علاوه‌براین سخنرانی های مختلف در سراسر دنیا و انتشار کتاب، مقاله و ویدئو ازجمله فعالیت‌های آنان است. همچنین این مؤسسه به‌تازگی نرم‌افزاری با نام «مدرسه زندگی» تولید کرده است. این نرم‌افزار نیز در سراسر دنیا مخاطبان بسیاری پیدا کرده است.

برای اطلاع از تازه‌ترین فعالیت‌های آلن دو باتن و آشنایی بیشتر با او و مجموعه آثارش می‌توانید به وب‌سایت شخصی او مراجعه کنید. این وب‌سایت از چنین بخش‌هایی تشکیل شده است: اخبار، معرفی کتاب‌های دو باتن و فروشگاه‌های معتبری که آثارش در آنها به فروش می‌رسد، فعالیت‌های رسانه‌ای او در تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی و فعالیت‌های هنری او در حوزه معماری و نیز معرفی بهتر مدرسه زندگی.

درباره کتاب آرامش

آلن دو باتن در کتاب آرامش به زبانی ساده و بدون حاشیه‌رفتن‌های خسته‌کننده، خوانندگان را درزمینه انواع اضطراب آگاه می‌کند. هدف اصلی او در این کتاب، تغییر شیوه نگرش در راستای غلبه بر اضطراب است. در کتاب آرامش، مانند سایر آثار دو باتن و مدرسه نویسندگی، ترکیبی هیجان‌انگیز از فلسفه، روانشناسی، هنر و مثال‌های تاریخی به‌جا و مناسب را می‌بینیم که همگی به‌اندازه استفاده شده‌اند و ما را به آرامش دعوت می‌کنند.

نویسنده در این کتاب بر این باور است که برای رسیدن به آرامش دو راه وجود دارد: فلسفه و هنر؛ ازاین‌رو سه فصل اول به بحث‌های فلسفی یا به‌تعبیری عقلانی و فصل چهارم به هنر و بُعد شهودی آن مربوط می‌شود.

ساختار کتاب آرامش

بی‌شک یکی از جنبه‌های مثبت کتاب آرامش دسته‌بندی مطالب آن است؛ به‌این‌صورت که:

فصل اول، ازدواج و چالش‌های آن را بررسی می‌کند و درصدد است با تغییر نگرش مخاطب، در برقراری آرامش به او کمک کند.

فصل دوم مربوط به اطرافیان ما است؛ همه کسانی که به‌نحوی با آنها نسبت یا ارتباط داریم. این فصل با این جمله طلایی آغاز می‌شود:

یکی از راه‌های اصلی دستیابی به آرامش، داشتن قدرت تشخیص و تمیز است؛ اینکه بتوانیم حتی در وضعیت‌های بسیار چالش‌برانگیز بین عملی که یک شخص انجام می‌دهد و عملی که مدنظرش بوده، فرق بگذاریم. (ص۷۲ نسخه الکترونیکی)

مطلب مورد بحث در فصل سوم، اضطراب در کار است. نویسنده بر این باور است که یکی از عوامل ایجاد اضطراب، زندگی زیر سلطه سرمایه‌داری است؛ به همین دلیل در ابتدا تعریفی از سرمایه‌داری ارائه می‌کند:

سرمایه‌داری یعنی تلاش بی‌وقفه برای نوآوری و نبردی همیشگی برای فراهم‌آوردن محصولات جدیدتر و بهتر با قیمت‌های پایین‌تر برای مردم؛ بدین‌ ترتیب سرمایه‌داری چیزهای خوب زیادی برای زندگی مردم به ارمغان آورده است، ازجمله: اتومبیل‌های زیبا و جذاب، ساندویچ‌های خوش‌مزه، هتل‌های شیک در جزیره‌های دوردست و آزاردهنده‌تر از همه اینکه شهروندانی بسیار مضطرب نیز پرورش داده است. (ص۱۲۳ نسخه الکترونیکی)

در فصل چهارم به‌کارگیری هنر برای رسیدن به آرامش موردبحث است؛ اینکه چگونه از ساده‌ترین عناصری که در اختیار داریم، استفاده کنیم تا آشفتگی‌های ذهنمان را سامان‌دهی کنیم. بخشی از این فصل را در ادامه می‌خوانید:

هنگامی که غرق تأمل در چیزی می‌شویم که بسیار از ما عظیم‌تر است، احساس آرامش و آسودگی می‌کنیم. هنرمندان و فیلسوفان به این احساس یک نام خاص داده‌اند: امر والا. امر والا با عظمتش ما را مقهور خویش می‌کند؛ اما درعین‌حال به ما احساسی سرزنده از کوچکیِ نسبی‌مان می‌بخشد. گویی طبیعت پیامی برایمان ارسال می‌کند: اتفاقات زندگی ما در گستره عظیم هستی چندان هم مهم نیستند. (ص۲۰۴ نسخه الکترونیکی)

برخی از سرفصل‌های کتاب آرامش را در ادامه می‌خوانید:

۱. روابط؛

یک. انتظارات عاشقانه؛

دو. بی‌قدربودن امور خانوادگی؛

سه. آشفتگی‌های رابطه جنسی؛

چهار. ضعف قدرت؛

۲. افراد دیگر؛

یک. آسیب ناخواسته؛

دو. در دفاع از آموزش؛

سه. در دفاع از ادب؛

چهار. درباب تشریفات اداری؛

۳. کار؛

یک. سرمایه‌داری؛

دو. بلندپروازی؛

سه. شکیبایی؛

چهار. همکاران؛

۴. سرچشمه‌های آرامش؛

یک. نگاه؛

دو. صدا؛

سه. مکان؛

چهار. زمان؛

پنج. لمس؛

نتیجه‌گیری: زندگی آرام.

آیا این کتاب برای شماست؟

این کتاب برای شماست، اگر:

  • گرفتار اضطراب و به‌دنبال درمان آن هستید؛
  • خواهان آرامش بیشتر در همه بخش‌های زندگی‌تان هستید؛
  • به مطالعه درباره کاربرد هنر و فلسفه در زندگی علاقه‌مند هستید.

بخش‌هایی از کتاب آرامش

«هر ویژگی خوبی که یک شخص دارد، در برخی شرایط با یک ضعف مرتبط خواهد بود. کسی که به‌طور هیجان‌انگیزی خلاق و مبتکر است، احتمالا کارهای عملی و روزمره را به‌سختی انجام می‌دهد. کسی که به‌طور حیرت‌انگیزی به کاری تمرکز دارد، به همان دلیل احساس می‌کند که مجبور است انتظارات کار خود را بر علایق و نیازهای شما ترجیح دهد. شخصی که شنونده و همدل خوبی است، گاه به فردی مردد تبدیل می‌شود؛ زیرا ذهن تیزی دارد که نکات خوب جنبه‌های مخالف را هم ببیند. […]

اگر در ذهن داشته باشیم که ضعف‌های هر شخصی با قوت‌هایی همراه است، آنگاه در روابطمان به آرامش بیشتری می‌رسیم. […] نظریه ضعفِ قدرت به ما یادآوری می‌کند که بسیاری از ویژگی‌های آزاردهنده و ناامیدکننده همسر ما، درواقع سایه‌هایی از همان ویژگی‌های او هستند که دوستشان داریم. […]

این تغییر در نوع تفسیر باعث نمی‌شود که نقص آزاردهنده از بین برود و این‌طور نیست که شخص اصلا نتواند خودش را بهبود دهد؛ بلکه به این معناست که ما دیگر تصور درونی کاملا مأیوسانه‌ای نداریم که همسرمان چطور آدمی است. او دیگر هیولا محسوب نمی‌شود که تصوری دائمی و اضطراب‌آور است.» (ص۶۲ نسخه الکترونیکی)


در ادامه بخوانید: ۶ تکنیک رسیدن به آرامش که به اشتباه فکر می‌کنید فایده‌ دارد
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.