ثبت برند: راهنمای استعلام و هزینه های ثبت برند

0

 

این روز ها شروع هر کسب و کاری جدیدی به اطلاعات دقیقی نیاز دارد، شما باید هوشمندانه اقدام کنید تا در نهایت نتیجه رضایت بخشی را از کار خود داشته باشید. برای آن که کسب و کاری منحصری برای خود داشته باشید به یک برند هم برای خود نیاز دارید، پس هر آنچه در خصوص فرآیند 0 تا 100 ثبت برند تجاری می دانیم در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

ثبت برند

قبل از آن که در رابطه با ثبت برند مطالبی را بیان کنیم، لازم می دانیم که در رابطه با دلیل این کار اطلاعاتی را بیان کنیم، چون شما باید از همان ابتدا بدانید که چرا به داشتن یه برند نیاز دارید، در این حالت با آگاهی بیشتری برای این کار اقدام می کنید و در نهایت نتیجه کار بهتر خواهد بود.

رونیکس

داشتن برند مزیت های بسیاری دارد، اما در ادامه با ذکر یک مثال ساده قصد داریم شما را با اهمیت این کار آشنا کنیم. تصور کنید که شما یک محصول خاص را خریداری کرده اید، نوع محصول در این مثال اهمیت خاصی ندارد، مثلا تصور کنید که یک خودکار را خریده اید.

بعد از مدتی از این خودکاری راضی هستید و قصد دارید باز هم از آن داشته باشید، برای خرید آن خودکار به نامش نیاز دارید، یعنی بدون دانستن نام خودکار طبیعتا نمی توانید باز هم همان خودکار را خریداری کنید. حال تصور کنید که خودکار مثال ما هیچ نامی نداشته باشد، یعنی عملا مشتری های آن به شدت کاهش پیدا می کند.

برند در واقع همان نام تجاری محصول شما است، در مثال بالا نام خودکار در واقع برند آن است که به سادگی باعث می شود مشتری های بسیاری به سمت استفاده از آن محصول کشیده شوند. البته توجه داشته باشید که داشتن یک برند فقط برای کالا اهمیت ندارد، بلکه شما برای خدمات هم به یک نام نیاز دارید.

 

مدارک مورد نیاز ثبت برند

یکی از مهم ترین مطالبی که در رابطه با ثبت برند باید به آن توجه داشته باشید، مدارکی است که برای این کار نیاز دارید، البته باید به این موضوع بسیار مهم هم توجه داشته باشید که مدارک مورد نیاز برای ثبت یک برند به نوع برند هم بستگی دارند. در حقیقت ما دو نوع برند داریم و تفاوت این دو برند در مالکیت آن ها است.

اگر مالک برند یک شخص حقیقی باشد، برند هم به صورت حقیقی به ثبت می رسد و در صورتی که مالک برند یک شخص حقوقی یا شرکت باشد، برند به صورت حقوقی به ثبت می رسد، همانطور که در مطالب بالا هم گفتیم در این دو حالت به مدارک متفاوتی نیاز خواهید داشت که در ادامه این مدارک را به صورت تفکیک شده بیان خواهیم کرد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند حقوقی

  • به کپی روزنامه تاسیس شرکت نیاز دارید.
  • به کپی روزنامه تغییرات شرکت هم نیاز دارید، البته این در حالتی است که شرکت شما تغییراتی داشته است.
  • به مدارک شناسایی کسانی که در شرکت حق امضا دارند هم نیاز خواهید داشت.
  • اگر فعالیت شرکت شما از آن دسته ای است که به مجوز نیاز دارید، از مجوزی که دریافت کرده اید هم یک کپی تهیه کنید و ارائه دهید.
  • آدرس، کد پستی و همچنین شماره تلفن شرکت خود را هم ارائه دهید.

مدارم مورد نیاز برای ثبت برند حقیقی

  • مدارک شناسایی مالک برند
  • کپی از مجوزهایی که برای فعالیت به آن نیاز دارید، لازم به ذکر است که همه موضوع فعالیت ها به مجوز نیاز ندارند.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که مدارک گفته شده در بالا برای زمانی است که قصد دارید برند خود را به صورت فارسی به ثبت برسانید، برای ثبت برند به صورت لاتین به مدرک دیگری هم نیاز خواهید داشت.

مهم نیست که برند شما حقیقی باشد یا به دنبال ثبت برند حقوقی باشید، اگر می خواهید برند خود را به صورت لاتین هم ثبت کنید، به کارت بازرگانی هم نیاز خواهید داشت. به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم که اگر می خواهید برند لاتین ثبت کنید، از همان ابتدا برای داشتن کارت بازرگانی اقدام کنید تا در ادامه با مشکلاتی رو به رو نشوید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، اهمیت مدارک مورد نیاز برای ثبت برند است، این کار به شما کمک می کند که زمان کمتری را برای جمع آوری این مدارک صرف کنید و این کار باعث می شود که در زمان کمتری بتوانید برند خود را به ثبت برسانید، اگر در بازار کار تجربه ای دارید، به خوبی می دانید که زمان تا چه اندازه مهم است و باید به آن توجه داشته باشید.

 

مراحل ثبت برند

بعد از آن که در رابطه با اهمیت ثبت برند مطالبی را بیان کردیم، حال لازم می دانیم که در رابطه با مراحل این کار هم مطالبی را بیان کنیم و پیشنهاد می دهیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

در ابتدا باید به این موضوع مهم اشاره کنیم که ثبت برند کار ساده ای نیست، پس تصور نکنید که بدون داشتن تخصص، مهارت و البته مهم تر از همه تجربه کافی می توانید به سادگی یک برند را برای خود به ثبت برسانید. موسسه های بسیاری هستند که می توانید کار ثبت برند خود را به آن ها بسپارید، البته به شما پیشنهاد می دهیم که با دقت یک موسسه معتبر را انتخاب کنید.

  • انتخاب نام

اولین مرحله ای که برای ثبت برند باید پشت سر بگذارید، انتخاب یک نام مناسب است. توجه داشته باشید که این نام در واقع معرف محصول یا خدمتی است که ارائه می دهید، پس در انتخاب آن نهایت دقت و توجه را به کار بگیرید.

  • استعلام برند

بعد از آن که یک نام مشخصی را برای برند خود انتخاب کردید، باید از برندهای ثبت شده در آن طبقه استعلام برند قبل از ثبت بگیرید، این کار اهمیت بالایی دارد، زیرا یکی از مهم ترین مواردی که در انتخاب نام باید به آن دقت داشته باشید، منحصر به فرد بودن نام برند است.

به همین دلیل اگر در طبقه ای که فعالیت می کنید، نامی که انتخاب کرده اید، یا نام دیگری مشابه یا هم آوا با آن به ثبت رسیده باشد، اجازه ثبت آن نام تجاری به شما داده نمی شود و باید نام انتخابی خود را تغییر دهید، از این رو به شما پیشنهاد می دهیم که استعلام برند را جدی بگیرید.

  • جمع آوری مدارک مورد نیاز

در مطالب بالا لیستی از این مدارک به طور کامل ارائه داده ایم و به شما پیشنهاد می دهیم که قبل از اقدام برای ثبت یک برند در ابتدا مدارک مورد نیاز خود را به طور کامل جمع آوری کنید.

  • ثبت اضهارنامه برند

در گام بعدی باید به صورت اینترنتی اضهارنامه مربوطه را تکیمل کنید، تکیمل این اضهار نامه به تخصص کافی نیاز دارد.

  • تشکیل پرونده

در این مرحله باید به صورت حضوری به اداره مراجعه کنید و مدارک خود را تحویل دهید، این کار برای تشکیل پرونده فیزیکی است و باید حتما آن را انجام دهید.

  • واریز هزینه های ثبت

برای ثبت برند هم مانند بسیاری از کارهای اداری باید مبلغی را پرداخت کنید، در ادامه اطلاعات تکمیلی در رابطه با این موضوع را بیان می کنیم.

  • در نهایت برند شما با موفقیت به ثبت رسیده است.

البته باید توجه داشته باشید که به دو نوبت آگهی در روزنامه نیاز دارید.

 

هزینه ثبت برند

همانطور که در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم، برای ثبت یک برند هم باید هزینه ای را پرداخت کنید، این هزینه با توجه به فاکتورهای مختلفی مشخص می شود، هزینه های ثبت برند در کل شامل مواردی می باشد که به مهم ترین آنها در این قسمت اشاره خواهیم کرد.

  • نوع برند
  • تعداد طبقه هر برند
  • آگهی روزنامه
  • هزینه دریافت مجوزها
هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.