چگونه ماسک از ما در برابر کرونا ویروس محافظت می­کند؟

0

کرونا ویروس­ها خانواده­ای از ویروس­ها هستند که منشا بسیاری از بیماری­های تنفسی، از سرما­خوردگی گرفته تا بیماری حاد تنفسی سارس. ویروس جدید شناخته شده از جمله کرونا ویروس­ها است که به نام کوید-19 شناخته می­شود. این بیماری در فرد مبتلا، با علائم خفیف یا شدید همراه است. کوید-19 در مقایسه با سایر خانواده کرونا ویروس­ها دارای گستردگی عفونت بسیار بیشتری دارد. هنوز منشا دقیق این ویروس­ها مشخص نیست اما احتمال می­رود در اثر جهش در حیوانات و سپس انتقال به انسان شیوع پیدا کرده باشند. این ویروس­ها پس از جهش و انتقال به انسان بسیار خطرناک­تر می­شوند. بنابراین بهترین راه مقابله و پیشگیری با آن داشتن اطلاعات کافی است تا با توجه به نکات موجود در این اطلاعات از خود و عزیزانمان بیشتر در مقابل این بیماری محافظت کنیم. هدف اصلی این مقاله چگونگی تاثیر ماسک­ها در مقابله از کرونا ویروس­ها است. اما در زیر به طور کامل و مختصر به معرفی و راه­های پیشگیری با آن­ها می­پردازیم.

علائم ویروس کرونا

بعد از ابتلا به این ویروس بین 2 تا 14 روز طول می­کشد تا اولین نشانه­ها بروز کند. در این زمان احتمالا بیماری شبیه یک انفولانزا یا سرما­خوردگی بروز می­کند. طبق تحقیقات سازمان بهداشت جهانی در 88 درصد افراد تب بروز می­کند. از آنجایی که بیماری کوید-19 بیماری تنفسی است بنابراین از ریه­ها شروع و به ریه‌­ها ختم می­شود. التهاب ایجاد شده در ریه­ها باعث آسیب به بافت ریه شده و اینقدر ادامه پیدا می­کند تا بافت ریه را تخریب کند. طی این مرحله بیمار طی 7 روز در بیمارستان بستری می­شود. اما این 7 روز برای موارد ابتلای خفیف زمانی است که بیمار شروع به خوب شدن می­کند. اما برای موارد ابتلای متوسط تا شدید این زمان باعث بروز ذات­الریه می­شود.

شایع­ترین علائم: تب و لرز، خستگی، سرفه­های خشک

رونیکس

سایر علائم­‌ها: گلو­درد، اسهال، کوفتگی و بدن درد، سر­درد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، تنگی نفس یا اختلال در تنفس، آبریزش‌­بینی و گرفتگی بینی

در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا باید به پزشک مراجعه کنید.

راه‌­های پیشگیری

زمانی که بیمار دوره­‌ی بهبود خود را می­گذراند احتمالا بیماری­اش همچنان قابل انتقال است بنابراین باید تحت نظر پزشک و مراکز درمان باشد تا زمان دقیقی را که دیگر خطر برای دیگران محسوب نمی­شود توسط آنها به او اعلام شود. برای این بیماری تا به امروز هیچ واکسنی یافت نشده است. اما چندین شرکت در جهان در حال طی مراحل ساخت واکسن هستند. بنابراین بهترین و مهم­ترین روش جلو­گیری از ابتلا، در معرض آلودگی قرار نگرفتن و رعایت کلیه موارد زیر است.

  • از شرکت در مهمانی­ها و تجمعات خود­داری کنید.
  • با افراد مبتلا و یا کسانی که دارای علائم هستند ارتباط برقرار نکنید و در صورت نیاز تا 2 متر از آنها فاصله بگیرید. البته این حفظ فاصله باید در حین حضور در جامعه با سایر افراد حفظ شود زیرا افراد بدون داشتن علائم هستند و می­توانند آن را به دیگران انتقال دهند.
  • در خانه بمانید. اگر کار ضروری ندارید به ویژه اگر مستعد ابتلا هستید از خانه خارج نشوید.
  • به طور مرتب دست­ها را باید با آب و صابون به مدت 20 ثانیه شسته شده یا از محلول­های ضد­عفونی کننده 70% الکل استفاده شود.
  • به محض خروج از خانه حتما از ماسک استفاده کنید به ویژه در مکان­های شلوغ و عمومی، محیط کار و…
  • به هنگام عطسه یا سرفه یاد بگیرید که با آرنج خود جلوی بینی و دهان خود را بگیرید یا از دستمال کاغذی استفاده و بلافاصله آن را دور بیندازید.
  • به دهان، بینی‌و چشم خود دست نزنید.
  • سطوحی که بسیار مورد استفاده هستند مثل دستگیره‌­ها، کلید­های برق و… هر روز ضد­عفونی شوند.
  • اگر دارای علائم یا بیمار هستید از رفتن به بیرون به ویژه محل کار و مکان­های عمومی خود­داری کنید. و برای رفتن به پزشک از وسایل نقلیه عمومی و تاکسی­‌ها بپرهیزید.

به هر رو گستردگی عفونت ویروس کرونا این روز­ها بسیار زیاد شده است به طوری که سازمان بهداشت جهانی تاکید و توصیه بسیاری بر روی استفاده مداوم از ماسک دارد.

ماسک‌­ها

ماسک­‌ها حتما باید از مراکز معتبر مثل داروخانه­‌ها تهیه شوند. برای خرید ماسک ، هرگز از دست فروشان و مراکز غیر بهداشتی ماسک تهیه نکنید. برای خرید ماسک تنفسی حتما به نشان سیب سبز سلامت یا مجوز فروش فروشگاه توجه نمایید.

از آنجایی که بخش زیادی از انتقال بیماری در روز­های نخست ابتلا به ویروس اتفاق می­افتد در نتیجه قبل از پدید آمدن علائم بیماری فرد می­تواند ویروس را به دیگران انتقال دهد. همچنین طبق تحقیقات انجام شده 80 درصد انتقال توسط افراد ناقل که هیچ علائمی ندارند صورت می­گیرد.

طبق تحقیقات جدید استفاده از ماسک باعث محدود شدن انتقال توسط همه­ی افراد و توقف زنجیره انتقال می­شود. حتی افرادی که ناقل هستند. همچنین استفاده از ماسک باعث می­شود که شما نتوانید دست­های آلوده را به بینی و دهان بزنید. برای بررسی تاثیر ماسک در محافظت از افراد در مقابل ویروس کرونا انواع ماسک­ها و نحوه عمل آنها بپردازیم.

انواع ماسک­های تنفسی

ماسک­های فیلتر­دار: این ماسک­های تنفسی از الیاف درهم تنیده ساخته شده­اند تا به وسیله­ی فیلتر موجود روی آنها عوامل بیماری­زا موجود در هوا فیلتر شوند. از آنجایی که قطر ویروس کرونا 125 نانو­متر است اگر ماسک­های تنفسی فیلتر­دار به درستی استفاده شوند، ماسک­های تنفسی N95 تا 95 درصد ذرات 100 تا 300 نانو­متر را فیلتر می­کنند. ماسک­های تنفسی N99 تا 99 درصد و ماسک­های تنفسی N100 تا 99.7 درصد توانایی فیلتر دارند.

ماسک­های تنفسی جراحی یا پزشکی: ماسک­های پزشکی تنوع بسیار زیادی دارند. الیاف ماسک­ تنفسی از نوعی پارچه مصنئعی قابل تنفس تهیه شده است. این ماسک­ها با شکل مستطیل خود و چین­های به کار رفته در آن بینی، دهان و فک را می­پوشاند. این ماسک پس از استفاده باید پاره و دور انداخته شوند. این ماسک­ها بر خلاف ماسک­های فیلتر­دار استاندارد­هایی برای قرار گرفتن روی صورت و نحوه استفاده ندارند. ماسک­های جراحی می­توانند بین 10 تا 90 درصد ذرات معلق در هوا را فیلتر کنند. یک تحقیق نشان داده است که ماسک­های جراحی و فیلتر­دار N95 به شکلی مشابه خطر ابتلا را کاهش می­دهند. در هر صورت چیزی که در مورد ماسک­ها بسیار حائز اهمیت است استفاده مداوم و صحیح نقش مهم­تری در مقایسه با نوع ماسک دارد.

ماسک­های پارچه‌­ای: استفاده از ماسک­های پارچه­ای اگر طبق اصول دوخته شوند بسیار بهتر از استفاده نکردن از ماسک به ویژه در مکان­های عمومی است. در کل این ماسک­ها موفقیت کمتری نسبت به سایر ماسک­ها داشته­اند. زیرا این ماسک­ها معمولا دارای شکاف­های نزدیک بینی، دهان و فک دارد که هوا را به راحتی بیون هیچ محافظی عبور می­دهند. علاوه بر این پارچه­ها به دلیل دارا بودن منافذ بسیار، ذرات موجود در هوا را به راحتی از خود عبور می­دهند. به طور کلی اگر تمایل به استفاده از ماسک­های پارچه­ای دارید بهتر است ماسک­های پارچه­ای را به صورت سه لایه از پارچه­های 100 درصد نخی به شکل تا­شو تهیه شوند. از آنجایی که در هنگام استفاده از ماسک دچار مقاومت تنفسی می­شویم پس بهتر است در ساخت آنها از موادی استفاده شود که بر قلب و ریه­ها فشار وارد نکنند.

طبق توصیه‌­های سازمان بهداشت جهانی ماسک‌­های پارچه‌­ای باید حداقل سه لایه پارچه داشته باشند لایه داخلی باید از موادی مثل پنبه تهیه شوند. لایه میانی از ماده­ای استفاده شود که مثل سدی عمل کند مثل پلی­پروپلین و لایه خارجی باید از موادی مثل پلی­استر یا مخلوط پلی­استر ساخته شوند.

ماسک­های مورد استفاده جهت جلو­گیری از کرونا ویروس­ها، ماسک­‌هایی هستند که در قسمت بالا در مورد آنها صحبت شد و اطلاعات کافی داده شده است. حال در ادامه مقاله به مقایسه ماسک­‌ها می­پردازیم.

ماسک فیلتر­دار بهتر است یا ماسک پزشکی

ماسک­‌های پزشکی یکبار مصرف توسط پزشکان برای جلو­گیری از انتشار مایعات به دهان استفاده می­شود. این ماسک‌­ها مقاومت و دوام زیادی ندارند در نتیجه مانع محکمی نیستند. هدف اصلی تولید ماسک‌­های پزشکی جلو­گیری از ورود مایعات حاصل از سرفه یا عطسه آلوده به ویروس به دهان یا بینی است. استفاده صحیح از این ماسک‌­ها از ابتلا به بیمار‌‌‌ی­ها به ویژه زمانی­که در تماس با شخص بیمار هستید و همچنین مانع انتشار بیشتر بیماری می­شود. از طرفی این ماسک­ها از ورود ویرو‌س­ها به دهان جلو­گیری می­کنند زیرا در هنگام استفاده از این ماسک­ها شما نمی­توانید به طور مستقیم به دهان خود دست بزنید.

از طرفی ماسک‌­های فیلتر­دار در صورتیکه محکم اطراف صورت استفاده شود مانع از ورود ویروس می­شود. ماسک‌­های فیلتر­دار N95 به این دلیل به این نام خوانده می­شوند که توانایی فیلتر کردن 95 درصد ذرات ریز را دارند. همچنین هنگام تهیه این ماسک­‌ها باید از اصل بودن آنها مطمئن شوید. بسیاری از محققان مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا CDC عنوان می­کنند که ماسک­های N95 محافظی مناسب در مقابل ابتلا به ویروس است. به گفته این پزشکان چون ماسک‌­های فیلتر­دار می­توانند گمراه کننده باشند، ماسک­‌های جراحی جایگزین مناسبی هستند به ویژه در مکان‌­های عمومی و شلوغ زیرا می­توانند در مقابل عطسه­‌ها و سرفه­‌های آلوده از شما حفاظت کنند. در نتیجه می­توان گفت که باز هم نوع ماسک مهم نیست. مهم استفاده اصولی و صحیح از ماسک است. به طوری که محکم اطراف دهان و بینی را بپوشانند، هیچ راهی برای ورود نداشته باشند و پس از یک بار استفاده باید دور انداخته شوند.

طریقه عمل ماسک‌­های فیلتر­دار در جلو­گیری از بروز عفونت­های ویروسی

این ماسک در جلو­گیری از بیماری­های ویروسی مثل کرونا ویروس­ها موفق بوده­اند اما تنها در افرادی که به شکلی صحیح از ماسک­ها استفاده کرده­اند. ماسک‌­های N95 برای افرادی که پزشک نیستند دشوار است زیرا گرما باعث ناراحتی در افراد شده و افراد آن را از صورت جدا می­کنند. در یک نتیجه­گیری می­توان گفت استفاده از ماسک­های N95 بسیار مفید هستند به شرطی که به روشی صحیح مورد استفاده قرار گیرندو در کنار شست­وشوی مداوم و صحیح دست­ها همرا باشند.

ماسک‌­های فیلتر­دار در مقابله با کرونا ویروس

ویروس جدید کرونا که به نام کوید-19 شناخته شده است از طریق عطسه، سرفه یا تماس با فرد بیمار انتقال پیدا می­کند. در نتیجه استفاده از ماسک­‌های فیلتر­دار و همچنین ماسک‌­های پزشکی در صورت استفاده‌­ی صحیح به طوری­که اطراف دهان و بینی کامل پوشیده شوند و در کنار آن دست­‌ها به صورت مداوم شسته شوند، می­توانند در پیشگری از ویروس کرونا بسیار موثر باشند.

در حالت کلی با توجه به اینکه ویروس کرونا تا 1 الی 2 متر در اطراف شخص قابل انتقال است، بنابراین ماسک‌­ها لوازمی بسیار کاربردی در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا است. زیرا که از ورود قطرات تنفسی آلوده جلو­گیری می­کنند. طبق گفته پزشکان افراد بدون علامت هم می­توانند ویروس کرونا را به افراد سالم انتقال دهند. بنابراین استفاده از ماسک به ویژه ماسک­‌های N95 و N99 که محکم­ترین نوع ماسک هستند. این ماسک‌­ها در اندازه­های مختلف موجود هستند و باید به شکلی مناسب تهیه و استفاده شوند. زیرا این ماسک‌­ها از ورود باکتر‌‌ی­ها و ویروس­ها جلو­گیری می­کنند.‌

همچنین ماسک­‌های پزشکی یا ماسک­‌های جراحی بسیار در دسترس هستند و قسمت­هایی مثل دهان، بینی و فک به خوبی محافظت می­کنند. در نتیجه استفاده از آنها از خارج شدن ذرات تنفسی یا ویروس‌­ها و پراکنده شدن آنها در صورتی که شما بیمار یا ناقل باشید جلو­گیری می­کنند. همینطور اگر فضای اطراف این ویروس پراکنده شده باشد این ماسک‌­ها از ورود ویروس کرونا به بدن جلو­گیری می­کنند.

استفاده از ماسک­‌ها یکی لز ملزومات مهم این روز­ها است. بنابراین استفاده از آنها به ویژه در محیط­‌های بسته بسیار ضروری است. زیرا زدن ماسک احتمال ابتلا به ویروس کرونا را تا 65 درصد کاهش می­دهد. بنابراین استفاده از ماسک­‌ها در پیشگیری و مقابله با بیماری­های ویروسی نقش بسیار مهمی ایفا می­کنند. علاوه بر اینکه مهم نوع ماسک مصرفی نیست، مهم استفاده مداوم و صحیح از ماسک است. ضمن اینکه در هنگام استفاده از ماسک­ها هرگز با ماسک بازی نکرده و از تماس دست با قسمت خارجی ماسک خود­داری کنید.

سخن آخر

  • طی تحقیقات انجام شده مشخص شده استدر صورت استفاده افراد از ماسک نتایج زیر به دست می­‌آید:
  • در صورتی­که فرد ناقل از ماسک استفاده نکند اما فرد سالم از ماسک استفاده کند امکان ابتلا در فرد سالم با وجود ماسک 70 درصد است.
  • در صورتی­که فرد ناقل ویروس کرونا از ماسک استفاده کند و فرد سالم از ماسک استفاده نکند امکان ابتلا به ویروس 5 درصد است.
  • و چنانچه هم فرد ناقل و هم فرد سالم هر دو از ماسک استفاده کنند امکان ابتلا به طور چشمگیری تا 5/1 درصد کاهش می­یابد.

پس در خانه بمانید، دست­های خود را مرتب بشویید و به احترام سلامتی خود و اطرافیانتان ماسک بزنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.