چه تشکی برای کمر درد مناسب است؟

0

هر فردی روی نوع خاصی از تشک خواب راحتی می رود. بعضی از افراد روی تشک های طبی بهتر می خوابند در صورتی که ممکن است فردی دیگر، با خوابیدن روی همین تشک دچار کمردرد شده و تشک فنری را ترجیح دهد. خوابیدن بر روی تشک غیر استاندارد می تواند باعث بروز مشکلاتی همچون کمردرد یا تشدید سیاتیک و حتی دیسک کمر شود. در این مقاله می خواهیم به بررسی بهترین تشک طبی برای دیسک کمر بپردازیم که نه تنها کمردرد شما را کاهش می دهد بلکه خوابی راحت تر برایتان به همراه خواهد آورد.

 

ارتباط دیسک کمر با تشک استاندارد

همانطور که می دانید دیسک کمر سالانه افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد. این عارضه معمولا هنگامی رخ می دهد که دیسک های بین مهره ای متورم می شوند و به عصب های مجاور فشار وارد می کنند. اگر دیسک کمر درمان نشود، می تواند منجر به سایر اختلالات پزشکی نظیر سیاتیک شود.

رونیکس

سوالی که اکثر مراجعه کنندگان ما می پرسند این است که آیا تشک تاثیری بر روی تشدید دیسک کمر و یا حتی ایجاد سیاتیک دارد یا خیر؟

به نظر بعید می رسد که فردی به دلیل نداشتن تشک خوشخواب و استاندارد، دچار سیاتیک و دیسک کمر شود اما اگر کمردرد دارید، تشک خوابتان تاثیر بسزایی بر درمان یا تشدید کمردردتان خواهد داشت.

افرادی که از دیسک کمر رنج می برند، باید از تشکی استفاده کنند که درد کمرشان را تا حدی کاهش داده و بتواند از ستون فقرات و کمر پشتیبانی کند. این پشتیبانی مانع از بیدار شدن فرد با درد بیشتر می گردد.حتی یک تشک باکیفیت، می تواند درد مربوط به دیسک کمر را کاهش دهد.

عوامل موثر در انتخاب بهترین تشک برای کمردرد

انتخاب تشک مناسب برای کاهش کمردرد، نیازمند توجه به چندین عامل دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

مواد اولیه تشکیل دهنده و اصول ساخت تشک

اگر از درد کمر رنج می برید، بررسی مواد اولیه تشک می تواند فاکتور بسیار مهمی در انتخاب بهترین تشک برای شما باشد. این مواد اولیه تشکیل دهنده، واکنش پذیری، قابلیت برگشت، ثبات، استحکام و پشتیبانی تشک را تعیین می کنند که همه این موارد نقش بسزایی در کاهش کمردردتان خواهد داشت.

1- تشک هیبریدی یا ترکیبی:

در ساخت تشک های هیبریدی از یک سری فنرهای داخلی استفاده می شود و یک اسفنج یا لایه لاتکس در قسمت بالای آن قرار می گیرد. اسفنج درون این تشک ها، از ستون فقرات تان پشتیبانی می کند و فنرهای فولادی داخل آن، انعطاف پذیری بیشتری را فراهم می کنند. مزایای این دو باعث شده که بتوانید از بهترین قابلیت های هر دو استفاده کنید و این نوع تشک را به یکی از بهترین گزینه ها برای رفع مشکلات کمر تبدیل کرده است.

در ساخت مدل های باکیفیت تر، معمولا از فنرهای متصل استفاده می کنند و آن ها را با چندین لایه اسفنج ترکیب می کنند و زیر لایه نهایی را مموری فوم تشکیل می دهد. البته بالاترین لایه می تواند از لاتکس هم باشد. با این که لاتکس گران قیمت است اما به خاطر اینکه نسبت به مموری فوم خنک تر و واکنش پذیرتر هستند ممکن است تشکی با این ساختار سفارش دهید.

2- تشک لاتکس:

لاتکس می تواند طبیعی یا مصنوعی باشد. نوع طبیعی آن از شیره کفدار و درخت کائوچو ولکانیزه شده، تهیه می شود که گران قیمت تر است. البته لاتکس نسبت به مموری فوم خاصیت واکنش پذیری بیشتری دارد ولی هر دو پشتیبانی و دوام یکسانی دارند. دقت داشته باشید که لاتکس گرما را حفظ نمی کند.

لاتکس مصنوعی از پترولیوم درست شده که ارزان تر است اما دوام لاتکس طبیعی را ندارد. هر دو نوع ضدحساسیت زا هستند اما شمار کمی از افراد ممکن است که به آن ها حساسیت نشان دهند. در این صورت باید دنبال جایگزین دیگری برای آن باشید. دقت کنید که اگر مهره های کمرتان جا به جا شده یا دچار سرخوردگی شده اند، باید تشکی انتخاب کنید که سطح خیلی سفتی نداشته باشد.

3- تشک مموری فوم:

مموری فوم رایج ترین ماده ای است که امروزه استفاده می شود و به پشتیبانی بالایی که برای ستون فقرات فراهم می کند معروف است. وقتی مموری فوم گرم می شود نرم تر می شود، پس زمانی که در تماس با گرمای بدن قرار می گیرد می تواند فرم بدنتان را به خود بگیرد و وقتی خنک می شود دوباره به حالت و استحکام اول خود بر می گردد. این منجر به بزرگ ترین نقص این تشک می شود یعنی حفظ گرما!

در مدل های ارزان تر مموری فوم، هیچ سیستم خنک کننده ای وجود ندارد و سطح آن می تواند گرم شود. در نتیجه در صورتی که در جایی با اقلیم معتدل تر زندگی می کنید یا در طول شب های تابستان گرم، این ویژگی می تواند مشکل محسوب شود. اما گزینه های گران تر معمولا با کمک لایه ای که هوا در آن جریان دارد یا از ژل خنک کننده در تهیه آن استفاده شده است، مجهز به سیستم خنک کننده می باشند.

سیستم خنک کننده در تشک داتیس اهمیت زیادی دارد زیرا به رهایی از درد کمک می کند و سطح پشتیبانی ای که برایتان فراهم می کند را تقویت می کند.

از آنجایی که خنکی تشک به رهایی از درد کمک می کند، مموری فوم معمولا گزینه مناسبی برای این افراد نیست. اما اگر هنوز به علت پشتیبانی ای که مموری فوم فراهم می کند قصد خرید آن را دارید می توانید یک سیستم خنک کننده برای قسمت بالای تشک خریداری کنید تا از این مشکلات رها شوید.

همیشه هدف تان را روی انتخاب تشکی قرار دهید که سیستم خنک کننده دارد (حالا چه این سیستم از طریق ژل باشد یا از طریق جریان یافتن هوا در لایه های زیرین آن)، یا این که تشکی را انتخاب کنید که ساختار آن به نحوی است که می توانید برای آن خنک کننده تعبیه کنید.

به علاوه باید اطمینان حاصل کنید که لایه بالایی تشک به اندازه کافی ضخیم هست که کاملا از شما پشتیبانی کند ولی نباید خیلی سفت باشد تا درد دیسک کمر تشدید نشود. به طور کلی این نوع تشک گزینه مناسبی است. سطح آن باید به اندازه کافی نرم باشد.

 

4- تشک فنری:

بیش از یک قرن است که در ساخت تشک های فنری از سیم پیچ های استیل استفاده می شوند. حتما تا به حال روی چندین تشک فنردار خوابیده اید. این تشک ها به خاطر حالت فنری و برگشت پذیریشان معروفند اما می توانند پشتیبانی نسبی نیز فراهم کنند.

اگر چه این تشک ها می توانند به خوبی از ستون فقراتتان پشتیبانی کنند اما ممکن است بهترین گزینه برای دیسک کمر نباشند. سطح آن ها ممکن است خیلی سفت باشد و به خوبی تشک های اسفنجی وزن را توزیع نکنند. در نتیجه قسمت هایی از تشک که بیشتر تحت فشار است زودتر فرسوده شده و می تواند باعث فرورفتگی تشک شود.

تشک های فنری در دو نوع متصل و منفصل ساخته می شوند:

تشک فنری متصل :

این تشک های فنری، از فنرهای متصل به هم و یکپارچه ساخته شده اند. این نوع تشک ها سفت تر از نوع منفصل می باشد.

تشک فنری منفصل :

برعکس تشک های متصل، این نوع تشک ها از فنرهای جدا از هم، تهیه شده اند. نسبت به تشک های متصل کمی گران تر بوده و برای افرادی که از کمردرد رنج می برند مناسب تر است. زیرا نه تنها قابلیت شکل پذیری بهتری با ستون فقرات تان دارد بلکه اگر نوع دو نفره آن را بخواهید، با حرکت کردن همسرتان روی تشک، بخش زیری شما تکان نمی خورد و باعث احساس ناراحتی در کمرتان نخواهید کرد.

یک تشک مناسب باید از ستون فقرات پشتیبانی کرده و فشار را کاهش دهد

اهمیت پشتیبانی تشک از ستون فقرات بدن در روشی است که از آن برای رهایی از فشار استفاده می کند. فشار وارده روی تشک، در نقاط فشار بیشتر است که این به وضعیت بدن تان هنگام خوابیدن هم بستگی دارد. برای افرادی که به کمر می خوابند نقاط فشار قسمت پایینی کمر است و برای افرادی که به پهلو می خوابند نقاط فشار شامل شانه ها و ران هاست.

تشک هایی که قابلیت شکل پذیری بیشتری دارند بهتر فشار وارد شده به بدن را کاهش می دهند، در نتیجه باعث پخش شدن وزن بر روی سطح می شود و کشش ایجاد شده در ماهیچه ها را رفع می کند.

یک تشک استاندارد باید هم ترازی ستون فقرات را حفظ کند

تشک مناسب کمردرد باید به حفظ هم ترازی ستون فقرات کمک می کند. اگر به پهلو دراز بکشید، پشت تان باید از سر گرفته تا ران ها در یک خط صاف قرار داشته باشد.

اگر به کمر می خوابید تشک باید با توجه انحنای ستون فقرات تان شکل بگیرد. این کار تا حدی به رهایی از فشار کمک می کند و فشار را در سطح پخش می کند. پایین ترین نقاط، زیر شانه ها و ران ها هستند و تشک باید با آن ها منطبق شود تا فشار را در آن نقاط کاهش دهد.

برای رسیدن به هم ترازی درست ستون فقرات، فقط داشتن تشک خوب کافی نیست. به یک بالش مناسب هم نیاز دارید چون در غیر این صورت گردن تان در وضعیت نامناسبی قرار می گیرد که سبب افزایش کشیدگی و سایر انواع مشکلات می شود.

انتخاب سطح سفتی و نرمی تشک

اکثر افراد فکر می کنند تشک های خیلی نرم، فشار کمتری به کمرشان وارد می کند و از این رو می تواند به کاهش کمر دردشان کمک کند. اما از نظر علمی و تحقیقات انجام شده، تشک مناسب کمردرد باید نه خیلی سفت باشد نه خیلی نرم. حتی بهتر است یک درجه (نه بیشتر) از تشک متوسط، سفت تر باشد.

شایان ذکر است میزان نرمی یا سفتی تشک، اندازه مشخص و معینی ندارد و ممکن است یک تشک از نظر شما خیلی سفت باشد اما از نظر شخصی دیگر، متوسط باشد.

به همین دلیل، فروشگاه داتیس این امکان را برای شما فراهم کرده است که قبل از خرید بتوانید تشک مورد نظرتان را تست کنید و در صورت مناسب بودن خریداری کنید. اگر از دیسک کمر، کمردرد و حتی سیاتیک رنج می برید، بهتر است عصر به بعد، برای خرید و تست تشک اقدام کنید زیرا در این زمان از روز، معمولا کمردرد افراد تشدید می شود و شما بهتر می توانید تشکی را که روی آن احساس درد کمتری می کنید را انتخاب کنید.

در نظر گرفتن ملزومات دیگر خواب

همانطور که تشک داتیس می تواند به کاهش کمردرد کمک کند، ملزومات دیگر خواب نیز نقش بسزایی در این راستا ایفا می کنند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

انتخاب بالش مناسب

ضخامت یا ارتفاع بالش مناسب برای افرادی که کمر درد دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ارتفاع درست بالش می تواند از درد و فشار گردن، شانه ها، کمر و سایر قسمت های حساس بکاهد. این در حالی است که ارتفاع نامناسب می تواند این مشکلات را تشدید کند. در انتخاب بهترین بالش، باید وزن بدن، عرض شانه ها و سفتی تشکی که استفاده می کنید را در نظر بگیرید.

جدول زیر توضیح مختصری درباره ۳ دسته بندی کلی ارتفاع بالش ارائه می دهد.

دسته بندی ارتفاع ضخامت
پایین کمتر از ۳ اینچ
متوسط ۳ تا ۵ اینچ
بالا بالای ۵ اینچ

 

ساختار بالش هم اهمیت دارد چون برخی از مواد اولیه استفاده شده در بالش ها، پشتیبانی و راحتی بیشتری فراهم می کنند. موادی همچون مموری فوم و لاتکس به خوبی با سر بیمار هماهنگ می شوند و تا حدی از فشار کم می کنند اما این انواع بالش نسبتا گران هستند. مدل های ارزان تر همچون پلی استر و سایر موارد به میزان کافی پشتیبانی فراهم نمی کنند.

اگر کمر درد مزمنی را تجربه می کنید، می توانید از بالش های بیشتری علاوه بر بالشی که زیر سر می گذارید استفاده کنید. افرادی که به کمر می خوابند می توانند با قرار دادن یک بالش زیر زانوهایشان، به کاهش درد و فشار کمک کنند. این در حالیست که افرادی که به پهلو می خوابند با قرار دادن یک بالش بین زانوها و زیر دنده ها احساس راحتی خواهند داشت.

انواع بالش داتیس

  • بالش های دارای فوم هوشمند
  • بالش های پلی استر
  • بالش های پرشده از پر قو
  • بالش های دارای فوم حافظه دار خرد شده
  • بالش های لاتکس
  • بالش های طبی

پد تشک یا تاپر تشک (Topper)

تاپر یا پد تشک احساسی که تشک تان به شما می دهد را تغییر می دهد. بسته به نوع تاپر، می تواند یک تشک سفت را نرم تر کند یا به یک تشک نرم پشتیبانی بیشتری اضافه کند. تاپر باعث می شود که تشک با حالت بدن تان هماهنگ شود. در نتیجه نه تنها به شما کمک می کند خواب بهتری داشته باشید بلکه ستون فقرات تان را در یک راستا نگه می دارد.

محافظ تشک

محافظ های تشک برای رهایی از درد استفاده نمی شوند بلکه برای محافظت از گارانتی تشک ضروری هستند.

پایه قابل تنظیم

پایه های قابل تنظیم گزینه مناسبی برای افراد دچار دیسک کمر هستند. این پایه ها نه تنها به کاهش کمر درد کمک می کنند بلکه برای کاهش علائم آپنه خواب نیز موثر هستند، به بهبود سریع تر پس از جراحی کمک می کنند و برای افرادی با ناتوانی های حرکتی نیز موثرند.

بهترین تشک برای افرادی با مهره های جابه جا شده

 

اگر چه به افراد دچار کمردرد پیشنهاد می شود که از تشک سفت استفاده کنند، اما اگر مهره جابجا شده دارید استفاده از تشک سفت وضعیت تان را بدتر می کند. این به این علت است که اگر سطح تشک خیلی سفت باشد، با توجه به بدن شکل نمی گیرد که این امر سبب افزایش کشیدگی در نقاط فشار می شود. این موضوع می تواند درد را تشدید کند و به همان میزان کیفیت خواب را بدتر کند.

 

هنگام خرید تشک برای افراد کمردردی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • اگر می خواهید فقط تشک بخرید و از بالش قبلی خود استفاده کنید، هنگام خرید تشک، بالش تان را همراه خود بیاورید. همانطور که قبل تر هم گفته شد، نه تنها تشک مناسب می تواند کمردردتان را بهبود بخشد، بلکه بالش مناسب و استاندارد نیز تاثیر بسزایی دارد. بنابراین تشکی انتخاب کنید که نه تنها روی آن احساس راحتی دارید بلکه با بالش شما هم هماهنگ تر است.
  • هنگام تست تشک، از فردی بخواهید ستون فقراتتان را چک کند. به این صورت که به پهلو بخوابید و همراهتان بررسی کند که ستون فقراتتان روی تشک در یک راستاست یا نه.
  • اگر نقاط فشار بدنتان (باسن، شانه، ران) در تشک فرو رفته است، تشک مناسبی برای شما (با عارضه دیسک کمر) نمی باشد.
  • اگر فکر می کنید نیاز به تشک مخصوص با آپشن های خاصی دارید، حتما با کارشناسان داتیس صحبت کنید تا تشکی مناسب شما طراحی کنند.

نکات ساده برای پیشگیری و درمان کمردرد

  • بهترین راه برای کاهش خطر بروز دیسک کمر حفظ تناسب اندام است. حفظ وزن می تواند به معنای ورزش بیشتر یا کاهش کالری مصرفی باشد.
  • یک راه ساده دیگر برای کاهش خطر دیسک کمر این است که به طور منظم ورزش کنید. باید ماهیچه های شکمی، کمر و پهلوها را قوی کنید. ورزش های ایروبیک می توانند موثر باشند.
  • باید به طور منظم حرکات کششی را نیز انجام دهید خصوصا اگر به مدت طولانی ای، در موقعیت نامناسب قرار می گیرید یا زمان زیادی را صرف جابه جایی اشیاء سنگین کرده اید. همچنین می توانید حرکات کششی را به تمرینات مقاومتی تان بیفزایید. قابلیت انعطاف پذیری به طرز چشمگیری احتمال انحراف دیسک را کاهش می دهد.
  • اگر به خاطر کارتان مجبورید اشیاء سنگین بلند کنید باید این کار را با تکنیک های درست امتحان کنید و انجام دهید. به جای بلند کردن با کمرتان با پاهایتان بلند کنید. زانوهایتان را خم کنید و کمرتان را صاف نگه دارید.
  • به علاوه قرارگیری بدن در وضعیت درست به حفظ سلامت کمرتان کمک می کند. این کار به طرز چشمگیری از فشار وارده بر دیسک (خصوصا در قسمت پایین کمر) می کاهد. پس هنگام نشستن، راه رفتن و بلند کردن اجسام اطمینان حاصل کنید که بدن تان در وضعیت مناسبی قرار دارد.
  • از همه مهمتر اینکه از آن جایی که دراز کشیدن فشار روی کمر را کاهش می دهد باید تشک راحتی خریداری کنید. این کار به شما کمک می کند که هنگام شب بهتر استراحت کنید و به بهبودی دیسک کمرتان کمک خواهد کرد.

 

گارانتی تشک های داتیس

آیا دلتان می خواهد قبل از خرید تشک مورد نظرتان، آن را تست کنید؟ ما برای مشتری هایمان به ازای خرید هر تشک تست رایگان X شبه و گارانتی X ساله در نظر گرفته ایم. در طول دوره تست رایگان، مشتری ها می توانند روی تشک جدیدشان در خانه خود بخوابند. اگر چه هیچ اجباری برای تست تشک نیست اما پیشنهاد می دهیم که تشک را برای حداقل چند ساعت امتحان کنید. اگر همین محصول را انتخاب کردید، فروشگاه داتیس، تشک آکبند و نو را برایتان می فرستد.

شرکت ما بهترین گارانتی را برای شما در نظر گرفته است، یعنی گارانتی X ساله. بیشتر شرکت های تشک تنها گارانتی 1 ساله پیشنهاد می دهند. گارانتی داتیس در برابر نقص های تولیدی تشک و فرورفتگی های بیش از ۰.۷۵ اینچ ضمانت می دهد.

در طول X سال اول، ما بدون هیچ هزینه ای تشک را عوض می کنیم. در طول X سال بعدی آن را با یک هزینه ناچیز تعمیر یا تعویض می کنیم.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.