از کجا هاست بخریم؟

0

 

یکی از مراحلی که موقع راه‌اندازی سایت یا فروشگاه اینترنتی، کمتر به آن توجه می‌شود، اما اهمیت خیلی خیلی بالایی دارد، خرید هاست است!

اگر یک هاست خوب تهیه نکنید، ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید که هم از نظر زمانی به ضررتان هستند و هم از نظر مالی.

رونیکس

مثلاً فرض کنید که محصولات مختلف را در سایت‌تان وارد کرده‌اید و همه‌چیز آمادۀ برگزاری یک کمپین تبلیغاتی است. درست راس ساعت تخفیف‌ها اعمال شده‌اند و کمپین شروع شده می‌شود.

نیم ساعت که از کمپین و ورود کاربران به سایت‌تان می‌گذرد …

بووووم!!!

یک‌دفعه سایت‌تان از دسترس خارج می‌شوند! دیگر نه کاربران می‌توانند وارد سایت‌تان شوند و نه شما می‌توانید چیزی بفروشید.

در این مثال، هاست فرضی جوابگوی تعداد کاربران نبوده و به اصطلاح داون (Down) شده است!

حالا سوال اینجاست که چگونه یک هاست خوب بخریم که پاسخگوی نیازمان باشد و در مواقع این چنینی، از دسترس خارج نشود؟

در این مقاله همراه ما باشید، تا شما را درباره خرید هاست و اینکه اصلا از کجا هاست بخرید راهنمایی کنیم.

اگر موافق باشید، ابتدا با انواع هاست آشنا شویم، تا ببینیم که کدامیک به کارمان می‌آید.

آشنایی مختصری با انواع هاست و سرور

با تعریف و مفهوم هاست آشنایی دارید؟

هاست (host) بخشی از یک سرور است که اطلاعات سایت شما روی آن قرار می‌گیرد. در فضای هاست می‌توانید صفحات وب‌سایت، تصاویر، عکس‌ها و انواع فایل‌ها را وارد کنید. به این ترتیب سایت شما در سراسر جهان در اختیار کاربران قرار میگیرد. (منبع: ایران سرور)

حالا باید بدانید که همین فضاهای میزبانی انواع مختلفی دارند و برای کاربری‌های مختلف مناسبند. مثلاً هاستی که به درد یک سایت شخصی می‌خورد، با هاستی که به درد یک فروشگاه اینترنتی بزرگ می‌خورد، در موارد زیادی، از جمله هزینه، متفاوت است.

در این بخش با چند نوع از هاست‌های پرفروش و پرکاربرد آشنا می‌شویم.

 

هاست اشتراکی

با تقسیم کردن سرور به چندین بخش کوچک‌تر، می‌توانیم چندین هاست ایجاد کنیم. به هر یک از این بخش‌ها، یک هاست اشتراکی می‌گوییم. در هاست اشتراکی منابع بین کاربران مختلف تقسیم می‌شوند و اگر یکی از آن‌ها از منابع زیاد استفاده کند، روی کارایی دیگر هاست‌ها هم تاثیر می‌گذارد.

اگر در اول راه هستید، سایت‌تان هنوز ترافیک بالایی ندارد و قرار نیست منابع زیادی از سرور را درگیر کنید، بهتر است که از هاست اشتراکی که یک هاست ارزان برای شروع محسوب می‌شود، استفاده کنید.

هاست وردپرس ایران سرور

اگر سایت خود را با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه‌اندازی کرده‌اید، باید بدانید که منابع زیادی روی سرور درگیر خواهد شد. جدا از این؛ اگر سایتی دارید که ترافیک زیادی دارد و محصولات زیادی هم روی آن بارگذاری کرده‌اید، باز هم به یک هاست با منابع بالا و سرعت خوب نیاز پیدا می‌کنید.

در چنین شرایطی، اگر سایت‌تان با زبان Php نوشته شده باشد، هاست وردپرس یک گزینۀ عالی خواهد بود.

 

سرور مجازی ایران سرور

طرز کار سرور مجازی به این شکل است که یک سخت‌افزار قوی را با استفاده از نرم‌افزار و تکنولوژی مجازی‌سازی، به چند سرور شبیه‌سازی می‌کنند. به این ترتیب، روی هر سرور فیزیکی اختصاصی، چند سرور جدا، با سیستم عامل مستقل و منابع مخصوص (CPU، RAM و سایر دیتاها) ایجاد می‌شود که به آن‌ها VPS یا سرور مجازی می‌گویند.

فرق سرور مجازی با هاست اشتراکی در این است که فعالیت سایر کاربران، ابداً روی سایت شما تاثیری نمی‌گذارد و کنترل منابع هر کاربر، کاملاً در دست خودش است.

اگر به فکر این هستید که در کوتاه‌مدت و بعد از انجام تست‌های اولیه، کسب‌وکارتان را بزرگتر کنید یا سایت‌تان را توسعه دهید، بهتر است از سرور مجازی استفاده کنید. چرا؟

چون VPS قابلیت ارتقاء دارد و به راحتی می‌شود منابع آن را بالا برد.

هاست ابری

در هاست ابری از چندین سرور مختلف برای توزیع مناسب بار و به حداکثر رساندن آپ‌تایم سایت استفاده می‌شود. در واقع، در هاست ابری، سرورها به شکل یک خوشه به هم متصل هستند و اگر یک سرور از کار بیفتد، سریع سرور دیگری جایگزین آن می‌شود.

به همین دلیل است که آپتایم در هاست ابری بالاست و خیلی کم پیش می‌آید که سایت‌تان از دسترس کاربران خارج شود.

اگر وبسایت‌تان یک ماموریت حیاتی دارد و اصلاً نباید داون شود، انتخاب هاست ابری به نفع شماست. در هاست ابری، هزینه‌ای که می‌پردازید بیشتر است، اما خیال‌تان راحت است که در صورت افزایش ترافیک اتفاقی برای سایت نمی‌افتد.

راستی بد نیست بدانید که به دلیل همان حالت خوشه‌ای سرورها، امنیت نیز در هاست ابری بالاست. چون اطلاعات روی سرورهای مختلف توزیع شده‌اند و نفوذ به همه سرورها کار بسیار پیچیده و سختی است.

هاست لینوکس و ویندوز

خب، یکی دیگر از مواردی که ممکن است موقع خرید هاست به شما پیشنهاد شود، هاست ویندوز یا هاست لینوکس است.

این 2 تا هاست از نظر سیستم عامل با هم تفاوت دارند؛ همانطور که قابل حدس است، سیستم عامل نصب شده روی هاست ویندوزی، ویندوز سرور مایکروسافت و روی هاست لینوکس، سیستم عامل لینوکس (با توزیع‌های مختلف) است.

 

اگر سایت‌تان با زبان‌های ASP و ASP.NET نوشته شده باید از هاست ویندوز، و اگر با زبان‌هایPerl ،Python ،PHP و CGI نوشته شده، باید از هاست لینوکس استفاده کنید.

خب؛ تا اینجا با پرطرفدارترین هاست‌ها آشنا شدیم. اگر هاست یا سرور دیگری مد نظرتان است که میخواهید راجع‌به آن بدانید، سری به وبلاگ ایران سرور (Blog.iranserver.com) بزنید و از مطالب آن استفاده کنید.

حالا برویم سراغ چند نکته مهم درباره خرید هاست.

از کجا هاست بخرم؟

ببینید، افراد مختلف، انتظارات مختلفی از خدمات شرکت‌های هاستینگ دارند. برای برخی سرعت و کیفیت هاست حرف اول را می‌زند و برای برخی دیگر پشتیبانی و پاسخگویی سریع.

برای اینکه بتوانید یک انتخاب خوب داشته باشید، بهتر است که اول انتظارات خود را روشن و واضح مشخص کنید. مثلاً:

  • ترافیک سایت‌تان چقدر است؟
  • آیا به‌زودی قصد توسعه سایت و ارتقاء هاست‌تان را دارید؟
  • با مباحث فنی آشنایی دارید یا اینکه حتماً به یک پشتیبان کاربلد نیاز خواهید داشت؟
  • چقدر حاضرید هزینه کنید؟
  • آیا اطلاعات حیاتی دارید که باید همیشه در دسترس‌تان باشد؟

جواب این سوال‌ها را که بدانید، نیاز و انتظارتان مشخص می‌شود. حالا باید دنبال شرکتی بگردید که به‌خوبی پاسخگوی این نیاز است.

برای پیدا کردن بهترین شرکت هاستینگ، اول از همه باید نظرات مشتریان قبلی را جویا شوید. می‌پرسید چطور؟

با جستجوی نام برندهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی و نظرات دیگر سایت‌ها، می‌توانید از فیدبک‌های مشتریان فعلی و قدیمی آن‌ها جویا شوید.

دقت کنید که ارزان یا رایگان بودن هیچ هاستی بی‌دلیل نیست؛ پس اگر جایی دیدید که هاست رایگان ارائه می‌شود شک کنید! چنین هاستی یا بین کاربران زیادی به اشتراک گذاشته شده یا اصلاً امنیت ندارد.

قدم بعدی برای خرید یک هاست خوب، این است که پلن‌ها یا پکیج‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و ببینید که کدام‌یک به خواستۀ شما نزدیک‌تر است. برخی شرکت‌ها، خدمات و مزایای خوبی هم ارائه می‌دهند که بهتر است به آن‌ها دقت کنید.

مثلاً شرکت ایران سرور، پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته و تعطیلات رسمی را دارد، به صورت رایگان کنترل پنل و نرم‌افزارهای مورد نیاز شما را نصب می‌کند، به‌صورت مداوم از اطلاعات شما بکاپ ابری تهیه می‌کند، هاست اشتراکی را در اختیار کاربران محدودی می‌گذارد و حتی تنظیمات امنیتی چند لایه را نیز انجام می‌دهد.

حرف نهایی

ما سعی کردیم اطلاعاتی را که در خرید هاست و ثبت دامنه حتماً به دردتان می‌خورد را در اختیارتان بگذاریم. از شما هم درخواست می‌کنیم که اگر تجربه استفاده از خدمات شرکت خاصی را دارید و از آن راضی هستید، حتماً در بخش نظرات مطرح کنید.

قطعاً این مطلب با تجربه‌های شما تکمیل شده و برای کسانی که می‌خواهند بدانند از کجا هاست بخرند مفید خواهد بود.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.