۱۱ اکستنشن کروم برای محافظت از سلامتی کسانی که با کامپیوتر کار می‌کنند

3

امروزه شرایط به‌گونه‌ای شده است که بیشتر افراد بنا به ضرورت‌های کاری، بخش زیادی از روز را پشت میز و پای کامپیوترها سپری می‌کنند و تحرک بسیار کمی دارند. متأسفانه این رویکرد در بلندمدت آسیب‌های جدی و خطرناکی به سلامتی وارد خواهد کرد. البته با استفاده از تکنولوژی و برخی راهکارها تا حدودی می‌توان از این آسیب‌ها کم کرد. در این مطلب، ۱۱ اکستنشن کروم را به شما معرفی می‌کنیم که برای محافظت از سلامتی کسانی که با کامپیوتر کار می‌کنند، مناسب و کارآمد هستند. این اکستنشن‌ها با یادآوری نکات و توصیه‌هایی به شما کمک می‌کنند تا در حین کارکردن، از سلامتی‌تان غافل نشوید.

۱۱ اکستنشن کروم برای محافظت از سلامتی کسانی که با کامپیوتر کار می‌کنند

۱. اکستنشن Fresh Air؛ مخصوص تمرین تنفس عمیق

اکستنشن Fresh Air برای کروم

رونیکس

پس از نصب اکستنشن Fresh Air، هر بار که برگه تازه‌ای در مرورگر کروم باز کنید، تمرین تنفس عمیق به شما یادآوری خواهد شد. طرز کار آن به این صورت است که دایره‌ای توخالی جایگزین برگه‌های تازه‌بازشده خواهد شد. هر بار که برگه تازه‌ای باز می‌کنید، دایره شروع به پرشدن می‌کند و شما را راهنمایی می‌کند که نفس عمیقی بکشید، چند ثانیه‌ای آن را نگه دارید و سپس، به‌آهستگی عمل بازدم را انجام دهید.

امکاناتی هم برای شخصی‌سازی اکستنشن Fresh Air در اختیار کاربر قرار می‌گیرد؛ مثلا اگر رنگ پس‌زمینه پیش‌فرض آن (سفید) را دوست نداشتید، امکان عوض‌کردنش را خواهید داشت (هرچند به‌باور بسیاری از کاربران، رنگ پس‌زمینه سفید آرامش‌بخش و بهتر است).

۲. اکستنشن Calm؛ مخصوص کنترل وب‌گردی

اکستنشن Calm برای کروم

اکستنشن Calm از برخی جهات شبیه به مورد قبل است: در آن، تمرکز اصلی بر تنفس عمیق به‌منظور کاهش استرس و آرامش‌بخشی است، با این تفاوت که هنگام استفاده از این اکستنشن، تمرین تنفس عمیق را پیش از ورود به سایت‌های اعتیادآوری مثل یوتیوب و فیسبوک انجام می‌دهید. در ادامه، شما را با طرز کار این اکستنشن آشنا می‌کنیم.

پس از اضافه‌کردن اکستنشن Calm به مرورگر کروم، امکان آن را خواهید داشت که سایت‌های یادشده و دیگر سایت‌های مشابه مثل اینستاگرام را به لیست سیاه اکستنشن اضافه کنید. چنین سایت‌هایی معمولا وقت‌تان را هدر می‌دهند و اجازه نمی‌دهند آن‌طور که بایدوشاید بر کارتان تمرکز کنید. پس از آن، هر بار که قصد بازکردن یکی از این سایت‌ها را داشته باشید، با صفحه‌ای مواجه خواهید شد که شما را برای انجام تنفس عمیق راهنمایی می‌کند و باعث می‌شود که در تصمیم‌تان تجدیدنظر کنید و سر کارتان برگردید.

همچنین کاربر با استفاده از این اکستنشن امکان آن را خواهد داشت که به‌جای ورود به سایت‌های یادشده (سایت‌هایی که به لیست سیاه اکستنشن اضافه شده‌اند) به صداهای طبیعت و موسیقی‌های آرامش‌بخش گوش دهد. البته اگر مایل به انجام این کارها نباشید، می‌توانید با کلیک‌کردن بر روی گزینه «ادامه‌دادن (Continue)» وارد سایت موردنظرتان شوید.

۳. اکستنشن DeskAthelete؛ مخصوص ورزش‌های سریع ۳۰ثانیه‌ای

اکستنشن DeskAthelete برای کروم

نشستن طولانی‌مدت بر روی صندلی و بی‌تحرکی می‌تواند به درد و گرفتگی عضلات منجر شود. برای آنکه گرفتار این پیامد نشوید و به منظور کاهش اثرات نشستن مداوم، باید هرازچندگاهی روی صندلی کمی تحرک داشته باشید و چند ورزش سریع انجام دهید. برای این منظور می‌توانید از اکستنشن DeskAthelete کمک بگیرید.

با استفاده از این اکستنشن، می‌توانید برای حرکت‌دادن قسمت‌های مختلف بدن مثل گردن، ورزش‌های سریع و کوتاه ۳۰ثانیه‌ای انجام دهید: ورزش‌هایی که برای انجام بیشتر آنها حتی نیازی به ایستادن هم نخواهید داشت.

هر زمان احساس کردید بدنتان روی صندلی خسته و بی‌تحرک شده است، کافی است روی اکستنشن DeskAthelete کلیک کنید تا دستورالعمل و ویدئوی آموزشی انجام هریک از ورزش‌ها در اختیارتان قرار گیرد.


حتما بخوانید: ورزش در محل کار؛ معرفی چند حرکتی که برای اندام‌های بدن لازم است

۴. اکستنشن PostureMinder؛ مخصوص یادآوری حفظ حالت مناسب برای بدن روی صندلی

اکستنشن PostureMinder برای مرورگر کروم

حالت نامناسب بدن بر روی صندلی، اگر مجبور باشید برای ساعت‌ها روی آن بنشینید، می‌تواند پیامدهای آزاردهنده‌ای مثل کمردرد داشته باشد. اکستنشن PostureMinder به شما در حفظ حالت مناسب روی صندلی کمک می‌کند.

همچنین با شخصی‌سازی اکستنشن می‌توانید کاری کنید که چند وقت یک بار به شما یادآوری کند که از روی صندلی بلند شوید و چند دقیقه‌ای قدم بزنید.

اگر دائما دچار کمردرد و ناراحتی‌های مرتبط دیگر می‌شوید، اضافه‌کردن این اکستنشن را به شما توصیه می‌کنیم.


حتما بخوانید: نحوه درست نشستن پشت کامپیوتر

۵. اکستنشن Water Reminder؛ مخصوص یادآوری نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب کافی از دیگر نکات ضروری و مهم برای حفظ سلامتی است. اکستنشن Water Reminder کمک می‌کند تا از این نظر مشکلی نداشته باشید. طرز کار آن به این صورت است که در بازه‌های زمانی ازقبل‌تعیین‌شده‌ای (که خودتان هنگام اضافه‌کردن اکستنشن مشخص می‌کنید) نوشیدن آب را به شما یادآوری می‌کند.

۶. اکستنشن Stretch Reminder؛ مخصوص انجام حرکت‌های ساده کششی

اکستنشن Stretch Reminder به شما یادآوری می‌کند که هرازچندگاهی از روی صندلی بلند شوید و چند حرکت ساده کششی انجام دهید. مثل سایر مواردی که معرفی کردیم، هنگام استفاده از این اکستنشن هم امکان شخصی‌سازی و تعیین بازه‌های زمانی یادآوری را خواهید داشت.

۷. اکستنشن Healthy Browsing؛ مخصوص یادآوری بیشتر نکات و فعالیت‌های مربوط به سلامتی

اکستنشن Healthy Browsing بیشتر نکات و فعالیت‌های مربوط به سلامتی را به شما یادآوری می‌کند: همان‌هایی که در موارد قبلی به آنها اشاره شد. نوشیدن آب، پلک‌زدن، حفظ حالت مناسب و انجام حرکت کششی، مواردی هستند که با استفاده از این اکستنشن به شما یادآوری خواهند شد. ناگفته نماند که این اکستنشن را می‌توانید شخصی‌سازی کنید و برایش بازه‌های زمانی دل‌خواه تعیین کنید.

۸. اکستنشن Screen Shader؛ مخصوص گذاشتن فیلتر بر صفحه نمایشگر به‌منظور کاهش فشار بر چشم‌ها

اکستنشن Screen Shader برای مرورگر کروم

بیشتر کسانی که دائما به صفحه نمایشگر کامپیوتر نگاه می‌کنند، بیش از هر عضو دیگری، چشمانشان را در معرض خطر و آسیب قرار می‌دهند. با استفاده از اکستنشن Screen Shader می‌توان تا حدی فشار بر چشم‌ها را کمتر کرد.

اکستنشن Screen Shader رنگ قسمت‌های مختلف مرورگر کروم را تغییر می‌دهد و با انتخاب رنگ‌های مناسب، تأثیر بد ناشی از تابش نور آبی به چشم‌ها را به حداقل می‌رساند. به‌این‌شکل خستگی چشم کمتر آزاردهنده می‌شود و شب‌ها خواب راحت‌تری خواهید داشت.


حتما بخوانید: ۸ نوع ورزش چشم برای رفع خستگی و تقویت عضلات چشم

۹. اکستنشن Dark Reader؛ مخصوص تیره‌کردن پس‌زمینه کروم

اکستنشن Dark Reader برای کروم

اگر شب‌ها قصد استفاده از کامپیوتر و نگاه‌کردن به صفحه نمایش آن را داشته باشید، بهترین انتخاب برای کاهش فشار بر چشم‌ها و جلوگیری از خستگی آنها اکستنشن Dark Reader خواهد بود. این اکستنشن پس‌زمینه مرورگر کروم را در وب‌سایت‌های مختلف تیره می‌کند، بدون آنکه طراحی گرافیکی وب‌سایت‌ها را به هم بزند.

این اکستنشن امکاناتی هم برای شخصی‌سازی در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ مثلا می‌توانید میزان روشنایی آن را خودتان تنظیم کنید یا بعضی از سایت‌ها را به انتخاب خودتان در همان حالت عادی مشاهده کنید.

۱۰. اکستنشن Tabtics؛ مخصوص نمایش توصیه‌هایی برای حفظ سلامتی

اکستنشن‌های قبلی مخصوص یادآوری نکات و فعالیت‌های بخصوصی بودند؛ اما با استفاده از اکستنشن Tabtics، هر بار که برگه جدیدی را در مرورگر کروم باز کنید، توصیه و پیشنهادی برای بهبود وضعیت سلامتی نمایش داده می‌شود که می‌توانید آن را بخوانید و به کار بگیرید.

۱۱. اکستنشن Marinara؛ مخصوص مدیریت زمان (تکنیک پومودورو)

اکستنشن Marinara برای کروم

اکستنشن Marinara مخصوص مدیریت زمان است و بر اساس تکنیک پومودورو (Pomodoro) کارمی‌کند. امکان شخصی‌سازی هم در آن وجود دارد.

تکنیک پومودورو رویکردی برای مدیریت زمان است که با درپیش‌گرفتن آن، می‌توانید ساعات کاری را به بازه‌های زمانی کوتاه، با وقفه‌های متوسط و بلندمدت برای استراحت تبدیل کنید.

کلام آخر

شاید در نگاه اول کارکرد اکستنشن‌های معرفی‌شده در این مقاله برایتان پیش‌پاافتاده و جزئی به نظر برسد؛ اما به خاطر داشته باشید که استفاده مستمر از آنها در بلندمدت تأثیر بسزایی بر بهبود سلامتی شما خواهند داشت. این اکستنشن‌ها تا حدود زیادی از شما در مقابل آسیب‌های ناشی از نشستن مداوم محافظت خواهند کرد. نکته مثبت دیگر درباره این اکستنشن‌ها رایگان بودن آنها است که به شما این امکان را می‌دهد که از تمامی آنها استفاده کنید و از میانشان، مواردی را انتخاب کنید که بیشتر به کارتان می‌آیند.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید استفاده از این اکستنشن‌ها تا چه اندازه بر بهبود وضعیت سلامتی تأثیرگذار خواهد بود؟ برای بهبود وضعیت جسمانی کسانی که بیشتر روز را پشت میز می‌نشینند، راهکار دیگری دارید؟ در بخش کامنت‌ها می‌توانید نظرها و پیشنهادهایتان را با ما و خوانندگان در میان بگذارید. همچنین اگر فکر می‌کنید این مطلب برای اطرافیانتان مفید خواهد بود، حتما برایشان به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: کار کردن بیش از حد چطور سلامتی ما را به خطر می‌اندازد؟
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع makeuseof
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. imandeveloperweb می‌گوید

    خوب ، کوتاه و مفید !
    مرسی از مطلبی که در اختیار ما گزاشتید !

    1. محمدرضا عاشوری می‌گوید

      سپاس از همراهی شما دوست عزیز.

  2. بهبود می‌گوید

    مرسی از زحماتتون