تأثیرگذارترین کارآفرینان دنیا؛ ۳۰ شخصیت فراموش نشدنی در تاریخ کسب‌وکار

3

کارآفرینان بزرگ، در کنار حل مشکلات زندگی مردم، موفق به کسب ثروت سرشار، شهرت، قدرت، نفوذ و حتی محبوبیت شده‌اند. در نتیجه، سبک زندگی، دیدگاه و نصایح آنها به منبع الهام‌بخشی برای صدها میلیون نفری تبدیل شده است؛ افرادی که رؤیای تبدیل‌شدن به بیل گیتس یا هنری فورد بعدی را در سر می‌پرورانند. این‌طور نیست که برای آشنایی با طرز فکر و درک دلیل موفقیت آنها فقط خواندن زندگی‌نامه و نقل‌قول‌های جذاب در شبکه های اجتماعی کافی باشد؛ باید به‌دنبال خصوصیات رفتاری و چهارچوب‌های فکری مشترکی بود که کسب دستاوردهایی بسیار فراتر از افراد معمولی را برایشان امکان‌پذیر ساخته است. آنچه در ادامه می‌خوانید نگاهی کوتاه به زندگی تأثیرگذارترین کارافرینان دنیا در دو سده اخیر است، با نگاهی به زندگی و دلایل موفقیت آنها.

ستارگان اقتصاد و صنعت

این‌گونه نیست که دلیل اصلی موفقیت کارآفرینان برتر تاریخ فقط قرارداشتن در مکان مناسب و زمان مناسب باشد. سبک زندگی و نوع نگاه این افراد موفق به زندگی با یکدیگر شباهت‌های فراوانی دارد. اصلی‌ترین وجه‌مشترک کارآفرینان موفق تمرکز آنها در کار و اراده خلل‌ناپذیری است که در مواجهه با چالش‌های گریزناپذیر خلق و توسعه یک کسب و کار نشان می‌دهند. انگیزه اصلی آنها معمولا پولدارشدن نیست.

رونیکس

هرچند حل مشکلات بنیادین مسیر پیشرفت بشر آنها را ثروتمند می‌کند، آنها این ثروت را در حین ایجاد تحول در زندگی بقیه به دست می‌آورند. این شاید دلیل اصلی ریسک‌هایی است که این بزرگان در کسب و کار خود کرده و می‌کنند. مسلما کارآفرینان بزرگ و تأثیرگذار تاریخ بشر بسیار بیشتر از ۳۰ نفرند؛ اما در این مقاله، می‌خواهیم با نگاهی کلی به برخی از تأثیرگذارترین آنها، شما را بیشتر با آنچه باعث موفقیتشان در کار و زندگی شده آشنا کنیم.

موفق‌ترین کارآفرینان معاصر انتخابی‌مان، بدون ترتیب مشخص و بدون رده‌بندی بر اساس ثروت در زمان نگارش این مقاله، عبارت‌اند از:

۱. ایلان ماسک

وقتی چیزی به‌اندازه کافی مهم باشد، حتی اگر احتمال بدهید بخت با شما یار نخواهد بود، هرکاری لازم باشد انجام می‌دهید.

تاریخ تولد: ۲۸ ژوئن ۱۹۷۱
محل تولد: پریتوریا، آفریقای جنوبی
کسب‌وکار: شرکت فناوری فضایی اسپیس ایکس، شرکت خودروسازی الکتریکی تسلا، شرکت تونل‌سازی بورینگ، عضو هیئت‌مدیره شرکت فناوری انرژی خورشیدی سولارسیتی
تأثیرگذاری: تحول تراکنش‌های مالی آنلاین، تحول صنعت خودروسازی، تحول فناوری فضایی
ثروت کلی: ۱۹۷میلیارد دلار
وقتی چیزی به‌اندازه کافی مهم باشد، حتی اگر احتمال بدهید بخت با شما یار نخواهد بود، هر کاری لازم باشد انجام می‌دهید.

ایلان ماسک، که این روزها لقب ثروتمندترین مرد جهان را کسب کرده است، بی‌شک یکی از تأثیرگذارترین کارآفرینان دوران معاصر است. ایلان متولد آفریقای جنوبی است و یکی از جسورترین کارآفرینان تاریخ به‌ شمار می‌رود. خصوصیت اصلی پروژه‌های ماسک رفتن به‌سمت مشکلات ظاهرا غیرممکن و تبدیل آنها به فناوری‌های قابل‌دسترس برای همه است. این روحیه کمکش کرده با مجموعه‌ای از انتخاب‌های هوشمندانه، در کمتر از ۳۰ سال، در کنار تبدیل‌شدن به یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌داران و کارآفرین‌های جهان، یکی از محبوب‌ترین چهره‌های دنیای صنعت و تجارت هم باشد.

نکته اصلی فعالیت‌های ایلان ماسک شوق شخصی او برای حل مشکلاتی مثل آلودگی محیط‌زیست و تبدیل انسان‌ها به یک گونه بین‌سیاره‌ای است. این فعالیت‌ها نه‌تنها برای او ثروت سرشاری فراهم کرده است، که بی‌شک باعث پیشرفت فناوری‌‌های مختلف و به‌طور کلی پیشرفت نوع بشر شده است.


حتما بخوانید: ۱۰ راز موفقیت در کسب‌ و‌ کار از نظر ایلان ماسک

۲. اندرو کارنگی

تلاش برای تبدیل جهان به جای بهتری از آنچه بوده است، یکی از انگیزه‌های والای زندگی است.

تاریخ فوت: ۱۱ آگوست ۱۹۱۹ (در ۸۳سالگی)
محل تولد: دانفرملین، اسکاتلند
کسب‌وکار: صنعت فولاد
تأثیرگذاری: پیشرو در خلق فرایندهای جدید تولید صنعتی
ثروت کلی: ۳۸۰میلیون دلار
تلاش برای تبدیل جهان به جای بهتری از آنچه بوده است یکی از انگیزه‌های والای زندگی است.

اندرو کارنگی از آن دست کارآفرینان بزرگ است که از هیچ به همه‌چیز رسید. اندرو در خانواده‌ای تهی‌دست در شمال اسکاتلند به دنیا آمد. سال‌های نخستین زندگی او بسیار سخت گذشت؛ هرچند پس از مهاجرت به آمریکا توانست مسیر پیشرفت را در پیش بگیرد. سال‌ها کار سخت و مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه در صنایع رو به رشد سبب شد اندرو کارنگی به یکی از ثروتمندترین مردان زمان خودش تبدیل شود.

از کارنگی، که در نهایت به یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌داران آمریکا و از غول‌های صنعت نفت و فولاد این کشور تبدیل شد، کتابخانه‌های متعدد و یک دانشگاه به ‌یادگار مانده است. او قلم توانایی هم داشت و به‌غیر از کتاب معروف زندگی‌نامه خود، کتاب تأثیرگذاری به‌نام «انجیل ثروت» نوشته است. او در این اثر، که الهام‌بخش بسیاری از کارآفرینان و سرمایه‌داران پس از او بوده، شرح می‌دهد چطور افراد ثروتمند از نظر اخلاقی موظف‌اند بخشی از ثروت خود را به جامعه بازگردانند.

۳. استیو جابز

وجه تمایز بین رهبر و پیرو، نوآوری است.

تاریخ فوت: ۵ اکتبر ۲۰۱۱ (در ۵۶سالگی)
محل تولد: ایالت کالیفرنیا، آمریکا
کسب‌وکار: تولید و توسعه سخت‌افزار و نرم‌افزار
تأثیرگذاری: یکی از عوامل تحول بنیادین طراحی و عملکرد دستگاه‌های دیجیتال و چندرسانه‌ای
ثروت کلی: ۶٫۱میلیارد دلار
وجه تمایز بین رهبر و پیرو، نوآوری است.

استیو جابز، مدیرعامل فقید اپل، یکی از شناخته‌شده‌ترین کارآفرینان تاریخ است. او که در کودکی به فرزندخواندگی پذیرفته شده بود، بلافاصله بعد از تمام‌کردن دبیرستان، در شرکت آتاری به‌عنوان دستیار فنی مشغول به کار شد. این نقطه عطفی در زندگی استیو بود و پای او را به دنیای رایانه و تجهیزات الکترونیک باز کرد. او به‌همراه دوست خود، استیو وزنیاک، شرکت اپل را در یک گاراژ تأسیس کرد. آن تجارت کوچک امروز باارزش‌ترین شرکت جهان و بزرگ‌ترین غول دنیای فناوری اطلاعات است.

البته این یگانه فعالیت او نبود و از استودیوی انیمیشن‌سازی پیکسار می‌توان به‌عنوان دیگر شرکت موفق او نام برد. استیو جابز مهندس یا مخترع نبود؛ بلکه نبوغ اصلی او در ایده پردازی برای محصولات کاربردی، سرهم‌کردن تیم‌های متخصص و بازاریابی بی‌نظیرش بود. این توانایی‌ها سبب شده‌اند او جایگاهی منحصربه‌فرد در بین کارآفرینان دوران معاصر داشته باشد. با اینکه هرگز موفق به کسب عنوان ثروتمندترین مرد جهان نشد، حتی سال‌ها پس از مرگش نیز یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ صنعت به ‌شمار می‌رود.


حتما بخوانید: کتاب استیو جابز، شیوه های نوین رهبری؛ راهنمایی برای تمام مدیران

۴. هنری فورد

اگر فکر می‌کنید می‌توانید کاری را انجام دهید، یا نمی‌توانید آن را انجام دهید، حق با شماست.

تاریخ فوت: ۷ آوریل ۱۹۴۷ (در ۸۴سالگی)
محل تولد: ایالت میشیگان، آمریکا
کسب‌وکار: خودروسازی
تأثیرگذاری: بنیان‌گذار اصول تولید انبوه صنعتی و مروج حمل‌ونقل نوین
ثروت کلی: ۱٫۱میلیارد دلار

اگر فکر می‌کنید می‌توانید کاری را انجام دهید یا نمی‌توانید آن را انجام دهید، حق با شماست.

مؤسس شرکت نامدار فورد، به‌خاطر نقشی که در عمومی‌شدن استفاده از خودرو در زندگی ما ایفا کرده است، شهرتی جهانی دارد. او در خانواده‌ای با اصالت ایرلندی در آمریکا متولد شد و زندگی معمولی‌ای داشت. هنری از کودکی به تجهیزات مکانیکی علاقه‌مند بود؛ برای مثال، در نوجوانی ساعتی را که پدرش به او هدیه داده بود باز کرد و دوباره بست تا با سازوکار آن آشنا شود. این نخستین قدم از مسیری طولانی بود که از هنری مهندس و صنعتگری کاربلد ساخت.

در نهایت، این تلاش‌ها به تأسیس شرکت خودروسازی دیترویت در سال ۱۸۹۹ منجر شد. البته فورد در نخستین تلاش خود موفق نبود و پس از تأسیس شرکتی دیگر به‌نام شرکت خودروسازی کادیلاک (که بعدها فروخته شد) در نهایت شرکت فورد را تأسیس کرد. فورد با تولید انبوه خودروی مدل تی (T) برای نخستین بار امکان استفاده از خودروی شخصی برای عموم مردم را فراهم کرد. البته هنری فورد بیشتر به‌خاطر تحول فرایندهای ساخت، اختراع مفهوم «خط تولید» و مفهوم «تولید انبوه» در صنعت شناخته می‌شود.

۵. جف بزوس

اگر تعداد آزمایش‌هایی که سالانه انجام می‌دهید را دوبرابر کنید، نوآوری شما هم دوبرابر خواهد شد.

تاریخ تولد: ۱۲ ژانویه ۱۹۶۴
محل تولد: ایالت نیومکزیکو، آمریکا
کسب‌وکار: فروش آنلاین
تأثیرگذاری: تحول تجارت الکترونیک و فروش اینترنتی
ثروت کلی: ۱۸۲میلیارد دلار

اگر تعداد آزمایش‌هایی را که سالانه انجام می‌دهید ۲ برابر کنید، نوآوری شما هم ۲ برابر خواهد شد.

مؤسس، عضو هیئت‌مدیره و سهام‌دار عمده مشهورترین فروشگاه اینترنتی جهان یعنی آمازون، این روزها دومین مرد ثروتمند جهان به‌ شمار می‌رود. او از کودکی به فناوری و ساخت تجهیزات الکترونیکی علاقه‌مند بود. این علاقه آن‌قدر زیاد بود که جف توانست مادر و ناپدری‌اش را قانع کند تا گاراژ خانه را به آزمایشگاه شخصی او تبدیل کنند. او در دوران تحصیل هم خوش درخشید و در مدرسه و دانشگاه همیشه جزو بهترین‌های کلاس بود.

جالب است بدانید جف بزوس در سال ۲۰۰۸ موفق به کسب عنوان دکتری افتخاری علم و فناوری از دانشگاه کارنگی ملون هم شده است. وی پس از اتمام تحصیلات در دانشگاه پرینستون، وارد صنعت رایانه شد. البته ایده اصلی کسب‌و‌کار او یک سال بعد در حین سفری بین شرق و غرب آمریکا به فکر او خطور کرد. بزوس در سال ۱۹۹۵، آمازون را به‌عنوان سرویس ارسال پستی کتاب در آمریکا تأسیس کرد؛ کسب‌وکاری که در دو دهه رشدی خیره‌کننده داشت و ابعاد عجیبی یافت. آمازون امروزه به بزرگ‌ترین فروشگاه و تجارت الکترونیکی جهان تبدیل شده است که می‌توانید در آن، علاوه بر کتاب، تقریباً هرچیز دیگری را هم که لازم داشته باشید بیابید.

۶. بیل گیتس

موفقیت معلم مزخرفی است. باعث می‌شود آدم‌های باهوش خیال کنند هرگز شکست نخواهند خورد.

تاریخ تولد: ۲۸ اکتبر ۱۹۵۵
محل تولد: ایالت واشنگتن، آمریکا
کسب‌وکار: فناوری اطلاعات و علوم رایانه
تأثیرگذاری: تحول صنعت نرم‌افزار، سیستم‌های عامل و قابل‌دسترس‌کردن رایانه‌های شخصی برای همه
ثروت کلی: ۱۰۰میلیارد دلار

موفقیت معلم مزخرفی است. باعث می‌شود آدم‌های باهوش خیال کنند هرگز شکست نخواهند خورد.

مدیرعامل مایکروسافت و خالق سیستم‌عامل داس (DOS) سالیان سال ثروتمندترین مرد جهان به‌ شمار می‌رفت. او شرکت خود را پس از انصراف از ادامه تحصیل به‌همراه دوستش تأسیس کرد. مایکروسافت کار خود را در ۱۹۷۵ با بودجه‌ تحقیقاتی که از دانشگاه ام. آی. تی دریافت کرد آغاز کرد. ۱۰ سال بعد، نخستین نسخه سیستم‌عامل ویندوز به بازار عرضه شد. سیستم‌عامل جدید مایکروسافت و رابط گرافیکی‌اش پای رایانه‌های خانگی را به منازل تمام جهان باز کردند.

البته گیتس ثروت سرشار خود را که از راه تولید نرم‌افزار‌های مختلف و به‌خصوص فروش سیستم‌عامل ویندوز کسب کرده است فقط برای خود نگه نخواهد داشت. او که به آموزه‌های کارنگی اعتقاد فراوان دارد، اعلام کرده که قصد ندارد چیزی بیشتر از یک خانه و ۱۰۰هزار دلار برای فرزندانش باقی بگذارد. بنیاد گیتس، که خود بیل و همسرش تأسیس کرده‌اند، تاکنون ده‌ها میلیارد دلار در سراسر جهان برای پروژه‌های بشردوستانه هزینه کرده است.


حتما بخوانید: بیل گیتس چگونه به اسطوره‌ رهبری تبدیل شد؟

۷. لری پیج

شما هرگز رویاهایتان را فراموش نمی‌کنید، بلکه آنها را به‌عنوان سرگرمی ادامه می‌دهید.

تاریخ تولد: ۲۶ مارس ۱۹۷۶
محل تولد: ایالت میشیگان، آمریکا
کسب‌وکار: فناوری اطلاعات، علوم رایانه
تأثیرگذاری: ایجاد تحول در جست‌وجوی اینترنتی محتوای متنی و چندرسانه‌ای
ثروت کلی: ۶۸میلیارد دلار

شما هرگز رؤیاهایتان را فراموش نمی‌کنید، بلکه آنها را به‌عنوان سرگرمی ادامه می‌دهید.

لری پیج یکی از دو مؤسس شناخته‌شده‌ترین موتور جست‌وجو و غول دنیای فناوری اطلاعات یعنی گوگل است. البته با توجه به اینکه پدر و مادر لری هر دو استاد علوم رایانه دانشگاه میشیگان بودند، تعجبی ندارد که او هم به این صنعت علاقه‌مند شد. لری علاوه بر داشتن خانواده‌ای ثروتمند، در تحصیل هم خوش درخشید و موفق به کسب دکتری رایانه از دانشگاه استنفورد شد.

او در سال ۱۹۹۵، با سرگی برین، دیگر مؤسس گوگل آشنا شد و یک سال بعد، شرکت گوگل آغاز به کار کرد. فناوری منحصربه‌فرد جست‌وجوگر اینترنت و رتبه‌بندی صفحات وب آنها خیلی زود توجه سرمایه‌گذاران را جلب کرد. باقی داستان احتمالا برای همه شما آشناست: گوگل طی چند سال، به بزرگ‌ترین وب‌سایت و موتور جست‌وجوی اینترنت تبدیل شد و امروزه زندگی بدون آن تقریبا برای ما غیرممکن است. شرکتی که لری پیج و سرگی برین در یک اتاق تأسیس کردند، اکنون با بیش از ۱٫۲تریلیون دلار ارزش یکی از بزرگ‌ترین کسب‌و‌کارهای جهان شده است.


حتما بخوانید: ۳ راهکار ساده برای مدیریت زمان از زبان یکی از مدیران گوگل

۸. سرگی برین

حل مشکلات بزرگ از روبرو شدن با مسائل کوچک راحت‌تر است.

تاریخ تولد: ۲۱ آگوست ۱۹۷۳
محل تولد: مسکو، روسیه
کسب‌وکار: فناوری اطلاعات، علوم رایانه
تأثیرگذاری: ایجاد تحول در جست‌وجوی اینترنتی محتوای متنی و چندرسانه‌ای
ثروت کلی: ۶۶میلیارد دلار

حل مشکلات بزرگ، از روبه‌روشدن با مسائل کوچک راحت‌تر است.

دیگر مؤسس گوگل متولد آمریکا نیست، در قلب اتحاد جماهیر شوروی یعنی مسکو در اوج جنگ سرد متولد شد. او در ۶سالگی به‌همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد. پدر و پدربزرگش هر دو ریاضی‌دان بودند و این شاید یکی از دلایل علاقه او به این رشته بود. سرگی پس از کسب مدرک در رشته ریاضیات و علوم رایانه از دانشگاه مریلند، به دانشگاه استنفورد رفت تا تحصیلاتش را در مقطع دکتری ادامه دهد. اینجا بود که او با لری پیج آشنا شد و به‌همراه او کار روی فناوری انقلابی موتورهای جست‌وجو را آغاز کرد.

هرچند آنچه ما امروز به‌عنوان موتور جستجوی گوگل می‌شناسیم نتیجه ناخواسته برنامه‌های اولیه سرگی برین و لری پیج است، این موضوع آن‌قدر اطمینان‌بخش بود که سبب شود این دو دانشجوی دکتری، با رهاکردن تحصیلات خود، شرکت گوگل را تأسیس و دنیای فناوری اطلاعات را متحول کنند.

۹. ریچارد برنسون

با دنبال کردن قوانین راه رفتن را یاد نمی‌گیرید. باید انجامش دهید، و زمین بخورید.

تاریخ تولد: ۱۸ جولای ۱۹۵۰
محل تولد: لندن، انگلستان
کسب‌وکار: صاحب صنایع و کسب‌وکارهای متعدد
تأثیرگذاری: صنعت موسیقی، صنعت گردشگری، فعالیت‌های خیریه، ماجراجویی‌های علمی
ثروت کلی: ۴٫۴ میلیارد دلار

با دنبال‌کردن قوانین، راه‌رفتن را یاد نمی‌گیرید. باید انجامش دهید و زمین بخورید.

ریچارد برنسون سرمایه‌دار مشهور انگلیسی است. او بیشتر در جهان با برند ویرجین (Virgin) که صاحب بیش از ۳۶۰ کسب‌وکار مختلف است شناخته می‌شود. نخستین فعالیت تجاری موفق او نشریه‌ای دانشجویی بود که در سال ۱۹۶۶ تأسیسش کرد. او در سال‌های بعد، به تأسیس کسب‌وکارهای متفاوت در صنایع مختلف از فروش پستی لباس تا تولید آلبوم‌های موسیقی پرداخت. این تنوع در مشاغل هنوز هم در شیوه تجارت برنسون دیده می‌شود؛ برای مثال، او دو دهه قبل از ایلان ماسک، فعالیت در حوزه گردشگری فضایی را آغاز کرد.

امروزه شرکت ویرجین گلکتیک یکی از پیشروترین شرکت‌های خصوصی در زمینه فناوری فضایی محسوب می‌شود. ویرجین گلکتیک به‌همراه خطوط هوایی ویرجین فقط ۲ کسب‌وکار از صدها کسب‌وکار موفق برنسون محسوب می‌شوند؛ هرچند او در زمینه‌های دیگر نیز، به‌خصوص در قالب فعالیت‌های بشردوستانه، تأثیر فراوانی بر زندگی ما داشته است.

۱۰. توماس ادیسون

قطعی‌ترین روش دستیابی به موفقیت، همیشه یک بار دیگر امتحان کردن است.

تاریخ فوت: ۱۸ اکتبر ۱۹۳۱ (در ۸۴سالگی)
محل تولد: ایالت اوهایو، آمریکا
کسب‌و‌کار: اختراع و تولید تجهیزات مختلف صنعتی و تجاری
تأثیرگذاری: تمامی ابعاد زندگی مدرن
ثروت کلی: ۱۲ میلیون دلار

قطعی‌ترین روش دستیابی به موفقیت «همیشه یک بار دیگر امتحان‌کردن» است.

توماس ادیسون شاید آن طور که خیلی‌ها تصور می‌کنند باهوش‌ترین مخترع دوران خود نبود؛ اما شکی نیست که خصوصیاتی مثل انگیزه بی‌پایان، خستگی‌ناپذیری و پیوستگی در کار از او کارآفرینی بی‌مانند ساخته بود. توماس کودکیِ دشواری داشت و حتی به‌دلیل عفونت گوش، تا پایان عمر شنوایی یک گوش خود را از دست داده بود. منتها این اتفاق مانع پیشرفت او نشد و «جادوگر پارک منلو» توانست از یک کاربر ساده تلگراف به یکی از بزرگ‌ترین صاحبان صنایع دوران خود تبدیل شود.

البته بسیاری از اختراعاتی که ادیسون به‌نام خود ثبت کرد دست‌رنج همکاران گم‌نامش در آزمایشگاهش در نیوجرسی بود. با وجود این. روحیه شکست‌ناپذیری و نیز نبوغ تجاری‌اش بود که سبب راه‌یافتن این فناوری‌ها به زندگی مردم و تحول آن شد. جالب است بدانید بسیاری از فناوری‌هایی که ادیسون مسئول اختراع آنهاست هنوز هم به ‌کار می‌روند. همچنین، شرکت ادیسون (یعنی جنرال الکتریک) هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین و پیشروترین شرکت‌های صنعتی جهان محسوب می‌شود.

۱۱. جورج وستینگهاوس

اگر روزی درباره من گفته شود که با کارم باعث بهبود زندگی و رفاه هم‌نوعانم شده‌ام، احساس رضایت خواهم کرد.

تاریخ فوت: ۱۲ مارس ۱۹۱۴ (در ۶۷سالگی)
محل تولد: ایالت نیویورک، آمریکا
کسب‌وکار: حمل‌ونقل ریلی، تولید الکتریسیته، تجهیزات صنعتی، لوازم‌خانگی
تأثیرگذاری: ایجاد تحول در صنایع حمل‌ونقل ریلی، تحول در قوانین و وضعیت کار، تحول صنعت تولید برق
ثروت کلی: ۵۰میلیون دلار

اگر روزی درباره من گفته شود که با کارم باعث بهبود زندگی و رفاه هم‌نوعانم شده‌ام، احساس رضایت خواهم کرد.

جرج وستینگهاوس بی‌شک یکی از متفاوت‌ترین کارآفرینان تاریخ است. او که فعالیت خود را از صنعت حمل‌ونقل ریلی شروع کرد، مهندسی بی‌نظیر بود که به‌لطف اختراعاتش به‌سرعت به ثروتی هنگفت دست یافت. وجه‌تمایز وستینگهاوس با تمامی کارآفرینان معاصر و حتی پس از خود، اهمیتی بود که برای کارگران و افرادی که برایش کار می‌کردند قائل بود.

جالب است بدانید تا پیش از آقای وستینگهاوس، چیزی به‌نام تعطیلی آخر هفته وجود نداشت و کارگران ۷ روز هفته را کار می‌کردند! او نخستین کسی بود که برای کارگرانش بیمه حوادث و بازنشستگی در نظر گرفت. همچنین، به تمامی کسانی که در شرکتش کار می‌کردند اجازه می‌داد اختراعاتشان را به‌نام خود ثبت کنند. وی با پشتیبانی از تسلا، نقش مهمی در فراگیری صنعت برق و رسیدن الکتریسیته به خانه‌های مردم داشت. تمامی این‌ها باعث شده او (که به «غول آرام» مشهور بود) یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌ها بین کارآفرینان قدیمی باشد.

۱۲. والت دیزنی

اگر می‌توانید درباره‌اش رویاپردازی کنید، می‌توانید انجامش بدهید.

تاریخ فوت: ۱۵ دسامبر ۱۹۶۶ (در ۶۵سالگی)
محل تولد: سامور، فرانسه
کسب‌وکار: صنعت سرگرمی
تأثیرگذاری: از پیشروان صنعت سرگرمی و خالق انیمیشن‌های بلند
ثروت کلی: ۱٫۱میلیارد دلار

اگر می‌توانید درباره‌اش رؤیاپردازی کنید، می‌توانید انجامش بدهید.

والت دیزنی هم از دیگر شخصیت‌های شناخته‌شده‌ای است که نیازی به معرفی آن‌چنانی ندارد. کودکان سراسر جهان با انیمیشن‌های شرکت دیزنی خاطره دارند؛ هرچند وقتی او کارش را شروع کرد انیمیشن چیزی بیشتر از یک سرگرمی دیده نمی‌شد. جرقه علاقه دیزنی به انیمیشن‌سازی با خواندن یک کتاب زده شد. البته او در نخستین تلاش‌های خود برای ایجاد کسب‌وکار در حوزه ساخت انیمیشن شکست‌های سختی خورد.

تلاش مستمر، استعداد بی‌نظیر، تصاویر زنده و شخصیت‌های خاصی که او خلق کرد سبب آشتی مردم با انیمیشن و کشاندن آنها به سالن‌های سینما شد. او در سال ۱۹۳۲، برای تلاش‌هایش در این حوزه موفق به دریافت جایزه اسکار شد؛ چراکه با انیمیشن‌های میکی‌ماوس باعث محبوبیت این رشته در بین مردم شده بود. امروزه، شرکتی که او بنا کرده بود یکی از بزرگ‌ترین غول‌های صنعت سرگرمی در جهان به ‌شمار می‌رود و هنوز هم نام دیزنی بزرگ‌ترین اسم در دنیای تصاویر متحرک است.

۱۳. مادام سی‌جی واکر

به‌امید فرارسیدن فرصت‌ها ننشین و منتظر نباش، بلند شو و آنها را خلق کن.

تاریخ فوت: ۲۵ می ۱۹۱۹ (در ۵۲سالگی)
محل تولد: ایالت لوئیزیانا، آمریکا
کسب‌وکار: محصولات مراقبت از مو
تأثیرگذاری: از پیشگامان صنعت محصولات مراقبت از مو و زیبایی، از نخستین کارآفرینان زن
ثروت کلی: ۶۰۰هزار دلار

به‌امید فرارسیدن فرصت‌ها ننشین و منتظر نباش. بلند شو و آنها را خلق کن.

مادام سی‌جی‌ واکر، طبق کتاب رکوردهای گینس، نخستین زنی بود که با کسب‌و‌کارش در آمریکا میلیونر شد. این کارآفرین و فعال سیاسی‌اجتماعی و بشردوستِ بزرگ ثروتمندترین فرد در فهرست ما نیست؛ اما زندگی‌اش قطعا برای خیلی‌ها الهام‌بخش است. او با توجه به مشکل ریزش مو در بین زنان منطقه سکونت خود، شروع به تولید درمان‌های خانگی برای این مشکل کرد.

این درمان‌ها آن‌قدر موفق بودند که او را متقاعد کرد می‌تواند آن را به کسب‌وکاری موفق تبدیل کند. او امپراتوری خود را با کار خستگی‌ناپذیر و اراده‌ای آهنین شکل داد؛ آن هم در دورانی که تصور نمی‌رفت زنان (به‌خصوص زنان رنگین‌پوست) قادر به انجام چنین کارهایی باشند.

۱۴. کوکو شانل

مد عوض می‌شود، اما سبک‌ها ماندگارند.

تاریخ فوت: ۱۰ ژانویه ۱۹۷۱ (در ۸۷سالگی)
محل تولد: سامور، فرانسه
کسب‌وکار: مد و فشن
تأثیرگذاری: از پیشگامان صنعت مد و عطرسازی
ثروت کلی: ۱۶۰میلیون دلار

مد عوض می‌شود، اما سبک‌ها ماندگارند.

کوکو شانل نامی است که امروزه برای خیلی از ما، به‌خصوص خانم‌ها، کاملا آشناست. برای همه کسانی که این برند را می‌شناسند، کوکو شانل معادل لباس‌ها و عطرهای لوکس و گران‌قیمت است. کوکو شانل یکی از خلاق‌ترین و موفق‌ترین کارآفرینان تاریخ صنعت مد و لباس است. او کارش را از خوانندگی شروع کرد. البته خیلی سریع متوجه شد که در این حرفه اقبالی نخواهد داشت.

برای همین، در سال ۱۹۱۰، مغازه‌ای در پاریس افتتاح کرد و به طراحی و تولید کلاه‌های زنانه رو آورد. کار او به‌سرعت مورد توجه قرار گرفت و کوکو توانست فقط در ۳ سال خط تولید لباس‌های راحتی را که برای ورزش هم مناسب بودند ایجاد کند. همچنین عطری که کوکو برای خود درست کرده بود آن‌قدر مورد اقبال مشتریان قرار گرفت که به یکی از محصولات بوتیک‌های او تبدیل شد. عطر شماره ۵ کوکو شانل هنوز هم تولید می‌شود و در کنار سایر عطرها، لباس‌ها و لوازم لوکس این برند در سراسر جهان فروخته می‌شود.

۱۵. مارتا استوارت

هرچقدر انطباق‌پذیرتر باشید، جالب‌تر خواهید بود.

تاریخ تولد: ۳ آگوست ۱۹۴۱
محل تولد: ایالت نیوجرسی، آمریکا
کسب‌وکار: تولید محتوای تلویزیونی، انتشار مجلات
تأثیرگذاری: صنعت سرگرمی، سلامت و مشاوره
ثروت کلی: ۸۰۰میلیون دلار

هرقدر انطباق‌پذیرتر باشید، جالب‌تر خواهید بود.

مارتا هلن استوارت یک شخصیت تلویزیونی و بازرگان آمریکایی است. او مؤسس سازمان رسانه‌ای با نام خود است و کسب‌وکارهای موفق متعددی راه‌اندازی کرده است. او ثروتش را از راه همین تجارت‌های گوناگون و پرشمار شامل انتشارات، بازرگانی، اجرای زنده و حضور در تلویزیون به دست آورده است.

جالب است بدانید او در سال ۲۰۰۴، به‌جرم دروغ‌گفتن به بازجوی مالیاتی، به ۵ ماه زندان محکوم شد. این تجربه باعث درهم‌شکستن او نشد و حتی با نوشتن کتابی درباره دوران زندان خود موفق به کسب درآمدی سرشار و افزایش شهرت و محبوبیت خود شد. امروزه او به‌لطف همین فعالیت‌های متنوع یکی از ثروتمندترین و موفق‌ترین کارآفرینان زن معاصر محسوب می‌شود.


حتما بخوانید: رازهای موفقیت ۱۰ زن کارآفرین؛ از عادات صبحگاهی تا طرز فکر آنها

زمان‌گذاشتن برای مطالعۀ زندگی کارآفرینان موفق ارزشش دارد

از آنجا که معرفیِ مفصل‌تر تمامی این کارآفرینان در یک مقاله میسر نیست، فقط به معرفی کوتاه ۱۵ نفر بعدی پرداخته‌ایم. البته دستاوردها و روش‌های منحصربه‌فرد آنها در رویارویی با مشکلات ارزش مطالعه و بررسی بیشتر را دارد. به ‌همین دلیل، به شما توصیه می‌کنیم خودتان بیشتر درباره آن‌ها جست‌وجو و مطالعه کنید.

۱۶. اپرا وینفری

اپرا وینفری از پیشگامان زن صنعت سرگرمی و پیشگامان قدرت‌بخشی به زنان

تاریخ تولد: ۲۹ ژانویه ۱۹۴۵
محل تولد: ایالت می‌سی‌سی‌پی، آمریکا
کسب‌وکار: صنعت سرگرمی
تأثیرگذاری: از پیشگامان زن صنعت سرگرمی، قدرت‌بخشی به زنان
ثروت کلی: ۲٫۸میلیارد دلار

حتما بخوانید: زندگینامه اپرا وینفری؛ ۱۰ توصیه‌ موفق‌ترین زن کارآفرین دنیا

۱۷. چارلز کمونز ویلسون

چارلز کمونز ویلسون موفق به ایجاد تحول در صنعت هتلداری و مهمان‌پذیری شد.

تاریخ فوت: ۱۲ فوریه ۲۰۰۳ (در ۹۰سالگی)
محل تولد: ایالت کانزاس، آمریکا
کسب‌وکار: هتل‌داری
تأثیرگذاری: ایجاد تحول در صنعت هتل‌داری و مهمان‌پذیری
ثروت کلی: ۱۰۰میلیون دلار

۱۸. پنی استریتر

پنی استریتر توانست خود را از هیچ به همه‌چیز برساند، او در صنعت کاریابی مشغول است.

تاریخ تولد: ۱ آگوست ۱۹۶۷
محل تولد: زیمباوه
کسب‌وکار: استخدام و کاریابی
تأثیرگذاری: تحول صنعت کاریابی
ثروت کلی: ۲۵۰میلیون دلار

۱۹. متیو بولتون

متیو بولتون مخترع قرن نوزدهمی، کارآفرین و پیشگام بکارگیری فرآیندهای نوین تولید بود.

تاریخ فوت: ۱۷ آگوست ۱۸۹۰ (در ۸۰سالگی)
محل تولد: بیرمنگهام، انگلستان
کسب‌و‌کار: کارآفرین صنعتی
تأثیرگذاری: مخترع و پیشگام به‌کارگیری فرایندهای نوین تولید
ثروت کلی: نامشخص

۲۰. آریانا هافینگتون

آریانا هافینگنون از پیشگامان وب‌لاگ‌نویسی و خبرگزاری‌های آنلاین است.

تاریخ تولد: ۱۵ جولای ۱۹۵۰
محل تولد: آتن، یونان
کسب‌وکار: نویسندگی، خبرگزاری و انتشارات
تأثیرگذاری: از پیشگامان وبلاگ‌نویسی و خبرگزاری‌های آنلاین
ثروت کلی: ۶۰میلیون دلار

۲۱. استیو کیس

استیو کیس از پیشگامان خدمات اینترنتی و از موسسین AOL است که نقش مهمی در گسترش نفوذ اینترنت داشت.

تاریخ تولد: ۲۱ آگوست ۱۹۵۸
محل تولد: ایالت هاوایی، آمریکا
کسب‌وکار: خدمات آنلاین
تأثیرگذاری: از پیشگامان خدمات اینترنتی و از مؤسسان AOL
ثروت کلی: ۱٫۳۷میلیارد دلار

۲۲. جورج ایستمن

جورج ایستمن ثروت خود را با کارآفرینی در صنعت عکاسی به‌دست آورد.

تاریخ فوت: ۱۴ مارس ۱۹۳۲ (در ۷۷سالگی)
محل تولد: ایالت نیویورک، آمریکا
کسب‌وکار: عکاسی
تأثیرگذاری: تحول صنعت عکاسی
ثروت کلی: ۱۰۰میلیون دلار

۲۳. آدام دی‌انجلو

آدام دی‌انجلو از کارآفرینان جوان دنیای فناوری است که کار خود را از فیس‌بوک آغاز کرد.

تاریخ تولد: ۱۴ آگوست ۱۹۸۴
محل تولد: ایالت کالیفرنیا، آمریکا
کسب‌وکار: نرم‌افزارهای تحت‌وب
تأثیرگذاری: مؤسس سایت Quora و سرمایه‌گذار فناوری
ثروت کلی: بیش از ۶۰۰میلیون دلار

۲۴. سایمون فولر

سایمون فولر از موفق‌ترین کارآفرینان معاصر در حوزه موسیقی و سرگرمی محسوب می‌شود.

تاریخ تولد: ۱۷ می ۱۹۶۰
محل تولد: دکلیا، قبرس
کسب‌وکار: صنعت موسیقی
تأثیرگذاری: از پیشگامان صنعت موسیقی و سرگرمی
ثروت کلی: ۶۰۰میلیون دلار

۲۵. برایان چسکی

برایان چسکی موسس Airbnb ثروت خود را با ایجاد تحول در تجارت کرایه اقامتگاه‌های مسافری به‌صورت آنلاین به‌دست آورده است.

تاریخ تولد: ۱۹ آگوست ۱۹۸۱
محل تولد: ایالت نیویورک، آمریکا
کسب‌وکار: مؤسس و مدیرعامل خدمات اقامتی آنلاین Airbnb
تأثیرگذاری: تحول صنعت اجاره مستقیم مکان‌های اقامتی به مسافران
ثروت کلی: ۱۱٫۱میلیارد دلار

۲۶. آلفرد نوبل

آلفرد نوبل، مخترع دینامیت، با تاسیس بنیاد و جایزه نوبل نقش مهمی در پیشرفت علم در سده اخیر ایفا کرده است.

تاریخ فوت: ۱۰ دسامبر ۱۸۹۶ (در ۶۳سالگی)
محل تولد: استکهلم، سوئد
کسب‌وکار: دارای ۳۵۵ اختراع از جمله دینامیت، صنایع فولاد و ذوب‌آهن، تولید تسلیحات
تأثیرگذاری: ایجاد توجه جهانی به اهمیت علم و صلح در پیشرفت بشر با تأسیس بنیاد و جایزه جهانی نوبل
ثروت کلی: معادل ۲۵۰میلیون دلار کنونی

۲۷. مایکل بلومبرگ

مایکل بلومبرگ که 12 سال شهردار نیویورک هم بوده، ثروت خود را با حول مدل کسب و کار خبرگزاری‌ها و تحلیل داده‌های تجاری بدست آورده است.

تاریخ تولد: ۱۴ فوریه ۱۹۴۲
محل تولد: ایالت ماساچوست، آمریکا
کسب‌و‌کار: خبرگزاری و رسانه‌های جمعی
تأثیرگذاری: تحول مدل کسب‌وکار خبرگزاری‌ها و تحلیل داده‌های تجاری
ثروت کلی: ۵۵٫۵میلیارد دلار

۲۸. ترویس کالانیک

تراویس کالانیک، موسس اوبر، بدون تردید یکی از تاثیرگذارترین کسب‌و‌کارهای تاریخ را تاسیس کرد.

تاریخ تولد: ۶ آگوست ۱۹۷۶
محل تولد: ایالت کالیفرنیا، آمریکا
کسب‌وکار: مؤسس Uber
تأثیرگذاری: ایجاد تحول در صنعت حمل‌ونقل با معرفی سرویس آنلاین درخواست خودرو
ثروت کلی: ۲٫۶میلیارد دلار

۲۹. ساتوشی ناکاموتو (طبق گفته‌ها)

مخترع سیستم بلاک‌چین و رمزارز بیت‌کوین، موفق شد برای نخستین بار پول بدون پشتیبانی بانک‌های مرکزی را به یک ارز رایج تبدیل کند.

تاریخ تولد: ۵ آوریل ۱۹۷۵
محل تولد: ژاپن
کسب‌و‌کار: مخترع رمزارز بیت‌کوین، مفهوم رمزارزهای امن و سیستم بلاک‌چین
تأثیرگذاری: تحول سیستم پولی و خلق پول غیرمتمرکز دیجیتال، تحول مفاهیم تجاری و مبادله پولی
ثروت کلی: ۲۴میلیارد دلار (۱میلیون بیت‌کوین)

۳۰. مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ با ایجاد مفهوم شبکه‌های اجتماعی، تحولی در سبک‌زندگی و ارتباطات میلیاردها انسان ایجاد کرد.

تاریخ تولد: ۱۴ می ۱۹۸۴
محل تولد: ایالت نیویورک، آمریکا
کسب‌وکار: شبکه‌های اجتماعی
تأثیرگذاری: ایجاد انقلاب تجاری و فرهنگی با توسعه شبکه‌های اجتماعی آنلاین
ثروت کلی: ۹۸میلیارد دلار

پرفروش‌ترین دوره‌های آموزش کارآفرینی را ببینید

و در آخر

مسلما فهرست ما کامل نیست و ممکن است کارآفرینان بزرگی را از قلم انداخته باشیم؛ کارآفرینان بزرگی که تأثیر مستقیمی روی شما و سبک زندگی‌تان داشته‌اند و جایشان در این فهرست خالی است. لطف کنید و برای هرچه بهترشدن این فهرست در آینده، کارآفرینانی را که باید به این فهرست اضافه شوند و نیز دلیلتان برای این انتخاب را با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: ریچارد برانسون و درس‌هایی از زندگی او که هر کارآفرینی باید بداند

موانع پیشرفت خود را بشناسید و موفقیت را به عادت همیشگی‌تان تبدیل کنید.

۱۳،۰۰۰ تومان

منبع incomediary
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. Nadia می‌گوید

    پس گری وی چی؟

    1. خشایار مریدپور می‌گوید

      با سلام
      مسلما تعداد کارآفرین‌های تاثیرگذار بسیار بیشتر از 30 نفری هست که ما انتخاب کردیم، ولی فرصت پرداختن به همه وجود نداشت. سعی می‌کنیم به مرور این فهرست رو تکمیل کنیم، ممنون از پیشنهاد شما

  2. گمنام می‌گوید

    باسلام اللهم عجل لولیک الفرج.
    با اجازه از متن و تصاویر در مقاله خود استفاده می کنیم.