در انتخاب بلوز مردانه چه مواردی را در نظر بگیریم؟

0

پولوشرت امروزه از محبوب‌ترین لباس‌های کژوال(روزمره) است. این نوع تیشرت بسیار راحت است و علاوه بر استایل‌های مردانه در استایل‌های غیررسمی نیز استفاده می‌شود. پولوشرت‌ها چون راحت پوشیده می‌شوند و نسبت به دیگر تیشرت‌ها خوش‌فرم تر است و دیرتر چروک می‌شود، محبوب‌اند.

در این مقاله تلاش شده اطلاعاتی اجمالی در مورد پولوشرت به شما داده شود تا در خرید پولوشرت به‌خصوص خرید پولوشرت مردانه با آگاهی عمل کنید.

با توجه به فرمی که این نوع تیشرت‌ها دارند و البته ایده‌های طراحان، این لباس در آقایان بسیار محبوب است و این محبوبیت و تنوع آن باعث شده که گاهی پولوشرت مردانه قلمداد شود.

رونیکس

البته امروزه نمی‌توان به‌صورت قطعی در لباس‌های کژوال مرزبندی مردانه یا زنانه را قائل شد و پولوشرت نیز از این قاعده مستثنا نیست و طراحی‌های مردانه و زنانه‌ی آن‌ها شبیه به هم است و شاید مردانه و زنانه بودن را صرفاً در سایز آن فهمید.

در کشور ما البته به‌منظور محدودیت‌هایی که بانوان همواره داشته‌اند، از پولوشرت‌ها صرفاً به‌عنوان لباس خانگی یا ورزشی استفاده می‌کنند ولی مردان در بیرون از خانه یا سالن ورزشی از پولوشرت استفاده می‌کنند.

پولوشرت چیست؟

پولوشرت‌ها، تیشرت‌های یقه داری هستند که دارای 2 یا 3 دکمه در بالای لباس است.این لباس‌ها به تیشرت چوگان یا تیشرت تنیس نیز مشهور است. دلیل این نام‌گذاری نیز به تاریخچه‌ی تولید پولوشرت بازمی‌گردد که در ادامه‌ی این مقاله به این موضوع پرداخته‌شده است.

پولوشرت‌ها به‌سادگی مشهورند و یکی از دلایل محبوبت این تیشرت‌ها احتمالاً همین سادگی است. در استایل‌های مردانه سادگی یکی از دلایل زیبایی است و باعث می‌شود، لباس‌ها زیباتر به نظر برسند.

در پولوشرت معمولاً در بالای لباس به قرینه‌ی لوگو یک جیب وجود دارد. یقه پولوشرت‌ها نیز معمولاً یقه‌های ایستاده و خوش‌فرمی هستند که به‌ندرت چروک می‌شوند.

 

تاریخچه پولوشرت

پیدایش این نوع تیشرت، به اواخر قرن نوزدهم و رواج ورزش چوگان بازمی‌گردد. در فرهنگ لغت کلمه Polo برگردان انگلیسی کلمه چوگان است و Polo Shirt یعنی پیراهن چوگان. نخستین پولوشرت‌ها در هندوستان به تولید شدند و ازآنجاکه چوگان ورزش محبوب اشراف‌زادگان انگلیسی بود؛ در آن زمان، چوگان‌بازان از پیراهن‌های نخی معمولی استفاده می‌کردند و یقه خشک و سخت این پیراهن‌ها، مشکل و معضل بزرگی برای آن‌ها در هنگام بازی بود. در سال 1896، برادران بروکساولین پولوشرت‌ها را طراحی کردند. ابتدا این تیشرت به‌صورت آستین‌بلند تولید شد ولی وزن زیادی داشتند و بازیکنان احساس سنگینی می‌کردند و راحت نبودند.

در سال 1926، ژان رنه لاکوست بازیکن مشهور تنیس و در میان دوستدارانش به کروکدیل مشهور بود، در مسابقات جهانی شرکت کرده بود و پیراهنی جدید به تن داشت که خود با الهام از لباس چوگان‌بازان بریتانیایی طراحی کرده بود. این در حالی بود که دیگر بازیکنان با پیراهن‌های آستین‌بلند و کراوات و یقه‌ی بسته از گرما عذاب می‌کشیدند.

رنه لاکوست با پیراهن آستین کوتاه سفید و کوتاه پنبه‌ای خود که یقه‌ای نرم داشت، کاملاً راحت و سبک‌بار بود. در سال 1933 ژان رنه لاکوست از دنیای تنیس خداحافظی کرد و پیراهن‌های مخصوص خودش را به یک برند دوست‌داشتنی و مشهور پوشاک بدل کرد که امروزه‌روز به نام لاگوست با لوگوی معروف کروکدیل معروف شناخته می‌شود و درواقع شکل امروزی پولوشرت‌ها، از آن سرچشمه می‌گیرد.

جنس پولوشرت‌ها

پولوشرت‌ها معمولاً از جنس پارچه جودون ساخته می‌شود. برخی از این نوع تیشرت‌ها هم از نخ و پنبه نیز تشکیل‌شده است اما عمده‌ی آن‌ها از با پارچه جودون دوخته می‌شوند.

پارچه جودون

پارچه جودون پارچه‌ای است که با ماشین‌های گرد باف بافته می‌شود. پارچه جودون دارای روزنه‌ها و بافت لوزی شکل است. پارچه جودون معمولاً از نخ، پنبه و یا ترکیب از نخ‌های مصنوعی و طبیعی بافته می‌شود.

پارچه جودون انواع مختلف دارد که از انواع آن می‌توان به پارچه جودون لاکرا ،جودون پلی استر پنبه ، جودون پنبه اشاره کرد. بخش اعظمی از پارچه‌های جودون ترکیبی از لاکرا و نخ پنبه تشکیل می‌شوند. الیاف مصنوعی و پنبه ضخامت جودون را افزایش می‌دهد. همان‌طور که استفاده از لاکرا سبب ایجاد خواص دیگر می‌شود. به‌طور مثال لاکرا به پارچه جودون خاصیت کشسانی می‌دهد. پنبه بیشترین سهم را در ساختار جودون دارد. پارچه جودون ساختار خاصی که دارد موجب گردش بیشتر هوا و اکسیژن می‌شود و گزینه‌ای مناسب برای استفاده در تابستان و بهار است.

پولوشرت‌ها را با چه لباس‌هایی بپوشیم؟

  • همان‌طور که در ابتدای مقاله خواندید پولوشرت‌ها را می‌توان با لباس‌های کژوال و نیمه‌رسمی پوشید. خیل عظیمی از لباس‌ها در این دسته قرار می‌گیرند پس پولوشرت‌ها از آن دسته پیراهن‌ها هستند که می‌توان با بیشتر لباس‌ها هماهنگ و ست شوند.
  • ترکیب پولوشرت و شلوار کتان و شلوار جین، برای یک استایل کژوال بسیار مناسب است. رنگ شلوار اگر مکمل پولوشرت باشد در وجهه‌ی بیرونی لباس بسیار مؤثر است.
  • در پاییز و زمستان از پولوشرت می‌توانید زیر کت، کاپشن جدید مردانه یا سویشرت مردانه جدید استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که یقه‌ی سویشرت با یقه پولوشرت روی‌هم قرار نگیرند و باهم هماهنگ باشند.
  • پولوشرت را زیر پلیور نپوشید چون به دلیل ساختار یقه‌ای که دارد نمی‌تواند در نقش پیراهن رسمی ظاهر شود و از بیرون نیز جلوه‌ی خوبی ندارد.
  • پولوشرت‌ آستین‌ بلند یک انتخاب مناسب برای فصل پاییز و اوایل بهار است.

پولوشرت را چگونه بشوییم؟

  • در صورت امکان پولوشرت را دستی بشویید اما از این نکته نباید غافل شد که پولوشرت‌ها مقاومت لازم برای شسته شدن با ماشین لباس‌شویی را دارند اما برای حفظ ساختار آن‌ها شستشوی دستی را نیز مدنظر بگیرید.
  • اگر از ماشین لباس‌شویی استفاده می‌کنید دور کند تر را برای پولوشرت‌ها قرار دهید
  • بهترین دمای آب برای شستن پولوشرت دمایی بین 10 تا 30 درجه سانتی‌گراد است

پولوشرت را چگونه اتو بزنیم؟

  • اولاً که پولوشرت را خیس اتو نکنید
  • سعی کنید دمای اتو نیمه داغ باشد چون اتوی خیلی داغ به بافت پولوشرت آسیب می‌زند
  • از اتوی پرسی کمتر استفاده کنید چون فشار اتو پرسی به بافت لوزی شکل پولوشرت آسیب می‌زند
هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.