چطور دوره های آموزش آنلاین باعث پیشرفت ما در تمامی شاخه ها می شوند؟

0

سال‌ها پیش چه کسی فکرش را نمی کرد که روزی با استفاده از آموزش آنلاین و تماشای یک فیلم آموزشی بتواند هر نوع مهارتی از آموزش برنامه نویسی و دیجیتال مارکتینگ گرفته تا آموزش راه اندازی کسب و کار و امنیت و توسعه فردی و… را بیاموزد. حتی از زمانی که چیزی به نام اینترنت هم مورد استفاده قرار گرفت فکر نمی‌کردیم این سیر تکامل تکنولوژی با چنین سرعتی رشد نماید و انواع پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌ها و فضاهای مختلف ایجاد شود که بتوان با استفاده از آنها دوره های آموزشی مختلفی را فرا‌گرفت. آیا شما هم با ما موافقید که آموزش آنلاین یادگیری انواع دوره‌های آموزش‌ را ساده‌تر کرده است؟ ما در این مطلب می‌خواهیم با شما بیشتر در مورد فیلم های آموزشی و نحوه تهیه دوره آموزش ویدیویی و همچنین مزایای استفاده از آموزش آنلاین برای یادگیری دوره‌های مختلف صحبت کنیم.

 

تاریخچه فیلم های آموزشی

شاید شما دوست داشته باشید بدانید اولین فیلم‌های آموزشی یا همان آموزش های ویدئویی از چه زمانی به وجود آمد و در دسترس قرار گرفت؟ اولین بار امریکا در سال 1910 به طور خاص از فیلم‌های آموزشی استفاده کرد. شاید برایتان جالب باشد بدانید ادیسون کمی پس از آن و در سال 1913 اعلام کرد که در طی ده سال سیستم آموزش مدارس با استفاده از فیلم آموزشی تغییر خواهد کرد و تدریس و آموزش با استفاده از کتاب منسوخ شده و کتاب دیگر از رده خارج خواهد شد. اما می‌بینید که این اتفاق کمی بیشتر زمان برد بخصوص آن که با تمامی محاسنی که کلاس‌ آنلاین می‌تواند داشته باشد خوشبختانه هنوز کتاب نیز در بحث آموزش در کنار آن جایگاه خود را حفظ کرده است.

رونیکس

 

آموزش آنلاین چیست؟

فیلم آموزشی یا آموزش ویدئویی عموما ابزاری است که برای آموزش فراگیر درس، مطلب و مهارتی خاص به کار گرفته می‌شود. بنابراین می‌توان در خصوص آموزش دروس مختلف مدارس، دانشگاه‌ها و همچنین کامپیوتر و رشته‌های مختلف هنری و زبان و .. از دوره آموزش ویدیویی و یا آموزش آنلاین که در ادامه نیز به آن خواهیم پرداخت، استفاده کرد. محاسن استفاده از فیلم آموزشی را در می توان در این موارد خلاصه کرد:

  • انتقال مفاهیم آموزشی با استفاد از فیلم ساده‌تر است.
  • امکان انتقال هیجانات، عواطف و احساسات از طریق فیلم نسبت به نوشتار بیشتر است.
  • فیلم‌های آموزشی را می‌توان در چند سری و و بحث‌های مختلف تهیه کرد تا هر فیلم بتواند به صورت جداگانه به مبحثی خاص بپردازد.
  • سرگرم کننده‌تر خواهد بود و تفکر خلاق بیننده را تقویت خواهد کرد.
  • از فیلم آموزشی می‌توان در محیط‌های آموزشی مختلف مانند مدارس، دانشگاه‌ها و همچنین خانه و هر محیط دیگری استفاده کرد.

 

چرا باید از دوره های آموزش ویدئویی استفاده کنیم؟

هنگامی که دریک کلاس آموزشی حضوری شرکت دارید، ممکن است وقت مشخص کلاس، شلوغ بودن آن و همچنین کمرویی باعث شود شما نتوانید سوالاتی را که در حین آموزش برایتان پیش آمده است را از استاد بپرسید. در یک تحقیقی که در این حوزه انجام شده است مشخص شده که بیشتر دانشجویان علاقمندند به جای پرسیدن سوال‌های خود دوره آموزش ویدیویی همان موضوع را دنبال کنند. چرا؟ به جهت آن که می‌توان در صورت درک نکردن مطلبی خاص، دوباره و دوباره آن قسمت را مشاهده کرد. فرقی نمی‌کند این فیلم‌های آموزشی در خصوص آموزش ارز دیجیتال، آموزش هوش مصنوعی و یا آموزش زبان یا هر موضوع دیگری تهیه شده باشد، نتایج نشان داده است با تماشای فیلم آموزشی، افراد آن هنر و یا مهارت را بهتر فراگرفته و انجام داده‌اند.

 

حتی آموزش‌های متنوعی که در شبکه‌های مجازی قرار داده شده نیز بارها و بارها توسط مخاطبان دیده شده‌اند. اما تهیه فیلم آموزشی که موضوع این بخش ماست ممکن است برای همه آسان نباشد. ما در این قسمت سعی می‌کنیم به صورت تیتروار انواع روش‌های تهیه دوره آموزش ویدیویی را به شما معرفی کنیم تا متوجه شوید برای تهیه هر نوع دوره و یا فیلم آموزشی مورد نیازتان بهتر است از کدام روش استفاده نمایید.

 

  • میکرو ویدیو

برای ساخت دوره آموزشی ویدیویی می‌توانید از این روش استفاده کنید. این نوع آموزش‌ها معمولا دارای زمانی کوتاه و چند ثانیه می‌باشند و به جهت زمان کمشان برای استفاده در فضای مجازی بخصوص در اینستاگرام بهترین انتخاب هستند.

 

  • فیلم آموزشی برای کارکنان

از این دوره آموزش ویدیویی می‌توان برای آموزش به افرادی که در شرکت و مجموعه شما قرار است استخدام شوند و کار کنند استفاده نمایید. همچنین برای آموزش رفتار سازمانی می‌توانید این نوع فیلم آموزشی را برای کارکنان خود تهیه کنید.

 

  • آموزش‌های گام به گام

دوره آموزش ویدیویی گام به گام Tutorial Videos، برای زمان‌هایی است که شما می‌خواهید یک آموزش کوتاه را برای چند دقیقه به مخاطبان خود آموزش دهید. نحوه آموزش ساخت، تولید و یا چگونگی تهیه یک محصول می،تواند با این روش بسیار کارآمد باشد به عنوان مثال برای آموزش پخت یک غذا و یا یک کاردستی و .. می‌توانید از این نوع فیلم آموزشی استفاده نمایید.

 

  • ویدیوهای صفحه نمایش

برای آموزش دروس مختلف مانند آموزش زبان، نوعی از کسب و کار و همچنین آموزش یک مهارت هنری از صفر تا صد می‌توانید از این روش استفاده کنید.

 

  • ویدیوهای توصیفی

برای ساخت ویدیوهای توصیف‌کننده Explainer Videos، می‌توانید خودتان در عرض مدت یکی دو دقیقه مبحث کوتاهی را شرح دهید، همچنین می‌توانید برای این منظور از انیمیشن و یا موشن گرافیک استفاده کنید. به عنوان مثال برای آموزش ارز دیجیتال و یا آموزش هوش مصنوعی که گاهی توضیح مفهومشان بسیار سخت و پیچیده می‌شود، می‌توان از این روش استفاده کرد تا مفهوم آن برای مخاطبان در رده‌های سنی گوناگون قابل درک‌تر باشد.

 

مزایای استفاده از فیلم آموزشی

 

  • هزینه تهیه آن بسیار کمتر از شرکت در دوره‌های حضوری است.
  • در هر زمان در خانه و سفر و .. می‌توانید آن‌ها را ببینید و آموزش‌ها را فراگیرید.
  • درک مطالب ساده‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد.
  • امکان چندباره دیدن فیلم آموزشی وجود دارد.
  • نیاز به طی مسافت و عبور و مرور در سطح شهر و هزینه رفت و آمد برای حضور در کلاس وجود ندارد.
  • در زمان آلودگی هوا که شهرهای بزرگ بیشتر با آن درگیرند و همچنین شرایط ویژه موجود به دلیل شیوع بیماری کرونا، استفاده از دوره آموزش ویدیویی به صرفه‌تر و بهتر خواهد بود.

 

مزایای آموزش آنلاین

  • بدون مرز و بی هیچ محدودیتی یادگیری میسر خواهد بود.
  • روش‌های یادگیری جذاب‌تر شده و امکان انتقال هیجان و احساسات مانند کلاس حضوری فراهم است.
  • تعیین ساعت آموزش آنلاین بین یادگیرنده و مدرس در بیشتر مواقع می‌تواند با نظر طرفین انتخاب شود.
  • امکان پرسش و پاسخ بین استاد و دانش‌آموز وجود دارد و می‌توان سوال پیش آمده را به راحتی مطرح کرد.
  • شرایط برگزاری آزمون‌های آنلاین نیز برای هر دوره آموزشی ممکن خواهد بود.
  • هزینه‌‌ای که برای شرکت در کلاس‌های آنلاین می‌کنید بسیار کمتر از تهیه جزوه و کتاب و .. است ضمن آن که می‌توانید با ضبط کردن کلاس آموزش آنلاین به دفعات نیز ان را مشاهده نمایید.
  • نیازی به طی مسافت و صرف هزینه رفت و آمد ندارید و امکان استفاده از آموزش آنلاین در هر جایی که به اینترنت دسترسی داشته باشید مهیا خواهد بود.

 

 

نتیجه گیری

اگر تا امروز به طور جدی به شرکت در دوره‌ های آموزش آنلاین رشته و موضوع مورد علاقه‌تان فکر نکرده‌اید و یا تا بحال از فیلم آموزشی برای یادگیری دوره‌های مختلف مانند آموزش زبان، دروس مختلف دانشگاهی و همچنین موضوعات خاص‌تر مانند یادگیری‌های دوره‌های بخصوص در حوزه کسب و کار مانند آموزش برنامه نویسی، آموزش دیجیتال مارکتینگ و یا ارزهای دیجیتال و .. تردید داشته‌اید. ما اکنون به شما پیشنهاد می‌کنیم بیش از این اجازه ندهید فرصت‌های طلایی زندگی‌تان از دست برود. برای یادگیری هر حرفه،‌ مهارت و افزودن بر دانسته‌های قدیمی و تکمیل کردن آن‌ها هیچ زمانی دیر نیست. شما در هر سن و سالی که باشید و با هر سطح تخصیلات می‌توانید از دوره آموزش ویدیویی و یا کلاس آنلاین برای یادگیری استفاده نمایید.

 

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.