متادون: بلایی که جوانان را نابود می کند

0

به دلیل مصرف سرانه بالای متادون، این مطلب را نگاشته ایم تا از این داروی خانمانسوز کمی روشنگری انجام شود شاید با شناخت خطرات آن، جوانانی که در ابتدای راه هستند منصرف شوند یا تلنگری باشد بر گرایش آنان نسبت به مصرف داروهای مخدر.

نکات مهم در مورد متادون

  1. متادون یک قرص خوراکی یا شربت است که هم بصورت ژنریک و هم تحت نامهای تجاری Methadose و Dolophine قابل دسترسی است.
  2. متادون بصورت قرص، قرص حل شدنی، محلول غلیظ و شربت در دسترس است. همه ی این فرم ها خوراکی هستند. فرم تزریقی آن فقط توسط پزشک به بیمار داده میشود. قرص خوراکی متادون برای تسکین درد استفاده میشود. همچنین برای سم زدایی یا به عنوان یک داروی نگهدارنده برای مهار اعتیاد به هروئین و مواد مخدر مورد استفاده قرار میگیرد.

متادون چیست؟

متادون یک داروی تجویزی است. این دارو یک ماده ی مخدر است که بعنوان یک داروی کنترلی مورد استفاده قرار میگیرد. به این معنا که باید زیرنظر پزشک مصرف شود. متادون بصورت قرص، قرص حل شدنی، محلول غلیظ و محلول در دسترس است. متادون بصورت داخل وریدی هم تجویز میشود اما تنها باید زیرنظر پزشک باشد.

رونیکس

دلیل استفاده از متادون چیست؟

قرص خوراکی متادون برای تسکین دردهای متوسط تا شدید مورد استفاده قرار میگیرد. این دارو فقط زمانی داده میشود که داروهای مسکن کوتاه مدت و غیرافیونی موثر نیستند یا فرد نمیتواند آنها را تحمل کند.

متادون برای درمان اعتیاد هم بکار میرود. در این مواقع پزشک روانشناس برای جلوگیری از علایم شدید ترک ماده ی مخدر برای افرادیکه به ماده ی مخدر دیگری معتاد هستند، متادون تجویز میکند.

نحوه عملکرد آن چیست؟

  • متادون نوعی داروی مخدر صنعتی بشمار می آید و یک شبه افیون است.
  • متادون در بدن برروی گیرنده های درد کار میکند و موجب کاهش درد میشود.
  • متادون میتواند جایگزین ماده ی مخدری شود که فرد به آن اعتیاد دارد. این موجب کاهش علایم شدید ترک در این افراد میشود.

عوارض جانبی متادون

قرص خوراکی متادون یا شربت آن موجب خواب آلودگی شدید و تنگی نفس میشود. این علایم بیشتر در طول چند ساعت اول پس از مصرف اتفاق می افتد، همچنین پس از زیاد کردن دوز دارو توسط پزشک ظاهر میشود. مهمترین عوارض جانبی متادون عبارتنداز:

  • خواب آلودگی
  • اعتیاد شدید (که ترک آن از بسیاری مواد مخدر دشوارتر است!)
  • سردرد با وجود مصرف ترامادول که یک مسکن قوی ست
  • کاهش میزان ضربان قلب و خطر سکته
  • تشنج های شدید که ممکن است منجر به آسیب همیشگی شوند
  • حرکات غیر عادی در خواب بعد از شروع مدتی از مصرف
  • کاهش میل جنسی
  • کار کردن شدید کلیه ها و ایجاد نارسایی کلیه
  • نارسایی های کبدی و چرب شدن کبد
  • مشکلات تنفسی بخصوص در هنگام خواب
  • خشکی دهان
بشنوید از تجربیات سایر کاربران

سلام من به خاطر افسردگی 2 سال متادون مصرف کردم 3 سی سی در روز. تو این 2 سال تاثیر مثبتی روی افسردگیم گذاشت. بعد ناگهانی متادون رو قطع کردم. الان 1 ماهه که متدون نمیخورم. روزای اول حتی 50 متر هم به زور راه میرفتم. درد پا امانمو بریده بود. الان درد پام بهتر شده؛ اما از نظر روحی داغونم. شدیدا افسرده شدم. حتی به خودکشی فکر میکنم؛ اما به سختی دارم تحمل میکنم.

فقط اینو میدونم هرکی بره سمتش همه چیشو از دس میده نابود میشه، زندگیش عین ی سگ میشه

سلام دوستان: چرا متادون؟ چرا متادون مفت گیر میاد و همجا هست؟؟این یک سیاست کثیفیه که بخواد جوانان رو نابود کنن .اولا مصرف متادون باعث همش در حال چرت زدن باشی، این خیییلی بدتر از خماری متادونه غیرت رو ازت میگیره .متادون مرد رو *نازا* میکنه . ترک کردنش هم اراده قوی میخواد . اول اگه امکانش هست برید کمپ ترک اعتیاد نهایتا ۲ هفته امایک عمر راحت زندگی میکنید. اگه مقدور نیست رفتن به کمپ دوزتونو بیارید تا یک چهارم قرص ۲۰ هر وقت درد اومد سراغتون یه قرص ژلوفن بخورید. موقع خواب هم قرص خواب با تجویز پزشک بخورید . در طول روز هم تنها نباشید و فقط خودتونو مشغول کنید اونوقته ک میبینید که دارین بدون هیچ مصرفی میخندین.

منبع: سالم زیبا

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.