گرفتگی گردن و دیسک گردن چگونه درمان می شود؟

0

ستون فقرات از تعدادی مهره تشکیل شده است که 7 مهره آن مربوط به گردن انسان می‌باشد. این مهره‌ها وظیفه نگهداری سر انسان را بر عهده داشته و به حرکت آن به سمت اطراف کمک می‌کنند. مهره‌های گردنی نیز مانند دیگر استخوان‌های بدن دچار اختلالات و دردهایی می‌شوند که به دلایل مختلفی چون تومور، شکستگی مهره در اثر تصادف یا سقوط از بلندی، کشش طناب نخاعی، دیسک گردن و … رخ می‌دهد. در ادامه این مقاله در مورد گرفتگی گردن و دیسک مهره‌های گردنی صحبت کرده و اطلاعاتی در مورد بهترین جراح دیسک گردن در اختیارتان قرار می‌دهیم.

دیسک گردن

دیسک، یکی از شایع‌ترین اختلالات مربوط به ستون فقرات است که در بخش‌های مختلف آن رخ می‌دهد. دیسک‌ها، صفحات بیضی شکلی هستند که در بین تمامی مهر‌ه‌های ستون فقرات قرار دارند و مانع از ساییده شدن آن‌ها بر روی یکدیگر می‌شوند. این صفحات از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده‌اند. بخش داخلی دیسک شامل یک ماده ژله‌ای مانند می‌باشد که در یک پوسته سخت از جنس غضروف قرار دارد. زمانی که این پوسته شکاف بردارد، محتویات ژله‌ای از داخل آن خارج شده و بیرون‌زدگی دیسک اتفاق می‌افتد. اگر این بیرون‌زدگی در دیسک‌های بین مهره‌های گردنی باشد، به آن دیسک گردن گفته می‌شود.

بیرون‌زدگی دیسک با درد همراه است و مشکلات بسیاری را برای انسان ایجاد می‌کند. در صورتی که این مسئله باعث آسیب به نخاع یا اعصاب گردد، باعث اختلالات حسی – حرکتی برای بیمار می‌شود. دیسکی که در ناحیه مهره‌های گردن اتفاق می‌افتد، باعث انتشار درد در طول بازو و دست‌ها می‌شود تا جایی که در برخی مواقع فرد این موارد را جزو علائم ناراحتی‌های قلبی تلقی کرده و آن را با بیماری‌های مربوط به قلب اشتباه می‌گیرد. از دیگر علائم دیسک گردن می‌توان به درد و خشکی در ناحیه گردن، درد در محدوده دیسک گردن، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن در بخش شانه، بازو و انگشتان اشاره کرد. در صورتی که پارگی دیسک در مهره‌های انتهایی گردن اتفاق افتاده باشد، درد از شانه به سمت بازو و سپس انگشتان دست منتشر می‌شود. در صورتی که دیسک به ریشه اعصاب فشار وارد کند، مشکلاتی چون اختلال در دفع ادرار و مدفوع را نیز به دنبال دارد.

رونیکس

دیسک گردن دلایل مختلفی دارد، اما اغلب به دلیل کهولت سن و فرسایش بافت دیسک رخ می‌دهد. از دیگر دلایل ابتلا به دیسک گردن می‌توان به عوامل ژنتیکی، آسیب‌دیدگی دیسک در اثر انجام ورزش‌های سنگین، ضربه به گردن در اثر سقوط از بلندی یا تصادف و قرار دادن بدن در حالت نامناسب، اشاره کرد.

گرفتگی گردن

از دیگر عوارض رایج گردن می‌توان به گرفتگی عضلات گردن اشاره کرد. این عارضه سن و سال خاصی ندارد و ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. در این حالت عضلات گردن به صورت غیرارادی منقبض شده و باعث ایجاد درد در ناحیه گردن می‌گردد که گاهی اوقات تا شانه‌ها و بازوی فرد نیز کشیده می‌شود. درد ناشی از انقباض عضلات از چند روز تا یک هفته طول می‌کشد و پس از آن خود به خود و بدون هیچ درمان خاصی برطرف می‌گردد. در صورتی که درد بیش از یک هفته طول بکشد و طولانی شود، فرد باید به پزشک مراجعه نماید تا در صورت آسیب‌دیدگی عضلات، مورد درمان قرار گیرد.

گرفتگی عضلات گردن علل مختلفی دارد که از بین آن‌ها می‌توان به آسیب دیدگی و جراحت، اسپاسم عضلانی، روماتیسم مفصلی، فشار بر روی اعصاب، بیماری استئوآرتریت، فیبرومیالاژیا، اختلالات ستون فقرات، آرتروز گردن، عفونت، مشکلات روحی و استرس شدید، اشاره کرد.

بهترین جراح دیسک گردن

زمانی که فرد به دیسک گردن مبتلا می‌شود، برای تشخیص بیماری و درمان به پزشک مراجعه می‌نماید. پزشک در مراحل اولیه بیماری از روش‌های غیرتهاجمی مانند دارو درمانی، گرمادرمانی، سرمادرمانی، فیزیوتراپی و … اقدام به کاهش درد و التهاب ناشی از دیسک می‌‌نماید. علاوه بر این، بیمار باید مواردی را در سبک زندگی خود تغییر داده و به توصیه‌های پزشک در زمینه قرار دادن بدن در حالت مناسب توجه نماید.

جراحی دیسک گردن آخرین راهکار درمان بیماری است و زمانی پیشنهاد می‌شود که درمان‌های قبلی بی‌نتیجه بوده و بیرون‌زدگی دیسک آسیب جدی به نخاع یا ریشه‌های اعصاب وارد کرده باشد. بنابراین، بهترین جراح دیسک گردن جراحی است که تمامی راهکارهای ارائه شده را امتحان کند و در صورت عدم دریافت نتیجه، دست به عمل جراحی بزند. یک جراح خوب باید اختلالات ستون فقرات را به خوبی بشناسد و تسلط و تخصص کافی در این زمینه را داشته باشد.

تشخیص درست و دقیق عارضه، انتخاب بهترین روش جراحی، استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز و کنترل وضعیت بیمار تا بهبودی کامل، از جمله وظایف بهترین جراح دیسک گردن است که باید مورد توجه قرار گیرد. به این موارد، خوش‌برخورد بودن جراح، صبر و حوصله، رعایت قوانین و مقررات کاری، داشتن مدارک علمی و رزومه معتبر را نیز اضافه نمایید.

در این بخش در مورد اختلالات مربوط به گردن، علائم و راه‌های درمانی آن صحبت کردیم و ویژگی‌های بهترین جراح دیسک گردن را نیز بیان نمودیم. همان‌طور که می‌دانید، همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین، بهتر است از مهره‌های گردن و دیگر بخش‌های ستون فقرات خود به خوبی مراقبت کنید تا دچار مشکلات ناشی از گرفتگی یا دیسک گردن نشوید.

در صورتی که به هر دلیلی دچار اختلالات گردن شدید، در مرحله اول به دنبال یک متخصص خوب باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را از درمان خود دریافت نمایید. مطمئن‌ترین راه برای پیدا کردن پزشک خوب، پرس‌وجو از اطرافیان، دوستان و آشنایان است. افرادی که قبلا به جراح و متخصص موردنظر مراجعه کرده و با او آشنایی کافی دارند، می‌توانند بهترین منبع اطلاعاتی شما باشند. علاوه براین، می‌توانید از جستجو در اینترنت و سوال در شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده کرده و بهترین جراح را در محدوده محل زندگی خود پیدا کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.