طراحی نمای ساختمان و بررسی انواع  سبک‌های مختلف در ایران

4

نمای ساختمان مهمترین جزء دیداری یک ساختمان محسوب می شود. در این مقاله ابتدا به سبک طراحی نمای رومی پرداخته و سپس سایر سبک های باراک، گات ،مدرن ، مینیمال، اسلامی و در نهایت به سبک پست مدرن می پردازیم.

نمای ساختمان اولین جزء بنا محسوب می شود که در معرض دید ناظران خارجی قرار می گیرد. بنابراین در عین در نظر گرفتن استانداردهای کیفی در ساخت و طول عمر مصالح به کار برده شده، لازم است تا از لحاظ زیبایی شناختی هم به آن توجه لازم مبذول گردد.

ویژگی های ساختاری هر بنا ارتباط تنگاتنگی با پتانسیل های بنا برای اجرای نماهای گوناگون دارند. برای مثال اگر تعداد طبقات ساختمان از حدی فراتر رود و ساختمان مرتفعی داشته باشیم، برخی مصالح قابلیت استفاده خود را از دست می دهند. بنابراین پیش از طرح ریزی نمای ساختمان لازم است که اطلاعات کامل و جامعی از ویژگی های ساختاری بنا در دست داشته باشیم.

رونیکس

طراحی نمای ساختمان در طول تاریخ دستخوش تغییرات بسیاری شده است؛ از سبک های دکوراتیو تا سبک های مینیمال و پست مدرن. آن چه مسلم است طراحی نمای بناها هیچ گاه ثابت نمانده و همواره با توجه به نیازهای روز بشر شکل های گوناگونی به خود دیده است. این روزها با در دست داشتن انواع مصالح و امکانات، محدودیت های طراحی به حداقل رسیده است.

اصولا در طراحی حد و حدودی برای خلاقیت وجود ندارد. اما سبک های مختلف طراحی نمای ساختمان به سمت و سیاق طرح ها، رنگ ها و به طور کلی تمام خلاقیت های به کار رفته جهت می دهند. بنابراین در ادامه قصد داریم سبک های مختلف طراحی نمای ساختمان را به طور جزئی بررسی نماییم.

طراحی نمای ساختمان به سبک رومی یا کلاسیک

طراحی نمای کلاسیک یا رومی سبکی است که نمونه های آن در هر شهر و کشوری دیده می شود. المان های اصلی این سبک از طراحی شامل ستون ها کوتاه با سطح مقطع گرد، سرستون ها، قوس های بزرگ انواع هلال، گلویی و قاب پنجره با نقوش ریز می باشند.

در این نوع طراحی غالبا از سنگ هایی مانند سنگ مرمر، گرانیت و تراورتن استفاده می شود. این موضوع وزن بنا را زیاد می کند. بنابراین بناهای رومی گزینه چندان مناسبی برای مناطق زلزله خیز نیستند. از طرفی استفاده از سنگ های مرمر و گرانیت قیمت بالایی دارد. با این حال ظاهر لوکس و تجملی این سبک طراحی، علیرغم قدمت طولانی آن همواره طرفداران خود را حفظ کرده است.

نمونه طراحی نمای ساختمان آقای اصلان پور درشهرستان رامسربه سبک رومی که توسط تیم خانه معمار طراحی شده است.

المان های نام برده در طراحی سبک کلاسیک، از پیش آماده هستند و در هنگام اجرای نما، تنها کار سوار کردن آن ها بر یکدیگر است. البته سوار کردن بخش های مختلف، امری بسیار دقیق و نیازمند توجه است و عدم دقت کافی در این زمینه می تواند به کاهش طول عمر بنا و یا خطرات جانی و مالی دیگری منجر شود. جهت ایمنی بیشتر بنا حتما باید به یاد داشت که از حجم های کارگاهی که از مصالح دورریز ساخته می شوند استفاده نشود. زیرا این کار خطر سقوط المان ها را افزایش می دهد.

طراحی نمای ساختمان به سبک گات

این سبک از طراحی که به طور کلی در آسیا کمتر نمونه های آن را می توان یافت، در قرون وسطی شکل گرفت. مناره های مخروطی، المان های نوک تیز، و متریال های سنگی و تراشیده از ویژگی های اصلی این نوع از طراحی بنا به شمار می روند.

طراحی نما به سبک باروک

این سبک را به بیانی می توان جایگزین سبک گات (گاتیک) دانست. در سبک باروک، قوس های متعدد و طاق های سرتاسری جایگزین المان های خراشیده و نوک تیز گاتیک می شوند.

طراحی نمای ساختمان به سبک مدرن

طراحی نمای مدرن ساختمان و مشتقات آن که روز به روز نمونه های آن در حال رواج یافتن است، دارای ویژگی های زیر می باشد:

  • استفاده از پنجره های سراسری و تماما شیشه به استفاده حداکثری از نور طبیعی و ایجاد انعکاس و شکست نور برای زیبایی بیشتر کمک می کند.
  • استفاده از گیاه در نمای خارجی ساختمان توسط معماران فضای سبز می تواند ظاهر این سبک از طراحی نما را بهبود بخشد.
  • نماهای تماما شیشه ای (کرتین وال) و ترمو وود در سبک مدرن رایج هستند.
  • استفاده از کامپوزیت در نمای ساختمان های مدرن برای ایجاد حجم و عمق، ظاهری زیبا و منحصر به فرد ایجاد می کند. سبکی این متریال و ایمنی بالای آن از جمله دیگر دلایل استفاده از آن محسوب می شوند.
  • رنگ های مورد استفاده بیشتر از خانواده رنگ های خنثی هستند.
  • نمایان بودن بخش هایی از فضای داخل از بیرون به عنوان راهی برای افزایش جذابیت های بصری محیط به شمار می رود. این بخش ها می توانند شامل راهرو ها، پاگرد مقابل درب ورودی، راه پله ها یا حتی اتاق ها باشند.
  • در تشابه با سبک مینیمال، سادگی از ویژگی های مهم بناهای مدرن به شمار می رود.
  • نظم نیز از ویژگی هایی دیگری است که در عمق طراحی های مدرن می توان رد پای آن را به خوبی مشاهده کرد.

نمونه طراحی نمای ساختمان آقای صادق اریک در استان خوزستان شهرستان شوشتر به سبک مدرن که توسط تیم خانه معمار طراحی شده.

طراحی نمای ساختمان به سبک مینیمال

در طراحی مینیمال تاکید بر سادگی، استفاده از فرم ها و رنگ های صریح و دوری از تجملات است. خطوط و شکل کلی بنا صاف و بدون انحنا یا شکستگی هستند و رنگ ها اغلب خنثی می باشند. متریال های پر طرفدار در نماهای مینیمال، شیشه، بتن فلز، سنگ و کامپوزیت هستند.

متاسفانه در کشور ایران به ندرت می توان نمونه هایی از این نوع طراحی را مشاهده کرد. حال آنکه به علت استفاده از یک یا دو نوع مصالح، این سبک به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد و به لحاظ ظاهری نیز پتانسیل های بالایی برای نوآوری دارد.

طراحی نما به سبک اسلامی

بناهایی با نمای اسلامی، پُر هستند از طرح ها و نقوش ریز و جزئیات زیاد. رنگ های لاجوردی، فیروزه ای، طلایی، سفید و آبی رنگ های غالب بوده و خوشنویسی در سرتاسر نمای بنا به چشم می خورد. کاشی، آجر و سنگ اصلی ترین متریال طراحی های اسلامی به شمار می روند.

طراحی نما به سبک پست مدرنیسم

همان طور که از نامش پیداست این سبک در ادامه راه سبک مدرنیسم پدید آمد. وجه تمایز گذاشتن بین این دو سبک کار ساده ای نیست. نوآوری هایی که در سبک پست مدرنیسم دیده می شوند بیشتر مختص ساختمان های بسیار بلند و آسمان خراش ها هستند. برج های دارای این سبک از طراحی معمولا در سطح دنیا معروف هستند.

خانه معمار تخصصی ترین مرجع طراحی نمای ساختمان در ایران در کوتاهترین زمان نمای ایده ال شما را طراحی می نماید. جهت اطلاع بیشتر با شماره 09171924672 تماس بگیرید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 4 دیدگاه)
  1. ابوالفضل مجاهدی می‌گوید

    ایا شما طراحی نمای ساختمان انجام میدهید.؟

    1. آرمان والی می‌گوید

      خیر این یک مطلب آموزشی است و چطور یک رسانه است و خدماتی در این زمینه نداره. ممنون از نظری که گذاشتید

  2. بازرگان می‌گوید

    سبک های متنوعی را معرفی کردید .ممنون از شما .

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      سپاس که همراه ما هستی. 🙂
      امیدواریم همواره از «چطور» راضی باشی.