آیا ارتودنسی درد دارد؟ 

3

در واقع ارتودنسی یکی از روش هایی است که برای داشتن دندان های زیبا و یکدست استفاده می شود. در این روش از سیم ها و براکت ها بر روی دندان استفاده می‌ گردد، که ممکن است در بعضی از افراد موجب ایجاد درد گردد. اگر این درد که ناشی از ارتودنسی است بیش از هفت روز طول کشید باید به پزشک مراجعه نمایید.

بسیاری از افرادی که قصد انجام ارتودنسی را دارند با این سوال که آیا ارتودنسی درد دارد؟ مواجه می شوند و می توان گفت این سوال به دلیل وجود سیم و براکت بر روی دندان به وجود می آید. افراد بسیاری هستند که در هنگام نیاز به ارتودنسی به این موضوع که آیا این کار صدمه ای به آن ها وارد می‌ کند یا دردی دارد؟ فکر می‌ کنند. در این مقاله سعی کرده ایم در مورد انجام ارتودنسی و سوالات مربوط به آن توضیح مختصری ارائه دهیم.

چه عواملی در ارتودنسی باعث ایجاد درد می شود؟

معمولا افرادی که از ارتودنسی استفاده کرده اند درمورد تجربه درد بسیار خفیف و ناچیز شان صحبت می کنند. و پزشکانی که برای انجام این کار تخصص کافی را دارند دلایل مختلفی را برای ایجاد درد بیان کرده اند. از شایع‌ ترین این دلایل میزان آستانه تحمل دهد در افراد مختلف، مقدار نیرویی که بر روی دندان‌ ها وارد می‌ شود، تجربه های دردناک قبلی بیمار، وضعیت روحی و روانی شخص، سن و حتی جنس می باشد.

رونیکس

به طور کلی می‌ توان گفت که ارتودنسی باعث می‌ شود که فشاری بر روی دندان‌ ها ایجاد شود. این فشار باعث حرکت دندان ها می‌ شود بنابراین درد بسیار خفیفی را در ناحیه دهان احساس خواهید کرد. تمامی این واکنش ها باعث می شود جریان خون به دلیل نیروی وارد شده تغییر نماید.

امروزه محققان رابطه بسیار قوی بین احساسات روانی بیمار به حساسیت های فیزیولوژیکی آن پیدا کرده‌ اند. به همین دلیل دستگاه های ارتودنسی می‌ تواند باعث ایجاد ناراحتی های شدید در بیماران شود.

همچنین طبق نظرسنجی‌ هایی که انجام شده است حدود ۹۰ درصد بیماران ۴ ساعت بعد از ارتودنسی درد را احساس خواهند کرد. و بعد از گذشت یک روز درد بسیار شدید خواهد شد اما پس از یک هفته درد کاهش پیدا می‌ کند.

اقدامات لازم در هنگام درد ارتودنسی:

  • معمولا افرادی که پس از گذشت چند روز باز هم احساس درد و ناراحتی دارند باید حتماً به پزشک مراجعه نمایند. بهتر است بدانید که دندانپزشک نسبت به این موضوع آگاهی کامل دارد که می تواند نگرانی و درد شما را درک کند و تمام تلاش خود را برای کاهش درد و نگرانی‌ های شما انجام می دهد.
  • در بعضی از موارد که درد بسیار شدید است و فرد نیز دچار اضطراب شده است پزشک تصویربرداری با اشعه ایکس را تجویز می‌ کند این کار برای اطمینان بیشتر می‌ باشد تا متوجه شود دلیل اصلی درد در کجاست.
  • یکی دیگر از مشکلاتی که پس از انجام ارتودنسی معمولاً دیده می شود بروز زخم های کوچک در لب یا لثه می باشد که این زخم ها می‌ تواند باعث سوزش و درد شود که معمولاً دندانپزشک برای درمان و بهبود سریع تر این موارد مسکن تجویز خواهد کرد. و باید در روز های اول پس از درمان از این داروها استفاده شود. دقت داشته باشید که حتما داروهای تجویز شده را استفاده کنید و از مصرف خودسرانه دارو های دیگر خودداری کنید.
  • به طور کلی افراد باید هر ۸ تا ۱۰ هفته یکبار به دندان پزشک خود مراجعه کنند و براکت های ارتودنسی را تنظیم نمایند. زیرا ممکن است پس از گذشت مدتی حساسیت هایی ایجاد شود که با تنظیم آنها حساسیت ها و ناراحتی های به وجود آمده از بین خواهد رفت.
  • در بعضی افراد ممکن است پس از تنظیم مجدد باز هم احساس ناراحتی کمی داشته باشند در این صورت وظیفه دندانپزشک است که فرد را از نظر روانی حمایت کرده و در مورد اینکه این روند قسمتی از درمان می باشد توضیحاتی ارائه دهد. همچنین با توضیح در مورد نتیجه کار و داشتن دندان های زیبا و یکدست بیمار را تشویق نمایند.
  • معمولاً فردی که ارتودنسی انجام داده است باید به مدت چند روز از خوردن غذاهای سفت بپرهیزند و غذاهای نرم مانند یوپ استفاده کند. همچنین سعی کند در روزهای اول غذاهای خود را در لقمه های کوچک آماده کرده و میل کند.
  • در نهایت و پس از پایان دوره درمان فرد می تواند سیم ها و براکت های موجود بر روی دندان را جدا کند که این کار هیچ گونه صدمه ای در بیمار ایجاد نخواهد کرد. و لبخندی زیبا و دندان‌ های یک دست خواهد داشت.

مسواک زدن پس از ارتودنسی:

بسیاری از بیماران پس از انجام ارتودنسی دچار درد خواهند شد که این مشکل باعث می‌ شود آن ها از مسواک زدن اجتناب کنند. اما رعایت بهداشت دهان و دندان در افرادی که ارتودنسی انجام داده اند بسیار مهم و ضروری است. زیرا عدم رعایت بهداشت ممکن است باعث بروز بیماری‌ هایی همچون عفونت‌ های لثه شود.

استفاده از آب نمک پس از ارتودنسی:

یکی از سریع ترین و بهترین راه‌ هایی که برای کم کردن درد ارتودنسی پیشنهاد می‌ شود استفاده از آب نمک می باشد زیرا نمک خواص طبیعی بالایی دارد و باعث می شود که دردهای ناشی از درمان خیلی سریع کاهش پیدا کند.

آیا درد را می توان نشانه درمان اشتباه دانست؟

وجود درد پس از ارتودنسی به دلایل مختلفی بستگی دارد. و نمی‌توان گفت که این درد به دلیل درمان اشتباه می باشد و بعضی از افراد تحمل درد بالای خواهند داشت و ممکن است آن را احساس نکند. اما بعضی از افراد نسبت به درد حساس هستند.

برای یافتن بهترین متخصص ارتودنسی در اصفهان شاید نیاز به صرف زمان زیادی داشته باشید اما ما می توانیم یکی از بهترین متخصصین ارتودنسی اصفهان را به شما معرفی کنیم دکتر محمد علی ناصری متخصص ارتودنسی که راه های ارتباطی ایشان در زیر درج شده است.

راه های ارتباط :

www.drmohammadnaseri.com

09130211313

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. محمد حسین نظام اسلامی می‌گوید

    سلام . اوایل این مقاله در خط هشتم کلمه به رو له نوشتید .

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      سلام و ارادت محمدحسین عزیز.
      تشکر. اصلاحش کردیم.

  2. aynaz می‌گوید

    سلام و خسته نبشید.من برای سه ماه دیگه وقت ارتودنسی گرفتم.۱۱ سالمه و خیلییی استرس دارم از الان.آیا حین انجام سیم کسی و اینا درد داره؟