چطور یک مهندس عمران شویم؟

0

مهندسی عمران یکی از قدیمی‌ترین حرفه‌ها در شاخه مهندسی است. آکروپلیس یونان، اهرام مصر و قنات‌های رومی تنها برخی از شاهکارهای اولیه منسوب به این رشته هستند. این روزها، مهندسان عمران بر پروژ‌ه‌های زیربنایی، ساخت و نگهداری از پل‌ها، جاده‌ها، تونل‌ها، ساختمان‌ها و سیستم‌های آب‌رسانی در سراسر دنیا دخالت و نظارت دارند.

مهندسین عمرانِ مدرن و امروزی با اهداف و چالش‌های متفاوتی نسبت به همتایان باستانی خود روبه‌رو هستند، اما صرف نظر از دوره، مهندسان عمران نقش مهمی در پیشرفت زندگی و فرهنگ جامعه دارند. این روزها مهندسان عمران وظیفه دارند تا با رعایت قوانین، ارزیابی تأثیرات زیست محیطی و استفاده از نرم افزارهای نوین، طراحی سیستم‌های شهری مانند شبکه‌های حمل و نقل و برنامه ریزی طولانی مدت را انجام دهند. انرژی تجدید پذیر نیز در فعالیت‌های یک مهندس عمران جای دارد که بر طراحی و ساخت انرژی خورشیدی و بادی نظارت می‌کنند.

با افزایش جمعیت جهان، تقاضا برای استخدام مهندس عمران و همچنین لیست آگهی های استخدام مهندس عمران روز به روز در جوامع مختلف رو به افزایش است. این مقاله راهنمایی دقیق از مراحل مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک مهندس عمران را شامل می‌شود؛ از جمله این مراحل تحصیلات و آموزش‌های مربوطه، مهارت‌ها و مدارک تحصیلی برای راه یابی به این شغل پرتقاضا و همچنین کارهایی که هر مهندس عمران باید انجام دهد، هستند. پیش بینی رشد شغلی و حقوق و دستمزد مهندس عمران نیز در این مقاله آمده است.

رونیکس

مهندس عمران چه کاری انجام می‌دهد؟

رشته عمران چیست؟ مهندسان عمران به طراحی و ساخت سازه‌ها و زیرساخت‌های بزرگ مانند جاده‌ها، تصفیه خانه‌ها و تونل‌ها کمک می‌کنند. مهندسان عمران، علاوه بر ساخت جاده‌ها و سیستم‌های آب‌رسانی، پروژه‌های ساختمانی را طراحی و نظارت می‌کنند. آنها بودجه‌ها پروژه‌ها را تدوین می‌کنند، زمین را بررسی می‌کنند، مواد را آزمایش می‌کنند، نقشه‌های اولیه طراحی و آماده می‌کنند و از رعایت مقررات اطمینان حاصل می‌کنند. آنها همچنین تعمیرات و نگهداری را مدیریت می‌کنند. بسیاری از آنها سمت‌های نظارتی مانند مدیر ناظر دارند و معمولاً در یک منطقه خاص تخصص دارند.

چطور مهندس عمران شویم؟

شاید این سؤال خیلی از شما باشد و دوست دارید بدانید که بهترین راه برای مهندس عمران شدن کدام راه است. به این ترتیب چطور مهندس عمران شویم؟

مرحله 1: تحقیق در زمینه رشته عمران

قبل از ورود به این حرفه، مهندسان عمرانِ آینده و مشتاق باید درک کاملی از مهارت‌ها، دانش، وظایف، تخصص‌ها و سایر جنبه‌های مهم این رشته داشته باشند. در اینجا یک مقدمه مختصر و کافی در مورد هر آنچه مهندس عمران شدن لازم دارد را، آورده‌ایم.

مهارتها و دانش‌های لازم: مهندسان عمران از ریاضیات، علوم مختلف، طبیعت و مواد برای “رفاه و ترقی بشریت” استفاده می‌کنند. آنها ضمن تلاش‌های بسیار برای محافظت از محیط زیست، سازه‌هایی را به بشریت ارائه می‌دهند که در راستای سبک زندگی امروزی، صنعت و حمل و نقل جامعه است.

وظایف معمول: مهندسان عمران تحقیق و حل مشکلات مربوط به سازه‌ها، جاده‌ها و سایر پروژه‌ها را انجام می‌دهند. آنها انطباق با قوانین، مقررات و یا استانداردها را ارزیابی می‌کنند، تجزیه و تحلیل داده‌ها را انجام می‌دهند، نظارت و کنترل منابع را انجام می‌دهند، ارزیابی کیفیت و امکان سنجی پروژه‌ها را بر عهده دارند؛ تعیین و مشخص کردن دستگاه‌ها، قطعات و تجهیزات فنی را بر عهده دارند و در نهایت نظارت بر فرآیندها از جمله مسئولیت‌های دیگر مهندسان عمران است.

ویژگی‌های شخصی: مهندسان عمران برای انجام موفقیت آمیز وظایف خود باید قادر به تصمیم گیری باشند. کار خود و دیگران را اصولی سازماندهی کنند، اصول ریاضی و علمی را بفهمند و در کار خود به کار گیرند. مهندسان عمران در حل مشکلات قوی هستند و به طور موثر با دیگر افراد ارتباط برقرار می‌کنند.

مرحله 2: کسب مدرک کارشناسی مهندسی عمران (چهار سال)

مسیر نهایی هر فردی در مهندسی عمران به گرفتن مدرک کارشناسی از دانشگاه در رشته عمران منتهی می‌شود. رشته عمران به عنوان یکی از رشته‌هایی به شمار می‌آید که افراد برای کار حتما باید مدرک همین رشته را داشته باشند. این حالت در مورد رشته حقوق و وکالت نیز صدق می‌کند و فردی با مدرک لیسانس ریاضی نمی‌تواند دفتر وکالت داشته باشد.

در این رشته زیرشاخه‌هایی نیز وجود دارد که افراد می‌توانند تحصیل در آن زیرشاخه‌ها را انتخاب کنند و مسیر شغلی آینده خود را با این انتخاب‌ها درست کنند. به عنوان مثال می‌توانیم به مواردی مانند معماری، مهندسی محیط زیست، مهندسی سازه، مهندسی بزرگراه و موارد دیگر اشاره کرد.

مرحله 3: کسب مدرک کارشناسی ارشد (یک تا دو سال، که این مورد، تنها توصیه است)

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، مدرک کارشناسی ارشد به سرعت در حال تبدیل شدن به استاندارد و حتی شرایط پیش نیاز برای استخدام مهندسی عمران شده است. دقیقاً مانند مقطع کارشناسی، در ارشد نیز می‌توانید سراغ یک زمینه خاص بروید و تحصیلات تکمیلی خود را بگذرانید.

برخلاف مدارک کارشناسی، این مقطع اغلب بسیار تخصصی‌تر است و مفاهیم مهندسی پیشرفته را هدف قرار می‌دهد. دانشجویان می‌توانند در دانشگاه این مدرک را دریافت کنند و یا حتی می‌توانند سراغ مدارک غیردانشگاهی و آنلاین بروند. کلاس‌ها و آموزش‌های آنلاین می‌توانند به ویژه برای افراد شاغل که دوست دارند تا تحصیلات خود بیشتر کنند یا نیاز به مدرک بالاتر برای ترفیع دارند، بسیار جذاب باشد.

مرحله 4: کسب تجربه (یک تا چهار سال)

برای تبدیل شدن به یک مهندس عمران معتبر و ماهر، اکثر افراد حرفه‌ای کسب تجربه چه در شرکت‌ها به صورت استخدامی و چه به صورت کارآموزی را پیشنهاد می‌دهند. شما به عنوان دانشجو می‌توانید در ترم تابستان که کلاس‌ها تشکیل نمی‌شوند، کارآموزی بردارید و تجربه و مهارت خود را در زمینه عمران و ساخت و ساز افزایش دهید. با گذراندن کارآموزی می‌توانید به موارد زیر دست پیدا کنید:

  • آشنایی با مقررات عمران
  • افزایش ارتباط خود با افراد این حوزه
  • یادگیری مدیریت پروژه
  • اخلاق حرفه‌ای
  • ارزیابی ریسک
  • بالا بردن مهارت‌های فنی

آینده شغلی و حقوق و دستمزد مهندسان عمران

در پایان باید عنوان کنیم که کار مهندسان عمران برای ایمن نگه داشتن جامعه و زندگی مردم، صنعت و پیشرفت بسیار حیاتی است و درآمد و چشم انداز شغلی آنها نشان دهنده میزان تقاضای بالا بازار کار برای جذب این افراد است. طبق اعلام وب‌سایت ایران سلری مرجع حقوق و دستمزد، میانگین حقوق ماهانه مهندسان عمران در ایران حدود ۴.۶۰۰.۰۰۰ تومان است.

درآمد مهندسان عمران با توجه به میزان تحصیلات، پیشرفت شغلی، گواهینامه‌ها و تجربه متفاوت خواهد بود. همچنین، موقعیت جغرافیایی افراد و شرکتی که در آن مشغول به کار هستند، می‌تواند بر درآمد آنها تأثیر بگذارد.

طبق پیش بینی‌ها میزان رشد رشته مهندسی عمران بین سال‌های 2019 تا 2029 در حدود 11 درصد خواهد بود که تقریبا با دیگر مشاغل رشد برابری دارد و البته که بازار کار خوبی خواهد داشت.

موارد و تغییرات مربوط به شهرنشینی، رشد جمعیت و زیرساخت‌های فرسوده در شهرها این فرصت را برای افراد فراهم کرده است که مسیر شغلی را بر پایه این موارد برنامه ریزی کنند و عمران و زیرشاخه‌های آن را برای تحصیل انتخاب کنند.

 

منبع: وبلاگ ایران تلنت

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.