بهترین کتاب های روانشناسی دنیا؛ گزیده‌ای از ۱۰۰ کتاب برتر بوک‌آتوریتی

6

در روزگاری که کتاب‌های خودیاری و سخنران‌های انگیزشی حسابی طرفدار دارند، نمی‌توان نقش مطالعه بهترین کتاب های روانشناسی را در پیشرفت فردی انکار کرد. هرچند در هنگام نیاز نباید از مراجعه به درمانگر غافل ماند، خواندن کتاب‌های معتبر و تأییدشده در این زمینه کمک شایانی به ما می‌کند. در این مطلب، بهترین کتاب های روانشناسی را که به توسعه فردی شما، بهبود روابط و به‌طور کلی ارتقای کیفیت زندگی کمک می‌کنند معرفی می‌کنیم.

راهنمای مطالعه نمایش

منبع ما در انتخاب بهترین کتاب های روانشناسی وبسایت بوک‌آتوریتی است. بوک‌آتوریتی کتاب‌ها را در ژانرهای مختلف بر پایه شاخص‌های مختلف شناسایی می‌کند و به آنها امتیاز می‌دهد. این شاخص‌ها مواردی مانند توجه عمومی در رسانه‌های اجتماعی، توصیه رهبران و شخصیت‌های تأثیرگذار، امتیاز کاربران، میزان محبوبیت و تاریخچه فروش هستند.

رونیکس

بنا بر ادعای بوک‌آتوریتی، این مرجع از ناشران و نویسندگان پولی دریافت نمی‌کند و درخواست‌ اشخاص را برای معرفی کتاب‌ نمی‌پذیرد. برای حفظ اعتبار امتیازدهی، امتیاز کاربران بر مبنای داده‌های مختلف ارزیابی می‌شود. مراجع معتبر جهانی از جمله سی. ان. ان و فوربس هم به این وبسایت اشاره داشته‌اند.

در فهرست صدتایی بوک‌آتوریتی از بهترین کتاب های روانشناسی ، کتاب‌هایی که در ایران ترجمه و منتشر شده‌اند به ترتیب معرفی می‌شوند. به همین دلیل، ترتیب کتاب‌های این فهرست دقیقا مطابق با رتبه‌بندی وبسایت نیست؛ اما رتبه هر کتاب در فهرست بهترین‌های بوک‌آتوریتی ذکر شده است. در پایان نیز برای علاقه‌مندان جدی‌تر، به باقی بهترین کتاب های روانشناسی اشاره می‌کنیم، هرچند هنوز به فارسی ترجمه نشده‌اند.

نکته: رتبه‌بندی کتاب‌ها در بوک‌آتوریتی ثابت نیست و به‌روزرسانی می‌شود. ما این موضوع را در به‌روزرسانی‌های دوره‌ای مطلب در نظر می‌گیریم. در عین حال، ممکن است زمانی که این مقاله را می‌خوانید، رتبه ذکرشده با رتبه به‌روز کتاب در منبع متفاوت باشد.

۱. انسان در جست‌وجوی معنا

انسان در جستجوی معنا یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: ویکتور فرانکل
مترجم: مریم حسین‌نژاد
انتشارات: سنگ
تعداد صفحات: ۱۴۴
نمره گودریدز: ۴٫۳۵
رتبه در فهرست منبع: ۱

خاطرات ویکتور فرانکل از دوران اسارتش در اردوگاه‌های نازی، خوانندگان بسیاری را در سراسر جهان جلب خود کرده است. فرانکل بر پایه دشواری‌های این دوران و تجربه‌اش به‌عنوان روان‌پزشک، این حقیقت را آشکار می‌کند: ما نمی‌توانیم از رنج زندگی فرار کنیم؛ اما می‌توانیم انتخاب کنیم که چطور با آن کنار بیاییم، به آن معنی ببخشیم و به‌سوی اهداف جدید پیش برویم. بنا بر نظریه معنادرمانی فرانکل، برخلاف باور فروید، پیشران اصلی انسان در زندگی نه لذت، بلکه کشف و دنبال‌کردن چیزی است که به زندگی معنی می‌دهد.

انسان در جست‌وجوی معنا با ترجمه‌های متعدد چاپ شده است؛ اما بنا بر ادعای نشر سنگ، ترجمه مریم حسین‌نژاد بر پایه آخرین ویرایش ویکتور فرانکل در سال ۱۹۹۲ است. این ویرایش شامل بخش اضافه‌ای با عنوان موردی از خوش‌بینی غم‌انگیز است.

مهم نیست در زندگی با چه روبه‌رو می‌شوید. آنچه به شما قدرت پیشروی می‌دهد یافتن چیزی است که به زندگی‌تان معنی می‌دهد.

۲. تفکر، سریع و کند

تفکر، سریع و کند یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: دانیل کانمن
مترجم: فروغ تالوصمدی
انتشارات: در دانش بهمن
تعداد صفحات: ۶۸۱
نمره گودریدز: ۴٫۱۶
رتبه در فهرست منبع: ۳

دانیل کانمن، روان‌شناس معروف و برنده نوبل اقتصاد، در گذر سیری بدیع درون ذهن انسان، ۲ نظام فکری را برای ما توضیح می‌دهد. سیستم اول سریع، شهودی و احساسی است. سیستم دوم کندتر، شورایی‌تر و منطقی‌تر است. توضیح چرایی اعتماد بیش‌ازحد به راهبردهای سازمانی، دشواری پیش‌بینی آنچه باعث خشنودی ماست و تأثیر خطاهای شناختی همگی با درک‌کردن این ۲ روش فکری ممکن می‌شود. کانمن در تعاملی سرزنده با مخاطب، روشن می‌کند که چه زمانی نباید بر شهود تکیه کنیم و بهتر است روند تفکر و تصمیم‌گیری را کندتر کنیم. او با توضیح روند تصمیم‌گیری، ترفندهایی برای گذر از خطاهای ذهنی معرفی می‌کند.

کتابی که نشان می‌دهد ما انسان‌ها چقدر غیرمنطقی هستیم و چطور باید بر آن غلبه کنیم.

۳. نامه‌های یک فیلسوف

نویسنده: لوسیوس سنکا
مترجم: سپیده خداکرمی
انتشارات صوتی: نوار
تعداد صفحات (نسخه انگلیسی): ۴۰۴
نمره گودریدز: ۴٫۳۴
رتبه در فهرست منبع: ۶

این کتاب با نام اصلی «نامه‌های یک رواقی» گلچینی از نامه‌های سنکای فیلسوف، مشاور امپراتوران رم است. این نامه‌ها معرف اصول اخلاقی مکتب رواقی است. انسانیت و لطافت طبعی که در توصیف سنکا از مکتب رواقی وجود دارد الهام‌بخش و نشانه بزرگی و شکوه ذهن انسان است.

۴. فرضیه خوشبختی؛ یافتن حقیقت مدرن در خرد باستان

فرضیه خوشبختی یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: جاناتان هایت
مترجم: ساناز فرشیدفر
انتشارات: نوین توسعه
تعداد صفحات: ۲۸۸
نمره گودریدز: ۴٫۱۱
رتبه در فهرست منبع: ۷

جاناتان هایت بر پایه خرد فلسفی و پژوهش‌های علمی، نشان می‌دهد یافتن معنا در زندگی ساده‌تر از آن است که فکر می‌کنیم. کتاب ۱۰ حقیقت بزرگ را آشکار می‌کند که تمدن‌های بزرگ دنیا آنها را کشف کرده‌اند. از این حقایق باستانی، پس از گذر از صافی علم، درس‌هایی استخراج شده است که امروز و در زندگی مدرن هم راهگشا هستند و راه‌های شکوفایی انسان را نشان می‌دهند. کتاب نشان می‌دهد که درک عمیق خرد فلسفی و پیام‌های اخلاقی ماندگار آن چطور زندگی ما را دگرگون می‌کند؛ پیام‌هایی مانند «با دیگران همان‌طور رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند» یا «آنچه شما را نمی‌کشد قوی‌تر می‌کند».

۵. تغییر؛ چطور وقتی تغییر سخت است تغییر کنیم

تغییر یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: چیپ هیث، دن هیث
مترجم: گروه سبکتو
انتشارات: سبکتو
تعداد صفحات: ۱۳۱
نمره گودریدز: ۴٫۰۳
رتبه در فهرست منبع: ۹

چرا ایجاد تغییرات ماندگار در سازمان، در اجتماع و از همه مهم‌تر در زندگی‌مان این‌قدر سخت است؟ کتاب پاسخی است به این پرسش و ارائه راه‌حل برای آن. کتاب روشن می‌کند که دلیل این دشواری ناسازگاری نظام‌های ذهنی ماست! ذهن منطقی و ذهن احساسی ما پیوسته در کشمکش‌اند: ذهن منطقی بدنی ورزیده می‌خواهد، ذهن احساسی کیک شکلاتی! ذهن منطقی تغییر ساختار می‌خواهد، ذهن احساسی روند ساده کنونی را. با غلبه بر این کشمکش، تغییر به‌سرعت ایجاد می‌شود. چیپ و دن هیث نشان می‌دهند که هرکسی (مدیر، کارمند، والد) که دو نظام ذهنی را هم‌سو کند، قادر است تغییرات چشمگیر ایجاد کند.

۶. هیجانات چگونه ساخته می‌شوند؛ حیات اسرارآمیز مغز

هیجانات چگونه ساخته می‌شوند یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: لیزا فلدمن بارت
مترجم: میرجواد سیدحسینی
انتشارات: تمدن علمی
تعداد صفحات: ۱۳۱
نمره گودریدز: ۴٫۰۹
رتبه در فهرست منبع: ۱۰

علمِ احساس را در مسیر تکامل می‌توان هم‌تراز با نسبیت در فیزیک دانست! پژوهش‌های لیزا فلدمن باور‌های رایج درباره احساسات را نفی می‌کند: احساسات انسان به‌طور ناخودآگاه و همگانی در بخش‌های خاصی از مغز شکل نمی‌گیرد. مغز، بدن و فرهنگ در شکل‌گیری هریک از احساسات ما نقش دارند. این حقیقت شگرف حوزه‌های گوناگونی را از عصب‌شناسی و پزشکی گرفته تا نظام حقوقی و حتی امنیت ملی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

کتابی شگفت‌انگیز؛ سفری تفکربرانگیز به قلمرو علم عواطف و هیجانات!

۷. عشق

کتاب عشق یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: لئو بوسکالیا
مترجم: مسیحا برزگر
انتشارات: سیوا
تعداد صفحات: ۲۱۳
نمره گودریدز: ۴٫۲۶
رتبه در فهرست منبع: ۱۲

کتاب کاوشی است درباره عشق؛ این پدیده لطیف بشری که انسان‌ها را یکی می‌کند. نویسنده با معرفی موانع عشق، ابزارهایی برای گذر از آنها ارائه می‌کند. لئو بوسکالیا، که به دکتر لاو (Love) معروف است، این کتاب را با الهام از کلاس درس عشق که در دانشگاه برگزار می‌کرد نوشته است.

این کتاب در دهه ۷۰ چاپ شده؛ اما از بعضی اصطلاحات عامیانه تاریخ‌گذشته که بگذریم، کتاب برای امروز ما هم مفید است.

۸. هنر عاشقی

هنر عاشقی یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: مورگان اسکات پک
مترجم: زهرا ادهمی
انتشارات: خاتون
تعداد صفحات: ۴۵۹
نمره گودریدز: ۴٫۰۶
رتبه در فهرست منبع: ۱۴

پیام همه‌زمانی کتاب، که به‌مدت ۱۰ سال جزو پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز بود، کمکمان می‌کند طبیعت روابط عاشقانه را درک کنیم و در مسیر آرامش و رضایت از زندگی پیش برویم. به‌کمک کتاب، تشخیص عشق از وابستگی را یاد می‌گیریم، یاد می‌گیریم پدر و مادرهای بهتری باشیم و خود واقعی‌مان را پیدا کنیم. کتاب با این جمله آغاز می‌شود: زندگی سخت است! در ادامه، به ما می‌گوید که برای رشد معنوی راه درازی در پیش است؛ اما با لطافت ما را در مسیر دشوار و دردناک تغییر راهنمایی می‌کند.

هنر عاشقی فقط کتاب نیست، مظهر بخشندگی است!

۹. والدین هشیار

والدین هشیار یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: شفالی ساباری
مترجم: اکرم کرمی
انتشارات: صابرین
تعداد صفحات: ۲۸۷
نمره گودریدز: ۴٫۲۸
رتبه در فهرست منبع: ۱۵

والدین ناخواسته کمبودهای روان‌شناختی و احساسی خود را به فرزندان منتقل می‌کنند. دکتر ساباری معتقد است فرزندان آینه تمام‌نمای خودِ فراموش‌شده والدین هستند؛ پس فرزندان هم می‌توانند راهنمای والدین در مسیر رشد فردی باشند! کسانی که مایل‌اند در آینه نگاه کنند، می‌توانند دوباره با خود واقعی‌شان ارتباط برقرار کنند. وقتی پدر و مادر خودشان را پیدا کردند، رویکرد «همه‌چیزدانی» و نگاه بالا به پایین والد به فرزند، به رابطه دوسویه والد و فرزند تبدیل می‌شود. سپس والدین می‌توانند فرزندان را متوجه اکنون و زمان حال کنند.

برداشت من از این کتاب: تربیت فرزند بهترین فرصت برای رشد معنوی والدین همراه با کودک است؛ پس از این فرصت به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.

۱۰. تجربه اوج؛ فراسوی سرخوشی

تجربه اوج یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: میهالی چیکسنت ‌میهالی
مترجم: رضا علوی
انتشارات: شورآفرین
تعداد صفحات: ۳۶۸
نمره گودریدز: ۴٫۱۱
رتبه در فهرست منبع: ۱۹

میهالی معتقد است آنچه تجربه‌ای خاص را حقیقتا رضایت‌بخش می‌کند وضعیتی از هشیاری است به‌نام غرقگی. در غرقگی فرد معمولا لذت، ابتکار و درگیریِ عمیق با زندگی را تجربه می‌کند. میهالی در این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه این وضعیت مثبت را مدیریت کنیم و بروز آن را به بخت‌واقبال واگذار نکنیم. کتاب یاد می‌دهد که با مدیریت داده‌هایی که به وضعیت خودآگاه ما اضافه می‌شوند، می‌توانیم به شادی برسیم و کیفیت زندگی را بهبود دهیم.

۱۱. آگاهی و مغز؛ مغز چگونه افکار را رمزگشایی می‌کند

آگاهی و مغز یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: استانیسلاس دهانه
مترجم: مرضیه زارع
انتشارات: انسان‌شناسی
تعداد صفحات: ۳۴۴
نمره گودریدز: ۴٫۱۷
رتبه در فهرست منبع: ۲۰

کتاب توضیح می‌دهد که مغز چگونه افکار آگاهانه تولید می‌کند. همچنین درباره چرایی اینکه بسیاری از افکار ما در وضعیت ناخودآگاه باقی می‌مانند بحث می‌کند. به‌لطف پژوهش‌های روان‌شناختی و تصویربرداری مغزی، پژوهشگران بیش از هر زمان دیگری به کشف این اسرار نزدیک‌اند. بر پایه این پژوهش‌ها، اکنون با مشاهده تغییر نورون‌های مغز می‌توان زمانی را که فرد از داده‌ای خاص آگاه می‌شود تشخیص داد و نقش حیاتی محاسبات ناخودآگاه را در تصمیم‌گیری درک کرد.

کتاب کاوشی لذت‌بخش است در ذهن و پیچیدگی‌های شگرف آن، برای علاقه‌مندان به فناوری و علوم پیشرفته و پیچیدگی‌های فلسفی و فردی و اخلاقیِ‌ اندازه‌گیری آگاهی.

کتاب کاوشی است شگفت‌انگیز درباره بنیان‌های زیستی آگاهی.

۱۲. باهوش‌تر، بهتر، سریع‌تر؛ رمزورازهای بهره‌وری در زندگی و کسب‌وکار

باهوش تر بهتر سریعتر یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: چارلز دوهیگ
مترجم: حسین خدادادی
انتشارات: آموخته
تعداد صفحات: ۲۸۱
نمره گودریدز: ۳٫۹۳
رتبه در فهرست منبع: ۲۸

چارلز دوهیگ، نویسنده برنده پولیتزر، در این کتاب با کنجکاوی بی‌امان، گزارش‌های دقیق و داستان‌پردازی غنی، روشن می‌کند که ما چطور در امور مختلف پیشرفت می‌کنیم. این کتاب کاوشی است بدیع در علم بهره‌وری که به انسان کمک می‌کند با اضطراب و تقلای کمتری به موفقیت برسد. کتاب راهنمایی است برای بهره‌وری بیشتر بدون گذشتن از مهم‌ترین چیزهایی که داریم؛ به‌عبارتی، راه باهوش‌تر، سریع‌تر و بهتر شدن در هر چیزی را نشان می‌دهد.

دوهیگ با ترکیب داستان‌های جذاب و پژوهش‌های مختلف درباره دلایل ناکارآمدی آدم‌ها و کسب‌وکارها، خواننده را از کابین پرواز هواپیمایی در حال سقوط به اتاق نویسندگان کارتون یخ‌زده می‌برد!

۱۳. رهاکردن؛ طریقت تسلیم

رها کردن یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: دیوید هاوکینز
مترجم: امیر قانعی
انتشارات: علم
تعداد صفحات: ۲۱۵
نمره گودریدز: ۴٫۱۱
رتبه در فهرست منبع: ۲۹

رهاکردن ترفندهایی ساده و ابزارهایی اثربخش برای گذر از موانع روشنگری و آزادشدن از افکار منفی ارائه می‌کند. ترفندهای کتاب برای حذف موانع درونی در راه رسیدن به شادی، عشق، لذت، سلامتی و روشنگری کاربردی، انجام‌پذیر و بر پایه مکانیزم درونیِ تسلیم هستند. تسلیم کاری است که در هر لحظه از زندگی روزمره انجام‌پذیر است.

کتاب برای بهبود همه جنبه‌های زندگی از جمله سلامتی جسمی، خلاقیت، موفقیت مالی، درمان عاطفی، انگیزش شغلی، رابطه عاطفی و جنسی و رشد معنوی مفید است.

کتابی شگفت‌انگیز. بارها آن را خواهم خواند. اگر قرار باشد فقط یک کتاب به دیگران پیشنهاد کنم، همین کتاب را معرفی می‌کنم.

۱۴. غریزه اراده

غریزه اراده یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: کلی مک گونیگال
مترجم: تیم ترجمه رادیو مثبت
انتشارات صوتی: رادیو مثبت، کلید آموزش
نمره گودریدز: ۴٫۱۱
رتبه در فهرست منبع: ۳۳

غریزه اراده، که درباره علم تازه خودکنترلی و مهار آن برای تقویت سلامتی، بهره‌وری و افزایش شادی صحبت می‌کند، بر پایه آخرین پژوهش‌ها و بهره‌گیری از علم روان‌شناسی، اقتصاد، عصب‌شناسی و پزشکی، توضیح می‌دهد که اراده چیست، چطور کار می‌کند و چرا مهم است. بر مبنای کتاب، اراده واکنشی ذهنی ـ ‌جسمی است، نه یک ویژگی معنوی. اراده تابعی زیستی است که با ذهن‌آگاهی، تمرین، تغذیه و خواب مناسب تقویت می‌شود. جالب اینکه زیادی آن در حقیقت برای سلامتی خوب نیست. گاهی دست‌کشیدن از تلاش برای کنترل، همان چیزی است که دوباره اختیار امور را به دستمان می‌دهد!

کتاب هم توصیه‌های برای تغییر دورنمای زندگی دارد و هم تمرین‌هایی برای رسیدن به اهداف روزمره، از کاهش وزن گرفته تا شکیبایی بیشتر در تربیت فرزندان.

فکر می‌کردم این هم یکی دیگر از آن کتاب‌هایی است که می‌گوید «من این‌جوری موفق شدم، شما هم همین کار را کنید»؛ اما اشتباه می‌کردم. خوش‌حالم این کتاب را خواندم.

۱۵. چشم ذهن؛ علم جدید تحول فردی

چشم ذهن یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: دنیل جی سیگل
مترجم: فروغ هدایی
انتشارات: ذهن‌آویز
تعداد صفحات: ۴۲۷
نمره گودریدز: ۴٫۱۵
رتبه در فهرست منبع: ۳۸

دنیل جی سیگل، که از پیشگامان حوزه سلامت ذهن است، در این کتاب از مهارت بالقوه‌ای می‌گوید که ایجاد تغییرات مثبت در مغز و در زندگی را ممکن می‌سازد. اگر خاطره‌ای دردناک یا هراسی غیرمنطقی دارید که نمی‌توانید از آن رها شوید، گاهی بی‌دلیل دچار خشم و غم می‌شوید و نمی‌توانید خود را آرام کنید، یا نمی‌دانید چرا هرقدر تلاش می‌کنید نمی‌توانید رفتارتان را تغییر دهید، این کتاب کمکتان می‌کند.

با خواندن این کتاب، بسیار درباره مغز انسان و ساختار آن و بهره‌گیری از قدرت آن آموختم.

۱۶. مدیریت فروش

مدیریت فروش - یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: برایان تریسی
مترجم: مهدی قراچه‌داغی
انتشارات: ذهن‌آویز
تعداد صفحات: ۲۴۳
نمره گودریدز: ۴٫۱۹
رتبه در فهرست منبع: ۳۹

برایان تریسی در این کتاب می‌گوید مهم‌ترین دستاورد حرفه‌اش کشف این حقیقت بود که روان‌شناسیِ فروش مهم‌تر از تکنیک‌ها و روش‌های فروش است. این کتاب پرفروش‌ترین کتاب تاریخ در زمینه آموزش مهارت فروش است. فروشنده‌ها با خواندن این کتاب با بازی‌ پنهان فروش آشنا می‌شوند، یاد می‌گیرند با ترس ردشدن کنار بیایند و اعتمادبه‌نفسشان را تقویت کنند. تریسی در این کتاب تأکید می‌کند که فروشند برای اثربخشی بیشتر باید افکار، احساسات و رفتارش را مدیریت کند.

۱۷. ناشناخته؛ زندگی اسرارآمیز مغز

کتاب ناشناخته یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: دیوید ایگلمن
مترجم: معصومه ملکیان
انتشارات: سایلاو
تعداد صفحات: ۳۵۲
نمره گودریدز: ۴٫۰۶
رتبه در فهرست منبع: ۴۲

دیوید ایگلمن، عصب‌شناس معروف، در این کتاب از این می‌گوید که ناخودآگاه انسان چقدر ژرف است و اسرار شگفت‌انگیزی را آشکار می‌کند. چرا پیش از اینکه متوجه خطر شوید، پایتان به‌سمت پدال ترمز می‌رود؟ چرا در میان مکالمه‌ای که به گمانتان به آن گوش نمی‌کردید، متوجه اسمتان می‌شوید؟ چرا رازداری این‌قدر سخت است؟ چطور ممکن است از دست خودتان عصبانی شوید؟ دقیقا چه کسی از کی عصبانی می‌شود؟! ناشناخته، هنگام بررسی این پرسش‌ها، از مغز و تناقض‌هایش می‌گوید.

فرقی نمی‌کند به اراده آزاد اعتقاد داشته باشید یا دوگانگی دکارتی؛ این کتاب باورهایتان را به چالش می‌کشد!

۱۸. عادت‌های یک مغز شاد

عادتهای یک مغز شاد یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: لورتا گرازیانو برونینگ
مترجم: زیبا امانی بصیریان
انتشارات: اندیشه فاضل
تعداد صفحات: ۳۱۰
نمره گودریدز: ۴٫۰۶
رتبه در فهرست منبع: ۴۶

این کتاب نشان می‌دهد چگونه می‌توان مغز را پروراند تا ترکیباتی شیمیایی‌ را آزاد کند که باعث شادی انسان می‌شوند. کتاب با فعالیت‌هایی ساده نقش هورمون‌های شادی (سروتونین، دوپامین، اکسی‌توسین و اندورفین) را نشان می‌دهد. با خواندن کتاب یاد می‌گیرید مغزتان را طوری از نو آچارکشی کنید که عادت‌های جدید در شما شکل بگیرد و در مسیری قرار بگیرید که تحریک هورمون‌های شادی و حس خشنودی پس از آن، در مواقع نیاز ساده‌تر هم شود.

تصور کنید هروقت خواستید بتوانید هورمون‌های شادی را فعال و حالتان را خوب کنید. خُب معلوم شد این کار شدنی است!

۱۹. یادگیری آزاد

یادگیری آزاد یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: پیتر گری
مترجم: مهدی غلامی
انتشارات: مدرسان شریف
تعداد صفحات: ۳۱۶
نمره گودریدز: ۴٫۲۹
رتبه در فهرست منبع: ۶۲

پیتر گری، کارشناس پیشرو در حوزه پرورش کودکان، در این کتاب توضیح می‌دهد که چرا یادگیری خودگران (آموزش فرد بر پایه انتخاب و تصمیم خود او) بهترین روش آموزش به کودکان است. گری معتقد است باید بچه‌هایی را که در دنیای پیوسته متغیر کنونی شکوفا خواهند شد، در هدایت برنامه آموزشی و رشد فردی‌شان آزاد گذاشت.

او بر پایه شواهد به‌دست‌آمده از انسان‌شناسی و روان‌شناسی و تاریخ، روشن می‌کند که بازی آزادانه ابزاری ضروری است که بچه‌ها با آن یاد می‌گیرند زندگی‌شان را مدیریت و مشکلات را حل کنند، با دیگران کنار بیایند و از نظر احساسی مقاوم شوند. کتاب توصیه می‌کند دست از مقصر دانستن بچه‌ها برداریم و در نظام آموزشی‌ای که کنجکاوی را سرکوب می‌کند به‌دنبال مشکل بگردیم.

۲۰. نفوذ نامرئی

نفوذ نامرئی یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: جونا برگر
مترجم: شعبانعلی کوهستانی
انتشارات: نوآوران سینا
تعداد صفحات: ۲۴۶
نمره گودریدز: ۳٫۶۶
رتبه در فهرست منبع: ۶۶

نویسنده در این کتاب از موارد پنهانی می‌گوید که تصمیم‌های ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، از لباسی که می‌خریم تا شغلی که انتخاب می‌کنیم. احتمالا شما هم باور دارید که تصمیم‌های ما بر اساس افکار و نظرات شخصی‌مان است. خب در اشتباهید! ما بدون اینکه متوجه باشیم، در هر کاری که می‌کنیم و در هر لحظه از زندگی‌مان از دیگران تأثیر می‌گیریم! حتی غریبه‌ها هم بر قضاوت و تصمیم‌های ما تأثیر می‌گذارند (مثلا دیگر آهنگ‌های فلان خواننده را گوش نمی‌کنیم، چون سایت شرط‌بندی دارد؛ شاید هم نمی‌خواهیم دیگران فکر کنند ما به این مسائل اهمیت نمی‌دهیم!).

با خواندن این کتاب و درک تأثیر اجتماعی، می‌فهمیم که چه‌وقت باید آن را بپذیرم و کی در برابرش مقاومت کنیم، به‌علاوه، می‌توانیم از این دانش برای کنترل بیشتر رفتارمان بهره بگیریم.

جونا برگر یک بار دیگر کتابی شگفت‌انگیز نوشت با ایده‌هایی درباره اینکه چطور دنیا را ببینیم!

کتاب‌های دیگری که از فهرست بوک‌آتوریتی به فارسی ترجمه شده‌اند را در ادامه بخوانید:

زمینه روانشناسی

نویسنده: رابرت فلدمن
مترجم: محمداحسان نراقی، مراد عبدی ورمزان
انتشارات: علم‌اندوزان
تعداد صفحات: ۷۶۸
نمره گودریدز: ۳٫۶۱
رتبه در فهرست منبع: ۷۱

من از این کتاب خیلی از مفاهیم ابتدایی روان‌شناسی را یاد گرفتم. کتابِ خیلی مفید و ساده‌ای است.

هنر و علم خودشناسی

هنر و علم خودشناسی یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: پیتر هالینز
مترجم: آرسام هورداد
انتشارات: نوین
تعداد صفحات: ۱۵۶
نمره گودریدز: ۳٫۳۴
رتبه در فهرست منبع: ۷۲

روان‌شناسی و یوگا

نویسنده: ماریانا کاپلان
مترجم: میلاد تکسیبی
انتشارات: نسل روشن
تعداد صفحات: ۲۹۲
نمره گودریدز: ۳٫۸۸
رتبه در فهرست منبع: ۸۰

هوش هیجانی

هوش هیجانی یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: دنیل گلمن
مترجم: غلامحسن خانقائی
انتشارات: نسل نواندیش
تعداد صفحات: ۴۶۹
نمره گودریدز: ۴٫۰۲
رتبه در فهرست منبع: ۸۱

هوش هیجانی رو هرکی نخونده ضرر کرده. کتاب خوبیه. می‌تونه زندگی آدم‌ها رو، دیدگاهشون نسبت به زندگی رو بهتر کنه. فقط چون حجمش زیاده، یه وقت خسته نشین دست بکشین. حتی اگه چند بار هم بخونین ضرر نکرده‌این.

در ادامه، برای علاقه‌مندانی که مایل به تهیه و مطالعه بهترین کتاب های روانشناسی به زبان اصلی هستند، به برخی از کتاب‌های این فهرست که ترجمه نشده‌اند اشاره می‌شود.

تو همانی که می‌اندیشی: نسخه اصلی به‌همراه راهنمایی برای زندگی

نویسنده: جیمز آلن، جوئل فوتینوس
نمره گودریدز: ۴٫۳۵
رتبه در فهرست منبع: ۲

نسخه اولیه این کتاب با عنوان «تو همانی که می‌اندیشی» به فارسی ترجمه شده است.

فرشتگان نیکوتر سرشت ما

نویسنده: استیون پینکر
نمره گودریدز: ۴٫۱۵
رتبه در فهرست منبع: ۵

ظاهرا این کتاب ترجمه شده و در دست انتشار است.

زندگی‌کردن، عشق‌ورزیدن و یادگرفتن (Living, Loving and Learning)

نویسنده: لئو بوسکالیا
نمره گودریدز: ۴٫۲۴
رتبه در فهرست منبع: ۶۶

تسلط بر زبان بدن

نویسنده: استیون پینکر
نمره گودریدز: ۴٫۰۶
رتبه در فهرست منبع: ۷۰

روان‌شناسی شوخی

روانشناسی شوخی یکی از بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

نویسنده: راد ای مارتسن، توماس فورد
نمره گودریدز: ۳٫۸۹
رتبه در فهرست منبع: ۷۵

حیوان اجتماعی

نویسنده: الیوت و جاشوا آرنسن
نمره گودریدز: ۴٫۲۷
رتبه در فهرست منبع: ۷۷

بازی اعتمادبه‌نفس (The Confidence Game)

نویسنده: ماریا کونیکووا
نمره گودریدز: ۳٫۶۶
رتبه در فهرست منبع: ۸۸

زندگی قصدمند (An Intentional Life)

نویسنده: لیزا کنتجن
نمره گودریدز:
رتبه در فهرست منبع: ۹۲

سخن آخر

به پایان فهرست بهترین کتاب های روانشناسی بوک‌آتوریتی رسیدیم. همان ‌طور که گفتیم، این‌ روزها بهترین کتاب های روانشناسی خیلی طرفدار دارند، از کتاب‌های خودیاری و راهنماهای توسعه فردی گرفته تا کتاب‌های با موضوع تربیت فرزند و رابطه عاطفی. شما چقدر اهل کتاب‌های روان‌شناسی هستید؟ کدام‌یک از کتاب‌های این فهرست را خوانده‌اید؟ چه درس‌هایی از آنها گرفته‌اید؟ به‌نظر شما، بهترین کتاب های روانشناسی واقعا تأثیرگذارند؟
منبع bookauthority
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 6 دیدگاه)
  1. مازیار می‌گوید

    گه گاهی مشکل یه خط مفهونی رو پیدا کرد ممنون خیلی خوبن این لیستا بیشتر وبهتر کی میدونه چقد این مسیر جالبه

    1. الناز طرزمنی می‌گوید

      سپاس از پیام‌تون و از همراهی‌تون. خوشحالم که پسندیدید.

  2. کاوه می‌گوید

    سپاس بابت معرفی کتابها … عالی بود

    1. امیر می‌گوید

      عالی

    2. الناز طرزمنی می‌گوید

      درود. سپاس از همراهی‌ و اشتراک نظرتون.

  3. Delaram می‌گوید

    مرسی از سایت خوبتون، من کتابای خوبی رو با همین موضوع از نودهشتیا گرفتم که واقعا 98iiaکتاباش عالی بودن و بیشتر این کتاب هایی که معرفی کردین رو از همین سایت 98 گرفتم. بازم ممنون از سایتتون و کسانی که لیست این کتاب هارو جمع آوری میکنن، خیلی عالیه.