بسته بندی غذای منجمد، معرفی دستگاه شیرینگ پک

0

زندگی مدرن امروزه به نحوی است که نیاز بسیار زیادی به صنعت بسته بندی مواد غذایی، مواد دارویی، کالاهای صنعتی و استراتژیک در آن احساس می‌شود. صنعت بسته بندی بسیار گسترده است و برای هرگونه محصولی در مراحل تولید، انبارداری و فروش نقش بسیار مهمی را برعهده دارد. اهمیت بسته بندی تنها در محافظت از کالا خلاصه نمی‌شود بلکه یک بسته بندی با طراحی زیبا و خلاقانه، تأثیر بسیار زیادی بر روی جلب‌توجه مشتری و افزایش میزان فروش کالا نیز خواهد داشت. صنعت بسته بندی اگر باهدف و اصولی انجام گیرد در رشد کسب‌و‌کارها بسیار مؤثر خواهد بود.

بسته بندی فرایندی است که شامل مراحل طراحی بسته بندی، ارزیابی بسته بندی، تولید بسته بندی و در آخر اجرای بسته بندی می‌شود. اهداف بسته بندی عبارت‌اند از: عدم جلوگیری از نفوذپذیری، بازاریابی و ترغیب مشتریان برای خرید، اطلاع‌رسانی در مورد شرایط نگهداری و نوع جابه‌جایی و حمل‌و‌نقل آسان‌تر محصول. صنعت بسته بندی در ایران یک صنعت گسترده و پراکنده محسوب می‌شود که تولیدکنندگان زیادی به آن اشتغال دارند. بخش‌های مختلف صنعت بسته بندی در ایران شامل صنعت بسته بندی نایلون، صنعت بسته بندی کارتن، صنعت بسته بندی فلز و شیشه و صنعت چاپ بسته بندی است. شیرینگ پک، یکی از ارزان‌ترین و پرفروش‌ترین انواع دستگاه بسته بندی است که در تمامی صنایع کاربرد دارد.

تبلیغ: استعلام قیمت و خرید دستگاه بسته بندی گوشت بوقلمون – یا گوشت قرمز، مرغ کامل، چرخ کرده، منجمد و بلدرچین – بهترین قطعات

رونیکس

صنعت بسته بندی غذای منجمد

امروزه به دلیل افزایش مشغله و صرفه‌جویی در زمان، استفاده از مواد غذایی منجمد افزایش پیدا کرده است زیرا اغلب افراد ترجیح می‌دهند تا از مواد غذایی نیمه‌آماده و یا آماده استفاده نمایند و وقت خود را صرف تهیه مواد غذایی نکنند. بسته بندی مناسب برای مواد غذایی منجمد باید توانایی محافظت از محصول در مقابل عوامل طبیعی، در مدت زمانی مشخص را دارا باشد. بسته بندی‌های رایج برای مواد غذایی منجمد عبارت‌اند از: قوطی‌های قلع، کاغذ پوشش‌دار، مقوا، مواد پلاستیکی سفت و انعطاف‌پذیر.

یکی از بهترین مواد برای بسته بندی مواد غذایی منجمد استفاده از فیلم پلی‌اتیلن (pe) است. فیلم پلی‌اتیلن، علاوه بر مقاومت مکانیکی بسیار خوب در مقابل آسیب‌دیدگی و سوراخ شدن در حین حمل‌و‌نقل، می‌تواند دمای بین صفر تا منفی 40 درجه را بدون کاهش کیفیت تحمل نماید. این فیلم‌ها قابلیت چاپ‌پذیری دارند و حتی جهت محافظت بیشتر، امکان لایه‌بندی نیز دارند. به کمک دستگاه شیرینگ پلی‌اتیلن، می‌توان مواد غذایی منجمد را به بهترین شکل ممکن بسته بندی نمود.

تبلیغ: استعلام قیمت و خرید دستگاه بسته بندی لوازم یدکی – یا گوشت قرمز، مرغ کامل، چرخ کرده، منجمد و بلدرچین – بهترین قطعات

ویژگی‌های بسته بندی غذای منجمد

استانداردهای خاصی برای بسته بندی مواد غذایی مختلف وجود دارند، این استانداردها توسط سازمان جهانی استاندارد (ISO) و به صورتی بین‌المللی نگارش می‌شوند. در ادامه به بیان برخی از ویژگی‌های بسته بندی مواد غذایی می‌پردازیم اما در کنار رعایت تمامی موارد زیر باید به این نکته نیز توجه نمود که بسته بندی نیاز به ظاهری زیبا و جذاب نیز دارد زیرا اولین ویژگی که خریدار را به محصول جذب می‌نماید ظاهر آن خواهد بود.

  • دارای قابلیت عدم نفوذ اکسیژن هوا باشد

نوع بسته بندی مواد غذایی منجمد، باید به‌گونه‌ای باشد که هیچ منفذی برای ورود اکسیژن به داخل بسته بندی وجود نداشته باشد زیرا اکسیژن، موجب می‌شود مواد غذایی خیلی زود کیفیتشان را ازدست‌داده و بیات شوند.

  • توانایی حفظ رطوبت را داشته باشد

بسته بندی مواد غذایی منجمد باید به صورتی باشد تا محصول، رطوبت خود را از دست نداده و خشک نشود زیرا در این صورت است که می‌تواند کیفیت اولیه خود را حفظ نماید.

  • مانع ازبین‌رفتن طعم و بو شود

یکی از دغدغه‌های مصرف مواد غذایی منجمد، کاهش طعم و بوی محصول است؛ بنابراین نوع بسته بندی مواد غذایی منجمد باید به‌گونه‌ای باشد که طعم و بوی محصول تا حد ممکن حفظ شده و محصول بسیار با کیفیت به مشتری ارائه شود.

  • مانع از نفوذ میکروارگانیسم‌ها به محصول شود

شرط اول در بسته بندی مواد غذایی منجمد، رعایت بهداشت است. زیرا اگر بسته بندی به نحوی نباشد که مانع از ورود میکروارگانیسم‌ها (باکتری‌ها) نشود، فساد مواد غذایی منجمد به‌سرعت انجام می‌گیرد.

  • مانع از ایجاد هرگونه آسیب فیزیکی به محصول شود

جنس بسته بندی باید به‌گونه‌ای باشد که در مسیر تولید تا فروشگاه دچار هیچ‌گونه آسیب فیزیکی نشود، زیرا هرگونه آسیب فیزیکی به بسته بندی مانع از انتخاب محصول توسط مشتری خواهد شد.

  • مانع از رسیدن نور خورشید به مواد غذایی منجمد شده شود.

رسیدن نور خورشید به مواد غذایی منجمد موجب آب شدن و افزایش سرعت فساد این نوع از مواد غذایی خواهد شد.

  • قابلیت تحمل دمایی از صفر تا منفی 40 درجه را داشته باشد.

دستگاه بسته بندی شیرینگ پک

شیرینگ پک نوع خاصی از دستگاه بسته بندی است که سلفون شیرینگ و یا نایلون شرینک را به دور انواع مختلفی از محصولات پیچیده و با حرارتی که توسط تونل حرارتی ایجاد می‌نماید، محصولات را وکیوم می‌کند. بسته بندی شیرینگ پک، علاوه بر اینکه مانع از ورود گردوخاک و رطوبت به داخل محصولات می‌شود، جابه‌جایی و حمل‌ونقلی بسیار راحت، پس از تولید محصول را نیز به همراه خواهد داشت.

توجه نمایید که حرارت ایجاد شده توسط تونل حرارتی دستگاه شرینک پک به‌قدری است که هیچ‌گونه آسیبی به محصولات نمی‌رساند. نایلون، سلفون و نایلکس سه نوع پوشش مختلفی هستند که جهت بسته بندی در انواع دستگاه‌های شرینک پک مورداستفاده قرار می‌گیرند، این سه نوع پوشش، ضخامت‌های مختلفی دارند که به ترتیب از ضخیم‌ترین به نازک‌ترین عبارت‌اند از: نایلون، نایلکس و سلفون. باید توجه کرد که سلفون شفاف‌تر بوده و ماندگاری کم‌تری نیز دارد.

خرید دستگاه شیرینگ پک

بستگی به وسعت شغل و نوع بسته بندی موردنیاز، دستگاه‌های شیرینگ پک در انواع مختلفی موجود هستند. دستگاه‌های شرینک پک به لحاظ عملکرد، به سه دستهٔ دستگاه شرینک پک دستی (دستگاه شیرینگ PVC)، دستگاه شیرینگ پک نیمه اتوماتیک و دستگاه شرینک پک اتوماتیک تقسیم‌بندی می‌شوند. در زمان خرید بهتر است از کارشناسان متخصص، برای مشاوره در انتخاب دستگاه متناسب با نوع تولیدتان مشاوره بگیرید.

توجه نمایید که دستگاه شیرینگ پک پلی اتیلن نسبت به دستگاه شیرینگ PVC نیاز به گرمایش بیشتری برای وکیوم کردن دارد؛ بنابراین جهت کاهش مصرف انرژی بهتر است از دستگاه شیرینگ دوگانه‌سوز استفاده نمایید که موجب کاهش هزینه‌ها تا 3 برابر خواهد شد.

سخن پایانی

انواع تولیدکنندگان در صنایع مختلف باید این نکته را در نظر بگیرند که بدون استفاده از یک بسته بندی مناسب، هزینه تولید به هدر خواهد رفت. دستگاه‌های مختلفی جهت بسته بندی مواد غذایی نیمه آماده و منجمد وجود دارند که توانایی حفظ کیفیت محصول را دارند که یکی از این دستگاه‌ها، شیرینگ پک پلی‌اتیلن است که تنوع، استحکام، کیفیت و قیمت ارزان‌تری نسبت به سایر بسته بندی‌ها را دارا است. بسته بندی مناسب در کنار حفظ کیفیت محصول باید جذابیت لازم را داشته باشد که بسته بندی پلی‌اتیلن با قابلیت چاپی که دارد ازاین‌جهت نیز برای بسته بندی بسیار مناسب است.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.