چیلر چیست؟

2

چیلر، کلمه ای که ممکن است در جاهای زیادی آن را شنیده باشید و زمینه کاربرد آن را بدانید اما در اینجا قصد داریم که جزئیات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم تا متوجه شوید که چیلر چیست.

چیلر

چیلر دستگاهی می باشد که عملیات خنک سازی مایع را انجام می دهد و مایع خنک سازی شده در چیلر که عموما آب می باشد در دستگاه های صنعتی مثل دستگاه های برشکاری CNC، دارو سازی، تزریق پلاستیک و … یا سیستم های تهویه مطبوع جهت سالن ها، ساختمان ها و … مورد استفاده قرار میگیرد.

رونیکس

چیلر ها بر اساس سیکل تبرید خود به دو دسته کلی تراکمی و جذبی تقسیم می شوند که در ادامه برای اینکه جواب سوال چیلر چیست را دریابید توضیحاتی ارائه کرده ایم.

چیلر تراکمی

در چیلر تراکمی 3 بخش اصلی کمپرسور، اواپراتور و کندانسور داریم که ماده مبرد در این سه بخش گردش می کند به این صورت که مبرد ابتدا در کمپرسور فشرده سازی می شود و بر اثر این عملیات بسیار داغ و پر فشار می شود.

در مرحله بعدی وارد کندانسور می شود و گرما از مبرد گرفته می شود. همانطور که میدانید گرما از مبرد با دما بالا به محیط با دمای پایین انتقال پیدا میکند که سبب می شود مبرد تقطیر و به مایع تبدیل شود تا به سمت اواپراتور منتقل شود.

مبرد قبل از ورود به اواپراتور با عبور از شیر انبساط دچار افت فشار زیاد می شود و بعد از ورود به اواپراتور به دلیل فشار پایین تمایل به تبخیر شدن پیدا میکند که برای این عملیات گرما را از محیط مجاور خود که مایع مورد نظر ما می باشد میگیرد و تبخیر می شود و این اختلاف دما مبرد با محیط (مایع) سبب می شود که در این سیکل مایع خنک شود.

چیلر های تراکمی بر اساس نوع کندانسوری که دارند به سه نوع چیلر آب خنک، چیلر هوا خنک و چیلر تبخیری دسته بندی می شوند که بر اساس آب و هوای منطقه و کاربری مد نظر شما، مدل کندانسور توسط کارشناسان انتخاب می شود.

چیلر جذبی

عملکرد چیلر جذبی به این صورت می باشد که به جای کمپرسور از یک ژنراتور استفاده می شود و مبرد به همراه ماده جاذب وارد آن می شود و توسط حرارت ایجاد شده مبرد تبخیر می شود و به سمت کندانسور حرکت میکند.

مبرد در کندانسور از حالت گاز به مایع تبدیل می شود و دمای آن کاهش می یابد و سپس به سمت اواپراتور منتقل می شود در این مرحله داخل اواپراتور فشار توسط پمپ خلا بسیار کاهش یافته و مبرد تمایل به تبخیر شدن پیدا میکند و طی این فرآیند گرمای حاصل از محیط را جذب و تبخیر می شود و این چرخه ادامه پیدا میکند.

چیلر جذبی به دلیل بازدهی پایین و هزینه ساخت اولیه بالا زیاد مورد استفاده قرار نمیگیرد و فقط در برخی ساختمان ها و مجموعه های خاص مورد استفاده قرار میگیرد.

تا این قسمت از مقاله تا حدودی به سوال چیلر چیست پاسخ داده ایم اما در ادامه مقاله به برخی از سوالات که برای شما پیش می آید پاسخ می دهیم برای اینکه بهتر بدانید چیلر چیست تا انتها مقاله با ما همراه باشید یا برای اینکه سریعتر به جواب برسید می توانید به صفحه چیلر مراجعه نمایید.

مینی چیلر چیست ؟

در جواب سوال اینکه مینی چیلر چیست می توان گفت که در واقع همان چیلر است که به صورت فشرده و در ابعاد کوچک تری ساخته شده است و فضای بسیار کمی را اشغال می نماید و امکان استفاده از آن در انواع پروژه های مسکونی و اداری امکان پذیر می باشد.

البته باید بدانید که مینی چیلر ها برای مجموعه های بسیار بزرگ کارایی ندارند و باید یک چیلر در ابعاد بزرگتر متناسب با توان مورد نیاز شما ساخته شود.

گاز چیلر چیست ؟

منظور از گاز چیلر همان مبرد مورد استفاده در چرخه سیکل تبرید تراکمی می باشد که این مبردهای به دو دسته کلی فریونی و آمونیاکی تقسیم می شود و با توجه به ظرفیت چیلر و بودجه اولیه شما انتخاب می شوند.

چیلر ساختمان چیست ؟

چیلر مورد استفاده در ساختمان ها می تواند از نوع تراکمی یا جذبی باشد البته در بیشتر مواقع از چیلر تراکمی استفاده می شود مگر در مواقع خاص که با توجه به شرایط از چیلر جذبی استفاده می شود.

از آب خنک شده توسط چیلر برای سیستم تهویه مطبوع و فن کویل های استفاده می شود و نسبت به کولر های گازی از مصرف برق کمتری برخوردار هستند.

برای آشنایی با انواع سیستم های تهویه مطبوع می توانید به صفحه تهویه مطبوع مراجعه نمایید و انواع محصولات را مشاهده نمایید.

تفاوت کولر آبی با چیلر چیست ؟

کولر آبی از طریق عبور جریان هوا بر روی آب باعث خنک شدن هوا می شود و از طریق کانال، هوا را به سمت محل مورد نظر هدایت میکند ولی در چیلر، آب خنک شده در سیستم تهویه مطبوع استفاده می شود و برای پروژه های بزرگ امکان استفاده از کولر آبی وجود ندارد و چیلر ها هستند که می توانند عملیات خنک سازی کل ساختمان را انجام دهند.

همچنین امکان استفاده از کولر آبی در همه مناطق با آب و هوای متفاوت وجود ندارد ولی چیلر متناسب با هر نوع آب هوایی وجود دارد و میزان راندمان بالاتری دارند.

قیمت چیلر

قیمت تمام شده چیلر بر اساس نوع و میزان بار برودتی تولید شده محاسبه می شود و میزان برودت مورد نیاز باید توسط متخصصین محاسبه شود و طبق آن به شما قیمت تمام شده دستگاه را اعلام نمایند برای دریافت مشاوره رایگان به همراه انجام محاسبات به صفحه صنایع برودتی نوری مراجعه نمایید و فرم دریافت مشاوره رایگان را تکمیل نمایید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. امین می‌گوید

    سلام مطلب خیلی خوبی هست ولی برای دریافت جزئیات بیشتر باید به صفحاتی که داخل متن اشاره شده مراجعه کنیم تا کاملا متوجه شویم که چیلر چیست

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      سلام دوست عزیز.
      بله، همین‌طوره. سپاس از شما.