۱۳ توصیه ضروری برای مراقبت از موهای رنگ‌شده

0

موهای سالم و خوش‌رنگ حال شما را خوب و زیبایی چهره‌تان را دوچندان می‌کند. زمانی که موهایتان را رنگ می‌کنید، با دو چالش مهم روبه‌رو هستید: از طرفی دوست دارید موهایتان بعد از رنگ‌کردن سالم و شاداب باشند و از طرف دیگر می‌خواهید درخشش و ماندگاری رنگ موی جدیدتان بیشتر شود. برای اینکه حال موهایتان خوب باشد و جلوه رنگ مو شما بیشتر شود، باید برخی قوانین مراقبت از موها و رنگ مو را بشناسید و رعایت کنید.

وقتی تصمیم به رنگ‌کردن موهایتان می‌گیرید و بعد از پرس‌وجو و مقایسۀ کیفیت و قیمت رنگ مو های مختلف و جست‌وجو در کاتالوگ رنگ مو گزینه موردنظرتان را پیدا می‌کنید، دوست دارید نتیجۀ هزینه و زمانی که برای انتخاب و اجرای رنگ مو صرف کرده‌اید موهایی زیبا، سالم و درخشان باشد.

رونیکس

رنگ‌کردن مو یعنی تماس مستقیم مواد شیمیایی با موها و کف سر؛ بنابراین بعد از رنگ‌کردن مو باید بیش از گذشته مراقب موهایتان باشید تا ریزش مو و سایر آسیب‌های ناشی از رنگ‌کردن را کاهش دهید. شاید قصد دارید از رنگ موی موقت و اسپری رنگ مو اسـتفاده کنید یا دوست داریـد یـک رنگ مو و هایلایت زیبا داشته باشید؛ فرقی ندارد کـه گـران‌ترین و پر طرفدارترین رنگ مو موجود در بازار را تهیه کنید یا به سراغ یک رنگ موی معمولی بروید؛ در هر صورت، مراقبت صحیح از موها بعد از رنگ‌کردن، شرط اساسی سالم و زیبا بودن موها و درخشندگی و ماندگاری بیشتر رنگ مو است.

۱۳ توصیه ضروری برای مراقبت از موهای رنگ‌شده

در ادامه، رازهای مراقبت از موهای رنگ‌شده را با شما در میان خواهیم گذاشت. برای داشتن موهایی ابریشمی، نرم و براق این توصیه‌ها را به خاطر بسپارید و اجرا کنید.

۱. رنگ مو را به‌خوبی از روی موها بشویید

ستن رنگ مو - چطور از موهای رنگ‌ شده ام مراقبت کنم؟

قبل از شستن موهای رنگ‌شده با شامپوی مخصوص، مطمئن شوید رنگ مو را کاملا با آب از روی موها شسته‌اید. در صورتی که رنگ کامل شسته نشود، حساسیت به آن در پوست سر افزایش می‌یابد و آسیب واردشده به مو ممکن است تا ریشه مو پیش برود.

۲. موهایتان را کمتر بشویید

هرچه بیشتر موهایتان را بشویید، رنگ موی شما کمرنگ‌تر می‌شود و درخشندگی خود را از دست می‌دهد. شستن زیاد مو به خشکی مو نیز دامن می‌زند. پس بهتر است فاصله زمانی استحمام و شست‌وشوی موها را بیشتر کنید. با این تغییر رویه، در زمان نیز صرفه‌جویی خواهید کرد. بهتر است دو تا سه بار در هفته موهایتان را بشویید. روزهایی که موهایتان را نمی‌شویید، برای زدودن چربی موها از شامپوی خشک استفاده کنید.

۳. در استحمامِ روزانه مستقیم به سراغ نرم‌کننده بروید

ترک عادت شست‌وشوی روزانه برای کسانی که سال‌هاست عادت دارند هر روز دوش بگیرند دشوار است. اگر جزو این دسته از افراد هستید، بهتر است فقط دو یا سه بار در هفته از شامپو استفاده کنید و سایر روزها در حمام فقط از نرم‌کننده مو استفاده کنید. با کاهش استفاده از شامپو، دوام و درخشش رنگ موی شما بیشتر می‌شود.

۴. از شامپوی مناسب استفاده کنید

شامپو - چطور از موهای رنگ‌ شده ام مراقبت کنم؟

ابداع شامپوی مخصوص موهای رنگ‌شده بی‌دلیل نبوده است. شامپوهای معمولی خیلی سریع رنگ موی شما را در جریان شست‌وشو محو می‌کنند. این شامپوها حتی ممکن است باعث تغییر رنگ مو شوند. فرمول ویژه شامپوی مخصوص موهای رنگ‌شده از رنگ موی شما محافظت می‌کند. شست‌وشوی موهای رنگ‌شده با شامپوهای مخصوص موجب درخشندگی و سلامت هرچه بیشتر موها می‌شود. بهتر است از شامپوهای بدون سولفات یا شامپوهایی که سولفات کمتری دارند استفاده کنید تا ماندگاری رنگ موی شما بیشتر شود.

در ضمن، وقتی از شامپوهای بدون سولفات استفاده می‌کنید، رطوبت موهایتان حفظ می‌شود. پس اگر موهایتان را رنگ کرده‌اید و از شامپوی بدون سولفات استفاده می‌کنید، با یک تیر دو نشان زده‌اید: هم از خشکی مو پیشگیری می‌کنید و هم ماندگاری رنگ مویتان را افزایش می‌دهید. البته سولفات به‌خودی‌خود مضر نیست. سولفات قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد و تمام مواد خارجیِ روی ساقه مو را در حین شست‌وشوی پاک می‌کند. منتها به همین دلیل است که رنگ موی جدید شما نیز از قدرت پاک‌کنندگی سولفات در امان نخواهد بود.

اگر شامپوی موردعلاقه‌تان حاوی سولفات است، برای محافظت از رنگ مویتان، قبل استفاده از شامپو، از کرم مخصوص موهای رنگ‌شده استفاده کنید. با این روش مانع بازشدن کوتیکول مو و پاک‌شدن رنگ مو خواهید شد. به ترکیبات شامپویی که استفاده می‌کنید دقت کنید. وجود مواد شیمیایی قوی مثل سالیسیلیک اسید و کتوکونازول در شامپو موجب تحریک و خشکی پوست سر می‌شود.


حتما بخوانید: آبرسانی به مو با ۲۸ روشی که باعث درخشندگی موهایتان می‌شود

۵. نرم‌کننده را فراموش نکنید

بعد از رنگ‌کردن، موها خشک و شکننده می‌شوند. شکننده‌بودن موها مات‌شدن رنگ مو را تسریع می‌کند؛ بنابراین استفاده از سرم‌، روغن، آب‌رسان و نرم‌کننده‌های مو اثر شگفت‌انگیزی بر محافظت از مو و افزایش ماندگاری رنگ مو دارد. این مواد با ایجاد یک لایه محافظ روی مو از خشکی مو و مات‌شدن رنگ مو جلوگیری می‌کنند.

۶. از موهایتان در مقابل گرما محافظت کنید

محافظت از مو دربرابر گرما - چطور از موهای رنگ‌ شده ام مراقبت کنم؟

بی‌شک رنگ مو روی موهای سالم جلوه بیشتری دارد. حفظ رطوبت مو و جلوگیری از خشکی مو قدم اساسی برای داشتن موهای سالم است. با توجه به این اصل، تا جایی که ممکن است موهایتان را از گرما و حرارت بالا دور نگه دارید. شست‌وشوی مو با آب داغ یا حالت‌دادن به مو با دمای بالا به مو صدمه می‌زند. با پرهیز از حرارت، به موهایتان کمک می‌کنید رطوبت طبیعی خود را بازیابند.

اگر برای حالت‌دهی به موها ناچار به استفاده از وسایل حرارتی هستید، قبل از شروع کار، موها را به اسپری یا سرم محافظ مو آغشته کنید. با این روش، یک لایه محافظ روی ساقه مو ایجاد می‌کنید. مواد موجود در اسپری‌های محافظ مو باعث پخش یکنواخت حرارت روی مو می‌شوند و آسیب ناشی از حرارت را کاهش می‌دهند. البته این مواد تا حدودی از موهای شما در برابر حرارت محافظت می‌کنند و بنابراین، بهتر است تا جای ممکن برای حالت‌دادن به موها از وسایل حرارتی استفاده نکنید.

مهم‌ترین اصل برای داشتن موهای سالم و شاداب حفظ رطوبت مو و پرهیز از عواملی است که مو را خشک می‌کنند.

۷. قدرت ماسک مو را دست‌کم نگیرید

استفاده از ماسک مو تأثیر چشمگیری بر افزایش شادابی موها دارد. هفته‌ای دو بار و هربار ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از یک ماسک موی مناسب روی موهایتان استفاده کنید. استفاده از ماسک سبب درخشش و سلامت مو می‌شود. ماسک با رطوبت‌رسانی به مو، آسیب‌های واردشده به مو را برطرف می‌کند. همچنین استفاده مرتب از ماسک مو ماندگاریِ رنگ روی مو را بیشتر می‌کند. استفاده مکرر از مواد حالت‌دهنده مثل تافت و موس مو موجب شکنندگی مو می‌شود؛ ماسک مو آسیب ناشی از این مواد را نیز کاهش می‌دهد. ماسک روی هر نوع مویی معجزه می‌کند. اگر دکلره و مواد شیمیایی قوی برای رنگ‌کردن موهایتان استفاده کرده‌اید، به استفاده از ماسک اکتفا نکنید و به سراغ راهکارهای مؤثرتر بروید؛ برای مثال، کراتینه کردن صحیح موها به تقویت مو و بازسازی بخش‌های آسیب‌دیده مو کمک کند.


حتما بخوانید: ۱۱ ماسک روغن زیتون برای مراقبت از پوست و تقویت مو

۸. از اولاپلکس استفاده کنید

اولاپلکس - چطور از موهای رنگ‌ شده ام مراقبت کنم؟

اولاپلکس، برخلاف درمان‌های حاوی پروتئین و کراتین، یک پوشش سه‌لایه روی مو ایجاد می‌کند. این ماده علاوه بر آسیب‌های واردشده به لایه خارجی مو، آسیب‌های واردشده به لایه‌های داخلی مو را نیز ترمیم می‌کند. اگر موهایتان آسیب دیده یا موهایتان را دکلره کرده‌اید یا اگر قصد دارید موهایتان را در خانه روشن کنید، استفاده از اولاپلکس را به شما توصیه می‌کنیم. اولاپلکس انواع مختلفی دارد. هرکدام از انواع اولاپلکس اثرگذاری و کاربرد خاص خود را دارند. برای رسیدگی به موها در منزل از اولاپلکس شماره ۳ استفاده کنید. بهتر است علاوه بر مصرف یک نرم‌کننده مناسب، هفته‌ای یک بار موهای نمدار خود را با اولاپلکس شماره ۳ ماساژ دهید و پس از چند دقیقه موها را آبکشی کنید.

دکلره‌کردن مو ممکن است به ساختار مو صدمه بزند. اولاپلکس پیوندهای دی‌سولفیدی آسیب‌دیده مو را ترمیم می‌کند. اولاپلکس به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند از مو در مقابل انواع مواد شیمیایی محافظت کند؛ اما علت اصلی محبوبیت اولاپلکس قدرت آن در ترمیم موهای آسیب‌دیده از دکلره است.

۹. آسیب ناشی از سشوار مو را به حداقل برسانید

باد و گرمای سشوار به موهای شما آسیب می‌رساند. استفاده زیاد از سشوار رطوبت مو را از بین می‌برد و رنگ موی شما را مات و کدر می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم قبل استفاده از سشوار، موهای مرطوب خود را با یک سرم موی مناسب ماساژ دهید. با این کار از موهایتان در برابر حرارت محافظت خواهید کرد.

۱۰. از موها در برابر اشعه خورشید محافظت کنید

اشعه یو وی (UV) خورشید دشمن درجه‌یک ماندگاری و درخشندگی رنگ مو است. حتی در روزهای زمستان که شدت تابش آفتاب کم است، اشعه‌های یو وی در کمین موهایتان هستند. پس بهتر است قبل خروج از خانه از یک اسپری محافظت از آفتاب برای موهایتان استفاده کنید.

۱۱. از موها در برابر کلر محافظت کنید

محافظت از موها دربرابر کلر - چطور از موهای رنگ‌ شده ام مراقبت کنم؟

کلر موجب تغییر رنگ موها می‌شود و علاوه بر این، تماس مکرر موهای رنگ‌شده با کلر ماندگاری رنگ مو را نیز کم می‌کند؛ بنابراین اگر اهل شنا و استخررفتن هستید، برای حفاظت از موهایتان در مقابل کلر موجود در آب استخر حتما از یک ماده محافظ مناسب استفاده کنید. یک لایه نرم‌کننده روی موها بزنید و سپس، موهایتان را به‌شکل گوجه‌ای جمع کنید تا یک محافظ در برابر مواد شیمیایی ایجاد کرده باشد.

۱۲. غذای خوب و سالم بخورید

ریشه زیبایی در درون شماست. اگر می‌خواهید موهایی سالم و زیبا داشته باشید باید موهای خود را از درون تغذیه کنید. در رژیم غذایی خود ماهی‌های مثل سالمون و ماکرل را بگنجانید. این ماهی‌ها غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. امگا ۳ موجب درخشندگی و تقویت موهای شما می‌شود. گردو بخورید. ویتامین E موجود در گردو به رفع خشکی و شکنندگی موها کمک می‌کند.


حتما بخوانید: خواص قرص بیوتین یا ویتامین اچ (B7) برای رشد مو و نحوه مصرف آن
ریشه زیبایی در درون شماست. برای داشتن موهای زیبا، آنها را از درون تغذیه کنید.

۱۳. از روبالشی ابریشمی استفاده کنید

روبالشتی ابریشمی - چطور از موهای رنگ‌ شده ام مراقبت کنم؟

اگر موهایتان آسیب دیده است یا دچار موخوره شده‌اید، بد نیست به‌هنگام خواب نیز حواستان به موهایتان باشد. اگر موهای آسیب‌دیده خود را رنگ کرده باشید، اهمیت مراقبت شبانه از موها بسیار پررنگ‌تر می‌شود. جنس روبالشتی شما بر سلامت موهایتان اثر می‌گذارد. اصطکاک ایجادشده بر روی مو یکی از عوامل ایجاد موخوره و شکنندگی مو است. برای کاهش اصطکاک روی ساقه مو، بهتر است به‌هنگام خواب یک روسری ابریشمی به موهای خود ببندید یا از روبالشی ابریشمی استفاده کنید.

با رعایت توصیه‌هایی که در این مطلب گفته شد، می‌توانید از موهای رنگ‌شده‌تان بهتر مراقبت کنید و موهایی سالم، لطیف و درخشان داشته باشید. نکات و توصیه‌های بیشتر را می‌توانید در سایت دکتر فارمو بخوانید.


در ادامه بخوانید: ۷ نکته طلایی برای استفاده صحیح از محصولات مراقبت مو (مخصوص خانم‌ها)
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع loreal-paris allure
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.