مراحل ساخت یک وب سایت، از ثبت دامنه تا خرید هاست

1

یادتان باشد هرزمان که خواستید یک سایت ایجاد کنید اولین قدم ثبت دامنه و پس از آن خرید هاست برای دامنه است. شما از طریق دامنه می توانید به آدرس سایت خود دسترسی پیدا کنید و محتوای سایت شما روی فضای میزبان یا هاست قرار می گیرد.خبر خوب ایناست که شما قصد دارید تا سایت خود را ایجاد کنید. خبر بد هم این است که نمی دانید از کجا و چطور کار خود را شروع کنید. نگران نباشید. تا انتهای این مقاله با ما باشید تا به شما بگوییم چطور می توان اقدام به ثبت دامنه و خرید هاست کرد.

دامنه چیست؟

دامنه یا (Domain) آدرس سایت شما است. هنگامی که دوستی به دنبال شما می گردد مطمئنا شما آدرس خود را که شامل نام شهر، خیابان، کوچه و پلاک است به او خواهید داد تا دچار سردرگمی نشود. در مورد آدرس سایت هم به همین صورت است و دامنه آدرس شما در فضای اینترنت است.

دامنه از چه بخش هایی تشکیل می شود؟

 

رونیکس

دامنه از سه بخش اصلی تشکیل می شود که با «.» از هم جدا می شوند. بخش اول ثابت است و با «www» که مخفف «World Wide Web» است شناخته می شود. بخش دوم نام دامنه است که شما باتوجه به نوع سایت و همچنین نام برند خود آن را تعیین می کنید. این بخش را باید ابتدا چک کنید و مطمئن شوید که پیش از شما فرد یا برند دیگری آن را ثبت نکرده است. اگر آدرس مورد نظر پیش از شما توسط فرد دیگری ثبت شده بود شما دیگر مجاز به ثبت آن دامنه دقیقا به همان شکل نخواهید بود. بخش آخر پسوند دامنه است. حتما با پسوندهای مختلفی برخورد داشته اید، اما شاید ندانید که این پسوندها چطور انتخاب می شوند.

Com یکی از پرکاربردترین پسوندها و برای سایت های تجاری است. net معمولا برای سایت های شبکه ای استفاده می شود. gov ویژه سازمان های دولتی است و org که ابتدای واژه Organization است برای سایت های سازمانی استفاده می شود. سه پسوند معروف جهانی را گفتیم.

در کنار این پسوند ها یکسری پسوندهای دیگر وجود دارد که نشان دهنده یک کشور خاص است. به طور مثال «ir» ویژه کشور ایران، «jp» ژاپن، «ca» کانادا و به همین ترتیب سایر کشورها هم برای خود یکسری پسوندها دارند.

چرا بعضی پسوندها دو حرفی و بعضی سه حرفی هستند؟

این سوالی است که بسیاری از کاربران دارند. دامنه های سه حرفی دامنه های Top Level هستند و معمولا با gTLDs شناخته می شوند. درست مانند سه پسوندی که در بالا به آن اشاره کردیم. این سه نمونه از جمله بهترین پسوندهای دامنه هستند. در مقابل بعضی پسوندها هم هستند که دو حرفی اند. مانند پسوند کشورها که به بعضی از آنها اشاره شد. به این پسوندها ccTLDs گفته می شود. البته انواع دیگری نیز وجود دارد که پرداختن به آن خارج از بحث ما است و در یک مقاله جداگانه به طور مفصل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

چگونه یک دامنه ثبت کنم؟

برای ثبت دامنه ابتدا باید وارد یکی از وبسایت های ثبت دامنه شده و دامنه خود را جستجو کنید. اگر هنوز دامنه شما ثبت نشده است آن را به نام خود به ثبت کنید. نکته ای که در این باره وجود دارد این است که در انتخاب نام باید دقت کنید. شاید پیدا کردن یک نام در ابتدای کار کمی ساده بنظر برسد اما باید دقت کنید نامی که انتخاب می کنید ساده، کوتاه و طوری باشد که به راحتی به خاطر سپرده شود. تاحد ممکن سعی کنید از مخفف کردن کلمات خودداری کنید تا خوانایی سایت شما پایین نیاید.

حالا برای ثبت دامنه می توانید وارد یکی از سایت ها مانند ایران سرور شده و پس از اینکه نام دامنه خود را انتخاب کردید آن را جستجو کنید. اگر آدرس مورد نظر ثبت نشده بود آن را به ثبت رسانده و مراحل پرداخت را انجام دهید.

چه زمانی هاست بخریم؟

 

بعد از اینکه نام دامنه خود را ثبت کردید حالا وقت آن رسیده تا برای سایت خود هاست یا فضای میزبان بخرید. در ابتدای مطلب گفتیم که دامنه مانند آدرس شما است. هاست یا فضای میزبان مانند خانه شما است که در آن از مهمانان میزبانی می کنید. در خانه شما وسایلی قرار دارد که به سلیقه شما چیده شده است. در سایت هم دقیقا به همین شکل است. شما باتوجه به میزان ترافیکی که دارید باید هاست یا سرور بخرید.

ویژگی های یک هاست چیست؟

پیش از خرید هر سرویسی باید اطلاعات کافی در مورد آن سرویس داشته باشید. هاست هم ویژگی هایی دارد که باید مدنظر قرار دهید. از جمله ویژگی های یک هاست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم عامل

یکی از مهمترین موارد در انتخاب هاست مناسب نوع سیستم عامل مورد نظر است. زبان طراحی شده سایت شما ارتباط مستقیم با سیستم عامل هاست دارد. اگر سایت شما با زبان PHP طراحی شده باشد بهترین انتخاب هاست لینوکس است و در مقابل اگر از زبان برنامه نویسی ASP استفاده می کنید بهتر است یک هاست ویندوز برای خود بخرید.

  • امنیت

یکی از عوامل مهمی که در کیفیت هاست تاثیرگذار است میزان امنیت سرویس هاست مورد نظر است. اگر سرویسی که انتخاب می کنید از امنیت بالایی برخوردار باشد خیال شما تا حدود زیادی راحت خواهد شد. اینکه هاست مورد نظری که خریداری می کنید انواع فایروال ها را روی خود داشته باشد و پشتیبان گیری روزانه از اطلاعات شما انجام شود مطمئنا در انتخاب هاست مورد نظر شما تاثیر گذار است.

  • قیمت

یکی دیگر از ویژگی های مورد نظر قیمت هاست شما است. قطعا شما بودجه ای را برای این کار کنار گذاشته اید. قیمت های پلن های مختلف با هم فرق می کند و این قیمت ممکن است توسط شرکت های مختلف به صورت متفاوت ارائه شود. اما توصیه ما در این خصوص این است که هیچ گاه قیمت را فدای کیفیت نکنید.

  • پهنای باند

هر هاست فضای دیسک و پهنای بخصوصی دارد که هنگام انتخاب سرویس مورد نظر باید مدنظر قرار دهید. اگر سایت شما حجم بالایی از فضا را اشغال می کند بهتر است از سرویس هایی استفاده کنید که بتواند این فضا را پشتیبانی کند. اما اگر سایت شما تازه ایجاد شده و کاربر زیادی ندارد برای شروع می توانید از سرویس هایی استفاده کنید که ارزان تر هستند و فضا و پهنای باند کمتری ارائه می دهند.

چگونه اقدام به خرید هاست و خرید دامنه کنیم؟

پس از اینکه با ویژگی های اصلی هاست آشنا شدید و وقت آن رسیده تا مراحل مختلف برای خرید هاست را پشت سر بگذارید.اولین نیاز شما برای ساخت سایت همانطور که اشاره کردیم یک دامنه می باشد که می توانید برای خرید و ثبت دامنه اقدام کنید. شما می توانید با مراجعه به یکی از وبسایت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ مانند ایران سرور سرویس مورد نظر خود را سفارش دهید. بعد از ارسال درخواست خود کارشناسان ایران سرور در زمان کوتاهی درخواست شما را بررسی می کنند و از طریق ارسال ایمیل به شما اطلاعات هاست را برای دسترسی در اختیار شما قرار می دهند. این تحویل به صورت آنی است و شما می توانید از همان لحظه از سرویس خود استفاده کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. یلدا جعفری می‌گوید

    خیلی ممنون بابت آموزش خوبتون.خیلی خوب توضیح داده بودین.کاش بقیه توضیحاتی که درباره طراحی هستش رو هم توضیح می دادین.برای آموزش کلاس های آنلاین دارین یا کلاسای حضوری؟ اگر امکانش هست مطلبای مرتبط رو هم معرفی کنید.