فیزیوتراپی در منزل چیست؟ همه نکات درباره فیزیوتراپی در منزل

4

فیزیوتراپی یکی از شاخه‌های علوم توانبخشی است. در فیزیوتراپی، به ارزیابی، درمان و پیشگیری از ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی و حرکتی می‌پردازند. فیزیوتراپیست‌ها کسانی‌اند که با تحصیل در رشته فیزیوتراپی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، علومی چون آناتومی، فیزیوتراپی، کینزیولوژی، الکتروتراپی و تمرین درمانی را می‌آموزند. این درمانگران به درمان، بازتوانی و توانبخشی بیماران نورولوژی و ارتوپدی برای برگرداندن و افزایش تحرک فیزیکی بدن مشغول می‌شوند. آنها همچنین، با استفاده از تکنیک‌های روز دنیا، به این افراد کمک می‌کنند به زندگی مستقل و با عزت برسند.

فیزیوتراپی

حیطه‌ای تخصصی در حوزه سلامت و شیوه‌ای از درمان است که برای بازیابی، حفظ و استفاده از حداکثر تحرک بیمار تلاش می‌کند. فیزیوتراپی، طی سال‌های گذشته، در بازیابی سلامت و تقویت قدرت جسمی و تحرک بیماران، نتایج اثربخشی داشته است.

رونیکس

متخصص فیزیوتراپیست، با برنامه‌های طراحی‌شده و درنظرگرفتن شرایط فیزیکی و روحی و اجتماعیِ بیماران، از طریق حرکت و ورزش، درمان دستی، آموزش و نیز مشاوره به افراد آسیب‌دیده، در تمام سنین (از نوزاد تا بزرگ‌سال) به آنها در زمینه‌های زیر کمک می‌کند:

  • کنترل درد؛
  • آمادگی‌دادن برای جلوگیری از مشکلات آینده؛
  • بهبودی آسیب‌ها و معلولیت‌ها (از کمردرد و گردن‌درد تا مشکلات رباط).
جلسات فیزیوتراپی به افراد دارای آسیب‌های حاد یا حتی مزمن کمک می‌کند سریع‌تر بهبود یابند.
  • اهمیت فیزیوتراپی

اهمیت این رشته برای بازیابی عملکرد‌های ازدست‌رفتۀ افراد بعد از عمل‌های جراحی، بیماری‌های نورولوژی و آسیب‌های ارتوپدیک بسیار مهم است. امروزه، با شیوع فراوان بیماری‌های نورولوژی و آسیب‌های ناشی از کارهای سنگین، مراجعه به فیزیوتراپی نسبت به گذشته افزایش یافته است. یکی از عوامل مهم برای درمان فیزیوتراپی مراجعه در زمان مناسب است. فیزیوتراپی در فازهای اولیۀ بیماری از آسیب‌های بیشتر جلوگیری و آسیب‌های اولیه را درمان می‌کند.

درمانگران این رشتۀ توانبخشی، با آشنایی کامل با محل قرارگیری عضلات، اندام‌ها، سیستم اسکلتی و عملکرد آنها، ناهنجاری‌ها را به‌دقت ارزیابی می‌کنند. همچنین، به ریشه‌یابی و استدلال بالینی درست به بیماران کمک می‌کنند تا در کمترین زمان ممکن به بیشترین میزان بهبودی دست یابند.

فیزیوتراپی در منزل

همه افراد در طول زندگی حداقل یک بار درد مفصلی را تجربه کرده یا می‌کند. همچنین، برای درمان این درد، روش‌های مختلفی را امتحان کرده‌اند. در بین این روش‌های مختلف، مراجعه به فیزیوتراپی یکی از شایع‌ترین راه‌هاست. فیزیوتراپی نوعی درمان تخصصی توانبخشی است که برای بسیاری از بیماری‌های شایع کاربرد دارد. این درمان توانبخشی تکنیک‌های درمانی و تجهیزات تخصصی‌ای برای درمان این بیماری‌ها دارد.

منتها با شیوع ویروس کرونا و تغییر سبک زندگی افراد جامعه و افزایش ساعت‌های کاری، بسیاری از مردم زمان و فرصت کافی برای مراجعه به کلینیک را ندارند یا به‌خاطر شیوع کرونا و ترس از ابتلا، از مراجعه به کلینیک خودداری می‌کنند. همچنین، بسیاری از مراجعان فیزیوتراپی بیماری‌های زمینه‌ای دیگری دارند و برای جلوگیری از ابتلا به کرونا باید نکات بهداشتی را به‌دقت رعایت کنند. با این حال، مسئله مهم درباره ادامه‌ندادن درمان فیزیوتراپی چیست؟

بسیاری از بیماران نورولوژیک و ارتوپدیک، در صورت مراجعه‌نکردن به فیزیوتراپی، به درد و عوارض شدیدی دچار می‌شوند که حرکت و جابه‌جایی و استقلال آنها را مختل می‌کند. به همین دلیل، ادامه درمان فیزیوتراپی برای این افراد ضروری است. همچنین، بسیاری از بیماری‌ها دورۀ طلایی بهبودی دارند؛ یعنی اگر بیماران در این زمان برای توانبخشی و فیزیوتراپی مراجعه نکنند، زمان طلایی بهبودی را از دست می‌دهند و سال‌های زیادی باید با محدودیت‌های حرکتی و مفصلی خود دست‌وپنجه نرم کنند. به همین دلیل، این بیماران به‌دنبال راه‌حلی برای ادامه روند درمان خود هستند.

مؤثرترین و بهترین راه‌حل «فیزیوتراپی در منزل» است. در این روش، متخصص فیزیوتراپی به منزل بیماران می‌رود و جلسات فیزیوتراپی را در محل زندگی وی برگزار می‌کند.

فواید فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل - توان هاب

بسیاری از مردم برای انجام فیزیوتراپی در منزل تردید دارند. این تردید به‌خاطر عوض‌شدن شرایط جلسات و محیط جلسات است. بسیاری از آنها نگران روند پیشرفت و بهبودی‌شان در این نوع جدید از فیزیوتراپی هستند. بسیاری از مردم معتقدند انجام فیزیوتراپی در محل کلینیک تأثیر بیشتری برای بهبودی‌شان دارد.

منتها تحقیقات نشان داده است افرادی که جلسات فیزیوتراپی‌شان در منزل تشکیل می‌شود سرعت بهبودی بیشتری نسبت دیگران دارند. به همین دلیل، فیزیوتراپی در منزل محبوبیت و مقبولیت بیشتری در جامعه یافته است و اکثر مراجعان این روش درمان را ترجیح می‌دهند. بیماران برای انتخاب این روش درمان دلایل مختلفی دارند که در ادامه مطلب به عمده‌ترین این دلایل اشاره می‌کنیم.

۱. احساس راحتی بیمار در منزل

یکی از مهم‌ترین عوامل بهبودی بیماران روحیه و احساس وی نسبت به درمان است؛ به‌طوری که افرادی که حس بهتری نسبت به جلسات درمانشان دارند نتیجه بهتری از جلسات درمان خود می‌گیرند و نسبت به درمان خود با تلاش و پیگیری بیشتری برخورد می‌کنند. همچنین، روحیه مثبت افراد برای بهبودی بسیار ضروری است و نقش حیاتی در پیشرفت بیمار دارد.

با توجه به اینکه جلسات فیزیوتراپی در منزل برگزار می‌شود، ‌بیماران احساس آرامش بیشتری می‌کنند و روحیه بهتری برای ادامه درمان دارند. به همین دلیل، میل بیشتری به این روش درمان دارند.

۲. صرفه‌جویی در هزینه

بسیاری از مراجعان فیزیوتراپی شرایط خاصی دارند که برای مراجعه به کلینیک باید از وسایل کمکی و افراد مراقب استفاده کنند. به همین دلیل، این افراد برای مراجعه به کلینیک و برگشت به منزل متحمل هزینه‌های زیادی می‌شوند. در صورتی که با انجام فیزیوتراپی در منزل، دیگر هزینه و سختی مطرح نیست و درمانگر با حضور در منزل بیمار، جلسات درمان را در همان جا برگزار می‌کند.

۳. ارائه برنامه‌ریزی و انجام درمان اختصاصی و منحصربه‌فرد

با مراجعه درمانگر به منزل افراد و برگزاری جلسات در منزل، درمانگر می‌تواند برنامه اختصاصی درمانی و منحصربه‌فردی برای بیمار طراحی کند‌ و جلسات درمان را طبق برنامه طراحی‌شده پیش ببرد. این برنامه روند درمان بیمار را در چهارچوب علمی و درمانی مشخصی قرار می‌دهد. همچنین، درمانگر با استفاده از برنامه درمانی مشخص‌شده تکنیک‌های درمانی‌اش را برای بیمار تشریح می‌کند.

این برنامه درمانی مشخص سبب می‌شود پزشک معالجِ بیمار از روند درمان بیمار کاملا آگاه باشد و نسبت به روند درمان اطلاع کافی داشته باشد.

۴. صرفه‌جویی در زمان

از مهم‌ترین دغدغه‌های انسان امروزی مدیریت زمان است. با افزایش ساعت‌های کاری و مشغله‌های زندگی، همه ما به‌دنبال راه‌هایی برای صرفه‌جویی در زمان هستیم. روند درمان و انجام جلسات فیزیوتراپی در کلینیک، از نظر زمانی، بسیار نامناسب است. از آنجا که باید زمان رفت‌وآمد، زمان انتظار و زمان آماده‌شدن برای رفتن به کلینیک را جزو زمان جلسات درمان محاسبه کنیم، انجام جلسه درمانی فیزیوتراپی در کلینیک برای افراد چندین ساعت زمان می‌برد. در صورتی که با انجام جلسات فیزیوتراپی در منزل می‌توان در تمام این موارد صرفه‌جویی کرد و فرد نیز می‌تواند برای انجام سایر کارهایش برنامه‌ریزی کند.

۵. حذف خطرات جانبی

با توجه به شرایط خاص بیماران و نیازهای ویژه آنان برای جابه‌جایی، احتمال آسیب در این افراد حین مراجعه به کلینیک بالاست. مراجعه به کلینیک ممکن است با مخاطراتی همچون افتادن، شکستگی، ترافیک، آلودگی هوا و خستگی همراه باشد. این خطرات خود می‌تواند آسیب‌هایی جدی به بیمار و همراهان وی وارد کند.

بهترین راه برای حذف این مخاطرات، انجام جلسات درمانی در منزل است. با فیزیوتراپی در منزل، بیمار و همراهان وی از این مخاطرات دور می‌شوند.

۶. همراهی خانواده در روند درمان

با حضور درمانگر در منزل مراجعان، تمام اعضای خانواده از روند درمان آگاه می‌شوند و با همراهی خود، به این روند سرعت می‌بخشند. همچنین، اعضای خانواده با حضور خود در جلسه درمان می‌توانند بر این روند نظارت داشته باشند.

۷. انتخاب آگاهانه درمانگر

عوامل درمانی، فرهنگی و محیطی در انتخاب درمانگر مؤثرند. تمام مراجعان مایل‌اند که بتوانند درمانگرشان را با آگاهی و بر اساس روحیه خود انتخاب کنند. این آزادی انتخاب موجب می‌شود بانوان بتوانند درمانشان را با درمانگران خانم ادامه دهند و احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

چند نکته کارآمد درمورد جلسه فیزیوتراپی در منزل

۱. فراهم‌کردن شرایط مناسب قبل از جلسه درمان

جلسات فیزیوتراپی در منزل با برنامه‌ریزی قبلی و در میزان زمان تعیین‌شده برگزار می‌شود. برای اینکه بتوانیم از زمان تعیین‌شده بیشترین بهره را ببریم، لازم است قبل از جلسه شرایط مناسب را فراهم کنیم. شرایط کلی برای جلسه فیزیوتراپی شامل فراهم‌کردن محیط باز با تهویه مناسب، آماده‌بودن بیمار از لحاظ شرایط جسمی و روحی، دردسترس‌گذاشتن وسایل مورداستفاده درمان، و نیز آماده‌کردن شرایط منزل برای حضور درمانگر است. اگر این شرایط آماده نباشد، زمان درمان از دست می‌رود و با درمانگر ناهماهنگی پیش می‌آید.

آماده‌کردن شرایط درمانی انگیزه بیمار و درمانگر را افزایش می‌دهد.

۲. یادداشت‌کردن توصیه‌ها و تمرینات درمانگر

یکی از بهترین روش‌ها برای انجام توصیه و تمرینات درمانگران یادداشت‌کردن آنها در دفترچه مخصوص است. با این کار، شما تمام توصیه‌ها و تمرینات گفته‌شده را به خاطر می‌سپارید و آنها را رعایت می‌کنید. رعایت‌کردن این توصیه‌ها و انجام تمرینات توصیه‌شده سرعت بهبود بیماران را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

۳. همراهی‌کردن خانواده در زمان جلسه درمان

با حضور یکی از اعضای خانواده در زمان جلسه درمان و همراهی و کمک‌کردن به درمانگر، بیمار احساس دل‌گرمی کرده و بیشتر با درمانگر همکاری می‌کند. همچنین، بسیاری از تمرینات فیزیوتراپی در شرایط سنگین و سخت انجام می‌شود که وجود کمک‌درمانگر باعث می‌شود این تمرینات قابل‌انجام باشند.

حضور یکی از اعضای خانواده شما را از برنامه درمانی کاملا آگاه می‌کند و روند درمان سریع‌تر انجام می‌شود.

۴. آماده‌کردن مدارک پزشکی برای اولین جلسه ارزیابی

جلسه اول درمان از مهم‌ترین جلسات درمانی است؛ زیرا در این جلسه، با ارزیابی و بررسی مدارک پزشکی، برنامه درمانی برای بیمار تعیین می‌شود (که این برنامه درمانی برای زمانی مشخص تعیین می‌شود). درمانگر برای اینکه بتواند بهترین برنامه درمانی را تعیین کند، باید تمام مدارک پزشکی و تاریخچه آن را به‌طور کامل بداند.

۵. استفاده‌نکردن از روش‌های غیرعلمی برای درمان

متأسفانه یکی از رایج‌ترین اشتباه‌های مراجعان استفاده از روش‌های غیرعلمی برای رسیدن به بهبودی است. این روش‌های غیرعلمی آسیب‌های جسمی فراوانی به بیمار می‌زند و همچنین از نظر روحی نیز لطمه زیادی به آنها وارد می‌کند. برای انجام روش درمانی حتما باید با پزشک معالج و درمانگرتان هماهنگ کنید و در صورت تأیید آنها اقدام کنید. امروزه تبلیغات فراوانی برای روش‌های غیرعلمی وجود دارد که بیماران را گمراه می‌کند. با این تبلیغات، افراد به‌سختی می‌توانند روش درمانی درست را از اشتباه تشخیص دهند.

بهترین راهکار مشورت با پزشک یا درمانگر خود است.

۶. مراجعه‌نکردن به مراکز و درمانگران فاقد اعتبار

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بیماران می‌زند انجام درمان از سوی افراد غیرمتخصص و فاقد اعتبار قانونی است. این افراد، بدون داشتن مدرک علمی لازم و مجوز از سازمان نظام پزشکی، مراجعان را ویزیت می‌کنند. متأسفانه، به‌خاطر اشتباه‌های متعدد در این افراد، بیمارانِ زیادی لطمه خورده‌اند. می‌توان با همکاری با مراکز معتبر و همچنین مشاهده رزومه و کارت نظام پزشکی درمانگر، از این آسیب‌ها مصون ماند.

توان هاب، ارائه‌دهنده تخصصی خدمات توانبخشی در منزل

فیزیوتراپی در منزل - توان هاب

شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که اگر به خدمات توانبخشی نیاز داشتیم چه‌کار باید بکنیم؟ امروزه، با پیشرفت فناوری، شما با استفاده از گوشی یا رایانه شخصی‌تان می‌توانید با درمانگران توانبخشی در ارتباط باشید. کافی‌ است به سایت www.tavanhub.com مراجعه کنید و با ثبت شماره تلفن خود در سایت، منتظر تماس کارشناسان شرکت توان هاب باشید تا شما را راهنمایی کنند.

مجموعه توان هاب تنها مجموعه تخصصی توانبخشی در کشور است که خدمات توانبخشی در منزل را ارائه می‌دهد. این مجموعه فعالیت خود را با همکاری شتاب‌دهنده تخصصی سلامت هلثینو دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام می‌دهد. دفتر این مجموعه نیز در دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار دارد.

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

۱۰،۰۰۰ تومان

دلیل بسیاری از خیانت‌های زناشویی یا طلاق‌ها این است که نمی‌دانیم با شریک زندگی یا همسر خود چگونه ارتباط برقرار کنیم.
این مجموعه صوتی را گوش دهید و تأثیرش بر زندگی مشترکتان را حس کنید.

۷،۰۰۰ تومان

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 4 دیدگاه)
  1. محمد می‌گوید

    خیلی عالی و کامل
    ممنون از شما

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سلام محمد عزیز؛
      از همراهی شما ممنونم

  2. علی می‌گوید

    بسیار عالی و کامل

  3. مهدی می‌گوید

    بسیار مفید و کامل
    مرسی از سایت خوبتون