آداب و رسوم عجیب کشورهای مختلف که شما را حیرت‌زده خواهد کرد

2

یکی از چیزهایی که ما انسان‌ها را از حیوانات متمایز می‌کند علاقه و پایبندی‌مان به آداب و رسوم مختلف است. این آداب و رسوم در تمامی مراحل و جزئیات زندگی رخنه کرده‌اند. در حقیقت، انسان‌ها چنان عاشق اجرای رسوم‌اند که جهان از زمان طلوع تمدن تا به امروز با هزاران فرهنگ مختلف روبه‌رو بوده است. در این مطلب از چطور، نگاهی به عجیب‌ترین فرهنگ‌ها در سرزمین‌های مختلف خواهیم داشت و از چند رسم حیرت‌انگیز برایتان خواهیم گفت.

هر فرهنگ خاص در هر اقلیم، آداب و رسوم خودش را دارد. تفاوت و تنوع فرهنگی و عقیده دنیایی رنگارنگ از رسوم مختلف را به ‌وجود می‌آورد. گاهی رفتاری در گوشه‌ای از جهان جزو اصول یا حتی قوانین است و در نقطه‌‌ای دیگر از جهان همان رفتار به دور از فرهنگ یا غیرعاقلانه به نظر می‌رسد! این شما و این آداب و رسوم عجیب مردم نقاط مختلف دنیا.

رونیکس

پرتاب آب دهان در مراسم ازدواج یونانی‌ها!

آداب و رسوم عجیب کشورهای مختلف - مراسم عروسی یونانی‌ها

یکی از رسم‌های عجیب‌وغریب در مراسم عروسی یونانی‌ها اجرا می‌شود. شاید برایتان باورکردنی نباشد که در این مراسم، مهمانان به‌سمت عروس و داماد آب دهان پرتاب می‌کنند! مردم یونان معتقدند پرتاب آب دهان شیطان و بلا را دفع می‌کند و در فرهنگ آنها نشانه‌ای از خوش‌یمنی است. البته این رسم فقط مختص عروسی‌ها نیست. در مراسم دیگری همچون غسل تعمید نوزاد نیز برای دوری از شیطان و رفع بلا اجرا می‌شود.


حتما بخوانید: لیست هزینه جشن عروسی در ایران و نکاتی برای صرفه‌جویی در آن

این رسم عجیب‌وغریب بیشتر در جشن‌ها طرفدار دارد. به همین دلیل، در مراسم عروسی، برای خوشبختی زوج و دور شدن شیطان از زندگی آنها، مهمان‌ها به‌سمت عروس و داماد، البته به‌شکل نمادین، آب دهان پرتاب می‌کند. جالب است بدانید که تضمین خوشبختی این زوج با تکرار سه مرتبۀ این آیین عجیب‌وغریب تضمین می‌شود!

حتی در میان بسیاری از یونانی‌هایی که به باورهای قدیمی خود پایبندند، پرتاب آب دهان در مکالمات روزمره برای دفع بلا و جذب شانس مرسوم است!

اشاره‌کردن با لب و دهان در نیکاراگوئه!

آداب و رسوم عجیب کشورهای مختلف - نیکاراگوئه

همان طور که می‌دانید، وقتی قصد اشاره به جایی یا شخصی را داریم، معمولا از انگشت اشاره یا شست کمک می‌گیریم (البته اگر در آن لحظه این رفتار خلاف ادب نباشد!). اما جالب است بدانید در نیکاراگوئه، مردم در زمان صحبت و ارتباط با همدیگر، به‌جای استفاده از انگشت اشاره، با کمک لب‌ها و دهانشان به شخص یا موضوع موردنظرشان اشاره می‌کنند. در واقع، این بار عضلات صورت به‌جای ماهیچه‌های دست درگیر ماجرا می‌شوند. این فرایند با جمع‌شدن لب و دهان شروع می‌شود و در حین مکالمه، لب‌ها را به‌سمت جلو یا کناره‌ها و به‌سمت موضوعی که قصد اشاره به آن را دارند هدایت می‌کنند.

۱۲ سپتامبر، روز زایش در روسیه!

آداب و رسوم عجیب کشورهای مختلف - روز زایش

فرهنگ‌های مرسوم در هر کشور معمولا با شیوه‌های منحصربه‌فردی در روابط زناشویی و تولیدمثل رخنه می‌‌کنند که در بیشتر مواقع هم نتیجه‌ای مؤثر دارند. رسم عجیب‌وغریب بعدی متعلق به روسیه است: شیوه‌ای منحصربه‌فرد برای تشویق مردم به فرزندآوری! جمعیت روسیه با کاهش میزان زادوولد همراه است. میزان مردان و زنان در این کشور برابر نیست و طول عمر مردان روس کاهش یافته است. همین موضوع سبب شده است تا در تقویم رسمی روسیه، ۱۲ سپتامبر به روز زایش شناخته شود. در این روز مشاغل از طرف دولت تعطیل می‌شوند. ۱۲ سپتامبر در روسیه تعطیل است تا زوج‌های جوان بدون آنکه دغدغه رفتن به محل کار را داشته باشند، در خانه بمانند و فرصتی برای خلوت با یکدیگر پیدا کنند تا احتمال باروری افزایش یابد.

نکته جالب این ماجرا این است که دولت روسیه به خانواده‌هایی که کودکان آنها ۹ ماه بعد از ۱۲ سپتامبر متولد ‌می‌شوند، پاداش نیز می‌دهد تا مردم برای تداوم و تلاش برای بقای خون روس تشویق شوند.

روز گراندهاگ یا موش‌خرمای کوهی در آمریکا!

آداب و رسوم عجیب کشورهای مختلف - مراسم گراندهاگ

در روزشمار آمریکا، ۲ فوریه تاریخ خاصی است. از آن روز با عنوان روز گراندهاگ (Groundhog) یا همان روز موش‌خرمای کوهی یاد می‌شود. طبق باوری قدیمی، اگر در این روز موش‌خرما از لانه خود بیرون بیاید و بتواند سایه خود را ببیند، ۶ هفته دیگر زمستان ادامه خواهد داشت. در واقع، اگر این روز آفتابی باشد، موش از دیدن سایه سیاه خود وحشت می‌کند و خبری از بهار نیست؛ اما اگر هوا ابری باشد و خبری از سایه نباشد، موش بدون آنکه سایه سیاه را ببیند به لانه خود بازمی‌گردد و این یعنی بهار نزدیک است. باور به چنین خرافاتی در کشورهای پیشرفته، قدرت نفوذ عقاید و فرهنگ در زندگی مردم را یادآور می‌شود. نفوذ تا حدی که مردم حاضرند ساعت‌ها با صبر و حوصله منتظر خروج موش‌خرما از لانه باشند!


حتما بخوانید: آماده سازی باغچه برای بهار و معرفی ۶ گل باغچه‌ای رویایی

گورستان، جایی برای تفریح دانمارکی‌ها!

آداب و رسوم عجیب کشورهای مختلف - گورستان پارک شده در دانمارک

در حالی که گورستان برای بیشتر مردم دنیا مکانی دلهره‌آور است، در دانمارک فرهنگ عجیب‌وغریب تبدیل گورستان به پارک‌های شهری وجود دارد. مردم دانمارک ترجیح می‌دهند در گورستان‌های شهر گشت بزنند و با یکدیگر معاشرت کنند. از آنجا که دانمارکی‌ها چندان مذهبی نیستند و به زندگی پس مرگ اعتقادی ندارند، این نگرانی وجود داشت که کسی هرگز سراغ گورستان‌ها نرود؛ بنابراین، حکومت دانمارک تصمیم گرفت قبرستان‌ها را به پارک‌های دیدنی و جذاب تبدیل کند تا مردم برای رفتن به این فضا ترغیب شوند و در آن وقت بگذرانند. یکی از قبرستان‌های واقع در کپنهاگ آرامگاه «هانس کریستیان آندرسن» مشهور است. این قبرستان مثال خوبی برای معرفی گورستان‌‌های بوستان‌شده در دانمارک است.


حتما بخوانید: معرفی کتاب درمان شوپنهاور؛ چالش مواجهه با مرگ

اشاره با انگشت شست در مالزی!

آداب و رسوم عجیب کشورهای مختلف - اشاره با دست در مالزی

با اینکه اشاره با انگشت اشاره در بسیاری از فرهنگ‌ها رفتاری جاافتاده و مرسوم است، در بعضی از کشورها این رفتار عملی بی‌ادبانه محسوب می‌شود. در کشورهایی مانند مالزی و اندونزی، این حرکت توهین‌آمیز تلقی می‌شود. در این کشورها مردم به‌جای انگشت اشاره، با انگشت شست یا دست باز اشاره می‌کنند.


حتما بخوانید: معرفی چند نشانه زبان بدن برای درک بهتر دیگران

غذاهای پرسروصدا در ژاپن!

آداب و رسوم عجیب کشورهای مختلف - غذاخوردن پر سر و صدای نودل

هر سرزمینی آداب خاصی برای غذاخوردن دارد. در فرهنگ کشورهای غربی، ایجاد سروصدا هنگام غذاخوردن رفتاری بی‌ادبانه تلقی می‌شود. در حالی ‌که در کشور ژاپن، ایجاد صداهای ناشی از تند غذاخوردن معنی کاملا متفاوتی دارد. این تفاوت بیشتر درمورد غذاهای رشته‌ای همچون پاستا و نودل مشهود است. در واقع، غربی‌ها عادت دارند چنگال را در رشته‌های دراز بپیچانند و آنها را مهار کنند و سپس در دهان قرار دهند؛ اما ژاپنی‌ها بدون پیچاندن رشته‌ها، آنها را سرو می‌کنند. به همین دلیل، این سبک غذاخوردن با سروصدا همراه است.

تولید صدا هنگام خوردن رشته‌فرنگی در ژاپن راهی برای نشان‌دادن لذت بسیار از طعم غذاست.

زانو زدن، آیین سلام و ادای احترام در نیجریه!

آداب و رسوم عجیب کشورهای مختلف - زانو زدن

برای مردم یوروبا، که قومی آفریقایی در نیجریه‌اند، سلام و استقبال آیین بسیار مهمی است. اگر قرار باشد به دیدار بزرگ‌ترهای خانواده و فامیل بروند، به سلام و احوال‌پرسیِ ساده اکتفا نمی‌کنند. در واقع، جوانان یوروبا به‌محض روبه‌روشدن با بزرگ‌سالان، برای سلام و احوال‌پرسی، زانو می‌‍‌زنند و ادای احترام می‌کنند. این مراسم در بین زنان و مردان این قوم کمی متفاوت است. معمولا زنان هنگام سلام و احوال‌پرسی زانو می‌زنند؛ اما مردان در بیشتر مواقع در مقابل بزرگ‌ترها به حالت سجده درمی‌آیند. انجام این حرکات برای قوم یوروبا بسیار اهمیت دارد و نشان از ادای احترام به کهن‌سالان است. سرپیچی از آن توهین محسوب می‌شود. این آیین در زندگی روزمره و در بسیاری از مهمانی‌ها به‌خصوص در مراسم عروسی اهمیت بیشتری می‌یابد.

دست چپ ممنوع!

رسوم عجیب و غریب - دست چپ ممنوع

در فرهنگ بعضی از سرزمین‌ها، استفاده از دست چپ برای انجام بسیاری از کارها عملی بی‌ادبانه تلقی می‌شود. در همین ایران خودمان نیز چپ‌دست‌ها در قدیم با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند. شاید از بزرگ‌ترهای خود شنیده باشید که به‌خاطر نوشتن با دست چپ بارها تنبیه شده‌اند! این تصور بیشتر به‌خاطر استفاده از دست چپ در شست‌وشو و تمیزکردن خود هنگام رفتن به توالت و کثیف‌شدن آن در ذهن‌ها نقش بسته است.

این باور عجیب‌وغریب هنوز در بسیاری از سرزمین‌های خاورمیانه، سریلانکا، هند و مناطقی از آفریقا در بین مردم رواج دارد و همانطور که دست دادن در زمان احوال‌پرسی در بیشتر نقاط دنیا با دست راست معقول و پذیرفته است، در فرهنگ این کشورها علاوه بر دست دادن، اجرای بسیاری از آداب نیز با دست چپ پذیرفته نیست. بنابریان یادتان باشد که برای ردوبدل‌کردن اسکناس، غذاخوردن و دست‌به‌دست‌کردن اشیا، در سفر به مناطق گفته‌شده، از دست راست خود استفاده کنید تا در زمان معاشرت با مردم سوءتفاهمی پیش نیاید.


حتما بخوانید: استفاده از دست مخالف چه فوایدی دارد؟ آیا ما را باهو‌ش‌تر می‌کند؟

در مهمانی مصری‌ها نمک نخورید!

رسوم عجیب و غریب - نمک - آداب و رسوم عجیب جهان

آداب مهمانی و دعوت به شام در هر کشوری رسوم خاص خود را دارد. اجرای این آداب توسط میزبان و مهمان به قانونی نانوشته تبدیل شده است. یکی از عجیب‌وغریب‌ترین رسم‌های مهمانی در مصر رواج دارد. اگر برای صرف غذا به خانه شخصی مصری دعوت شدید، یادتان باشد هرگز دست به نمکدان نزنید و از میزبان آن را نخواهید! درخواست نمک بر سر سفرۀ مصری‌ها عملی توهین‌آمیز محسوب می‌شود. نکته مثبت ماجرا اجبار در استفاده‌نکردن از نمک است. این فرهنگ توفیقی اجباری برای داشتن تغذیه سالم‌تر است.

در هند و ونزوئلا هرگز به‌موقع نرسید!

در هند و ونزوئلا، به‌موقع نرسید! - آداب و رسوم عجیب جهان

بسیاری از فرهنگ‌های اهالی ونزوئلا دقیقاً مانند هندی‌هاست. فرهنگ عجیب‌وغریبی در این دو سرزمین وجود دارد که مردم را به دیررسیدن تشویق می‌کند. اگر همیشه در قرارهای رسمی و دوستانه دیر می‌رسید، طبق فرهنگ هند و ونزوئلا شما شخصی محترم و مبادی آداب هستید! شاید برایتان عجیب باشد که بدانید در هند و ونزوئلا، برعکس سایر نقاط دنیا، به‌موقع‌رسیدن رفتاری بی‌ادبانه تلقی می‌شود. مرسوم است مردم در معاشرت‌های خود حداقل ۱۵ دقیقه دیرتر از زمان مقرر برسند. سر زمان مقرر رسیدن به مهمانی رفتاری دور از ادب است و به این معنی است که مهمان حریصِ آمدن به مهمانی بوده است!

اگر در تنظیم زمان خود برای رسیدن به قرارها مشکل دارید و مدام برای تأخیرتان بهانه می‌تراشید، ونزوئلا و هند بهشت شما خواهد بود. شما در این اقلیم به‌خاطر عادت بدقولی تحسین خواهید شد.

خوردن خاکستر مرده در ونزوئلا و برزیل!

خوردن خاکستر مرده در ونزوئلا و برزیل - آداب و رسوم عجیب جهان

وقتی شخص از دنیا می‌رود، اطرافیان به‌خصوص اعضای خانواده بیش از اندازه برای او دل‌تنگ خواهند شد. به‌نظرتان اگر خاکستر جسد سوختۀ این شخص را اعضای خانواده‌اش بخورند، باز هم دل‌تنگی به‌ سراغشان خواهد آمد؟ درست است که حتی تصور انجام این کار دور از ذهن است، اما قبیله یونامامو از برزیل و ونزوئلا این کار را انجام می‌دهند! دفن جسد خلاف سنت آنهاست. به همین دلیل، اهالی این قبیله جسد را می‌سوزانند. بعد از سوختن، خاکستر مرده را در بین اعضای خانواده تقسیم می‌کنند تا شخص فوت شده هرگز نتواند خانواده‌اش را ترک کند.


حتما بخوانید: کتاب نیمار، پسری از برزیل؛ بیوگرافی نابغه برزیلی دنیای فوتبال

سخن پایانی

در این مطلب، گزیده‌ای از فرهنگ‌های عجیب‌وغریب در کشورهای مختلف دنیا را برایتان گفتیم. اکنون نوبت شماست که برای ما از آیین‌های خاص هر قوم بگویید. شما چه رسم عجیبی را شنیده یا دیده‌اید؟ در قسمت «ارسال دیدگاه» از این رسم برای ما بگویید.


در ادامه بخوانید: بهترین کشورها برای مهاجرت کدامند؟
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع theculturetrip scoopwhoop
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. صدرا می‌گوید

    خیلی عالیییییییییییییییییییییییییییییییییی

  2. Hamid می‌گوید

    سلام ببخشید این مطالبو از چه منابعی میاورید ؟جالب بود