ورزش با دمبل؛ ۲۷ تمرین ورزشی برای تقویت عضلات با دمبل

6

دمبل با وجود طراحی نسبتا ابتدایی‌اش وسیله بسیار مفیدی برای تقویت بالاتنه است. ورزش با دمبل یکی از بهترین راه‌ها برای لاغری و تقویت عضلات است؛ به‌ویژه اگر به هر دلیلی نتوانیم به باشگاه برویم. ورزش با دمبل در خانه راه خوبی برای شروع یا گسترش تمرینات قدرتی است. حرکات ورزشی با دمبل برای تسریع چربی‌سوزی، افزایش قدرت بدنی و نیز برای ساخت توده عضلانی بسیار مناسب‌اند و موجب تناسب‌اندام و افزایش سلامت قلب می‌شوند. در ادامه، انواع ورزش با دمبل را معرفی می‌کنیم.

دمبل چیست؟

دمبل میله کوتاهی است که در هر انتهای آن وزنه‌ای قرار دارد. این وسیله ورزشی از مواد مختلفی ساخته می‌شود و وزن بعضی‌هایشان نیز قابل‌تنظیم است. منتها ایده اصلی دمبل قرن‌هاست که تغییری نکرده است.

رونیکس

ورزش با دمبل - دمبل چیست

دمبل‌ها وزن‌های متفاوتی دارند، از ۵۰۰ گرم تا حتی ۱۷۰ کیلوگرم. البته بیشتر دمبل‌ها وزنی بین ۲ تا ۱۱ کیلوگرم دارند. در باشگاه‌ها معمولا سنگین‌ترین دمبل حدود ۲۷ کیلوگرم وزن دارد. گرچه معمولا کتل‌بل یا هالتر به دمبل ترجیح داده می‌شود، به‌گفته متخصصان، دمبل در تقویت عضلات و افزایش قدرت بدنی به‌اندازه کتل‌بل و هالتر مؤثر است.

دمبل در قرن هفدهم اختراع شده و هنوز هم با وجود پیشرفت‌های فناوری، جایگزین بهتری برای آن ساخته نشده است.

آیا می‌توانیم با دمبل عضله بسازیم؟

ورزش با دمبل - آیا می توانیم با دمبل عضله بسازیم

به‌طور خلاصه، بله. هایپرتروفی عضلانی (Muscular Hypertrophy، خاصیت رشد و افزایش اندازه عضله) به عوامل زیادی بستگی دارد و تجهیزات فقط یکی از آنهاست. می‌توانیم از دمبل‌های سنگین استفاده کنیم، بنابراین امکان واردکردن وزن بالا روی ماهیچه‌ها را داریم. در بعضی از حرکت‌ها نیز استفاده از دمبل دامنه حرکتی بزرگ‌تری را فراهم می‌کند و موجب می‌شود انقباضی خوب و قوی داشته باشیم و روی فیبرهای عضلانی فشار زیادی وارد کنیم که این باعث رشد عضلات می‌شود.

البته عوامل دیگری نیز وجود دارد، مانند تغذیه خوب، ولی استفاده از دمبل شروع خوبی است.

از آنجا که احتمالا انواع گوناگونی از وزنه‌ها را در خانه ندارید، یکی از بهترین راه‌ها، ترکیب‌کردن تمرین‌ها در «سوپِرسِت» است. اگر تمرین‌های دمبل پشت‌سرهم انجام شوند، بدن خود را بیشتر به چالش می‌کشیم؛ برای نمونه، ۸ تا ۱۲ تکرار حرکت دمبل روخم و بلافاصله ۸ تا ۱۲ تکرار حرکت اسکوات با دمبل و سپس ۶۰ تا ۹۰ ثانیه استراحت، پیش از شروع تمرین‌های بعدی، یک سوپرست را تشکیل می‌دهد.

تمرینات ورزشی با دمبل

۱. پرس نیمکت (Bench Press)

ورزش با دمبل - پرس نیمکت

برای انجام پرس نیمکت به‌پشت روی نیمکت تخت دراز بکشید و در هر دست دمبلی را نگه دارید. بازوها در کنار شانه خمیده باشند. بازوها را دراز کنید و وزنه‌ها را بالای سینه ببرید، تا جایی که دست‌ها کشیده و صاف شوند؛ ولی وزنه‌ها یکدیگر را لمس نکنند. دوباره وزنه‌ها را تا زیر سطح شانه پایین بیاورید. یک ثانیه مکث کنید و سپس دوباره دمبل‌ها را بالا ببرید. در تمام مدت با شانه‌هایتان به نیمکت فشار بیاورید.

پرس نیمکت عضلات سه‌سرران را تقویت می‌کند و عضلات شانه را نیز درگیر می‌کند. نکته اصلی در تمرینات دمبل، منقبض‌کردن عضلات در بالای حرکت است؛ زیرا موجب می‌شود عضلات هدف فعال و درگیر باشند.

۲. جلوبازو با دمبل (Bicep Curl)

ورزش با دمبل - جلوبازو با دمبل

برای انجام حرکت جلوبازو با دمبل، صاف بایستید و پاها را به‌اندازه عرض شانه باز کنید. زانوها را کمی خم کنید و عضلات مرکزی را منقبض کنید. در هر دست دمبلی را نگه دارید. بازوها در دو طرف آویزان باشند. وزنه‌ها را تا سطح شانه‌ها بالا بیاورید، ولی بازوها را حرکت ندهید. در حین حرکت عضلات دوسر بازو را منقبض کنید. سپس به وضعیت اولیه برگردید. در زمان بلندکردن دمبل بازدم و هنگام پایین‌آوردن آن دم را انجام دهید. در زمان انجام این حرکت، کمرتان را صاف نگه دارید.

این حرکت روی گروهی از عضلات دوسر و سه‌سر کار می‌کند.

۳. جلوبازو با پرس (Bicep Curl to Press)

دست را در حین بالارفتن بچرخانید و دمبل را به‌سمت شانه بلند کنید؛ طوری که عضلات دوسر و ساعد زاویه‌ای قائمه را تشکیل دهند. دمبل را بالای سر ببرید و سپس آن را از مقابل شانه پایین بیاورید. همین حرکت را با دست دیگرتان انجام دهید. در زمان بلندکردن دمبل بازدم و هنگام پایین‌آوردن آن دم را انجام دهید.

۴. پرس سرشانه (Shoulder Press)

ورزش با دمبل - پرس سرشانه

برای انجام پرس سرشانه صاف بایستید و پاها را به‌اندازه عرض شانه باز کنید. یک جفت دمبل را در دو طرف بدن نگه دارید. دمبل‌ها باید کم‌وبیش هم‌تراز با شانه‌ها باشند، دست‌ها خمیده و کف دست‌ها رو به بدن باشند. دمبل‌ها را مستقیم در بالای شانه‌ها بالا ببرید، تا وقتی که بازوها صاف شوند. دست‌ها را پایین بیاورید و همین مراحل را تکرار کنید. در حالت نشسته نیز می‌توانید این حرکت را انجام دهید.

گرچه حرکت پرس سرشانه بیشتر روی ماهیچه دالی تمرکز دارد، عضلات ذوزنقه‌ای، سه‌سر و کلاهک گرداننده را نیز به کار می‌گیرد. تمام این عضلات باید هماهنگ با شانه‌ها کار کنند تا حرکت پرس سرشانه درست انجام شود. در تمام طول حرکت، عضلات مرکزی را منقبض کنید؛ بیرون‌دادن سینه و قوس کمر مجاز نیست.

این حرکت ترکیبی برای افزایش اندازه و قدرت شانه‌ها مفید است. با انجام این حرکت به‌صورت ایستاده عضلات شکمی را به کار می‌گیرید که موجب بهبود وضعیت بدن و ثبات شما می‌شود.

۵. دمبل روخم (Bent-Over Row)

ورزش با دمبل - دمبل رو خم

برای انجام این حرکت در حالی‌ که در هر دست دمبلی دارید بایستید. پاها و بازوها به‌اندازه عرض شانه باز و زانوها کمی خمیده باشند. بیش از ۴۵ درجه خم نشوید و عضلات مرکزی را منقبض کنید. با انجام بازدم، دمبل‌ها را در خطی مستقیم بالا بیاورید. مچ دست‌ها منقبض باشند و پاها را حرکت ندهید. وقتی دمبل‌ها را بلند می‌کنید، بازوها نباید از سطح شانه بالاتر بروند. در بالای حرکت باید حس کنید که استخوان‌های کتف به هم نزدیک می‌شوند. دمبل‌ها را تا وضعیت ابتدایی پایین بیاورید و مراحل بالا را تکرار کنید. پیش از تمام‌کردن یک سِت، وضعیت بدن خود را تغییر ندهید.

دمبل روخم روی عضله‌سازی کمر و شانه‌ها کار می‌کند. در اینجا نیز باید کمر را صاف و زانوها را کمی خمیده نگه دارید. این حرکت روی ماهیچه دالی تمرکز دارد و چندین ماهیچه در بالاتنه را هدف قرار می‌دهد، از جمله عضله ذوزنقه‌ای (Traps)، ماهیچه‌های لوزی‌شکل یا عضلات رومبوئید (Rhomboids)، عضله زیربغل (Lats) و عضله دوسر بازویی (Biceps).

این ورزش برای مبتدی‌ها مناسب نیست و اجرای نادرست آن ممکن است آسیبی جدی وارد کند.

۶. پارو از جلو (Upright Row)

ورزش با دمبل - پارو از جلو

پاها را کمی بیشتر از عرض شانه باز کنید و در هر دست دمبلی را نگه دارید. دمبل‌ها را تا سطح شانه بالا بیاورید و نزدیک بدن نگه دارید. کمی مکث کنید و سپس به‌آرامی دمبل‌ها را پایین بیاورید. فراموش نکنید که آرنج‌ها را بالاتر از بازوها نگه دارید.

این حرکت هرگونه عدم‌تقارن عضلانی‌ای را که در طول تمرینات وزنه‌برداری ایجاد شده است برطرف می‌کند و دامنه حرکتی‌تان را نیز افزایش می‌دهد.

۷. سوئینگ تک‌دست (One Arm Swing)

ورزش با دمبل - سوئینگ تک دست

برای انجام این حرکت، دمبلی را بین پاهایتان نگه دارید و در وضعیت اسکوات قرار بگیرید. در حالی‌ که بدنتان را بالا می‌آورید، دمبل را میان پاهایتان تاب بدهید. بازو را صاف نگه دارید و در حالی که پاهایتان را صاف می‌کنید، دمبل را تا پیشانی بالا بیاورید. این حرکت را چند بار تکرار کنید و سپس همین مراحل را با دست دیگرتان انجام دهید.

سوئینگ تک‌دست عضلات زنجیره پشتی (Posterior Chain) را درگیر می‌کند و قدرت پنجه، هماهنگی، عضلات پایین کمر، عضله چهارسرِران (Quadriceps) و شانه‌ها را نیز تقویت می‌کند.

۸. سوئینگ دمبل (Dumbbell Swing)

ورزش با دمبل - سوئینگ دمبل

پاها را به‌اندازه عرض باسن باز کنید و دو دمبل را در جلوی خود نگه دارید. بدون خم‌کردن پایین کمر، زانوها را کمی خم کنید، باسن را عقب ببرید و دمبل‌ها را بین پاها تاب بدهید. وقتی دمبل پشت شماست، عضلات سرینی را منقبض کنید و باسن را به جلو پرتاب کنید و دمبل را تا سطح سینه بالا بیاورید.

برای بالابردن دمبل، از بازوها و شانه‌ها استفاده نکنید؛ نیروی پرتاب باسن باید دمبل را به‌سمت بالا تاب دهد. در بالای حرکت، تا جایی که می‌توانید عضلات مرکزی، سرینی و چهارسرِران را منقبض کنید. سپس بگذارید دمبل به میان پاها تاب بخورد و به جای اول برگردد.

۹. جلو بازوی چکشی ضربدری (Cross Body Hammer Curl)

ورزش با دمبل - جلو بازوی چکشی ضربدری

هر بار یک دمبل را به‌سمت شانه مقابل بالا ببرید. با کنترل کامل، دمبل را تا وضعیت اولیه پایین بیاورید و همین مراحل را در سمت دیگر تکرار کنید. اگر هر بار روی یک بازو تمرکز کنید، تحریک عصبی زیادی ایجاد می‌شود که سیستم عصبی را برای به‌کارگرفتن فیبرهای عضلانی بیشتر درگیر می‌کند.

۱۰. کیک‌بک عضله سه‌سر بازویی (Triceps Kickback)

ورزش با دمبل - کیک بک عضله سه سر بازویی

برای انجام این حرکت دست‌ها باید با زاویه ۹۰ درجه خم باشند و زانوها را کمی خم کنید. عضلات مرکزی را منقبض کنید و وقتی خم می‌شوید، ستون‌ فقرات را صاف نگه دارید. تا جایی خم شوید که تنه تقریبا با زمین موازی شود. بازوها نزدیک بدن باشند و سر و ستون‌ فقرات خط مستقیمی را تشکیل دهند. بدون حرکت‌دادن بازوها آرنج‌ها را صاف کنید و وزنه را به عقب برانید؛ هم‌زمان بازدم را انجام دهید. کمی در این وضعیت بمانید و با انجام دم به وضعیت اولیه برگردید.

برای انجام این حرکت بهتر است که با دمبل‌های سبک‌تر شروع کنید و به‌تدریج و با قوی‌ترشدن، وزن دمبل را افزایش دهید. این حرکت پشت بازو را هدف قرار می‌دهد. در انجام این حرکت باید تا جای‌ ممکن شانه و بالاتنه را ثابت نگه دارید.

۱۱. بالابردن جانبی بازوها (Lateral Raise)

ورزش با دمبل - حرکت بالابردن جانبی بازوها

برای انجام این حرکت در وضعیت ایستاده یا نشسته قرار بگیرید و دمبلی را در هر طرف نگه دارید. کمر صاف و عضلات مرکزی منقبض شده باشند. به‌آرامی دمبل‌ها را بالا ببرید؛ طوری که بازوها با زمین موازی شوند. در تمام مدت آرنج‌ها باید کمی خم باشند. با دقت دست‌ها را پایین بیاورید. در این ورزش با دمبل حفظ فرم مناسب بسیار مهم است.

این حرکت ماهیچه‌های دالی یا دلتوئیدها (Deltoids) را هدف قرار می‌دهد.

۱۲. دمبل‌فلای خوابیده (Lying Dumbbell Fly)

ورزش با دمبل - دمبل فلای خوابیده

می‌توانید این حرکت را روی سطوح مختلفی مانند نیمکت شیب‌دار، نیمکت تخت یا حتی توپ ورزشی انجام دهید. با انجام این حرکت روی نیمکت، قسمت میانی سینه تقویت می‌شود. با استفاده از نیمکت شیب‌دار می‌توانید بخش‌های بالایی و پایینی این گروه عضلات را هدف قرار دهید. اگر به نیمکت دسترسی ندارید، می‌توانید از تخت‌خواب یا توپ ورزشی استفاده کنید.

برای انجام این حرکت به‌پشت روی نیمکت دراز بکشید و کف پاها روی زمین باشند. دمبل‌ها را مستقیم بالای سینه نگه دارید. تا جایی که می‌توانید دمبل‌ها را در پهلوها پایین بیاورید؛ طوری که کششی را در سینه احساس کنید. هنگام بازگشت به وضعیت اولیه عضلات سینه را درگیر کنید. آرنج‌ها را کمی خمیده نگه دارید و کمر در تمام مدت صاف باشد.

این حرکت برای تحریک فیبرهای عضلانی سینه و رشد آنها بهتر از پرس نیمکت است. برای انجام آن نیز به وزنه‌هایی به سنگینی وزنه‌های پرس نیمکت نیاز ندارید.

۱۳. درازنشست با وزنه (Weighted Sit-Ups)

ورزش با دمبل - دراز نشست با وزنه

به‌پشت دراز بکشید، پاها را صاف روی زمین قرار دهید و دو دمبل را بالای سینه نگه دارید. به‌سمت بالا حرکت کنید و دمبل‌ها را به‌سمت سقف بالا ببرید. سپس بدن را پایین بیاورید و در وضعیت اولیه قرار بگیرید. با زانوهای خمیده و یک دمبل نیز می‌توانید این حرکت را انجام دهید. دمبل را با دو دست بالای سینه بگیرید و از کسی بخواهید که پاهایتان را نگه دارد. این کار موجب می‌شود در تلاش برای پایین نگه‌داشتن پاها به گردنتان فشار نیاورید. تنه را از زمین بلند کنید و به‌سمت زانوها حرکت کنید، سپس به‌آرامی بدن را پایین بیاورید.


حتما بخوانید: نحوه صحیح انجام حرکت دراز نشست، فواید و انواع آن

۱۴. پشت‌بازو (Tricep Extensions)

ورزش با دمبل - حرکت پشت بازو

برای انجام این حرکت، دمبل را با یک یا دو دست نگه دارید. مهم‌ترین نکته وضعیت آرنج‌هاست. سعی کنید در تمام طول حرکت، بازوها را منقبض و سفت کنید، زیرا با این کار بیشتر روی عضله سه‌سر کار می‌کنید و مانع از واردشدن آسیب می‌شوید. صاف بایستید و دمبلی را با دو دست نگه دارید. پاها به‌اندازه عرض شانه باز و عضلات مرکزی منقبض باشند. بازوها را کاملا دراز کنید و دمبل را بالای سر ببرید. این وضعیت اولیه حرکت است. دست‌ها را در قسمت آرنج خم کنید و وقتی به‌آرامی دمبل را پشت‌سرتان پایین می‌برید، عضله سه‌سر را درگیر کنید. به وضعیت اولیه برگردید.

۱۵. اسکوات از جلو (Front Squat)

ورزش با دمبل - اسکوات از جلو

دو دمبل را در ارتفاع شانه نگه دارید و پاها را کمی بیشتر از عرض شانه باز کنید. می‌توانید دمبل‌ها را روی شانه‌ها قرار دهید. وزنتان را روی پاشنه‌ها بیندازید و زانوها را خم کنید. باسن را عقب و پایین بیاورید، شبیه نشستن روی صندلی. در حین پایین‌آمدن عضلات مرکزی را درگیر کنید، با باسن وزنتان را عقب بکشید و توجه کنید که شانه‌ها گرد نباشند. وقتی ران‌ها با زمین موازی شدند، یک ثانیه مکث کنید و سپس با فشاردادن پاشنه‌ها بدنتان را به وضعیت اولیه برگردانید.

۱۶. اسکوات و پرس سرشانه (Squat to Overhead Press)

ورزش با دمبل - اسکوات و پرس سرشانه

با یک دست دمبلی را نگه دارید و به‌صورت اسکوات بنشینید. تا جایی پایین بروید که باسن کمی پایین‌تر از زانوها قرار بگیرد. با منقبض‌کردن باسن به وضعیت اولیه برگردید و دمبل را با حرکتی مانند پرس سرشانه به‌سمت سقف ببرید. دمبل را تا وضعیت اولیه پایین بیاورید و دوباره همین مراحل را تکرار کنید.

۱۷. اسکوات چمدان (Suitcase Squat)

ورزش با دمبل - اسکوات چمدان

پاها به‌اندازه عرض شانه باز باشند و در هر دست دمبلی را نگه دارید. باسن را عقب برانید، تا وضعیت اسکوات پایین بیایید؛ طوری که ران‌ها با زمین موازی شوند و باسن کمی پایین‌تر از زانوها قرار بگیرد. شانه‌ها را عقب نگه دارید و دست‌ها ثابت در دو طرف بدن باشند. در پایان، با استفاده از پاشنه‌ها و ماهیچه‌های سرینی دوباره بلند شوید.

۱۸. حرکت Devil Press

حرکت Devil press، ورزش با دمبل

دو دمبل را روی زمین جلوی پاها قرار دهید. با گرفتن دمبل‌ها به حالت پلانک دربیایید. با هر دو پا به‌سمت دمبل‌ها بپرید؛ طوری که دمبل‌ها بین پاهایتان قرار بگیرند. با تکیه بر عضلات سرینی، دمبل‌ها را بالای سر ببرید. سپس با دقت آنها را پایین بیاورید و با پاها به عقب بپرید و دوباره در وضعیت پلانک قرار بگیرید.

۱۹. پرس دمبل روی زمین (Floor Press)

ورزش با دمبل - پرس دمبل روی زمین

روی زمین دراز بکشید، زانوها را خم کنید و کف پاها را روی زمین قرار دهید. در هر دست دمبلی را نزدیک شانه نگه دارید. به‌آرامی دست‌ها را به‌سمت سقف دراز کنید و نگه دارید، سپس دمبل‌ها را دوباره تا کنار شانه‌ها پایین بیاورید.

۲۰. ددلیفت دمبل پاصاف با دو دست (Two-Arm Dumbbell Stiff Legged Deadlift)

ورزش با دمبل - ددلیفت دمبل پاصاف با دو دست

با کشیدن کمرتان، دمبل‌ها را تا روی پاها پایین بیاورید. سپس به‌آرامی به وضعیت اولیه برگردید. این ورزش با دمبل نشان می‌دهد که زنجیره خلفی (Posterior Chain) شما به‌طور مؤثر کار می‌کند و از آسیب‌دیدن باسن و پایین کمر جلوگیری می‌کند.

این حرکت یکی از بهترین تمرینات وزن آزاد (Free Weight Exercise) برای ساختن پایین بدن است.

۲۱. ددلیفت دمبل تک‌پا (One Leg Dumbbell Deadlift)

ورزش با دمبل - ددلیفت دمبل تک پا

دو دمبل را جلوی ران‌ها نگه دارید. به‌آرامی یک پا را در پشت بدن بلند کنید و پای دیگر را کمی خم کنید. به جلو خم شوید و دمبل‌ها را به‌سمت زمین پایین بیاورید. مکث کنید و دوباره به حالت ایستاده برگردید.

۲۲. اسنچ (Snatch)

حرکت اسنچ، یکی از تمرین‌های ورزش با دمبل

دمبل را روی زمین قرار دهید و بالای آن بایستید و پاها را اندکی بیشتر از عرض شانه باز کنید. دمبل را با یک دست بگیرید. باسن را عقب ببرید و تا وضعیت اسکوات پایین بیایید. سعی کنید سینه را بالا و کمر را صاف نگه دارید. در حالی‌ که پاها و کمرتان را صاف می‌کنید، دمبل را بالا ببرید. صاف بایستید و بازو را صاف نگه دارید. پس از بردن دمبل به بالای سر، بازو را رها کنید و پایین بیاورید، باسن را عقب بکشید و زانوها را به وضعیت اسکوات خم کنید. در وضعیت اسکوات دمبل را پایین بیاورید و روی زمین قرار دهید. همین مراحل را با دست دیگر انجام دهید.

۲۳. آسیاب بادی (Windmill)

ورزش با دمبل - حرکت آسیاب بادی

با پاهای باز بایستید و دمبلی را در دست چپ نگه دارید. سپس دمبل را مستقیم بالا ببرید. با کشیده‌نگه‌داشتن دست چپ، روی پای راست به جلو خم شوید و باسن را به عقب برانید و بگذارید دست راست بالای پای راست آویزان باشد. سعی کنید داخل مچ پایتان را لمس کنید. وقتی تنه با زمین موازی شد، توقف کنید. باید کششی را در عضلات سرینی چپ خود احساس کنید. بازدم را انجام دهید و عضلات سرینی را منقبض کنید تا دوباره بلند شوید. در تمام طول حرکت، ستون‌ فقرات را صاف نگه دارید.

۲۴. دمبل کلین (Dumbbell Clean)

ورزش با دمبل - حرکت دمبل کلین

مچ دست‌ها را بچرخانید طوری که روبه‌جلو قرار بگیرند و دمبل‌ها را به شانه‌ها برسانید. در زمان انجام این کار کمی بپرید. به‌آرامی پاها را صاف کنید و بایستید. سپس دمبل‌ها را تا ران‌ها پایین بیاورید و در وضعیت اسکوات قرار بگیرد.

۲۵. قیچی دمبل (Dumbbell Scaption)

ورزش با دمبل - حرکت قیچی دمبل

دمبل‌ها را در پهلوی بدن در حرکتی قوسی‌شکل بالا ببرید. بازوها را صاف نگه دارید، تا زمانی که کشش شدیدی را در شانه‌ها احساس کنید. به‌آرامی به وضعیت اولیه برگردید.

این ورزش با دمبل با هدف قراردادن عضلات تثبیت‌کننده، از مفاصل شانه و رباط‌های اطراف آن محافظت می‌کند.

۲۶. پلاور دمبل دست‌خم (Bent Arm Dumbbell Pull Over)

ورزش با دمبل - پلاور دمبل دست خم

روی نیمکت تخت دراز بکشید. با دو دست دمبل را بالای بدن نگه دارید. در حالی‌ که بازوها را خمیده نگه داشته‌اید، در حرکتی قوسی، دمبل را پشت‌سرتان ببرید و سپس به‌آرامی به وضعیت اولیه برگردید. وقتی دمبل را پشت‌سرتان می‌برید، برای ثابت‌کردن بدن باید عضلات سرینی و مرکزی را منقبض کنید.

این تمرین عضلات سینه و کمر را تقویت می‌کند و ثبات، دامنه حرکت و وضعیت بدن را بهبود می‌بخشد.

۲۷. اسکال کراشر هالو بادی (Hollow Body Skullcrushers)

ورزش با دمبل - اسکال کراشر هالو بادی

به‌پشت روی زمین دراز بکشید. دو دمبل را مستقیم بالای شانه‌ها نگه دارید. عضلات شکم را منقبض کنید و پایین کمر را به زمین فشار دهید. پاها را یک اینچ از زمین بلند کنید. استخوان‌های کتف را بالاتر از سطح زمین نگه دارید. بازوها را کمی به عقب حرکت دهید. دست‌ها را فقط در قسمت آرنج خم کنید و دمبل‌ها را تا جایی پایین بیاورید که تقریبا شانه‌ها را لمس کنند. بقیه قسمت‌های بدن را در وضعیت ابتدایی و منقبض نگه دارید. در حالی‌ که فقط آرنج‌ها را صاف می‌کنید، دوباره دمبل‌ها را بالا ببرید.

سخن پایانی

حرکات ورزشی با دمبل در خانه را می‌توانید یک روز در میان یا ۳ یا ۴ بار در هفته انجام دهید. افزودن تمرینات ورزشی با دمبل به برنامه روزانه‌تان موجب تقویت عضلات و لاغری می‌شود. منتها به یاد داشته باشید که ورزش با وزنه را با وزنه‌های سبک‌تر شروع کنید و به‌تدریج وزن آنها را افزایش دهید. اگر ورزش با دمبل را با وزنه‌های سنگین شروع کنید، ممکن است آسیب ببینید.

اگر آموزش ورزش با دمبل مورد توجه شما قرار گرفته است و این تمرین‌ها را انجام می‌دهید، می‌توانید در بخش «ارسال دیدگاه» تجربیات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: برنامه تمرینی سیکس پک برای خانم‌ها و آقایان؛ معرفی حرکات + توصیه‌ها و نکات ضروری
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع menshealth womenshealthmag manofmany
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 6 دیدگاه)
  1. محمد حسین نظام اسلامی می‌گوید

    سلام . در تیتر موضوع کلمه برای حرف ( ی ) جا مونده .

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      سلام محمدحسین جان.
      مرسی عزیز. اصلاحش کردیم. 🙂

  2. هادی می‌گوید

    سلام خسته نباشید
    برای شروع دو تا دمبل ۳ کیلویی خوبه؟

    1. Hamid می‌گوید

      سلام. من امروز دمبل سفارش دادم و اتفاقی سایت شمارو پیدا کردم. ممنون بابت حرکات مختلف و گیف های آموزشیتون

  3. امیرمحمد می‌گوید

    سلام اقا ست هاش چند تاییه

    1. فاطمه زنگنه می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      در منابعی که برای نوشتن این مقاله استفاده شده، درمورد بیشتر حرکات تعداد تکرارها و ست‌ها مشخص نشده. ولی تعداد تکرارها و ست‌های حرکات زیر مشخص شده:
      ۱. پرس نیمکت
      ۸ تا ۱۲ تکرار در هر ست، ۳ ست
      ۲. جلوبازو با دمبل
      ۸ تا ۱۰ تکرار در هر ست، ۳ ست
      ۴. پرس سرشانه
      ۶ تا ۱۰ تکرار در هر ست، ۳ یا ۴ ست
      ۵. دمبل روخم
      ۶ تا ۸ تکرار در هر ست، ۳ ست
      ۷. سوئینگ تک‌دست
      ۶ تا ۸ تکرار برای هر دست در هر ست، ۳ ست
      ۱۰. کیک‌بک عضله سه‌سر بازویی
      ۱۰ تا ۱۵ تکرار در هر ست، ۲ یا ۳ ست
      ۱۱. بالابردن جانبی بازوها
      ۱۰ تا ۱۲ تکرار در هر ست، ۳ ست
      ۱۲. دمبل‌فلای خوابیده
      ۸ تا ۱۲ تکرار در هر ست، ۲ یا ۳ ست
      ۱۳. درازنشست با وزنه
      ۱۰ تا ۱۲ تکرار در هر ست، ۲ یا ۳ ست
      ۱۴. پشت‌بازو
      ۸ تا ۱۲ تکرار در هر ست، ۲ یا ۳ ست
      زمان استراحت بین ست‌ها ۹۰ تا ۱۲۰ ثانیه است.